Keresés

Részletes keresés

erprobungsfurt Creative Commons License 2024.05.16 0 13 71528

A 303,002-s gőzmozdony saját készítésű 3D modellje (a 601-st modellező fórumtárs ihlete nyomán). Bár még messze van a késztől és jó pár dolog hiányzik (pl. csövezés, lövettyűk, Stoker), de már megmutatható készültségig jutottam vele.
Alkatrész szinten modelleztem le a mozdonyt, szinte az utolsó alátétlemezig, a gyári rajzok felhasználásával, vagyis kis túlzással ezekből a modellekből akár újra is lehetne gyártani a mozdonyt. Természetesen a képeken nem látható részek is le vannak modellezve (kazán, túlhevítők, csapágyak belseje, stb...) Eddig körülbelül 2200 különböző alkatrészből áll és fél év munkája van benne. Kötőelemek nincsenek lemodellezve, mert többezer csavar és szegecs elhelyezése a modellen már túlmutatna a számítógépem képességein.

Ha van igény rá, szívesen rakok fel még képeket az érdeklődésre számot tartó részekről.

 

manhattani Creative Commons License 2024.05.15 -2 1 71527

Világvasutai: A Santa Fe gőzmozdonyai, 2. rész: Gőzös fejlesztés a XX. században

krikori Creative Commons License 2024.05.09 0 1 71526

Köszönöm!

Előzmény: György barát (71518)
manhattani Creative Commons License 2024.05.09 -3 0 71525

Laikus okoskodás: a levegőhiány fekete füstöt okoz, mert elégtelen az égés. A füsttel még éghető koromszemcsék távoznak, és az el nem égett korom hője nem fordítódik a víz forralására/gőzképzésre. Ez talán teljesítménycsökkenést okoz.

Előzmény: rezgaras (71521)
Alien Angel Creative Commons License 2024.05.09 -1 0 71524

Ez így is van, ha nyitott edényben forralunk vizet, az állandó kisebb légköri nyomás miatt könnyebben távoznak a víz felszínéről a folyadékban képződő, nagyobb nyomású gőzbuborékok. Tegyük fel, hogy a kazán kezdetben szintén ezen alacsonyabb légköri nyomáson van a hegyvidéken, ekkor a legelején tényleg könnyebben forr a víz, de nagyon hamar kialakul a kazánban az ennél nagyobb (ellen)nyomás, ami aztán ugyanolyan helyzetet teremt, mintha síkvidéken fűtenénk, hiszen végül mindkét esetben az üzemi gőznyomást akarjuk elérni.

 

Magasabban a levegőben kisebb az oxigén résznyomása, ezért elvileg lapátolás közben a fűtő saját teljesítménye is romolhat.

Előzmény: akóR (71523)
akóR Creative Commons License 2024.05.09 0 1 71523

De Uraim !
Tudtommal -, remélem nem fordítva lesz :-) -, minél magasabbra megy az ember, annál kevesebb fokon forr a víz.

Szóval hamarább gőzöl, kevesebb szenet kell fölvinni a hegyre ! 

Egyes mondák szerint a száraz babot már a Kékestetőn is csak qktában lehet megfőzni, mer' 96 fokon már forr a víz ...

torokb2 Creative Commons License 2024.05.08 0 2 71522

Úgy van, a magashegyi környezetet a mozdony tervezésekor kell figyelembe venni, hasonlóan mint ahogy pl. az elérhető szén minőségét is.

Előzmény: rezgaras (71521)
rezgaras Creative Commons License 2024.05.08 -2 1 71521

Érdekes, hihető okfejtés. Mindemellett a szakirodalom nem szokta a levegő hiányt említeni, mint a teljesítmény korlátját. Kivéve, ha hibás kazán konstrukciót írnak le.

Előzmény: torokb2 (71519)
manhattani Creative Commons License 2024.05.08 -1 2 71520
torokb2 Creative Commons License 2024.05.07 0 5 71519

Ha a fűtő (vagy fűtők) bírják kellő gyorsasággal etetni a tüzet, akkor a mozdony tartós teljesítménye attól függ hogy elegendő levegőt tudunk-e biztosítani az égéshez. A levegőt a hengerekből kiáramló fáradtgőz biztosítja a fúvó segítségével. Elméletben tehát ha több gőzt fogyasztunk, akkor több levegőt is biztosítunk a tűznek. Valójában azonban nem tudunk akármennyi levegőt átszívni a rostélyon és a tűzön (a levegő "feltépi" a tüzet, illetve behordja a szilárd égésterméket a csövekbe).

 

Természetesen a tengerszint feletti magasság növekedése, pontosabban a levegő ritkább volta korlátozza az elégethető szén mennyiségét és a mozdony tartós teljesítményét.

 

Ettől független hogy rövid időre mekkora csúcsteljesítmény érhető el. A felfújt kazán egy energiatároló, amiből rövid időre sokkal nagyobb teljesítmény is kivehető (a kazánnyomás csökkenése árán).

 

Érdeklődőknek vonatkozó irodalom: Bereczky-Nagy A gőzmozdony hőtechnikai vizsgálata és számítása.

Előzmény: Atis57 (71510)
György barát Creative Commons License 2024.05.07 -1 1 71518

Szia! 

 

1916   Uhnow 

1918   Krechowice

1918.11.   Stryj

1919   PKP XIV 2360

1939   SZD

1941.07.   MÁV

1941.10.13.   395,104

1944.09.   CFR 395.104 
1974   USA Omaha Zoo 

 

Forrás: Pospichal Lokstatistik 

 

Előzmény: krikori (71517)
krikori Creative Commons License 2024.05.07 0 0 71517

Üdvözletem!

 

Segítséget kérek a 395,104 pályaszámú mozdony történetéhez. Krauss 2360 sz. gyártmánya.

Néhány alapadatot találtam itt http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_krauss.htm de jó lenne valamivel részletesebb történet - főleg a lengyel-szovjet időszakról.

1941 nyarán került Magyarországra zsákmányként, aztán 1944 végén Erdély kiürítésekor románoké lett.

Köszönöm!

vasutTOM Creative Commons License 2024.05.06 0 0 71516
rezgaras Creative Commons License 2024.05.06 -1 4 71515

Pontosabban: 12bar nyomáson a forráspont 188 fok, 20bar nyomáson 212,5 fok.

Előzmény: rm40 (71514)
rm40 Creative Commons License 2024.05.06 -1 0 71514

Az csak a légköri nyomásra vonatkozik, a kazánban ugyanúgy 12...20 bar uralkodik.

Előzmény: Atis57 (71513)
Atis57 Creative Commons License 2024.05.06 0 1 71513

Szia!

 

Mert 90 C környékén  forr a viz , ha nincs tulhevitő -akkor ; kisebb gőznyomás, + kisebb hőtartalom.

Előzmény: rezgaras (71511)
György barát Creative Commons License 2024.05.06 -1 0 71512

Ritkább lesz a levegő a fékhengerben. . 😎 

 

Előzmény: Atis57 (71510)
rezgaras Creative Commons License 2024.05.05 -1 0 71511

Miért csökkenne? Akár nőhet is (Kisebb az ellennyomás a dugattyúkra.)

 

A dízeleké csökken, turbó kell rájuk.

Előzmény: Atis57 (71510)
Atis57 Creative Commons License 2024.05.05 -2 0 71510

Sziasztok!

 

Vajon 2300m magasan hogyan csökken a gőzmozdony  és a kazán teljesitménye?

 

köszönettel.

Előzmény: Atis57 (71509)
Atis57 Creative Commons License 2024.05.05 -1 0 71509

Sziasztok!

 

Eritrea vasut.  Ilyen gőzmozdonyt  még mindig használnak...

 

 

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=wcwwjjQ6AZE

Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2024.05.04 -1 0 71508

Üdvözletem!

 

Még mindig nagyon szép állapotban van a szolnoki 424-es.

 

Atis57 Creative Commons License 2024.04.27 -1 2 71507

Sziasztok!

 

 két régi kép? ha igaz a kép aláirása ; Győr 1963 és Mezőhegyes 1980.

 

FejesAntal Creative Commons License 2024.04.25 -2 3 71506

És a légfékezés bevezetése előtt a vonatvezető a mozdonysíp meghúzásával utasította a kézifékálláson tartózkodó fékezőket a fékezés megkezdésére

Előzmény: Bárdos Imre (71504)
601estÉpítekCadben Creative Commons License 2024.04.25 -2 1 71505

Köszönöm!
mindjárt meg is nézem, a szerkocsin van-e ennek bármi nyoma.

Előzmény: Bárdos Imre (71504)
Bárdos Imre Creative Commons License 2024.04.25 -1 6 71504

Nem csak a mozdonyon, hanem átment a vonatra a kalauzkocsiig, ahol a vonatvezzető tartózkodott. Veszély észlelése esetén, ha a mozdonyvezető nem reagált időben, a vonatvezető a síp meghúzásával tudta figyelmezteni a mozdony személyzetét a csekelvésre. Valamikor a 10-es v. 20-as években egy balesetnél fel is rótták a vonatvezetőnek, hogy ezt a zsinórt nem rakta össze és ezért a berendezést nem lehetett használni. Sem előtte, sem utána nem találtam még utaalást sem a balesetek irataiban ennek a jelzőzsinórnak az alkalmazására.

Előzmény: 601estÉpítekCadben (71501)
rm40 Creative Commons License 2024.04.25 -1 3 71503

Igen, az.

Előzmény: HBweb hu (71502)
HBweb hu Creative Commons License 2024.04.25 0 2 71502

T. Szakemberek!

 

Az alábbi listában a K389 (424 047-nél), K390 (424 040-nél), stb. mi lehet? Tán fűtőgép "cseszlovákul"?

601estÉpítekCadben Creative Commons License 2024.04.24 -3 2 71501

Van valakinek ötlete, hogy miért ment végig a mozdonyon a gőzsíp zsinórvezetéke? Nem tudok elképzelni semmi értelmeset (az oldali járdán állva tápfej vagy homokoló kézi nyitás közben is lehessen sípolni? A Bay Béla-féle 1908-as "Vasúti lokomotívok" azt írja, hogy gőzsíp hiba esetén segélymozdonyt kell kérni - de hogy hogyan és miért is használta volna a segélymozdony sípját, az sem tűnik valószínűnek).

 

 

Mopi Creative Commons License 2024.04.20 -1 1 71500

Előzmény: rezgaras (71150)
György barát Creative Commons License 2024.04.18 -1 1 71499

Az "r" jelen esetben "rekonstruált" jelentésű. 

A mozdony az "Em" újratervezése. 

 

Forrás: Эр паровоз (Википедия) 

 

Előzmény: rezgaras (71498)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!