Keresés

Részletes keresés

SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 244

Kelenfold - Szekesfehervar eredetileg (Deli Vasut) egyvaganyosra lett epitve.

 

Mikortol lett ketvaganyos, mi indokolta akkor ezt, es hany ev alatt keszult el?

 

(1993 es 2000 kozott a MAV egykori (vagy meg tan ma is letezo?) konyvtaraban (Bp., Kalvin ter, Nemzeti museum melletti kis utca (nevet mar nem tudom) olyan iratokat/konyveket/cikkeket is talaltam, miszerint eredetileg is mar duplavaganyura akartak a vonalat Bp - Pragerhof koz vegig, a penz is megvolt mar ra, de mire eldontottek hogy mi es hogya, addig a koltsegvetes visszavett es masra koltotte a 2. vagany arat. A masik erdekes meg az volt, hogy meg a Jugo idokben allitolag Magyaro. es Jugoszlavia tervezte a teljes Pragersko - Bp. duplavagany kiepiteset, mert ugy felfutott a forgalma a vonalnak, habar ezzel parhuzamosan Gyekenyes is akkor elege prosperalt, be is villamositottak oda, stb... (Az orok rejtely szamomra, hogy akkor miert nem villamositottak egyben meg a JZ-s idokben a Pragersko - Kotoriba gr. szakaszt is egyben!))

 

Csak hat JuGo felbomlott, a Deli vasut feldarabolodott, es ugy dontott az EU, hogy az V. korridor nem az egykori Deli Vasut nyomvonala lesz (ahogy addig volt a terv!!!), hanem HZ-t kikerulik, es Hodos fele uj palya, stb...

Innen a Deli Vasut sorsa meg is pecsetelodott, az egykori fenyet mar soha sem kapja vissza, szerintem legalabbis, SAJNOS!

 

Zaro kerdes: A II. VH. utan miko epitettek vissza a Mura hidat Kotoriba es Murakeresztur koze?

Mikor indult meg a teherforgalom?

Utanna joval kesobb meg a szemelyforgalom is, de az mikor is volt?

(Akkortajt ment a Drava nemzetkozi gyorsvonat meg Bp. Keletibol Kotoriba - Zagrab -on at (ott egyesitve a Simplon Expressel) Trieste - Venezia utiranyon at Roma Termini-re ill. egy resze meg Milano Centrale-re, ahonnan a Simplon Express meg meg tovabbment Geneve Cornavin-ra is! Hely, micsoda szep idok voltak azok, zajlott meg a teherforgalom is, de nem is akarhogyan, nem ugy, mint most, hogy alig van rajta teher (kiveve az Ormoz - Pragersko szakaszt, de az meg Hodos felol jon, SAJNOS!).)

 

 

Zaro zaro kerdes:

Lesz meg potencial a Bp. - Nagykanizsa - Cakovec - Pragersko - ... vonalban 2013 nyaratol is, hogy Horvato. is vegre EU-s lesz, vagy Hodos javara mar vegleg eldolt a kerdes (hogy ki viszi a teher transitot Koper es Trieste fele)? Velemenyetek?

 

 

 

SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 243

Ptuj-i eredeti Drava hidrol ill. Kotoriba -i eredeti Mura hidrol van-e esetleg valakinek fotoja vagy linkje?

SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 242

Nagy kerdes, mindenkihez, de elsosorban az alapitohoz, Central 01 -hez:

 

MIERT ez a nagy erdeklodes es szerete (ha szabad igy mondanom) az egykori Deli Vasut irant?

Miert pont a Deli Vasut irant? 

 

Csak erdekelne a valasz(otok) ...

 

Mj.: SAJNOS nem is tudtam ezen topicrol, egeszen a mai napig!

SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 241

Murakeresztur:

Joval kisebb (keveseb vaganyu) volt az egykori allomas, mint a mai, ez erdekes!

 

Kerdesek:

- mi es mikor tortent az egykori allomasepulettel? (Foto esetleg rola?)

- a mai allomasepulet (szoci stilusu) mikortol es miert epult?

- az (egykori) allatbe/atrako betonhalmaz (ma mar semmire sem hasznaljak) az mikori szerzemeny?

- hol volt a regi allomasepulet? A mai helyen?

- a mai raktar az egyben a regi raktar helye is volt?

- ha Gyekenyes felol megy az ember az allomasra bejarva, akkor van egy magas torony, abbol baltok allitasa, stb.

Az regen is megvolt (eredeti allomasnal), vagy az ujkori szerzemeny?

- miert van ketto Mura hid? (Egy alatt viz van (Mura), a masik alatt meg semmi, csak egy ures meder (tan az egykori Mura, vagy?).)

 

 

Mj.:

Szomoru, de allitolag igaz: 2012 dec.-i menetrendvaltastol allitolag NEM lesz szemelyvonat atlepes Murakeresztur es Kotoriba kozt.

Sz.r ugy!

Előzmény: Divrotcé (209)
SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 240

// Aki járt már Horvátországban,vagy Szlovéniában láthatta,hogy a mi Déli Vasúti épületeink édes testvérei gyönyörű szépen felújítva

// szolgálják ma is az ottani utazóközönséget!De ez Magyarország itt semmi sem múködik rendesen!

 

 

Azert ez nem teljesen igaz ebben a formaban, pl.:

SZ-nel:

- Sredisce ob Dravi (a la Polstrau) mai epuletenek semmi koze az egykorihoz

(Hogy az egykori helyett miert ez lett, az jo kerdes.)

 

 

HZ:

- Mala Subotica

- Donji Kraljevec 

- Kotoriba

Ezek "mennyire" vannak felujitva?

 

Na es Cakovec allomas, aminek apulete ugyane megujult (teto es kulseje es europai WC vegre, stb.), de varoterme meg mindig elegge hanyadek.

 

 

- Kotoriba: Na es ez?

 

Megjegyzes SZ-s reszhez: Kidricevo es Moskajnci allomasok is csak nemreg lettek renbeteve (allomasepuletek), amikor is atepitettek a vonalat (csak SAJNOS nem az egykori Deli Vasut iranyban, hanem Hodos fele/miatt).

Ezen fellul Ptuj, Ormoz es Pragersko sem tudom "mennyire" vannak felujitva. Az biztos, hogy relative tisztak.

 

 

Ezen fellul mind HZ mind SZ reszerol: Az egykori kis megallok (pl. Obrez, Frankovci, Oslusevci, Zamusani, stb. az SZ-nel, no meg a HZ-s szakasz kis megalloi is) mennyiben a regi megallok?

 

HZ-s reszen pl. a Donji Mihajlevec megallo nem is ertem miert oly nagy epulet (ahhoz kepest, hogy a pusztaban/erdoben van, tavol a telepulestol, utas sincs ott nagyon, de megis nagy epulet es egykorn meg varoterme is volt). Tan tobbvaganyos volt az is valaha, vagy?

 

 

 

 

 

Előzmény: Central 01 (194)
SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 239

Nagykanizsan miert volt (es van meg a mai napig is) 2 db futohaz (vagy mozdonyszerelo epulet), vagy hogy is hivjak?

Előzmény: Balázs177 (137)
SuedBahn Creative Commons License 2012.09.20 0 0 238

Nekem ugy remlik ketto vaganyos volt, a 2. vaganyon csak berakodas esetleg felallasban.

Előzmény: sörösgigant (28)
siófoki35 Creative Commons License 2012.09.19 0 0 237

Nagytétény-Tárnok-Kápolnásnyéket én is sajnálom, de Albertfalván az a kis épület -szerintem- nem volt eredeti, és így komolyabb értéket sem képviselt. Mindenesetre jó hangulata volt :)

Előzmény: alkotasu (235)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2012.09.19 0 0 236
Előzmény: geletajani (232)
alkotasu Creative Commons License 2012.09.19 0 0 235

Nagytétényben az eredeti, Albertfarkáról nem tudom, csak feltételezem, hogy az is. (A szarostétényi épület olyan volt formára, mint a tárnoki - lapozz vissza - csak egy kicsit nagyobb.)

 

Jelen formájukban teljesen jellegtelenek voltak, de ha visszaalakították volna eredeti formájukra, lehetett volna belőlük hangulatos épületeket varázsolni. Bááár... Régi stílusú épület egy modern, aluljárós állomáson... lehet, hogy furcsán nézne ki.

 

A dolog másik oldala, hogy annak is az lett volna a vége, hogy összefújják graffitivel, betörik az ablakát, tönkreteszik a padokat, stb. Sajnos úgy látom, ebben az országban nem érdemes szépre, ízlésesnek megcsinálni semmit, mert semmit sem becsülnek meg.

 

A második vágány építése kapcsán ezek az épületek részben útban voltak, valószínűleg nem volt (a 150 évükön kívül) olyan értékük, ami miatt érdemes lett volna kerülgetni. Továbbá: Martonvásáron megmaradt ezen okból a régi (szocreál) épület. Elég undorító, ahogy kinéz, mert az EU az épület felújításra önmagában nem ad pénzt. Őt a pálya érdekli, hogy a tranzitforgalom jól tudjon haladni. Ha viszont emiatt kell az épületet bontani, akkor már lehet kapni az új épületre is pénzt.

Előzmény: siófoki35 (234)
siófoki35 Creative Commons License 2012.09.19 0 0 234

Mikori építésű épületekről van szó? Szerintem nem képviseltek különös értéket...

Előzmény: /Dsa/ 1932 (233)
/Dsa/ 1932 Creative Commons License 2012.09.19 0 0 233

Szomorúan olvasom!Szégyen ami ebben az országban megy!

Előzmény: geletajani (232)
geletajani Creative Commons License 2012.09.19 0 0 232

Előre is köszi: Légyszi, fotózzátok az épületeket (váltóállító őrhelyekeket, több irányból, utca felől is)! Belső infó alaján (engedély nélkül) bontják a déli vasút Albertfalva és Nagytétény állomásait.

Central 01 Creative Commons License 2012.08.18 0 0 231

 

Régi Osztrák Déli Vasúti képeslap.

alkotasu Creative Commons License 2012.06.02 0 0 230

Téglások topikjában azt írták, hogy több budapesti helyszínről származnak még ilyen téglák.

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=118358701&t=9096635

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=118382657&t=9096635

 

Ebből arra következtetek, hogy valymelyik pesti téglagyárból, központilag szerezhették be az anyagot.

 

(A kép "régi", akkor készítettem, amikor bontották az épületet, csak a múltkor jutott eszembe a gép mellett, hogy fel is töltsem ide.)

Előzmény: Central 01 (229)
Central 01 Creative Commons License 2012.05.31 0 0 229

Egyre érdekesebb tárgyi emlékeket találsz!Vajon a társaság többi épülete is ilyen téglából épült?

Előzmény: alkotasu (228)
alkotasu Creative Commons License 2012.05.30 0 0 228

Akkor még egy emlék a régi tárnoki állomásépületről:

 

 

A falazat ilyen téglákból, és sóskúti mészkőből állt. Érdekes a címer, sokfélét láttam már, de dávidcsillagosat még nem. Érdekes lenne tudni, hogy valami központi beszerzésű építőanyag volt, vagy helyi. Bár tárnoki téglagyárról nem tudok, mert akkor annak lenne valami emléke, mondjuk egy bányagödör formájában.

Central 01 Creative Commons License 2012.05.21 0 0 227

Igen Pragerhof felvételi épülete,és facsarnoka egy egyedi alkotás,nem biztos,hogy a legszerencsésebbek közé tartozott!Azért említést érdemel,hogy maga a felvételi épület szépen felújítva ma is áll a mai Szlovénia területén .Azért annyiban kiegészítenélek,hogy Budapest-Déli,Székesfehérvár,és Nagykanizsa felvételi épülete mellett,még két ugyanolyan városi épületet is emeltek Carl Schlimp tervei alapján,ezek:Zágráb-Déli(ma Zágráb-Nyugati)és Sisek felvételi épületei.Ezek a mai Horvátország területén szépen felújítva ma is állnak!Igaz a vonatfogadó facsarnokot már mindenhol elbontották.Budapest-Déli megduplázott felvételi épülete a II.világháborúban súlyosan megsérült,Székesfehérváré elpusztult,a nagykanizsai épületet pedig átépítették,kibővítették!

Előzmény: alkotasu (226)
alkotasu Creative Commons License 2012.05.21 0 0 226

Azért érdekes ez a fa csarnok. Amíg átsétált a koma a váróteremből a peronra, a zuhogó esőben bőrig tudott ázni... Mind a Déliben, mind Fehérváron, mind Nagykanizsán össze tudták építeni a felvételi épületet a tetővel.

Előzmény: Central 01 (222)
Central 01 Creative Commons License 2012.05.18 0 0 225

Fiatalabbak biztos,hogy nem tudják az biztos!A régi képekkel,tervrajzokkal meg az a baj,hogy mivel Déli Vasútról beszélünk nagyon hiányosan maradtak fenn kapcsolódó dokumentumok!Mégpedig azért,mert a Déli Vasút levéltára a II.világháborúban a főváros ostromakor leégett,ezzel örökre megsemmisültek a magyarországi vonalak,és állomások képeinek,dokumentumainak nagy része.A  bécsi Osztrák levéltár meg nem biztos,hogy megőrizte a Magyar terület dokumentumait.Esetleg ami megmaradt az a MÁV levéltárában,hiányosan megtalálható!Persze háború utáni dokumentumok már sokkal nagyobb mennyiségben rendelkezésre állnak.De ha ez az építmény eredeti,akkor ezzel nem jutunk előbbre!

Előzmény: alkotasu (224)
alkotasu Creative Commons License 2012.05.18 0 0 224

Ezzel két baj van: érdemben senkit nem ismerek, pláne nem a '80 fölöttieket.

A fiatalabb generáció pedig szerintem nem emlékezhet rá: Az előző felújítás (helyben csere) 1989-ben volt, az azt megelőző pedig (és Érd-elág-Tárnok építése) tudomásom szerint '58 körül. Tehát addig visszanézve semmi nem volt már ott. Tehát '58-ig visszamenve biztos vágány volt ezen a helyen, de valószínűleg még régebben is, mert a raktári és rakodó vágány még ezen túl volt, a raktár nem mai darab volt. Kérdés, hogy egyáltalán mikor takarították el azt az építményt, aminek a nyoma látszik. Szerintem csak valami régi fénykép, vagy régi terv adhat választ. Az elhelyezkedés alapján nem lepődnék azon sem, ha az valami eredeti létesítmény lenne.

Előzmény: Central 01 (221)
Central 01 Creative Commons License 2012.05.18 0 0 223

 

Ljubljana főpályaudvar.

Central 01 Creative Commons License 2012.05.18 0 0 222

 

Pragerhof állomás,a vonatfogadó facsarnokkal.

Central 01 Creative Commons License 2012.05.18 0 0 221

Értem!Csak van olyan,még élő ember aki emlékezhet rá!

Előzmény: alkotasu (220)
alkotasu Creative Commons License 2012.05.17 0 0 220

Fogalmam sincs, mi volt korábban Tárnokon. Nem vagyok bennszülött, csak amolyan gyüttment... :-)

A vasúti érdeklődésem és az átépítés kapcsán keveredtem az állomásra.

Előzmény: Central 01 (219)
Central 01 Creative Commons License 2012.05.17 0 0 219

Hogy ezt meg tudjuk mondani kellene az állomásról egy régi térkép.Tudomásom szerint a Déli Vasút nem épített kör alaprajzú víztornyokat csak ún.szabvány vízházakat.De előfordulhat,hogy az említett épület már később épült?Azt tudod,hogy Tárnokon volt e a gőzmozdonyok részére vízvételezési lehetőség annak idején?Mert ha nem akkor a víztorony lehetőségét kizárhatjuk!

Előzmény: alkotasu (218)
alkotasu Creative Commons License 2012.05.16 0 0 218

A tárnoki állomáson előkerült valamilyen kör alakú műtárgynak az alapja:

 

 

Fordító korongnak kicsi, talán valamiféle víztorony lehetett?

Balázs177 Creative Commons License 2012.05.05 0 0 217

A Sztrogoff filmsorozat első részében látható az acsádi jelenet,a másik a filmben szereplő vasútállomás Sopron Déli pu.

Balázs177 Creative Commons License 2012.05.04 0 0 216

Itt találsz képeket róla,régit,újabbat egyaránt:http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=acsd#hozz

Előzmény: alkotasu (215)
alkotasu Creative Commons License 2012.05.04 0 0 215

Ma hogy néz ki ez az állomásépület?

Előzmény: Balázs177 (214)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!