Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Nem értek a magyar nagyvasúti vágányépítéshez. De egy régi német vasútmagazinban két számon át is tárgyalták ezt a témát, a nagyvasúti vágánytengely távolságokat. Annyi volt/van belőlük, mint égen a csillag. Ott a németeknél biztosan nem lehet beszélni "a" vasúti vágánytengely távolságról. Majd valamikor előkeresem a cikket
de rég jártam erre:D nem vagyok egy nagy fórumozó...
Igen, a 46mm az a nagyvasúti 4,0m-es vágánytengely távolság pontos 1:87-es leképezése. Kizárólag nyílt vonalon alkalmazandó. Íves pályaszakaszon hagyományos (értsd: terepasztalos méreteket figyelembe véve) valóban hasznos lehetne a vágánytengely távolság növelése, de mint a szabvány is írja, meg némi szerkesztéssel, számítással belátható (megtettem), hogy a modulokon szokásos R>1000, netán R>2000 íveknél ez a vágánytengely távolság biztonságos egymás melletti elhaladást tesz lehetővé. (konkrétan 1000mm-es ívsugárnál egy 303mm-es személykocsi vége 21,7mm-re lóg ki a vágánytengelytől, és ugyan ennyit lóg be a hasa. ez még a legkedvezőtlenebb esetben is több mint 2mm távolságot ad a kocsik között)
Felvetésekre, hogy miként lehet kezelni az állomáson álló vonatot.. Nos, az állomási vágánytengely távolság 4,75m, újabban 5,0m a valóságban. Ennek az 54,6mm, ill. 57,5mm felel meg 1:87-ben. Ez plusz 10mm, ami nem mondom, hogy sok, de azért csak jobban kezelhetőek a cuccok. Ezen túlmenően tároló állomáson célszerű pont a kezelhetőség miatt nagyobb vágánytengely távot tartani.. és akkor még nem is beszéltünk a külföldi példákról, ahol a tárolón a vágányok közé még a kocsikártyák elhelyezésére szolgáló sínt is be szokták préselni:)
összefoglalva: nyílt vonalon a vágánytengelyek távolsága tehát 46mm, amit az állomási váltókörzetnél szoktunk tengelyugratással 55 vagy 57 mm-re növelni. És ennyi:)
Cifra ez az egész. A NEM102 a pálya űrszelvényre (H0, B1 méret) 48mm-t ír elő. Tehát a kétvágányos pálya két űrszelvénye 2-2mm-re egymásba lóg.
A NEM 301 a járműszelvényre max. 40mm szélességet ír elő. Tehát a két jármű között 6mm lesz a távolság. Bizonyára nem véletlen, hogy a gyári pályarendszerek ennél jóval nagyobb pályatávolságokkal készülnek.
Egyébként a 46mm a nagyvasúton pontosan 4,0 méternek felel meg.
Biztos nem tervezet, mert az évekkel ezelőtt épített egyenes modulokon már eszerint fektettük le a vágányokat. A deltánkon viszont van íves kétvágányos rész, 46 mm-rel, és a legutóbbi kiállításon tűnt fel, hogy a gyorsvonati kocsik milyen közel vannak egymáshoz. Mivel most tervezzük a 2 vágányú íves modulok gyártását, a baklövés elkerülése miatt kíváncsiskodtam. A szabvány meg eszembe sem jutott. Jó, hogy vannak a fórumok.
Megosztok veletek egy linket, itt megtalálható egy-két fremo-s szabvány. Ebből ki is derül, hogy tényleg 46 mm a kétvágányú modulon a két sínpár távolsága. Kelemes böngészést!
Ez honnét jön? Végignéztem a német Fremo oldalt, letöltöttem a szabványokat és nem találtam a kétváganyos modulszabványt. Vagy még csak tervezet?
A 46mm elég szűk. Ha áll egy vonat a szomszédos vágányon, kézzel nem tudod felemelni szükség esetén a kocsit. Hacsak nem igen vékony tolvaj-ujjaid vannak... :-)) Nem kevered össze az űrszelvénnyel? Az tényleg 46mm, de szerintem még nem jelenti azt, hogy a dupla vágánynál a tengelytávolság megegyezik az űrszelvény szélességével.
Ez így igaz, de ez csak egy alapfestés, viszont nehéz úgy lecsiszolni, hogy a vezetősínen megmaradjon a festék. Aki beépíti a kitérőt, a sínt úgy is újrafesti rozsdabarnára, és akkor a vezetősínek tetejét is be tudja festeni.
Talán egy kis információval érthetőbb ez a szigórúnak tűnő zártkörüség:
Valóban szó sincs elzárkózásról. Az alapelv a modellezó barátok és társaságok együttműködése, közös játéka.
Olyan vonatokkal játszhatok a találkozón, ami nekem soha nem lesz. Viszont az általam a találkozóra delegált holmit a közösség szolgálatába állítom. Nagyszeű dolog egy 50-80-150 fős együttműködő és együttgondolkodó csapatban tevékenykedni.
Azonban, ahoz, hogy ez megvalósulhasson és élvezetes közös játék jöhessen létre egy rakás vasútüzemi és forgalmi ismeretet kell elsajátítani. Egy rakás játékszabályt kell megismerni és elfogadni. Egyrészt, hogy a többiek játékát az én ügyetlenkedéssemmel ne hátráltassam, másrészről, hogy ez a közreműködés számomra is élményt és nem kinlódást jelentsen.
Erről a szigorú tanulási folyamatról kevés szó esik és ez nem az az elfoglaltság, amire a FREMO-s játékra áhitozók gondolnak. Pedig elengedhetettlen része. Nem ördöngősség de kell, hozzátartozik a teljességhez.
Aki a szervezet feltételeit elfogadja és az elvárásainak megfelelni szándékszik, nyitott kapukat talál.