Ha 32kHz-en mintavételezel, akkor 70perc, mivel ekkor 12 bit-en dolgozik, így a szalagtovábbítási sebesség 4,075 mm/sec, de egyes DAT gépek tudnak 32kHz-en 16bit-en is dolgozni (igaz baromi ritka). Ez esetben ugyanaz mint 44.1 vagy 48kHz-en vennél fel, ekkor 16biten dolgozik, így a szalagtovábbítás dupla sebességgel megy, azaz 8,15mm/s. Ekkor a kazi 35 percet tud.
Maga a DDS a Digital Data Storage rövidítése. A DDS 1,2,3 a különböző kapacitású szalagokat jelzi. DDS1 az 60 ill 90 méteres kivitelben létezik, a natív kapacitásuk 1,3 ill. 2GB. A DDS2 120méteres, és 4GB-os, a DDS3 125méter 12GB, és így tovább (vannak Wiki oldalak ahol ez jól le van írva). A kazikon szereplő kapacitások általában a tömörített mennyiséget jelölik ami kb duplája a natív kapacitásnak. Azaz pl. a DDS2 120 méter, natív kapacitása 4GB, tömörítve ez 8GB. A kazikon a m jelzés a szalag hosszát jelenti méterben. De ahogy mondtam a DDS2 NEM alkalmas az audio DAT magnókhoz, azaz fizikálisan ugyan belemegy, de tönkre fogja vágni a géped, szóval NE használd. A DDS1 kazik közül is CSAK a 60méteres ami jó. Ez 120 percnyi felvételt (pontosabban kb 123perc) tesz lehetővé. A DDS1 90méteres szalagja sem jó már. Ezek már vékonyabbak, 9,1um vastagok, viszont már más a hordozóréteg ami eszi a fejet és a mechanikát (eltömődést is okoz). A 60méteres szalag 13,6um vastag, ugyanaz mint az audió célokra gyártott DAT kazik. A hordozóréteg is más. Szóval ha nem akarsz 1-2 hónapon belül magnót cserélni, akkor CSAK a 60méterest használod, mást nem.
Mit jelöl a DDS-1,2,3?Jól értem,hogy azok a kazik,amiken gigabyteok vannak megadva,azok adattárolásra vannak,pc-s meghajtókba,és ezek vékony szalagok,amiken pedig 90,120,stb "m" jelölés van,azok pedig audiora?Az m az méter,vagy perc?
Ami nekem van most az HP DDS-2 8GB,és Imation 4mm DDS-120 8GB.........
Nem kell tőle írtózni, én is használom és szeretem. Nekem egy Sony DTC690, és egy Sony PCM2300-as (stúdió kivitel) van, mindkettő jó, semmi bajuk. Kazikat CSAK DDS1-es 60m-es kazikat használj, sosem hosszabb verziót!!! A hosszabbak nagyon hamar "megeszik" a mechanikát. Túl vékony az audio DAT-nak. A 60m-es pedig 120 perc.
A magnó hátulján van egy koaxial csati,ami például van a cdp 750-es cd-men is.Ez milyen kábel?A csati az tényleg rca,vagy csak úgy néz ki?Milyen kábel lakozik a két rca között?
Az volna a kérdésem-kezdő datosként-hogy van egy 670-es sony datom,ehhez milyen kazikat lehet venni,használni?Most hp kazettát vettem,ami 8gigás,remekül működik,ráfért vagy két órányi anyag. Ha 24 gigásat veszek,akkor felszorzom és annyival több fér rá?Illetve mit javasoltok?
Helló!Elolvastam a fórumon a dat magnókról szóló írásodat,nagyon tetszet a következő lenne a kérésem,hogy a Tascam D60- ról ha küldenél a szétszerelt állapotában lefotózót képeket és ha meg írnád,hogy hány cm a ventilátora,ennek mindig fullon jár a ventilátora elég hangos? (külső méretére lennék kíváncsi).Válaszodat előre is köszönöm.
Csak azért írtam a formattálást mert magán a magnó előlapján is ez a felírat szerepel: FORMAT/Fs.
A kazettát megformázza mondjuk 24 Bit 48kHz -re felírja rá végig a számláló állást,mikor a szalag végig megy utána előre pörget és használható a kazetta felvételre!
A számláló állást nem lehet lenullázni mint egy normál DAT magnóban.Ha később a kazettára mást akarsz venni más beállítással akkor újra át kell formázni azzal a beállítással amit szeretnél,például 24 Bit 96 kHz...Azt nem is mondtam az az írtam hogy be kell állítani a Time kódot is formázás előtt,nálam ez mindig 29.97 ND-re van állítva.
Szerintem nem formattálásról van szó, a szalagos eszközöket nem kellett formattálni. Ilyenkor a rendszer valós időben "abszolút idő" kódokat tesz fel a szalagra. Azt hogy ezt hova írja fel nem tudom, mert ezeknél már nem volt servo (szabályzó) sáv mint a VHS-nél és a Bétánál. A késöbbi DAT magnók is tudták ezt az opciót, azaz az abszolút időt.
Csináltam gyorsan pár képet hogy a két külön szabványú magnó és kazetta között lásd a különbséget!A DTRS az egy szabvány - minőség elnevezése, mint a DAT -nál a dat (remélem jó gondolom).Dat magnók legyen az asztali hordozható vagy stúdió célra szánt profi gép 4 mm szalaggal működő magnó mechanikát és kazettát használ,sztereó sávok felvételére illetve lejátszására alkalmas.A DTRS magnók 8 mm szalaggal működő magnó mechanikát és kazettát használ,egyszerre akár nyolc sáv felvételére illetve lejátszására alkalmas.A fent említett két készülék szabványnál nem tértem ki az egyéb rögzítési módok között,a további szemmel is látható különbséget lásd a képeken:
Tascam DA-60MKII DAT magnó normál 4 mm audió DAT kazettát használ.
Tascam DA-98HR DTRS magnó 8 mm DTRS audió DAT kazettát használ.
A kép bal oldalán 8 mm -es DTRS kazetta, jobbra pedig 4 mm -es DAT kazetta látható.
A kép bal oldalán 8 mm -es DTRS kazetta, jobbra pedig 4 mm -es DAT kazetta látható.
A két kazetta méretileg szemléltetés képpen!
Kazetták kinyítva szemléltetés képpen! (sorkapocs és hurkapálcikák nem részei a kazettáknak)
Mi az,hogy DTRS?Kazettáknál kell valamire figyelni?Vannak különbségek a típusok között?Rögzítési formátumok ilyesmi. Ha van ilyen....Bocs a kérdésekért,de most próbálom tanulni:-)
Szívesen írtam osztom meg amit tudok róluk,persze én is mint felhasználó tudok ezt azt róluk...Annyit még a DTRS magnókról hogy felvétel előtt a kazettákat valós időben formatálni kell!Tehát ha fel akarsz venni egy kazettára mondjuk egy 113 perces FUJI-ra akkor be kell először állítani hogy a kazetta hogy legyen megformázva!DA-98HR nél ez a leg szerte ágazóbb dolog több beállítás is létezik:16 - 20 - 24 Bit és 44,1 - 48 - 88,2 - 96 - 176,4 és 192 kHz.Meg lehet úgy is formázni egy kazettát hogy az első két sáv 24 Bit 96 kHz felvételeket tartalmazzon,a többi négy sáv pedig 24 Bit 48 kHz felvételeket tartalmazzon.A készülék mindig kijelzi mikor beteszed az üres kazettát (vagy a már műsorost), a kivezérlés jelzői feletti színes kétszínű ledekkel hogy mire van meg formatálva a kazetta (vagy milyen felvételt tartalmaz).Zöld színnel világítanak a ledek ha sima 44,1 vagy 48 kHz 16-20-24 Bit-re van formatálva a kazetta,narancs sárga pedig ha 88,2 - 96 vagy 192 kHz formázva a kazetta...
Led diódákkal és az információs kijelzőjén jelzi vissza hogy milyen beállítással készíted vagy készült a kazetta.
24 Bit 96 kHz az első két sáv, és 24 Bit 48 kHz az utolsó négy sáv.(erre van formatálva,ebben a minőségben készíthetsz rá felvételt illetve játszhatsz le róla felvett anyagot)
24 Bit 96 kHz a négy sáv. (erre van formatálva,ebben a minőségben készíthetsz rá felvételt illetve játszhatsz le róla felvett anyagot)
24 Bit 48 kHz a nyolc sáv.(erre van formatálva,ebben a minőségben készíthetsz rá felvételt illetve játszhatsz le róla felvett anyagot)
Természetesen a DA-98Hr-nél még számtalan beállítás létezik,én ezeket használom,a 192 kHz-nek számomra nincs sok értelme.
Bőven ver mindent hangzásban a 96 kHz de 48 kHz is 24 Bit-en,meg ezek szalagtakarékosabb felhasználások mint 24 Bit 192 kHz két sáv úgye, nembeszélve arról hogy mit rögzítenék 24 Bit 192 kHz-en?!
Ezek a magnók természetesen összefűzhetőek (DA-38-88-98 továbbá 78HR és 98HR), hat gépet lehet összekapcsolni és akkor 48-sávot kapunk 16 vagy 24 Bit -en.Vezérlőjük ami kezel egyszerre hat gépet és nekem is van az Tascam RC-848 vezetékes távírányító - pult:
Teljesen igazad van ebben,imádja a szalagos gépeket,szereti nézni ahogy forognak mozognak,de valljuk be mi is szerintem így vagyunk ezzel...
Ettől függetlenül a DAT-ok vannak neki majdnem elérhető helyen,egy Sony DTC-60ES kezelését már elsajátította (bekapcsolás, kazetta ki kazetta be,előre hátra tekerés lejátszás)...
A (korai) Nakamichi 1000 DAT is tudott ilyet. De ezek nem nevezhetők kommersz készüléknek, illetve valamféle határeset volt. A hordozható készülékek is ilyenek voltak, mert ezeket valszeg eleve élőzene felvételére tervezték elsősorban. Ott pedig szempont lehetett hogy könnyen lehessen belőle CD-t gyártani.
Köszönjük a részletes ismertetést! Nekem van DAT magnóm, de DTRS-t csak képen láttam, illetve olvastam róla. Érzésem szerint a DTRS-nél megpróbálták elkerülni a DAT rendszer egyik hátrányát. A DTRS esetében egy elterjedt, kommersznek nevezhető kazettatípust választottak a rendszer alapjául.
Azért a szalagsebesség növelése vagy csökkentése nem olyan magától értetődő módszer a ferde nyomsávos rögzítő technikánál. Ha szalagsebességet kétszeresére növeljük, de egyéb pontos nem változtatunk rajta, akkor csak annyit érünk el, hogy a ferde jelcsíkok messzebb kerülnek egymástól, anélkül hogy ennek a legcsekélyebb hatása lenne a minőségre, vagy a műsoridőre.
A kommersz DAT-okon használt 96kHz/16bit-es ráta esetén valóban felére csökken a műsoridő, de ott valszeg 2+2 fejmag van a forgó dobban, hasonlóan a kétsebességes videókhoz. Az átkonfigurálható DTRS-ben szerintem csak egy szalagsebesség van, de ebben nem vagyok biztos.
Azért úgy gondolom hogy a srác jobban vonzódik a szalagos technikához, mint a DAT-hoz. A forgó, mozgó, csúszó, mászó dolgok jobban felkeltik a gyerekek figyelmét, mintha szimplán csak világítanának.