Megmértem az erősítő árafelvételét. Terheletlenül, de "szoba" hangerőn is 0,8 Amper volt. Mivel a hálózati fesz akkor épen 225V volt,így 180 VA-t vett fel.
Közbe a Neten is olvastam, hogy valaki lemérte a hálózati trafójának hőmérsékletét és 60 fok volt, annál pedig szerintem az enyim se melegebb.
Miért szakadna el? Nagyon régóta tekerek trafókat, kimenőket is, meg hálózatikat is. Viszont ilyennel még nem találkoztam. Elszenesedett trafóval már igen, de annak oka az olvadó biztosíték kihagyása, vagy annak patkolása okozta.Az, hogy egy hálótraficsek 55, vagy 65 fokos, tök mindegy. Az áramnak hőhatása van, nem pedig nyíró, vagy húzó igénybevételt okoz a huzalon.
A Dynaco hálózati, az eredetiek kicsit alá vannak méretezve, ezért melegszenek. Ez nem nagy gond, mivel egy jó trafó 120 fokot is kibír. Ha 60-70 fokos, még semmi gond.
Na erre kiváncsi leszek. Az enyém is ezzel a gyári 220V-os trafóval van szerelve, de nem emlékszem, hogy kirívóan melegedne. Mondjuk a hangja sem nyűgözött le...
Amikor még anno EL34 PP-ben "utaztam", végigpróbáltam az elérhető csöveket (kínai, EH, JJ, Tesla, RFT, Siemens, egy meggyötört Telefunken quad). A Tele volt a legjobb ... amíg bírta. Utána az RFT.
Rossz nyelvek szerint az utolsó szériás Telefunkenek is abban a gyárban készültek. :-p
A csöves erősítőkben a brumm sajnos szinte bármitől lehet. Ha jól látom a rajzon, nem raktak egyetlen cső fűtéskörébe se földre kötött brumm potit, viszont az oldalankénti fűtőtekercs középleágazásos, amit egy-egy kondival tettek földre. Korrekt, de azért mennyivel bizalomgerjesztőbb, ha mi tekergethetjük azt a trimmert ;)
Azért azokat a kondikat nézd meg. Aztán lehet taperászni és csöveket csereberélni, ha van mire, mert ilyenkor csak a kísérletezés segít, mert akár egyetlen hibás vagy öregedő cső is okozhatja.
Egyelőre az EL34-esek EH-re lették cserélve, és a sziliciumdiódák TAD (JJ) GZ32-re.
Ellenállások kondik az eredeti kapcsolásirajznak megfelelőre cserélve.
Egész jól szól, de egy kicsit továbbra is brummog. Igaz csak jel nélküll hallható, de elmarad a leírás szerinti (max kimenőjelhez viszonyított) -90 dB-től.
(egyszerű milivoltmérővel mérve 10 mV körül van) Mi lehet ennek az oka? (Neten találtam olyan infót, hogy ez lehet az elöregedett 7199-es csövektől is, de azt egyelőre nincs mire kicserélni)
Egyébként megtaláltam a vásárláskor készített fotót, igy meg tudom mutatni Ilyen volt:
Ha nehezen is, de sikerült életre kelteni az ST-70-et.
Kondik olyanok vannak benne amiket találtam itthon, de aránylag normálisan működik.
Viszont van egy gond, az egyil EL-34 oldala enyhén izzik. Akárhogy cserélgetem a csöveket, mindig ugyanaz a cső izzik. Gondolom ez az adott cső hibája, ezen a cserén kívűl más nem segít. Egyetérteteek? (Kár érte, mert még eredeti Dynaco)
Pontosabban van még egy gond, eléggé búgnak a hangfalak (természetesen ez igazából csak akkor észlelhető, ha nincs jel) Erre van valami orvosság?
Hát, ha ennyi mindenbe belenyúltak, nem csodálkoznék, ha köszönőviszonyban sem lenne az eredeti kit hangjával. Onnantól kezdve, hogy bármennyire is korrekten próbálta a moddoló az eredeti munkapontokat beállítani, a csöves <-> félvezetős egyenirányítás hangja között kb. 0,5 a szorzó - és akkor nagyon finom voltam, mert a kétféle hang jellegét nem lehet matekra fordítani;)
Ráadásul, ha jól értem, két ponton is drasztikusan megváltoztatták a csatolókondikat, amivel nemtom miafrancot akart az illető kompenzálni, de csöves cuccban az 50 nF helyett 1,5 uF az egyenlő a főbelövéssel... Gondolom, valami extrém basszusról ábrándozott a lúzer;)
Szóval szerintem is legelőször a csöves egyenirányítást + szűrést kellene visszaállítani az eredeti (20+20+20 uF ?) értékekkel, aztán jó minőségű kondikkal a fokozatok közti csatolást is.
A Siemens elkók lehet hogy jók, de rém idétlenül néztek ki, mert a régi elkó és az egyik BIAS poti főlé egy lemez hídat tettek, és arra szereltek rá a 2 db 2x32 mikrós kondit. Ráadásul így a bias potihoz sem lehetett hozzáférni.
Már korábban vettem a TubeDepot-tól az eredetivel megegyező kinézetű utángyártott kondit, most épen formázom Spacc tanácsának megfelelően.
Ami az ellenállásokat illeti, van csatornánként két-két 47 kilós ellenállás, amiknek 1%-on belül egyformának kell lenniük. Egyformának egyformák, de több mint 50 kilósak. Illetve a tápfesz szűrésben van egy 22 kilósnak jelzett ellenállás, ami valójában 26,1 kiló, azaz éphogy belefér a 20%-ba
Kondit egyelőre csak azt teszek bele ami van itthon, hogy legalább valahogy működjön, utána majd szerzek valami jobbat.
A régi (csavaros) LL Siemens elkók jók, ezen a helyen csak akkor indokolt a csere, ha eszetlenül nagy kapacitásúra változtatták. Az ellenállásokra rá kell mérni, a 10% jobb fajtáknál úgy szokott kinézni, hogy a többségük eltérése 2% alatti, de becsúszik néhány pontatlanabb darab. Az Ω érték pontossága kizárólag munkapontbeállító pozícióban érdekes.
Akár eladod, akár megtartod, alakítsd vissza minden részletében gyári állapotra, lehetőség szerint "autentikus" alkatrészekkel (kondik!! - bármit be lehet szerezni, csak akarni ill. fizetni kell), különös tekintettel a csöves egyenirányításra.
A sok kérdések közt a legutolsóra tudok néked választ adni:
Az elkókat beépítés elött formázni kell, ha új, ha használt. És ráadásul. a névleges feszöltségtűrés 65-70%-tól kezdve fokozatosan a majdani feszültség 110-115%-ig növelve a formázó feszültségt.
Nekiugrottam egy évek óta porosodó Dynakit ST-70 rendberakásához, de nem várt nehézségekbe ütköztem:
Az elöző tulaj(ok) kicserélte az egyeirányító csövet szilicium diódára, valamint az eredeti elkót két csavaros Siemensre. Már évekkel ezelőtt vettem utángyártott elkót, ezért azt hittem, egy délután végzek vele, de nem úgy van az.
Jobban megnézve az erősítőt rájöttem, hogy már az összeszerelésénél is követek el egy kisebb hibát, ami elég nagyot is okozhat: A kimenő csatlakozó panelját rosszul, belülről szerelték fel, ami könnyen testzárlatot okozhat. Ezt aránylag könnyen rendeztem.
De van rosszabb is: kiderült, hogy a nyomtatott panelba szépen belenyultak: a végcsövekre menő 100 nanós kondik helyett 470nF, az előfokban lévő 50nf helyett pedig 1,5mikrós kondi van benne. Továbbá néhány ellenállásis ki lett cserélve, a 270 kilós 33 kilósra, az 1,5 megás pedig 150 kilósra. Ezzel a bemenő pentóda valószínűleg teljesen más munkapontba került. Van ez utóbbi átalakírásnak valami értelme, vagy ezt csak azért csinálták, mert a az egyenírányitó cső kikktatásával elállítódott a munkapont. Gondololm, ezt jobb visszaalakítani az eredetire.
Egyébként azt vettem észre, hogy jó pár eredeti alkatrész értéke több mint 10%-kal eltér a megadotttól (színkód stimmel) Érdemes ezeket 5%-osra kicserélni?
Végül azt kédezném meg, érdemes-e a jó pár éves, de még sosem használt "új" elkót formázni?