Ezek itt a cikkben szereplő Urak 30 évvel ezelőtti "gányolásai"!
-De ugye, nem baj, ha ez néhányunknak még tetszik?
-Nem mellesleg az elmúlt 30 év modellépítését figyelgetve, még mindig nem látok jobb megoldást, mint az akkoriban ezen díjnyertes mozdonyok, de természetesen nagyon várom!
Így van, a porosz pályaszám csak a vasútigazgatóság nevével együtt teljes, mivel minden igazgatóság egymástól függetlenül számozta a mozdonyait, így ugyanazt a pl. négyjegyű számot két különböző vasútigazgatóságon két különböző mozdony viselte és ezek akár ugyanazon típus példányai is lehettek.
Feri, ezzel óvatosan! Pár éve én is találtam a neten egy képet egy porosz G8.1-ről, aminek a pályaszáma 1-gyel volt odébb, mint a mi 410,501-esünk. Novotny K. figyelmeztetett, hogy a ugyanolyan pályaszámmal más városban is voltak olyan mozdonyok, tehát az ominózus képen szereplő mozdony nem a szomszédja volt a magyarnak. Könnyen lehet, hogy a Te esetedben is erről van szó.
"Az 1994-es újságban közölt "átépítést" én gányolásnak nevezem.
A G 8 csak 4500 mm tengelytávolságú, a G 8.1 pedig 4700 mm. És nem ismerem a Piko mozdony idevágó adatát."
Ebben a méretben szinte minden gőzmozdony "gányolás". Ennek pedig az az oka, hogy a méretarányosan kicsinyített modell működésképtelen lenne a méretarányosan kicsinyített nyomkarimával. A modellek így eleve vagy kisebb kerékkel, vagy nagyobb tengelytávval, vagy néhány kerékpár nyomkarima nélküli kivitelezésével kerülnek elkészítésre.
A PIKO BR 55 szélső tengelytávolsága emlékeim szerint 57 mm...
Nagy Háború - lehettek mozdonyok a hadiszálítás miatt nálunk, egyről konkrétan tudunk is:
KPEV 4837 HANNOVER - A MÁV-nál szolgált 1916.X.24.-1919. között!
II. Vh. után egy ilyen masináról tudunk (tudok):
1945-ben a Szovjet hadvezetés több gőzmozdony mellett egy MÁV 410,5 sorozatnak megfelelő mozdonyt is vezényelt Ausztriából hazánkba a mozdonyhiány enyhítésére a dombóvári fűtőházhoz:
Ha a görbe kapaszkodóra gondolsz, az már az eredeti mozdonyon is megvolt:
"A ČSD 425-ös sorozatát 1939-ben tettük magunkévá"
Ezt valóban több helyen lehet olvasni. Ám valamikor megjelent egy cikk Dr. Károlyi Imre jóvoltából, aki a mozdonykönyvekre hivatkozva határozottan állítja, hogy a mozdonyok már a húszas években is itt voltak (8. oldal):
Semmi sem biztos, de feltehetően nem vendégművész. Erre az utal, hogy nincs pályaszámtábla a füstszekrényajtón. A MÁV elég későn, csak 1958-tól használ homlok-pályaszámtáblát a gőzmozdonyokon, viszont a szóbajöhető német, cseh, esetleg osztrák mozdonyokon ez már jóval korábban megjelent. Az igaz, hogy éppen festve is lehet az a pályaszám a füstszekrényajtón, ami nem biztos, hogy látszik...
Egyébként kb. 1952-ig még elég sok külföldi mozdony volt Magyarországon. Hogy 55.16-22-esből mennyi, és melyik, arra egyelőre nem találtam infót.