Keresés

Részletes keresés

morgó mh. Creative Commons License 2024.04.19 0 4 347884

Ez egy városi közlekedési topik, pontosan az ilyen "belügyek" megvitatására...

Előzmény: trizs77 (347882)
jbaal Creative Commons License 2024.04.19 -5 11 347883

Na igen, ez a baj, hogy belügyként kezelik a nehezen megkeresett és befizetett adónkból céges autóval furikázó igazgatók és politikusok a menetrendet. Nehogy már az a hülye utas belepofázzon, majd mi megmondjuk, hogy mikor hova menjen...

Akármilyen szintre is rohad le egy megyeszékhely helyi közlekedése, az mindig fix, hogy az igazgatónak és a sleppjének jár az 1-1,5 milliós fizetés és a céges Octavia/Superb/Passat. Akkor is, ha 3 db busz forgolódik 10 viszonylaton, a menetrend meg egy 20 éve a portás által Excelben összecsapott katyvasz. Azt a fenenagy igazagtói felelősséget és szakértelmet akkor is meg kell fizetni.

 

Az, hogy mekkora a modal split, nyilván a menetrendtől függ. Ha egy 70-80-100 ezres megyeszékhelyen órás követésű a legsűrűbb viszonylat, akkor még a 10% is jó eredménynek mondható. Nem azt mondom, hogy a budapesti 60 %-ot elérné bárhol is, de azért egy 30-40-et simán ki lehetne hozni bárhol egy normális kínálattal. Mint ahogy 10-15 pár éve meg is volt az ilyen színvonal a legtöbb városban, most meg azon dolgozunk, hogy Miskolcon, Debrecenben vagy Pécsen is 10% legyen csak, és ott se legyen 30 vagy 60 percnél sűrűbb követés. Nem vagyunk már messze ettől, hétköznap még valamivel sűrűbbek a főbb járatok, de szerintem már nem sokáig, max. néhány évig.

A Google meg szép dolog, de fizikai valójában megjelenő buszt az sem fog varázsolni. Az órás követés az órás, ha a telefonodon olvasod, akkor is. Az emberek döntő többsége azért mégiscsak egy fix útvonalon jár munkába és bevásárolni, nem kell állandóan tervezgetnie az utazását. Ha az a járat, amivel jár, 20 helyett 60 percesre van kiritkítva, azt észre fogja venni, nincs az a Google, ami elővarázsolja a nem létező járatot.

 

Az ilyen kommunizmusból ránk rohadt közlekedésmérnökök meg remélem, hogy eltűnnek a francba lassacskán, akik csak a kínálat nyirbálásában és az utána következő "nincs utas" bizonygatásban érdekeltek, viszont közben rohadt jól megélnek azokból az emberekből, akiknek a befizetett adója után még irdatlan pénzeket kell autófenntartásra is elverniük.

Előzmény: trizs77 (347880)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.19 -2 0 347882

A kaposvári 12-es azért járt kb. 10 percenként csuklóssal** vagy 30 éven át, mert a Vasútállomástól a város fő utcáján végig fel ballagott a hadosztály parancsnokságig.

Ott fent akkoriban kb. 3000 ember dolgozott,  élt.

 

Mindkét végállomása forgalmas helyen volt és közben a fő utcán ment végig.

 

** = előbb MÁVAUT csuklóssal, majd Ik-280 buszokkal.

 

18-09 Creative Commons License 2024.04.19 -2 12 347881

 

Szerintem nagyot ront a közösségi közlekedés elérhetőségén, használhatóságán leginkább a vidéki városaink agyonszabdalt helyi hálózata. Nem oké, hogy folyamatosan tervezned kell, pont elcsípned a holdtöltét megelőző hatodik napon közlekedő 891Y-t, legyen egy sűrű törzshálózat és akkor nincs szükség folyamatos tervezésre. 

 

Kaposváron kb. 4-5 sűrű viszonylattal lelehet fedni a fő irányokat, további 8-10 viszonylattal meg minden mást. Semmi szükség 38 viszonylatra. 

Előzmény: toto92 (347879)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.19 -6 0 347880

Kaposvár kb. 59.000 lakosából a potenciális utas aki eszközzel végrehajtott helyi helyváltoztatásai során autóbuszt használ.

 

A helyi modal splitben, mint más hasonló városokban is kb. 10% körül lehet az autóbusz utasok aránya.

 

Az, hogy a hálózatukat 28 vagy 38 viszonylatba szervezik az mindegy.

belügyük.

 

 

toto92 Creative Commons License 2024.04.19 -4 3 347879

Van 38 (!) viszonylat. Ütemesség még nyomokban is csak elvétve van. A legsűrűbb 12-esnek van irányonként napi 25 indulása, a többi mind ritkább, csúcsidőben is előfordulnak óra feleti követési időközök. Szerintem egy ilyen hálózat arra a legalkamasabb, hogy csak az utazzon vele, aki nagyon rá van szorulva, az is csak a leggyakrabban használt irányban. Egy potenciális új utasnak (vagy törzsutasnak a szokásostól eltérő célhoz) a legjobb eljutási lehetősg kikeresése szerintem komoly feladat.

 

Ez 2024-ben még releváns érv? Beütöm a gugliba* hogy honnan, hová akarok menni, mikor, és kidobja az eredményt. Nem kell tudnom hozzá hogy a 295-ös busszal kell elmennem a Szövetkezeti italboltig mert ott tudok átszállni az 518-as buszra ami megy a Pitypangfűző utcához. Az más tészta hogy amúgy a járatsűrűség, a viszonylatok útvonala megfelelő-e, de ma már nem úgy kell utazást tervezni hogy nézem a hálózattérképet meg a menetrendet és próbálom kisilabizálni hogy mivel meddig kell utaznom és hol mire kell átszállnom.

 

*: Igen, tudom, Özvegy Halálné Aranka néni még butatelefont se tud használni nem hogy guglit, de szerintem a topiktárs se rá gondolt mint potenciális célközönség.

Előzmény: gabor144 (347878)
gabor144 Creative Commons License 2024.04.19 0 7 347878

"Kaposvár 1993 óta - számomra - a hogyan kell Magyarországon városi közlekedést jól szervezni minta példája."

Ez járműgazdálkodásra még akár igaz is lehet, de hálózattervezés és menetrendszerkesztés tekintetében én inkább az ellenkezőjét gondolom.

Van 38 (!) viszonylat. Ütemesség még nyomokban is csak elvétve van. A legsűrűbb 12-esnek van irányonként napi 25 indulása, a többi mind ritkább, csúcsidőben is előfordulnak óra feleti követési időközök. Szerintem egy ilyen hálózat arra a legalkamasabb, hogy csak az utazzon vele, aki nagyon rá van szorulva, az is csak a leggyakrabban használt irányban. Egy potenciális új utasnak (vagy törzsutasnak a szokásostól eltérő célhoz) a legjobb eljutási lehetősg kikeresése szerintem komoly feladat.

Előzmény: trizs77 (347876)
szintetikusdizelolaj Creative Commons License 2024.04.19 0 0 347877

Nagyon érdekes amit írsz, külön kőszönöm, nálunk állandó mantra ez a közösségi közlekedésre terelés, ugyan így hogy.

Előzmény: attus germanicus (347872)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.19 -1 3 347876

Nem.

A 8 éve beszerzett gáz buszok 2027-re kb. 11 évesek lesznek.

Csere érettek.

 

Ők most divatból, vagy más okból a cserénél nem egy másik gáz, hibrid, akármilyen buszflottát akarnak hanem elektromosat.

 

Lelkük rajta.

 

Kaposvár 1993 óta - számomra - a hogyan kell Magyarországon városi közlekedést jól szervezni minta példája.

alig van városunk amelyik az elmúlt 31 évben ne pereskedett volna saját szolgáltatójával.

Ők nem.

Ők is átvett Ik-260-nal kezdték, de szépen csöndben léptek előre folyamatosan.

 

A Viktor féle országjáráskor kértek és kaptak is 41 db új buszt.

Mert úgy kérték.

Azt mondták nekik akkor ez volt a legfontosabb.

 

Majd jó 20 év közösködés után megépítették a saját - korszerű - gépjármű telepüket.

Most az elektromos buszok felé nyitnak és a vegyesebb kategóriájú busz park felé.

A szóló és csuklós helyett ezentúl lesz szóló, csuklós, midi és mini busz is.

 

Nyilván a két kicsi kategóriába inkább jelképes lesz (szavazatszerző buszok lesznek) kertvárosok felé, szabadidős parkok felé, speciális járatok rendszerében.

 

Nem vagyok hive a teljes elektromos átállásnak egyik város esetében se (szerintem még korai) de érdeklődve várom a kaposvári kísérlet eredményeit.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: siófoki35 (347873)
Racilaci Creative Commons License 2024.04.19 -1 10 347875

Ez is csak egy igazság.

 

Mert pl. az is egy igazság, hogyha van Barcelonában két hetem, akkor oké, ellődörgök egy-egy látványosság körül, s úgy szervezem az egészet, hogy pl. a Güell park és környéke legyen egy teljes nap. De ha egy turistának 3-4 napja van összesen a városban, akkor azért hadd ne a látványosságok megközelítésével töltsön egyenként 2-3 órát. Az a város, amelyik nagyrészt turizmusból él, gondoskodjon azok megközelíthetőségéről.

 

Harmadik igazság pedig a már említett hőség + szintkülönbség kombó, amiből az egyik eléggé változó, a másikkal meg nyilván az tud előre kalkulálni, aki egyszer már korábban volt a helyszínen. 

 

Szóval azért ne az legyen már a válasz a problémára, hogy minek ment oda...

Előzmény: MXP--1991 (347874)
MXP--1991 Creative Commons License 2024.04.19 -5 0 347874

A sok lusta  turista ment busszal, akik két métert sem képesek sétálni, inkább álltak a dugóban a busszal, én mindig metróval mentem, aztán volt egy 15 -20 perc séta, gyorsab mint a busz, azért kirandulunk, hogy legyen benne séta, ezek meg ülnek a dugóban, vagy inkább álltak, ha már tele volt a busz.

Előzmény: sz_b (347859)
siófoki35 Creative Commons License 2024.04.19 0 0 347873

Nekem kicsit furcsa, hogy ennyire hamar cserélni akarják a teljes, eléggé korszerű flottát. Valami baj van velük?

Előzmény: trizs77 (347871)
attus germanicus Creative Commons License 2024.04.19 0 2 347872

Miközben Kölnben ilyesmivel kísérleteznek, újabb járatritkításokat jelentettek be, és a tervezett fejlesztések nagy részét is törölték. 

Ennek egyértelműen finanszírozási okai vannak. Az év eleji sztrájkok hatására növekedtek a járművezetői fizetések és csökkent a munkaidő, ezt a közlekedési vállalat, a KVB, nem tudja kigazdálkodni. Eközben nőttek az energiaárak is, ennek sincs fedezete. A Deutschlandticket hatására pedig érezhetően csökkent a jegyárbevétel. Az eredetileg fejlesztésre szánt forrásokat így felemészti az üzemeltetés. 

Több irányból is felszólították a városvezetést, hogy az autóforgalom tervezett korlátozásait ne vezesse be: ha az emberek nem férnek fel a buszra, kénytelenek autóval menni. 

Előzmény: attus germanicus (347844)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.19 0 0 347871
gallo Creative Commons License 2024.04.18 0 2 347870

Az ilyen egysejtűt én még a gyalogos közlekedéstől is eltiltanám. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (347868)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.18 -2 2 347869
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.04.18 0 2 347868

Városi és elővárosi közlekedés - kerékpárral az M0 autóúton.

 

https://index.hu/belfold/2024/04/18/etelfutar-m0-autopalya-budapesti-autosok/

Racilaci Creative Commons License 2024.04.17 0 0 347867

A konkrét kérdésedre: a D20-hoz biztosan hangolva van a lámpa, mert dinamikusan lehetett haladni vele. 

Előzmény: timetable (347864)
Racilaci Creative Commons License 2024.04.17 0 2 347866

Nagyon jó véleménnyel voltam a buszozásról. A D20 vonalán laktunk, ami egy nagyon jól eltalált gerincjárat, s váltakozva járt valami sűrűbben megálló busszal (52-es talán). Más buszjáratokat is használtunk, azzal mentünk ki a Placa de Espanyától a repülőtérre, jól használható volt a Montjuic-ra felvivő "hegyi járat", ide-oda jól lehetett használni a sűrűjében közlekedő szólóbuszokat is és jól lehetett kombinálni a metróval. (A metró egyébként önmagában nem nyerte el a tetszésemet: nemcsak iszonyúan tömött volt, hanem nagyon szűköseknek találtam a peronokat sok helyen és rossz a szellőzése, nagyon beállt a forró, állott levegő.)

 

A buszos közlekedést nagyon jóra értékelném, most nem is tudom, hogy miért kéne levonnom akár csak egy pontot is.

Előzmény: timetable (347864)
18-09 Creative Commons License 2024.04.17 0 0 347865

Arra emlékszem, hogy a legtöbb útvonalon buszozni egy örökkévalóság volt

 

2017-ben voltam kint és ami miatt számomra használhatatlan volt, hogy nagyon kényelmesen álltak az elsőajtós felszálláshoz. Ahol kettőnél több utas szállt fel, garantált volt a több perces tartózkodás. És ez senkit sem zavart:)

Előzmény: timetable (347864)
timetable Creative Commons License 2024.04.17 0 0 347864

Nagyon rég jártam Barcelonában, látom hogy a város azóta alkotott É-D és Ny-K busztengelyeket. Ezek mennyire működnek eredményesen? Előnyben részesítési megoldásaik vannak rajtuk? (Arra emlékszem, hogy a legtöbb útvonalon buszozni egy örökkévalóság volt, a folyamatos lámpák, torlódások, és sűrű megállóközök miatt.)

Előzmény: Racilaci (347863)
Racilaci Creative Commons License 2024.04.17 0 6 347863

A járat csak papíron közlekedik 10-11 percenként, a valóságban iszonyúan elverődik. Tényleg nagy kicseszés a turistákkal szemben, ha nem szállhatnak fel rá, mert a nagy meleggel lehet számolni, de azzal a jelentős szintkülönbséggel, ami a parkban is, meg az odavezető úton is van, csak korlátozottan. Ergo kell oda valami mindenki számára alkalmas járat. A 116-os a bonyolult útvonalvezetése és az instabil menetrendje miatt erre nem alkalmas. Viszont bőven elég lenne egy 116A betétjárat ami néhány utcányi tömb között forogna.

Előzmény: timetable (347862)
timetable Creative Commons License 2024.04.17 0 5 347862

Na, most már kíváncsiságból utánanéztem.

Egy midibuszos járatról van szó, ami munkanap 10-11 percenként, hétvégén kb. 25 percenként jár. A probléma abból adódik, hogy ez a vonal szolgálja ki azt a néhány száz méter átmérőjű lakóterületet, ami a forgalmasabb főútvonalak, és a hegyoldalban fekvő Güell Parc közé szorult, ráadásul megáll a park főbejáratánál is.

 

A park másik bejáratánál megáll a 24-es, illetve a V19-es (ex 92-es) járat, ezek elég sűrűek - anno mikor voltam ott, úgy emlékszem ezek valamelyikével jöttem.

Előzmény: sz_b (347859)
18-09 Creative Commons License 2024.04.17 0 2 347861

Ennek sok értelmét nem látom. 

 

A park látogatása a turisták számára jelenleg is fizetős, sőt limitált a jegyeladások száma is. A mai napra már nem is lehet jegyet venni, mert elfogyott... a helyiek pedig 7 és 9:30, valamint este 20 és 22 óra között díjmetesen látogathaják. Napközben meg valamilyen helyi kártya felmutatásával, sőt még a bejáratok között is van olyan, amit csak a helyiek használhatnak. 

Előzmény: sz_b (347859)
Racilaci Creative Commons License 2024.04.17 0 9 347860

Az elég durva megoldás lenne, ha a lakcímkártyát ellenőrizve lehetne csak feljutni egy menetrendszerinti közforgalmú buszra. 

 

 

 

A következő megoldások lennének jog- és célszerűek:

 

- sűríteni a menetrendet, hogy mindenki elférjen

 

- egy kifejezetten a turistákra célzott sűrítőjárat beiktatása (a legtöbb turista a nagy szintkülönbség miatt egyedül a legközelebbi keresztező főútvonalra akar eljutni, s megelégedne egy Güell-park pendlijárattal, a 116-os ezzel szemben elég nehezen feltérképezhető útvonalon közlekedik, s nem is oda megy, ahová a turista szeretné)

 

- a Güell parkot is lehetne köteleztetni, hogy oldja meg az utasainak elszállítását - a jegyárból kitelne

 

- ha már nagyon ilyen balkáni-magyarosch trükközéssel akarják megoldani, akkor nem kell felvinni a 116-ost a Güell bejáratáig, hanem a Marriano és a Larrard megállók között a Mercedes utcán kell visszafordítani - ebben az esetben a turisták nagy részének fel se tűnik, hogy közlekedik a környéken busz.

Előzmény: sz_b (347859)
sz_b Creative Commons License 2024.04.17 -1 0 347859

Túl sok a turista, mi a megoldás...?

 

Többé nem találni meg a térképalkalmazásokban, melyik busz visz Barcelona legszebb parkjához

https://telex.hu/zacc/2024/04/16/barcelona-guell-park-terkep-google-maps-turizmus

 

Óriási baromságnak tartom. Egyrészt nem csak helyiek értesülhetnek a buszról, mint ahogy most mi mindannyian olvashatjuk ezt a cikket. Másrészt helyiek is szerethetnének tervezni útvonalat. A megoldás a lakcímkártya (ennek helyi megfelelője?) ellenőrzése lenne. Jobb esetben nem a sofőr manuálisan, hanem eleve bérletvásárláskor, úgy képzelem el, hogy a helyiek külön fajta bérletet tudnának venni ami erre a buszra is érvényes lenne.

08-73 Creative Commons License 2024.04.16 0 0 347858
Előzmény: 08-73 (347857)
08-73 Creative Commons License 2024.04.16 0 0 347857

Bocs: PIG-431 volt, nem a 435. De attól még PIG Credo :)

Előzmény: timetable (347856)
timetable Creative Commons License 2024.04.16 0 0 347856

Az érdekes, mert ez a rendszám most épp Monorról tart az Örsre, és elvileg egész nap arrafelé volt beosztva...

https://online.winmenetrend.hu/futar/history/vehicles/PIG435

Előzmény: 08-73 (347855)
08-73 Creative Commons License 2024.04.16 0 0 347855

Csak mert ma egész kuriózum látványt nyújtott a PIG-435 a 722-esen. :)

Előzmény: timetable (347854)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!