A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Akkor még egy emlék a régi tárnoki állomásépületről:
A falazat ilyen téglákból, és sóskúti mészkőből állt. Érdekes a címer, sokfélét láttam már, de dávidcsillagosat még nem. Érdekes lenne tudni, hogy valami központi beszerzésű építőanyag volt, vagy helyi. Bár tárnoki téglagyárról nem tudok, mert akkor annak lenne valami emléke, mondjuk egy bányagödör formájában.
Igen Pragerhof felvételi épülete,és facsarnoka egy egyedi alkotás,nem biztos,hogy a legszerencsésebbek közé tartozott!Azért említést érdemel,hogy maga a felvételi épület szépen felújítva ma is áll a mai Szlovénia területén .Azért annyiban kiegészítenélek,hogy Budapest-Déli,Székesfehérvár,és Nagykanizsa felvételi épülete mellett,még két ugyanolyan városi épületet is emeltek Carl Schlimp tervei alapján,ezek:Zágráb-Déli(ma Zágráb-Nyugati)és Sisek felvételi épületei.Ezek a mai Horvátország területén szépen felújítva ma is állnak!Igaz a vonatfogadó facsarnokot már mindenhol elbontották.Budapest-Déli megduplázott felvételi épülete a II.világháborúban súlyosan megsérült,Székesfehérváré elpusztult,a nagykanizsai épületet pedig átépítették,kibővítették!
Azért érdekes ez a fa csarnok. Amíg átsétált a koma a váróteremből a peronra, a zuhogó esőben bőrig tudott ázni... Mind a Déliben, mind Fehérváron, mind Nagykanizsán össze tudták építeni a felvételi épületet a tetővel.
Fiatalabbak biztos,hogy nem tudják az biztos!A régi képekkel,tervrajzokkal meg az a baj,hogy mivel Déli Vasútról beszélünk nagyon hiányosan maradtak fenn kapcsolódó dokumentumok!Mégpedig azért,mert a Déli Vasút levéltára a II.világháborúban a főváros ostromakor leégett,ezzel örökre megsemmisültek a magyarországi vonalak,és állomások képeinek,dokumentumainak nagy része.A bécsi Osztrák levéltár meg nem biztos,hogy megőrizte a Magyar terület dokumentumait.Esetleg ami megmaradt az a MÁV levéltárában,hiányosan megtalálható!Persze háború utáni dokumentumok már sokkal nagyobb mennyiségben rendelkezésre állnak.De ha ez az építmény eredeti,akkor ezzel nem jutunk előbbre!
Ezzel két baj van: érdemben senkit nem ismerek, pláne nem a '80 fölöttieket.
A fiatalabb generáció pedig szerintem nem emlékezhet rá: Az előző felújítás (helyben csere) 1989-ben volt, az azt megelőző pedig (és Érd-elág-Tárnok építése) tudomásom szerint '58 körül. Tehát addig visszanézve semmi nem volt már ott. Tehát '58-ig visszamenve biztos vágány volt ezen a helyen, de valószínűleg még régebben is, mert a raktári és rakodó vágány még ezen túl volt, a raktár nem mai darab volt. Kérdés, hogy egyáltalán mikor takarították el azt az építményt, aminek a nyoma látszik. Szerintem csak valami régi fénykép, vagy régi terv adhat választ. Az elhelyezkedés alapján nem lepődnék azon sem, ha az valami eredeti létesítmény lenne.
Hogy ezt meg tudjuk mondani kellene az állomásról egy régi térkép.Tudomásom szerint a Déli Vasút nem épített kör alaprajzú víztornyokat csak ún.szabvány vízházakat.De előfordulhat,hogy az említett épület már később épült?Azt tudod,hogy Tárnokon volt e a gőzmozdonyok részére vízvételezési lehetőség annak idején?Mert ha nem akkor a víztorony lehetőségét kizárhatjuk!
Igen,Acsád a volt DV állomások közül az a vasútállomás volt amely a felvételi épület 1985-ben megkezdett átépítéséig szinte változatlanul maradt fenn.Sajnos az átépítés nem tett jót sem magának az épületnek,sem a környezetének.Emlékszem,hogy a felvételi épületet annyira visszabontották,hogy csak a falai álltak.Az új födém pedig már teljesen új technológiával épült.Sokkal alacsonyabbak lettek a belső helyiségek,az épület körablaka az eredetihez képest sokkal lejjebb került,szinte az ajtók fölé közvetlenül.Az egész épület DV.hangulata megváltozott!Egyszer talán az 1970-es évek egyik forró nyári napján az állítóközpont tetejének héjjazata a nagy melegtől kigyulladt,de nagy kár szerencsére nem keletkezett!Az igazi csapást az állomásra a Gysev kezelésbe vétel és az azt követő átépítés jelentette,sajnos végérvényeseb.és helyreállítathatatlanul,a többi társához hasonlóan!
Igen!Még két állomás van ezen a szakaszon amiknek eredeti biztosító berendezéséről nem sokat tudunk.Murakeresztúr és Zákány.Előbbit teljesen átépítették,kibővítették,utóbbit pedig megállóhellyé minősítették vissza.
Ez tényleg érdekes!Eddig én is úgy tudtam,hogy csak I.,II.,és III.osztályú terv létezik,de úgy látom ez a III.osztálynál kisebb épület.Nem kizárt,hogy tényleg IV.osztályú!
A hideg szinte kiráz,ez annyira jó összeállítás!Benne van minden ebben a pár pecben ami az épület bontása során történt,sőt még több is!Saját készítésű videó?