Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
aki érdekel FRED tartóhoz, LNbox-hoz, stb.-hez kis szorító, jelentkezzen nálam e-mail-ben!
Ilyenről van szó (ez a kép illusztráció - felületkezelt, de nem krómozott lesz, az túl drága lenne):
Az ilyen szorítók ára az OBI-ban 599 Ft, a német H0fine.de oldalon kb. 465 Ft, most azt próbálom intézni, hogy ennél olcsóbban jussunk ilyenhez, de ehhez tudnom kéne, hogy milyen mennyiségre lenne szükség.
Képletesen értettem. A "szellemi termékeimet" néhány évig pihentetni szoktam egy mappában vagy egy CD-re kisütve, mielőtt "á, ez lom!" felkiáltással ténylegesen megválnék tőle.
Azért erről írhattak volna egy kör e-mailt is, én pl. félévente egyszer nézem meg ezt a honlapot, mert borsódzik tőle a hátam :)
Mindenesetre elég szomorú hír, és remélem, hogy pozitív fejleményekről hallhatunk a közeli jövőben, mert nem egy ember több napos (hetes, hónapos) munkáját kell egy mozdulattal jobb kézzel a bal váll fölött...
Igen, külön köszönet a H0-s csapat szakértő segítőkészségének, mert az ő útmutatásaik nélkül nem juthattunk volna el odáig, hogy most már önálló, TT-s modultalálkozók jöhessenek létre. A FREMO->FKTT->BTTB modulszabvány és ajánlásrendszer sokakat csábít a TT-s modulozás irányába, függetlenül attól, hogy eredetileg milyen méretben utazik. A legutóbbi, Múzeumok Éjszakája modultalálkozónkon csupa pozitív véleményt hallottam a látogatók köreiből, melyek főként a ma elérhető járművek minőségéről, kidolgozottságáról és választékáról szóltak. És az sem elhanyagolandó, hogy a Temofeszten 240 m TT-s modul lesz, tán hat, vagy hét országból. Úgyhogy lassan, de mi is felkerülünk a térképre.:-)
A jelenidőben kell beszélni. Már több alkalommal megvalósult az átjárás mindkét irányban a két méret között, mind kezelőszemélyzet, mind eszközhasználat terén.
Szerintem nem kell tartani attól, hogy a most H0-ban FREMÓ-zók közül tömegesen átpártolnak a TT-hez! Akinek van modulja és/vagy járműve, az nem fogja ezeket kidobni csak azért, hogy nulláról újrakezdhesse. Akik csak játszani járnak a találkozókra, azok közül jó eséllyel akadhat, aki TT-ben is elmennének, esetleg ott kezdenének, de attól H0-ban még mindig jöhetnének játszani... mert nem zárja ki egyik a másikat. Legalábbis remélem. :-)
"Egyelőre azonban a magyar FREMO-közösség elég picinek tűnik ahhoz, hogy széjjelmorzsolódjon, ha egy újabb méretarányban is fel kellene vennie a fonalat."
Nem igazán látom az összeffüggést a kettő között, de mindegy :)
Egyébként mi sem "fremózunk", hanem a saját magunk által kitalált nemzeti szabványt igazítottuk az FKTT (Freundeskreis TT-Module) normáihoz. Nagyjából fél Európa így tett. Mondjuk a Fremo-TT szabványhoz is illeszthető, biztosan a véletlen műve :)
Egyébként viccet félretéve, most, hogy a TT-ben sem a romhalmaz BTTB-nohabokból, Y-kocsikból és 28°-os villamoskitérőkből áll a felhozatal, azt kell mondanom, tényleg van benne ráció... Egyelőre azonban a magyar FREMO-közösség elég picinek tűnik ahhoz, hogy széjjelmorzsolódjon, ha egy újabb méretarányban is fel kellene vennie a fonalat.
Bőven voltak olyan helyek, ahol keringőzni lehetett volna, nézd csak meg a rajzot! Nagyobb külföldi találkozókon ennél sűrűbbre is szokták építeni.
Nálunk igazi sűrűség Dunaföldvár - Mátraszőlős-Hasznos - Porcsalma-Tyukod - Pellérd térségében, illetve Za Kasarnou - Győr-rendező és Bakonybánk - Kőszeg kezelői oldalak között volt mindössze.
A Bakonybánk végződésű vonalat majdnem simán el lehetett volna vinni Bierbaumig, ha lett volna annyi modul.
Amit lehetett, a fiúk megtettek: természetesen előzetesen leadott CAD-rajzokból most is megtervezték az egészet. És természetesen most is volt eltérés a tervekhez képest. Volt egy-két íves modul, ami eléggé feszült, mert valahogy tartani kellett a tervet, különben nem találtuk volna el a csarnok ajtaját.
Szerintem ennél jobban sűríteni csak úgy lehetne, ha több flexi modul lenne a rendszerben. De az már a kényelem rovására menne, nagyon zsúfolttá válna a terem, inkább szükségmegoldás lenne.
Nyilván nagyobb és nehezebb munka, de még lehetne fokozni a terem sűrűségét! Több képet láttam már, ahol sokkal-sokkal sűrűbben voltak a modulok elhelyezve külföldi találkozókon.
De igen, remélhetőleg pár találkozó múlva a BNV egyik csarnoka már kényelmesebb lenne... :-)))
Mi számít kiszorulásnak? A pirossal bekeretezettek az osztrák, a zölddel a szlovák modulok. Az osztrák bal felső csücske nem volt felállítva helyhiány miatt, ott matracok voltak feltornyozva. A folyosó nincs rajta, ott is magyarok voltak.
Több helyen van csak kétévente találkozó, ami végülis érthető, mert nem kis munka egy ilyen megszervezése. De, ha akarunk játszani, DIMO-t még összehozhatunk!
Jóóó volt! Életem másfeledik FREMO-találkozója volt (az előző Temofesten is félig ott voltam). Nagyon mély vízben kezdtem, de nagyon élveztem. Sok jófej emberrel ismerkedtem meg.