Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Cifra ez az egész. A NEM102 a pálya űrszelvényre (H0, B1 méret) 48mm-t ír elő. Tehát a kétvágányos pálya két űrszelvénye 2-2mm-re egymásba lóg.
A NEM 301 a járműszelvényre max. 40mm szélességet ír elő. Tehát a két jármű között 6mm lesz a távolság. Bizonyára nem véletlen, hogy a gyári pályarendszerek ennél jóval nagyobb pályatávolságokkal készülnek.
Egyébként a 46mm a nagyvasúton pontosan 4,0 méternek felel meg.
Biztos nem tervezet, mert az évekkel ezelőtt épített egyenes modulokon már eszerint fektettük le a vágányokat. A deltánkon viszont van íves kétvágányos rész, 46 mm-rel, és a legutóbbi kiállításon tűnt fel, hogy a gyorsvonati kocsik milyen közel vannak egymáshoz. Mivel most tervezzük a 2 vágányú íves modulok gyártását, a baklövés elkerülése miatt kíváncsiskodtam. A szabvány meg eszembe sem jutott. Jó, hogy vannak a fórumok.
Megosztok veletek egy linket, itt megtalálható egy-két fremo-s szabvány. Ebből ki is derül, hogy tényleg 46 mm a kétvágányú modulon a két sínpár távolsága. Kelemes böngészést!
Ez honnét jön? Végignéztem a német Fremo oldalt, letöltöttem a szabványokat és nem találtam a kétváganyos modulszabványt. Vagy még csak tervezet?
A 46mm elég szűk. Ha áll egy vonat a szomszédos vágányon, kézzel nem tudod felemelni szükség esetén a kocsit. Hacsak nem igen vékony tolvaj-ujjaid vannak... :-)) Nem kevered össze az űrszelvénnyel? Az tényleg 46mm, de szerintem még nem jelenti azt, hogy a dupla vágánynál a tengelytávolság megegyezik az űrszelvény szélességével.
Ez így igaz, de ez csak egy alapfestés, viszont nehéz úgy lecsiszolni, hogy a vezetősínen megmaradjon a festék. Aki beépíti a kitérőt, a sínt úgy is újrafesti rozsdabarnára, és akkor a vezetősínek tetejét is be tudja festeni.
Talán egy kis információval érthetőbb ez a szigórúnak tűnő zártkörüség:
Valóban szó sincs elzárkózásról. Az alapelv a modellezó barátok és társaságok együttműködése, közös játéka.
Olyan vonatokkal játszhatok a találkozón, ami nekem soha nem lesz. Viszont az általam a találkozóra delegált holmit a közösség szolgálatába állítom. Nagyszeű dolog egy 50-80-150 fős együttműködő és együttgondolkodó csapatban tevékenykedni.
Azonban, ahoz, hogy ez megvalósulhasson és élvezetes közös játék jöhessen létre egy rakás vasútüzemi és forgalmi ismeretet kell elsajátítani. Egy rakás játékszabályt kell megismerni és elfogadni. Egyrészt, hogy a többiek játékát az én ügyetlenkedéssemmel ne hátráltassam, másrészről, hogy ez a közreműködés számomra is élményt és nem kinlódást jelentsen.
Erről a szigorú tanulási folyamatról kevés szó esik és ez nem az az elfoglaltság, amire a FREMO-s játékra áhitozók gondolnak. Pedig elengedhetettlen része. Nem ördöngősség de kell, hozzátartozik a teljességhez.
Aki a szervezet feltételeit elfogadja és az elvárásainak megfelelni szándékszik, nyitott kapukat talál.
A FREMO egy hivatalosan létező szervezet neve, ellentétben a DIMO-val, ami csak egy betűszó, egy tkp. kifejezés lett, amelyet néhányan többet-kevesebbet használnak, mások viszont eléggé kerülik. (Utóbbi része most nem érdekes.)
És mivel a FREMO, mint szervezet nem képviselteti magát hivatalosan a Temofeszten, így a nevét sem lehetne használni az engedélyez nélkül, mivel megtévesztő. (Ebben teljesen jogos az észrevétel.)
A FREMO szabályai szerint játszott - bemutató - játék kifejezés pedig azért nem áll meg, mert ahogy lentebb is elhangzott, jelen esetben "csak" egy "nagyon leegyszerűsített" játék van, hogy a látogatók több látványt és élményt kapjanak, tehát valójában nem felel meg a szabályoknak, szokásoknak, sőt, eleve a rendezvény jellege, célja is teljesen más.
Egy szervezetnek pedig joga van eldönteni, hogy - nyilván a törvényes kereteken belül - hogyan működik. Nem a FREMO az egyetlen olyan szervezet a világon, aki csak a tagjai részére nyújt szolgáltatást.
Ezt én is így gondolom, hogy nem kell túlfeszülni, de azért vannak keretek, szabályok, amiket a saját érdekünkben tartsunk be.
Szerintem van esély a folytatásra, érdemes nézni a honlapot, a fremo oldalát, ott minden kiderül... :) Alapvetően jól kalkuláltunk, bár pár dolgot utólag másképp kellett volna. Na, majd a következőn. :)
Kösz, nem tudtam. A fene olvassa végig azokat az apróbetűs dolgokat, igazi német alapossággal vannak megírva. Csak arra akartam utalni, hogy nem kell a dolgokat annyira szigorúan venni, hiszen ez egy játék. (a flex modult sem szabványositotta a Fremo, aztán mégis milyen hasznos volt! :-)))
Remélem, a Pannónia végülis nem járt ráfizetéssel és lesz ilyen talákozóra lehetőség a jövőben is.