Szeretnék vásárolni néhány kisszériás magyar tehervagont. Sok keresgélés után nem sok minndent találtam. Gagyi az van rengeteg. Egy érdekességet megosztanék. A Facebookon nagyon nyomul egy muksó ilyen dolgokkal. Megtaláltam az oldát is, ahol csomó ilyen cucc van. Kicsit jobban megnézve, látszik, hogy ezek fantázia modellek. Elég olcsók. Mondjuk matricásak általában és sajna jól látszik a matrica széle mindenhol. Nemrégiben néhányan azt panaszolták, hogy mindent el lehet adni, csak MÁV legyen rajta. Hát ezen az oldalon van jó sok ilyen.
meg akkor már a h-trakciós 008-ast se hagyd ki, de ez a három gigant nem az utóbbi pár év termése, hanem vagy tíz évvel ezelőttiek... bakker, hogy megy az idő.
Pl M61 010-ből volt V-korszakos is az NMJ-től, amikor még nem alapítványoi volt a gép és V63-asból is volt 012-es és 138-as V. korszakos, valamint 034-es VI. korszakos is az ACME-től.
Amíg nem akad jobb téma, addig idemásolom ezt az összegzést, az utóbbi pár évben megjelent ill. a már beharangozott H0-ás MÁV-os és GySEV-es mozdonyokról. Húztam egy abszolút szubjektív határt, aminek az innenső oldalán a különkiadásnak számító modellek vannak a Maxtraintől (ők javították is szellőző rácsokat a Szergejen) és a Modell&Hobbytól, ezeket belevettem a számadásba, míg a túlsó oldalán a pusztán átszámozásnak tekintett Quabla Szilik és Gigantok, valamint Limites Szilik és Bobók nem kerültek bele. Mondom, a dolog abszolút szubjektív, nem minősítés és aki akarja kiegészítheti, vagy kijavíthatja. Továbbá nem került be az érdeklődésemen teljesen kívül eső mozdonyok sora, a Taurusok, Traxok, Vectronok, Ludmillák. A régebbiek, mint például a Roco Nohabjai és jó pár Szergeje szintén nem szerepelnek itt. Így is, kapaszkodjatok meg, 69 mozdony (volt-lesz) megvásárolható ebben a kb három-négy éves időintervallumban. A kisszériások, a motorvonatok még mind ezeken felül vannak.
Két csúcstartó van a listán. Az M61 019 és a M63 001, mindkét nagy vas 4-4 festési és/vagy korszakbeli változattal.
A kocsik Záhony-Dunaújváros viszonylatban pellet ércet szállítottak a Dunaferr részére. Az átalakítást az tette szükségessé, hogy télen összefagyott a rakomány és hosszadalmas volt az ürítés. A konstrukció nem vált be ezért később eltávolították a billenő tetőt és újra Fals kocsi lett.
Ezeknek a kocsiknak az eredeti állapota a nyitható tetős, az átépített a modellben megjelenő.
2003-ban, még Tals 066 típusként, tetővel, Ajkán, saját fotón:
2005-ben, már tető és nyitószerkezet nélkül, de még kicsit magasabb fallal (a homlokfalon a vízszintes "gerenda" fölött még tovább tart a fal), csak a típusjel és a pályaszám van átfestve rajta, Paulin István fotóján itt
2007-ben, már alacsonyabb fallal és "normál" teherkocsi színben, saját fotón:
Ezen az egy fotón kívül semmit, mégcsak csak másmilyen (pl román) felségjelzéssel sem találtam képet pont ugyanilyen kialakítású kocsiról. Vagy esetleg valami proto-átépítés lehet, amiből egy képeslapfotón kívül végül nem lett több?
Amikor kijott a Piko a GYSEV Ludmillaval szuletett egy konszenzus hogy a Roco sokkal jobban kepezte le a rostelyokat es az ablakokat. Meg olcsobb is volt a Roco es akkorra mar aki vett Roco-t nem vett Pikot a palyaszam miatt sem.
Valoszinu ezek miatt maradt a Piko verzio a boltok nyakan.
Ti is kaptatok ertesitot a modell hobbytol hogy kedvezmenyesen lehet Piko Gysev Ludmillat vasarolni? Mit gondoltok, megérős lehet ez a Ludmilla ilyen aron? (72 ezer a hangos valtozat)
Az... Bár sok esetben van egyébként mozgástér a javításra teljes átfestés nélkül, de az plusz macera. Viszont, ha összejön a ténylegesen alapozásig beleevős festék párosítás az szívás. Már előre félek a következő ilyen melótól :-D .
A tampon klisé a legegyszerűbb műanyag esetében is több ezres darabszámot tud. A gumi szintén. Ha valami nagymértékben kopik akkor ott más probléma van.
Köszi a hozzászólást. Szerintem is amúgy ezek a kocsik átalakítása 35-40 ezres sávban mozog minimum, olcsóbb nem lesz. Laci erről a Hongaar modell alapról amúgy régóta tudott, hiszen sok-sok évvel ezelőtt már beszéltem vele ezekről.
Nyilván a legyártott mennyiség után ugyanazzal a pályaszámmal már nem készül a modell, mert tartani kell az értéket a behatárolt mennyiséggel és a tamponszerszám is kopik...
Egy időben Memoba tervezte egyébként ezen típusú modellek kiadását, MÁV és GySEV változatban, de aztán elhalt a dolog. (Mondjuk a GySEV-nek nem volt ilyen kocsija, ami kicsit jobban eladható Ausztria keleti felén.)
Így azért előzmény volt, csak kevesen tudtak a dologról.
Mielőtt neki állnátok vásárolni, engedjétek meg, hogy némi tanáccsal szolgáljak.
A mi klubbunk volt a sorozatok megrendelője, így elsőkézből tudok néhány dolgot megosztani veletek. Mindenek előtt kissé meglepett, hogy a Quabla bejegyzéséig, nem volt senkinek még csak fogalma sem a Gzk megjelenéséről, ami már tavaly Februárban megtörtént és ezen a fórum, akadnak olyanok, akik tájékozottak a megjelenésekről. Persze ez nem magyar modellként jelent meg, így elkerülhette a figyelmet.
Én magam a 2023-as dortmundi Intermodellbau-n vásároltam be a modellekből az Artitec standján, ahol hiába próbáltam meg a cég modellvasúti szakmai vezetőjét egy MÁV-os sorozatról 2024-re meggyőzni. Még úgy sem volt(ak) hajlandó(ak) kötélnek állni és megcsinálni a MÁV-os Ep.II és III-as festést összesen három különböző pályaszámmal, úgy hogy megkapták volna a teljes feliratozási dokumentációt levilágításra előkészítve teljesen ingyen és mi kisker áron vettük volna meg a vagonokat jóval nagyobb számban mint amennyi kisszériában elkészült. Azt mondták, hogy fő profilként a holland és a német témákra azon belül is korábbi Epoche-kra koncentrálnak és egyébként sincs magyar forgalmazójuk sem, amit a honlapjukon felsorolt országok és boltok alá is támasztanak. Persze nem kizárt, hogy egy komolyabb megrendeléssel fellépő magyar boltot felvennének a körbe. Egyébként maga a Gzk - náluk Hongaar nagyon sokáig készült. Már tíz éve 2014-ben beharangozták, hogy lesz. Én azóta figyeltem az eljövetelét. Miután megfutottam a kört az Artitec-kel, tavaly május elején kerestem meg a Quablát az ötlettel és mostanra sikerült összehozni. A vége 42 vagon lett, mert a Kulturvonatosok, néhány Quabla törzsvásárló, illetve a klubbunk ennyire tartott igényt és mert ezen a módon természetes lényegesen drágább a megvalósítás.
A modell elkészítése sajnos nem csak annyi, hogy lefestetjük és tamponoztatjuk. A modellek fantasztikusan szépek és nagyon részletesek. Vékony a falvastagságuk. Nem sikerült kideríteni, milyen festékkel festették és tamponozták őket. A festéket nem lehetett leszedni a kaszniról és a tamponozott felirat is jórészt belediffundált az alapfestékbe. Az oldószerrel csak csínnyán lehetett bánni. A legmakacsabb helyeken nem volt más választás mint a csiszolás - minden egyes darabnál. Az egyik ilyen makacsabb hely az NS logója volt. A legjobb, ha a logó nélküli donort sikerül venni. A feliratok a betúk vékonységa miatt azért kevés kivételtől eltekintve viszonylag jól leszedhetőek voltak. Sajnos nekem sem sikerült csak ilyet venni. Az NS logójával viszont sok baj volt és csiszolni kellett, hogy nehogy átüssön a a vékony újrafestésen ugyanis csak leheletvékonyan szabad újrafesteni, mert különben nagyon hamar megtelnek a finom kis rések a festékkel. Az általad belinkelt szürke vagont semmiképpen se vegyétek meg, nem fogja lefedni a vörös-barna rendesen, vagy túl vastag lesz. Sajnos logó nélküli vörös-barna vagonjuk nincs raktáron, tehát a csiszolással is számolni kell. Bele kell számolni egy vagont a befogómodellhez is, ami tampongép beállításához kell. Mivel a sok és szétszórtan elhelyezkedő feliratok miatt, gyakran kellett változoztatni a beállításokat a tramponozás során, ezért a befogómodell szinte biztosan meg fog sérülni mind a kaszni, mind az alváz, illetve az alváz tagoltsága miatt nagyon fogy a gumi is. A korábban említett pozitívum, azaz a nagyon vékonyka falanyag és a szuperfinom felületi kidolgozás itt övön alul üt vissza, mert pont ezek miatt nem nagyon lehet egy elcseszett tamponozást újrafestéssel és újratamponozással javítani. Maga a tamponozás pont emiatt még egy profinak is kihívás. A feliratokat és kliséket a klubbunk bocsátotta rendelkezésre. Mivel a kisszériának az az értelme, hogy kicsi a darabszám azonos pályaszámból, és a Quabla az üzletpolitikája szerint nem adja ki ugyanazokat a pályaszámokat kétszer, ezért értelemszerűen új kliséket is kell készíteni. Mielőtt vásárolnátok, nem árt tisztázni, vele személyesen, vagy telefonon, hogy milyen feltételekkel és mikorra tudja vállalni, mert nekünk mint törzsvásárlóknak is csaknem egy teljes évbe tellet a dolog. Persze mást is lehet választani, de a fent leírtak javarészt érvényben maradnak. Ezért előzetesen a megrendelő csoportnak azt is érdemes lenne megbeszélnie, mi az amit a kisszériástól rendel meg és mi az amit a donoron kívül biztosítani tud. (Feliratrajz esetleg klisék) Ezek után a kisszériással pontosan le kell rőfölni a mozzanatokat.
Remélem tudtam kicsit segíteni, nehogy a donorok megvétele után derüljön ki, hogy mi mindenre kellett volna odafigyelni a költségek kímélése miatt.
Az eredeti bolti ára 12.900,-Ft, tehát az átfestéses, tamponozásos ár 15-20 ezerre az kb. jó lehet.
Amit problémának látok, hogy tényleg nincs megkérdezve a Quabla, pl. nem tudjuk, hogy esetleg az exkluzivitás miatt nincs-e olyan megállapodás az eredeti megrendelővel, hogy a Quabla nem készít másnak ilyen modellt?
Azért azt mindenki vegye figyelembe, hogy húszezer forint egy darab kocsi ára, plusz a postaköltség. Aztán nagyjából 15-20 ezer forint az átfestés és tamponozás. Mindezt 20 kocsira azonos pályaszámmal. Tehát mielőtt még jönnek a fanyalgók, 35-40 ezer forintba lenne egy darab teherkocsi. És akkor még Lacit senki nem kérdezte meg, hogy elvállalja e. De lehet az M&H-át lenne érdemes meginterjúvolni, hátha megfinanszírozná az itthoniaknak.
Nem kérdeztem még, de a 20-tól azért még messze járunk. Bár mivel a klisék megvannak, a húsz meg már valószínűleg megvolt neki, talán ezeket pluszban megcsinálna? Ezzel együtt jó lenne ha többen állnánk össze, és ezért kedvcsinálónak ideírom, hogy alkalmi kis vásárlói csoportunkkal már elértük az ingyen szállítás küszöbét.