Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.27 0 0 239
Anne Berger

Szobám

                                                                                    Édesanyámnak
kicsiny kék csöndben
alma utóíze a számban

torzult arcú bohóc
titkok négykézláb
tolvaja
fiatalságom túlfelén

virágok és
befejezetlen mesék között
sántikáló bohóc

szavak futkároznak mindenütt
nekimennek a gyerekkornak
a tükörnek
történetet keresnek maguknak

macska oson be az ablakon át
foga között a hold

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.27 0 0 238
Anne Berger

Kísértés

azon kapom magamat
hogy madarak bosszúságára
rázom a fákat az éjszakában

erdőket tolok arrébb
kicserélem a lombot

hirtelen kék ágak és
fehér virágok bomlanak
ki a fejemből

szájamra alma nőtt mire felébredek

a hajnal elvetette a kockát
beszélek isten mosolyog

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.21 0 0 237
Jónás Tamás

Apokrif

Emlékezzünk arra, ki elfelejtett minket.
Ne higgyük róla, hogy elmenekült tõlünk,
úri hûségérõl tanúskodó kincset
hagyott maga után: rá való reményünk.
Nyarakat felszívó hideg falainkat
okos kutyaként õrzi ugató hiánya,
és távolmaradása sincsen hiába:
új reményeket szül, más bölcsõket ringat.

Emlékezzünk arra, kinek nem vagyunk kedvesek,
ki szomorkodva szeret, szeretve haragszik,
ruhánkra gyöngyöknek csillogó perceket
tûzdelt, és halálnak szép hajunkba masnit.
Tükrökben keressük, de rejtve marad arca.
Feloldódott vízben, levegõben, földben.
Lángoló testünk tüze nem fog rajta,
lángok közt hamvadunk egyre többen.

Emlékezzünk arra, ki nem üzenhet nekünk.
Templomaink füstjét soha nem szagolja.
Porral telítõdõ lábnyomaink csendje
nem zaklatja szívét, ha van is rá gondja.
Emlékezzünk arra, ki addig él, míg hisszük.
Útra küldött minket, nem hazudott semmit.
Sorsa sorsunk, amíg megyünk, õt is visszük.
S mint egy batyut lerakjuk, ha eljutunk a csendig.

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.21 0 0 236

Philippe Jaccottet

Beszélni

1

Beszélni könnyű, szavakat róni a papírra
nem jár nagy kockázattal általában:
csipkeverőmunka, elszigetelt,
nyugodt (a gyertyától gyengédebb,
csalókább fényt is kérhettünk egykoron),
egyazon tintával írva minden egyes szó,
majdnem ugyanúgy van például "madár" és "halál",
és ezerszer ismételhetem lap tetejétől lap aljáig,
hogy "vér", a papírt mégsem pecsételi össze,
és én sem sebesülök meg.

Megesik, hogy e játék borzalomig fajul,
nem értjük már, mit is akartunk,
mikor belementünk, ahelyett, hogy kimerészkednénk,
s hasznosabb foglalatosságot keresnénk odakinn kezünknek.

Akkor,
akkor van ez, ha a fájdalomtól már nem szabadulhatunk,
ha már élőlényformát öltve közelít,
szétszaggatja a ködöt, melybe begubóztunk,
sorra döntögeti az akadályokat, fogyatkozik
a mind csekélyebb távolság közöttünk - és hirtelen
oly közel került, hogy már csak hatalmas pofája látszik,
szélesebb, mint az égbolt.

Beszélni ilyenkor hazugság vagy még rosszabb: léha
becsmérlése a fájdalomnak, elpazarlása
csekélyke maradék időnknek-erőnknek.


2

Egykor mindenki látta (bár ma a tűznek még
látványát is próbáljuk minél jobban elrejteni),
mi lesz a papírlapból a tűz érintésére,
miként zsugorodik, pöndörödik, foszlad
nagy sebbel-lobbal... Az emberen is rajtaüthet
e görcsös benső összerándulás, olyankor már késő,
egyébként is még napokig újrakezdődik az egész,
egyre gyengébben, borzongatóbban, szaggatottabban,
és valami sokkal rosszabb közelít, nem a tűz.

Mert a tűznek legalább van ragyogása, még ha tönkretesz is,
vöröslik, eltűri, hogy tigrishez hasonlítsák
vagy rózsához épp, esetleg még azt is bizonygathatjuk
vagy bemesélhetjük magunknak, hogy kívánjuk őt,
akár egy nyelvet vagy egy testet.
Más szóval kezdettől fogva verstéma,
lángra lobbanthatja a lapot,
magasra csapó, eleven fényével
bevilágíthatja szobánkat, egészen az ágyig vagy a kertig,
s még csak nem is éget - mi több, épp fordítva,
mintha közelsége tüzesebbé tenne minket,
mintha szabadabban
lélegeznénk, mintha
megfiatalodnánk, és elénk terülne
a jövő újra véghetetlenül...

Valami más, valami sokkal rosszabb rántja össze
az embert egészen kicsikévé, teszi, hogy szobája
mélyére bevackolódjék, segítségül híva
bárkit, bármi módon:
s ez a valami formátlan, arctalan, neve sincsen,
lehetetlen boldog képekbe oldva
megszelídíteni, vagy a szavak törvényének alávetni,
elszakítja a papírt,
amint szétszaggatja a bőrt is,
s nem enged más nyelven beszélni, mint a vadállatoké.



3

Beszélni, ez néha mégis más, mint egyszerűen
levegő- vagy gyékénypajzsot kapni magunk elé...
Néha olyan, mint az áprilisi kezdődő langyosság,
mikor csermellyé változik minden fa, mikor az éjszaka
hangoktól patakzik, akár egy barlang öble
(azt hinné az ember, az üde lombok
sötétjén akad jobb teendő, mint az alvás),
és úgy árad ki belőlünk, mint valami boldogság,
mintha fel kellene, mert hát fel is kell élni
ezt a túlpezsdülő erőt, s muszáj a levegőbe bőségesen
kiontani a hajnal törékeny poharából szürcsölt mámort.

Így beszélni hazugság volna tán, illúzió (ezt hívták
egykor úgy: dalolni, de ma alig-alig merünk
megkockáztatni hasonlót)? Hogyhogy, hiszen
a tágra nyílt szemeken
át táplálkozik az efféle szó, amint levelein
keresztül a fa!
Minden, mit látunk,
mit gyermekkorunktól fogva láttunk,
ami mélyünkre lezuhant, ott összevegyült, tán behorpadt,
s feledés lepte hamar - a kisfiú vonulása
iskolától temetőig az esőben;
feketébe öltözött, nagyon öreg asszony,
a magas ablak mellett ülve felügyeli
a nyergesmester bodegáját; egy Pyrame nevű fiatal kutya
a kertben, melynek lugas-rácsos fala
visszaveri az ünnepi sortűz zaját:
töredékek, évek diribdarabjai -

mindez szavakban tör elő, olyannyira
könnyedén, kifinomultan, hogy azt képzeljük,
nyomában átgázolunk még a halálon is...



4

Tényleg volnának dolgok, amelyek szívesebben
költöznek a szavakba, jobban megértik velük magukat
- az öröm e pillanatait örömmel ismerjük fel
a versekben, fény ez, amely kivetül a betűkből,
s mintegy el is törli őket - és másféle dolgok, amelyek
berzenkednek a szavak ellen, megbontják, lerontják őket:

mintha csak a beszéd visszavetné a halált,
még inkább mintha a halál megrohasztaná
még a szavakat is?

5

Elég, jaj, elég!
Zúzd össze ezt a kezet, mely csupa füstöt
rajzol már csak,
és nézd, ahogy csak szemedtől telik:

Így távolodik a csontbárka, mely téged hordozott,
így merül el (s még a legmélyebb gondolat
sem gyógyíthatja eresztékeit),
így telik meg fanyar vízzel.

Ha nem létezik is a hatalmas,
a nem remélhető fényháló, bár juthatna
e halál-partvidéken minden vén emberhajónak
kíntól szabadulás, enyhébb szellő,
gyermeki álom!

6

Képek nélkül szerettem volna szólni, egyszerűen
belökve csak az ajtót...
Túlságosan is rettegek
ettől, bizonytalanság fog el, néha szánalom:
nem élhetünk hosszan az ég evidenciái közepette,
nem úgy, mint a madarak,
s a földre visszahullva
nem látunk bennük semmi pontosabbat, csupán képeket
vagy álmokat.

7

Beszélni hát nehéz, már ha ez annyi, mint keresni...
keresni mit is?
Hűséget ama néhány pillanathoz, ama pár dologhoz,
melyek elég mélyre szállnak alá bennünk, elenyésznek,
vagyis annyi, mint kusza rejtekhelyet fonni elejthetetlen
zsákmányunknak...

Annyi, mint valódi arcunknál igazabb álarcot viselni,
hogy régóta elveszített ünnepet ülhessünk
a meghalt, távol lévő vagy szendergő többiekkel,
kiket nyoszolyájukon épp csak felriaszt
e moraj, e pár tántorgó lépés, e bátortalan lángok
- szavaink:
dob zümmögése, épp csak tapintja bőrét egy ujjbegy,
egy ismeretlené...

8

Tépdesd szét végre ezeket az árnyakat, mint a rongyot,
condrába öltözött álkoldus, kriptaszökevény:
szemérem dolga némi távolságból majmolni a halált,
elég lesz félni majd ideje jöttén! Most pedig
húzz testedre nap-irhát, lépj elő,
mint ki szélre vadászik, lábolj át
életeden, mint hűs és gyors folyású vízen.

Ha nem rettegnél ennyire,
nem vetnél árnyat lépteidre


/Lackfi János ford./

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.21 0 0 235
Vámos Miklós

Anya csak egy van
/részlet/

................


Kiballagott a Dunapartra, a vaskorlátra támaszkodott, s nézte, hogy úszik el az élete.
Galambok döfködték a macskakövek réseit, valami emészthetőt keresve.
Zsuzsa már otthon volt, mire Ladó hazaért, s azzal a hírrel fogadta: anyád háromszor is telefonált, kikéri magának, hogy csak úgy otthagyd, lelkemre kötötte, hogy az üzenetét írjam le szó szerint.
LE VAGY SZARVA, olvasta Ladó a gyűrött irkalapon Zsuzsa tanárnénis nagybetűit, TÉVEDSZ, HA AZT HISZED, NINCS, AKI KIVIGYEN AZ ECSERIRE, SEMMI SZÜKSÉGEM RÁD. KABD BE! ANYÁD.
Anya az ilyen? — kérdezte Ladó Zsuzsától. Az asszony vállat vont, anya csak egy van… hálistennek.
Sokszor megesett, hogy Zsuzsa olyan poénokat sütött el, melyeket eredetileg Ladótól hallott. Ez a hosszú járás átka, mondta volna Ladó, életének olyan korszakaiban, amikor nem forgott veszélyben a házassága.
Délután Sári telefonált, aggódó hangon: nincs meg az anyu, hiába hívom, nem veszi föl a kagylót. Ladó kénytelen-kelletlen újra átsietett az anyjához, rosszat sejtve. Csöngetett, többször egymás után. Semmi válasz. Torkában dobogó szívvel vette elő a kulcsot, s nyitott be. Sehol senki. Most, hogy anya nem volt itthon, még pucérabbnak tűnt a bútortalanított lakás.
Anyának nyoma veszett. Ladó nagyjából óránként ingázott át meg vissza, rémképeket látva, s durva szemrehányásokat téve az agyában vitatkozóknak. Fogadkozott, csak most az egyszer ne legyen baj, ne legyen NAGY baj, eztán jó fia leszek, JOBB fia leszek, mindent elkövetek, hogy… Isten, ha vagy, add, hogy előkerüljön, add, hogy ne… NE…
Többször fölhívta az Országos Mentőszolgálatot, a rendőrség központi ügyeletét és a baleseti kórházat. Anyáról semmit sem tudtak. Amikor meghallották, hogy mániás depressziósról van szó, többé nem vették komolyan, nyugodjék meg, kérem, elő fog kerülni, talán csak moziba ment. Egy óra óta nincs meg, s mindjárt éjfél, mondta Ladó sötéten. Talán vidéki kirándulásra utazott. Bejelentés nélkül? Miért ne? támadt egy szeszélyes ötlete! — vélte az ügyeletes rendőrtiszt.
Igaz ami igaz, anyának néha támadtak szeszélyes ötletei.
Sári hajnali háromig rostokolt Ladóéknál, ez további súlyos megpróbáltatást jelentett az ő számára. Amikor végre sikerült hazaküldenie a nővérét — taxit hívott neki, s egy ötszázast gyűrt a zsebébe —, már mindenki az igazak álmát aludta a lakásban. Ladó bekapcsolta a televíziót, s nézte azt a német adót, mely ilyen kései órán mindig tengerparti tájakat mutatott, ahol hosszú percekig nem történt semmi. Efféle tengerparton szeretett volna ő heverészni, oldalán Verával, valahol a világvégén, örökre maga mögött hagyva ámokfutó s pillanatnyilag elveszőfélben lévő anyját, sírdogáló nővérét, oszladozó házasságát, sekélyes foglalkozását — egész elszivárgó életét.
A gyerekeidet is? Hát… — erre már nem tudott választ adni. Besompolygott Julcsihoz. Kamaszlánya még mindig azt a mackóját ölelgette álmában, melyet a hatodik születésnapjára kapott. Első látásra a Béla nevet adta a mackónak, mert egy óvodai társára emlékeztette.
Az ikrek kétszólamú szuszogása fogadta Ladót a kisszobában, mind a kettő örökölte az anyjuk enyhe orrsövényferdülését. Ladó anyja örökké rájuk förmedt: fújjátok már ki a krumpliorrotokat, falra mászom a szipogásotoktól! Az ikrek ilyenkor sztereó mosollyal felelik: rendben, nagyi! — de nem fújják. Ők bezzeg tudják, hogyan érdemes bánni egy mániás depressziós asszonnyal. Te miért nem vagy képes megtanulni?
Nincs is krumpliorruk, gondolta Ladó, a két gyerek krumpliorrára pillantva.
Harmadjára Zsuzsát szemlélte meg álmában. Az asszony összegömbölyödött a paplan alatt, akár egy kiscica. Vera milyen lehet álmában? — merengett Ladó, s most először próbálta rábeszélni magát, hogy talán nem is volna olyan csodálatos, ha Zsuzsa helyett a White Lady-vel élhetne.
Vera mintha szándékosan arra törekedne, hogy összetörje Ladót, apró darabokra. Amikor ő — még jóval a párizsi vendégszereplés előtt — több heti szünet után fölhívta, a White Lady köszönés helyett mindjárt azzal indított: boldog vagyok, hogy hallom a hangod! — s ő maga ajánlotta, találkozzanak. Ladó még soha nem állt ilyen közel ahhoz, hogy örömében vonítani kezdjen, mint a kutyák a Holdra. Szeretett volna azon nyomban megállapodni a helyben s az időpontban, Vera sajnálkozott, még nincs meg a jövő heti beosztása a tévében, ám az biztos, hogy hétfőn egész nap odabenn lesz, Ladó hívja föl. Vagy akarod, hogy én hívjalak? Mindegy, mondta Ladó, hívlak én… ha véletlenül mégse lennél ott, akkor meg hívjál te. Jó, de ott leszek, egészen biztosan.
Ez egy pénteki napon történt. Ladó a hétvégét lázas tervezgetéssel és képzelgéssel töltötte, három éjszakán át összesen nem aludt másfél órát. Zsuzsával kedvetlen, a gyerekeivel morcos volt. Arra hivatkozott, hogy egy új magánszámon dolgozik, mellyel hétfőre el kell készülnie. Újra meg újra visszaidézte Vera szavait, hanghordozását, a szüneteket és a zörejeket, igyekezett arckifejezéseket társítani minden félmondathoz. Talán… talán végre megértette… rájött, hogy engem… velem…
Hétfőn tárcsázta a megadott számot, állandóan foglalt volt. Kistelefonját is bevetette, így egyszerre két irányból ostromolta azt a rohadt vonalat, melyet azonban a Magyar Televízió munkatársai állandóan használtak. Mikor végre kicsöngött, az Inter-Európa Bank jelentkezett. Aztán egy furcsa nevű polinéziai étterem. Közel kilencven perces erőlködés után vette végre föl egy náthás asszonyi hang: bemondói szoba, tessék! Ladó nagyot nyelt, hogy elnyomja izgalmát, s kérte Verát. Ő nincs itt, ma nem is lesz, mondta a náthás asszony, és lerakta a kagylót.
Ladó nem akart hinni a fülének. Tárcsázta Vera lakását. Itt a százharmincegy-hatvanhat-huszonnégy, sajnos, most nem vagyunk itthon, de amint lehet, visszahívjuk! — négy rövid pitty, egy hosszú. Megszokta már, hogy Verának sosem hagy üzenetet, gépiesen bontotta a vonalat. Másodszor is fölhívta. Szerbusz Vera, itt a Ladó, hadarta zavarodottan, azt mondtad, bent leszel a tévében, egészen biztosan, vagy ha nem, hát hívsz, se ott nem vagy, se a lakásodon, se nem hívsz… akkor mi legyen?
Aznap nem merte kikapcsolni a rádiótelefonját egy percre sem, várta, hogy a White Lady jelentkezzék. De hiába.
Ezt most miért csinálja? Annyira örült, amikor jelentkeztem… vagy már megint félreértettem? — bármennyire igyekezett elfogadható mentségeket találni Vera számára, mindig arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy összesen két eset lehetséges: vagy szánt szándékkal cukkol ez a nő, vagy… hm… egyszerűen szarik rám. Abban a pillanatban, amikor beszéltünk, talán komolyan gondolta, hogy majd hív, ám amint lerakta, rögtön elfelejtette. Nem számítok én őneki… — keményítgette a szívét, fogadkozott, többé én sem jelentkezem, vége. Dögöljön meg.
Mégis várta, egyre várta Vera hívását. Ha megcsörrent a telefon, ve-szeeem! — ordította, lélekszakadva rohant, hogy fölkapja, s csak nehezen tudta leplezni csalódottságát.
Néhány nap múltán föladta a reményt. Péntek este megszólalt a kistelefonja, épp kocsiban ült, az Árpád-hídon hajtott át, hazafelé. Kis híján karambolozott. Szerbusz, fuvolázta Vera, te, mire véljem ezt a sértett hangot, pusztán azért, mert nem voltam benn a tévében? nem tudom, hol élsz te, de a Magyar Televízióban igazán mindennapos eset, hogy megváltoztatják a beosztást, nem értem, miért kell ettől rögtön a plafonon lenned?! Bocsánat… — Ladó megsemmisülten sóhajtozott, nem tudott szabadulni a gondolattól, hogy megint mindent elrontott: bocsáss meg… én… annyira vártam, hogy… tudniillik nagyon kelletlenek voltak velem a kollégáid! — hazudta. Arról én igazán nem tehetek! — Vera ingerültsége Ladót megijesztette, újra és újra elnézést kért, egy pillanatra elengedte a kormányt, kihalászta a táskájából a naptárját, tudsz akkor mondani egy időpontot? Milyen időpontot? — kérdezte Vera. Hogy… mikor láthatnálak. Sajnos, most megint nagyon zavarosak a napok, de holnap biztosan kiderül a jövő heti programom. Hívjalak akkor holnap? Nem, látom, neked nagyon érzékeny pontod a telefonálás, majd hívlak én, holnap felhívlak a rádiótelefonodon, holnap, vagyis szombaton, délelőtt, úgy tíz és tizenegy között, jó?
Persze, hogy jó, több mint jó, csodás, gondolta Ladó, amikor elbúcsúztak egymástól. Szombaton délelőtt tíz és tizenegy között az íróasztalánál ült, kezében a rádiótelefonnal. Zsuzsának azt mondta, számokat táplál a készülék memóriájába. Az ikrek állandóan betüremkedtek a szobába, kiküldte őket, dolgozom, ne zavarjatok. Eltelt az az óra. Semmi. Kínkeservvel cammogott az idő, körülbelül másfél évig tartott a délután, s valamivel tovább az éjszaka.
Ladó egy héten át várta azt a bizonyos hívást, éjjel-nappal. Végeredményben Vera nem mondta, melyik szombaton… Mire eljött a következő hétvége, megértette, hogy a White Lady e kíméletlen módszerrel óhajtja a tudtára adni: hagyja lógva. Kopjon le. Szűnjön meg.
Ekkor utazott el Párizsba.

.......
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.20 0 0 234
Ady Endre

DIVINA COMOEDIA


Uram! Szinházad rég felépitéd,
Immár látott az sok, sok ezred évet,
De darabod nem újult semmiképp,
A neve egy, a célja egy: az élet.
Rossz a darab, bocsáss meg, óh, uram!
A díszlet régi, színtelen, kopott,
A morál: jaj a jóknak, nagyoknak,
A hitványak csupán a boldogok.

Uram! Mi játsszuk híven szerepünket,
Sírunk, nyomorgunk, mert így rendeléd el,
Tűrjük, hogy kifütyölnek bennünket,
Pedig mi játszánk lelkesedve, hévvel,
De már a játék elég volt... elég...
A szívnek egyszer meg kell nyílnia:
Darabod hitvány, nem hozzád méltó,
Lelket mészárló, rossz comoedia!...

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.20 0 0 233
Csorba Győző

Unalom

Unottak, fakók a napok, akár az ég őszönte reggel,
amikor folyton csak esik, hogy az ember nézni is restel.

El tudom szépen mondani, hogy mit fogok csinálni holnap,
s hogy mit eszek: a napjaim egyenruhában gyalogolnak.

Olyanok, mint a katonák: egyenruhában gyalogolnak.
- A szemem éle elkopik, figyelmem izma nyűtté sorvad.

És szél se jár, hogy függönyét múltamnak kissé meglengetné;
nincs két fél, amely összeáll, egész, amely szétválik ketté.

Mint a búzát, a nagy Molnár fölöntött engem a garatra,
és órák súrló hengere őrli lelkem lustán forogva.

- Papíromon, most, hogy írok, megáll egy csöpp légy,
s ungorkodva
feni kis első lábait, minthogyha velem csúfolkodna.
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.20 0 0 232
Pilinszky János

Mire megjössz

Egyedül vagyok, mire megjössz,
az egyetlen élő leszek,
csak tollpihék az üres ólban,
csak csillagok az ég helyett.

A temetetlen árvaságban,
mint téli szeméttelepen,
a hulladék közt kapirgálva
szemelgetem az életem.

Az lesz a tökéletes béke.
Még szívemet se hallani,
mindenfelől a némaságnak
extatikus torlaszai.

A pőre örökkévalóság.
S a tiéd, egyedűl tiéd,
kezdettől fogva neked készűlt
e nagyszerű egyszerüség.

Mint tagolatlan kosárember,
csak űl az idő szótalan,
nincs karja-lába már a vágynak,
csupán ziháló törzse van.

Mindenem veszve, mire megjössz,
se házam nincs, se puha ágyam,
zavartalan heverhetünk majd
a puszta elragadtatásban.

Csak meg ne lopj! Csak el ne pártolj!
Ha gyenge vagy, végem van akkor.
Ágyban, párnák közt, uccazajban
iszonyu lenne fölriadnom.

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.20 0 0 231
Vásárhelyi Géza

Hajnali hó

Hallom hogy hullasz halk zizegéssel
Hallom hangodnak pelyheit
Hallom hogy hullani el nem késel
Hallom mosolyod téli kertjeit

Hallom hogy élsz hallom hogy meghalsz
Hallom hogy talán nem menekedsz
Hallom hogy hullasz hallom hogy árvulsz
Hallom hogy talán már nem szeretsz

Hallom hogy hallom hallom hogy hallod
Hallom hogy hallali hallali hó
Hallom hangtalan halni a hangod
Hallom hogy hullik a hajnali hó

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.20 0 0 230
Csia Pingao

Teáscsésze


Miután leszoktam az italról, megszerettem a teát, több teatartó alkalmatosságot is vásároltam. Először egy nagyobb, durva csészét használtam, de a pereme fölsebezte az ajkam, úgyhogy egy kis ihszingi teáskannára váltottam, még az előző napról maradt tea sem volt benne keserű, a csőre aprólékosan kidolgozott, szopogatása a szerelem érzetével járt. De eltelt három hónap, és hiányzott, hogy nem láttam a tea színét, még ha levettem a kanna tetejét, akkor is csak a víz fehérlett benne. Ha meglátogattak cimboráim, nem láthatták, hogy milyen értékes Sárkány Kút teát iszom. Úgyhogy akkor üvegpohárra váltottam, amely egyszerű formájú és természetes, Pilocsunt áztattam benne, néztem a zöld füstjét, a tealevelek alakulását, melyek újjászülettek, mint az ágak. Írtam is egy kis szöveget, és a falra akasztottam: könyvem lapozom dologtalan, teám kész, már csak vendég jönne. Az emberek egymásnak adták át a hírt, hogy nálam jó teát lehet inni, egyik a másiknak, a másik a harmadiknak, a harmadik meg ki tudja hánynak, sokan jöttek hozzám teázni mindennap, és ha kaptam is olykor írói honoráriumot, azért nem lehettem ennyire adakozó. A hűtőszekrény felső polcára rejtett teafüvem is napról napra apadt. És ami még fontosabb: mikor írok, egyik cigarettáról a másikra gyújtok, és egymás után ürítem ki a csészényi teákat. A cigarettával való bíbelődés nem befolyásolja a gondolataimat, de hogy a teáscsészét újra kell tölteni, az bizony már sok jó mondatomat tette tönkre. Ezért hát nagyobb teáscsészét akartam. Számos szaküzletet meglátogattam, de a teáscsészék mind kicsik voltak, egyre kisebbek. Egy üzletvezető azt mondta, hogy mostanság sok a gazdag és a szabadidővel rendelkező ember, úgyhogy a teaivás egyre kifinomultabb. Én nem vagyok sem gazdag, és szabadidőm sincs. Írás közben úgy szívom a cigarettafüstöt, mint a levegőt, testemnek és lelkemnek is szüksége van a teára, mint a vízre, melyre szomjazva kutat fúrunk. Ilyen dolgok kellenek vajon, hogy a szöveg megszülessen?
Október 15-én Szong barátom, a munkatársam invitált meg magához szójaszószban elkészített bárányhúst enni. Sokáig nem volt valami nagy kedvem, de aztán elnéztem Mu barátomhoz érdeklődni, és amint megpillantottam az asztalán a mintegy húsz centi magas teáscsészét, olyan széleset, hogy csak két marokkal lehetett átfogni, rögtön rabul ejtette a szívem. Még teteje is volt, az egész fehér, oldalán kékeszöld tájkép épületekkel és emberekkel, nem volt régi példány, vastag formájú. Kérdeztem, hol vásárolta. Nem is szeret teázni, és mégis ilyen csészét használ? Mu barátom hangja elkomorodott, egyedi darab, mondta, sehol sem lehet ilyet venni, de aztán azt is hozzátette, hogyha akarom, nekem adja, csak írnom kell neki valamit cserébe. Spórolok az írástudományommal, nem írogatok csak úgy mindenkinek. Egy teáscsészéért ezer jüent? - kérdeztem. De végül mégis írtam neki valamit, és a teáscsészét kitisztítva elhoztam.
Ettől fogva ebből a csészéből iszom a teát, akkor sem hagyom el a dolgozóasztalom, ha későre jár. Az a jó ebben a csészében, hogy mikor ázik a teafű, látható a tea formája, a víz színe, és csak én élvezem egyedül, mert nem lehet csak úgy kívülről akárkinek belebámulnia. Mikor megfogom a tető gombját, ellipszise mentes bármiféle zsírosságtól, akár a felmelegedő hó, mintha mellbimbót fognék. De ami a leginkább tetszik, az az esetlegessége. Amikor megmarkolom, vagy az asztalomra rakom, oldalról nézem, a füle valóban, akár az emberi fül, és a csésze, mint egy fej, mintha emberrel beszélgetnék. Megállás nélkül iszom írás közben, de tekintettel kimeríthetetlen tárolókapacitására, akár az életművem megalkotásának végéig ihatok belőle.
Gyakran arra gondolok, hogy a világon csak a hosszú utat járó sofőrök, no meg én használunk ekkora teáscsészét, mi, akik nagy erőfeszítéssel keressük meg a kenyerünket. De a sofőrök mégis inkább lezárható tetejű befőttesüveget vagy kávésüveget használnak, jómagam meg ezt a kékeszöld mintás fehér porcelánt. Ez lenne hát az egyetlen magasztos dolog az írástudó életében? Li Taj-pónak van egy mondata: csak aki iszik, annak a neve maradandó. Hogyha az ivás nemcsak az alkoholra, hanem a teára is vonatkozik, akkor én már ezek közé az ivók közé tartoznék. Ezen a télen a vendégeim mind nevettek, ha megláttak, nagy csésze, kis ész, mondták. Én is nevettem, de nem válaszoltam. A nagy csésze élvezetét nem lehet mással megosztani.

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.19 0 0 229
Boda Magdolna

Ősz

Megint úgy jött el
az ősz, hogy egyetlen
reményem se
teljesült.
Csak jött és körberajzolta
barna ujjával
a gesztenye leveleit.
Megint.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.19 0 0 228
Anatolij Azolszkij

Szabadság és egyenlőség

A temető egyre csak terjeszkedett és növekedett, a holtak évről évre újabb hektárokat hódítottak el az élőktől, míg az emberek végül határt szabtak, és kerítést állítottak fel azokból a panelekből, amelyeket új házak építéséhez szállítottak oda. De a kerítésen belül, ha jól belegondolunk, egy többlakásos ház megszokott életrendje zajlott. A temető négyzetmétereit és parcelláit azok népesítették be, akik valaha a szomszédban egy ágyban feküdtek, az anyák ide is követték gyermekeiket, a nagyszülők - és ez nyomasztóan hatott - kioktatták az unokáikat. Azok az emberek, akik életükben szégyelltek bemutatkozni úgy, ahogyan az útlevelükben állt, most minden félelem nélkül hirdették a világnak a zsinagógákban, mecsetekben vagy anyakönyvi hivatalokban kapott nevüket. A másvilágra költözöttek számára olyan szavak váltak fontossá, amelyeket korábban senki sem ismert; a sírfeliratok cenzúrázatlan, földöntúlian szomorú sorokból álltak, és Oparin, aki negyedévenként kijárt a temetőbe, gyakran megállt a szinte biblikusan hangzó sírfeliratok előtt, és arra gondolt - nem, semmire sem gondolt, csak magába szívta a levelek suttogását, a hópelyhek szállingózását, belélegezte a föld illatát, a föld mélyének csendjét. Voltak napok, amikor különösen fájdalmas volt a szülei kettős sírjára néznie, és vigasztalást csak az jelentett számára, hogy szerencsére a földi világ az egyedüli világ, hogy semmiféle mennyország nincs, másként nem ragaszkodtak volna az öregek annyira az élethez, nem nyújtották volna hosszabbra létezésük idejét.
Egyik alkalommal rendbe hozta szülei utolsó lakhelyének tetejét, kihúzgálta a gyomokat, gereblyével porhanyóssá tette a virágok számára a táptalajt, és egy kis vödörrel vízért indult a szomszéd telekre, amikor észrevette, hogy nem messze tőle vagy tíz ember áll egy frissen ásott, téglalap alakú gödör előtt; a sírásók félrehúzódtak, hogy ne zavarják az utolsó eseményt, ami valami oknál fogva csak nem akart elkezdődni, mert a társaságból senki sem szánta rá magát, hogy sajátos, temetéshez illő hangon elmondjon néhány szót úgy másfél, kétperces időtartamban, ami nélkül nem lehet rászögelni a fedelet a koporsóra. Ez a tíz ember valahogy furcsán viselkedett, valami furcsa zavartsággal tekingetett körbe. Mindannyian tisztességesen fel voltak öltözve, mindannyian józanok voltak, és - ezt a sokat megélt Oparin azonnal észrevette - mindannyian azok közül valók voltak, akiket fekete autón visznek a munkahelyükre.
Oparin apró léptekkel közeledett feléjük, és a vödröt továbbra is a kezében tartva hallgatózni kezdett. Volt ott egy fényűző, nyilvánvalóan nem ehhez a temetőhöz illő "A szomszédoktól" feliratú koszorú, de úgy látszik, a szalagon megnevezett emberek nem tudták pontosan az elhunyt nevét, mert halkan arról vitáztak, Gosa vagy Tosa bácsi, azaz Grigorij vagy Anton volt-e a halott. A tájékozatlanságot még csak fokozta, hogy az erősen ittas sírásók a nyélre erősített táblácskát, amit sablonnak neveznek, félrelökték a sárba, és kivehetetlen volt, mi áll rajta. Világosan csak a számok látszottak, amelyeket az a kötőjel kapcsolt egybe, amely az újszülött sírását és az öregember halálhörgését egymástól elválasztja: 1900-1987. Amikor egészen közel ért a sírhoz, Oparin meglátta a halott szokványos, halovány arcát, ritkás, ősz hajszálait, elkékülő vékony nyakát, amelyet nyakkendő övezett, zakóját amelyet nem tett tönkre sem idő, sem viselés, rajta egy kis foglalat - az elhunytat kitüntették egyszer, kapott valami kis medáliát.
Megmagyarázhatatlan erő lökte Oparint a sír felé, lepillantott a mélyére, aztán tekintetét az égre emelte, majd kezét az elhunyt homlokára tette. Oparin sohasem mondott beszédet gyűléseken, sohasem mondott valakire vagy valamire pohárköszöntőt, a munkahelyén pedig általában csak papírmunkát kapott: grafikonokat, vázlatokat, tervezeteket.
Ennek ellenére most hatalmas beszédbe kezdett.
- Kedves barátaim! Ideiglenesen létező embertársaim! Meleg tenyeremmel áhítatosan érintem meg ennek a kiváló embernek hideg, érzéketlen homlokát. Jeges ez a homlok, a hőmérséklete talán alig különbözik attól, amilyen majd a sír mélyén lesz. Amikor föld fedi be ezt a testet, el fog indulni az úgynevezett hőkiegyenlítődés, a bomlás kémiai folyamait hőkibocsátás és hőelnyelés egyaránt fogja kísérni, egészen addig, míg nem jut győzelemre az energetikai egyensúly. Ez az ember életében sem forrt szenvedélyektől, hanem csak egykedvűen szemlélte a többi fürge kétlábút, akik - temperamentumuknak megfelelően - rohangálnak, hogy átalakítsák a világot.
Ez az ember nem piszkolta be magát valami gépezet feltalálásával, amely állítólag időt és fáradságot takarít meg az embereknek, valójában pedig csak lustaságra és arra szoktatja őket, hogy mindent gombnyomással oldjanak meg.
Nem mocskolta be tisztességes nevét regény, színdarab, oratórium vagy festmény megalkotásával, következésképpen nem tette tönkre az ember védekezőmechanizmusait valami ravasz módszerekkel, hogy felpiszkálja benne a vadállatot.
Nem volt tagja egyetlen pártnak sem, vagyis személyes viszonyát az aljasságokhoz megtartotta magának, és senkinek sem engedte meg, hogy állítólag az ő nevében cselekedjék.
Hosszan tartó tűrőképessége nem volt végtelen, amiről azok a vezetők is meggyőződhettek, akik a hozzá hasonló embereket körültekintően elpusztították, de az általuk meggyilkoltak számát sohasem vitték el a nemzet számára sorsdöntőnek bizonyuló határig. Ez az ember hitt vagy legalábbis tettetni tudta, hogy hisz a hatalom múló bölcsességében, de a vezetők minden ostobaságuk ellenére mégsem merték kijelenteni, hogy mondjuk minden vörös hajú kártékony és kém, mert az ehhez az emberhez hasonló milliók a maguk tömeglétében sokkal okosabbak voltak, mint a mindenféle korifeusok, titánok, fáklyák és vezérek.
Ez az ember, akinek élettelen teste most elhantolásra vár, az integrált társadalomnak csak nagyon kicsiny részét tette ki, de az emberiség éppen neki köszönhetően őrizte meg nemzedékről nemzedékre egészséges konzervativizmusát, és nem engedte, hogy a politikai és gazdasági kalandorok a természeti törvényeket saját zavaros teóriáikkal váltsák fel.
Hangosan megtapsolva a hírességeket ez az ember - legyen áldott a neve örökkön-örökké! - nem alaptalanul vádolta őket gőgösséggel és egyéb bűnökkel.
Úgy élte le életét, hogy egyetlenegyszer sem süllyedt le a dicsőségszerzés vádjáig, és csak most, amikor ez az ember már nincs, kell előtte mint legeslegnagyobb előtt fejet hajtanunk...
Saját ékesszólásától meglepődve Oparin rövidebbre fogta beszédét, és rápillantott a kezében lévő vödörre: úgy tetszik, úgy csapkodott közben vele, mint valami szertartáshoz tartozó eszközzel.
Beszédét teljesen csendben hallgatták, mindenki lesütötte a szemét, és még akkor sem emelték fel, amikor Oparin zavarában elnevette magát és a sírásókra nézett: gyerünk, gyerekek. Kopácsolni kezdtek a kalapácsok, amint beverték a szögeket, és a lefedett koporsó, amelyet bonyolult díszítés szegélyezett, a mélybe ereszkedett, miközben fejrésze a falnak ütközött.
Oparin pedig elindult a vízcsap felé. Aztán visszatért a szüleihez. Megöntözte a földet. Leguggolt, és úgy nézte, hogyan nyeli el a vizet a porhanyós talaj.
Valaki mellé guggolt. Oparin oldalra nézett, és ismerősnek tetsző lányszemek elragadtatott kifejezésével találkozott.
- A szülei? - kérdezte a lány, csak hogy elkezdje a beszélgetést. Aztán szomorúan hozzátette: - Mintha végre felnőttem volna, miután magát meghallgattam. Hisz úgy éltem eddig, hogy észre sem vettem az embereket. És akkor hirtelen kiderült, hogy ember vagyok, méghozzá milyen ember!... Ha meghalok, az én sírom felett is mond majd egy ilyen beszédet?
- Hát valószínűleg más fog ott már beszélni... Hány éves?
- Húsz.
- Én pedig kétszer annyi. Ki volt ez az ember?
- Gosa bácsi. De lehet, hogy Ványa bácsi. Mindenki elfelejtette. Állt egy nagy moszkvai ház, benne nagy családokkal, a ház alagsorában pedig élt egy ember. A kisfiúk nagyon szerették. Megjavította a biciklijüket, megragasztotta a labdájukat. A kisfiúk aztán nagyobbak lettek, elkezdtek az odújába egy-egy félórára lányokat cipelni, volt, hogy borra, mozira kértek tőle kölcsön. Aztán a gyerekekből férfiak lettek, szétszéledtek, az öreg meg fogta magát és meghalt, az öregasszonyok meg telefonálgatni kezdtek a hajdani fiúcskáknak, mert nem volt miből eltemetni az öreget. És most összegyűltek, összeverődtek.
Oparin felállt. A lány is. Egymás mellett álltak. A lány csodálatos szemében homályos álmodozások kavarogtak. Odamentek a vízcsaphoz, megmosták a kezüket. A kerítésen túl fényes paralelepipedon emelkedett, írott aranybetűi ezt hirdették: "Az éjszakában tévelygek, és gyermekkoromra emlékezem." A lány felvetette éles állát, amint olvasta, és elgondolkodott.
- Hogy kell ezt érteni?... Miért csak a gyermekkorra?
- Számára a gyermekkor az egész sírig tartó létezést jelenti. Felnőtté csak ott vált - és Oparin a föld felé bökött. - És még sokáig, sokáig felnőtt marad, örökre.
A lány összerázkódott, fázósan fölvonta a vállát. Ajka pedig ezt suttogta: "Micsoda szörnyűség..."
Mesélni kezdett magáról. Most fejezi be a Filmművészetit, filmszínésznő lesz, már el is játszott néhány kisebb szerepet, hiszen az egyetemistáknak évfolyamdolgozatként, diplomamunkaként rövidfilmeket kell készíteniük. A színházban is kapott már egyszer egy egészen kicsi szerepet, nagyon jelentéktelennek nézett ki ott a színpadon, de többet nem is vártak tőle. Még csak nem is másod- vagy harmadrendű hősnő, hanem csak úgy, valami hétköznapi ember volt. Különben pedig, folytatta lelkesen a lány, göröngyös a kezdő színésznő útja, de a halhatatlanságba vezet! És ő el fogja érni a célját, feltétlenül! Hiszen olyan erőteljesen hatoltak belé az egyszerű, nagy emberről mondott szavak, hogy most már tudja, hogyan játssza majd el az egyszerűségükben jelentős asszonyokat. Megjeleníti majd a vásznon Opheliát meg Osztrovszkij hősnőit, aztán a kortársakat, és eljön az idő, amikor a nevezetes cannes-i lépcsőn kézen fogva vonul fel egy híres rendezővel, és a film hírnevet fog neki szerezni!...
A hajdani kisfiúk már beültek a kocsijaikba, integettek a lánynak is, hogy menjen, valaki még dudált is egyet.
A lány elköszönt Oparintól, búcsúzóul a kezét nyújtotta, és rápillantott csodálatos szemével. Oparin utána nézett, és lelkét sír előtti bánat nyomasztotta. A szülei itt nyugszanak, a felesége egy másik temetőben, otthon csak üresség várja, és időnként annyira vágyódik valami jelre a sorstól, amelyik egyszer csak úgy, minden ok nélkül egy csokor réti virágot vinne a lakásába.
Közben rájött, honnan volt ismerős a lány csodálatos szeme. Ránézett, amikor elment a koporsó körül álló meglepett társaság mellett. Kérdezett ez a szem tőle valamit, ígért neki valamit, könyörgött hozzá, ő pedig engedett, mert szeretett volna jobbnak, többnek, okosabbnak mutatkozni, mint ezek a férfiak, le akarta győzni őket valamivel, ha mással nem, hát ezzel a fellengzős szóáradattal, hogy a lány észrevegye őt, hogy nem, nem egy egyszerű ember válaszolt annak a csodálatos szempárnak a hívására.

/Goretity József ford./



Törölt nick Creative Commons License 2007.11.18 0 0 227
Pilinszky János

Én gyenge voltam

Én gyenge voltam, kevés voltam,
nekem egyedűl az maradt,
hogy üdvödet szemmel kövessem.
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.18 0 0 226
Peter Marshall

NINCS HELYED A TEMETŐBEN
/részlet/

.............


-Tony bácsi, voltál te úgy valaha, hogy akartál valamit, de nem tudtad, hogy mit?
-Előfordult. Amikor elég, hogy az ember egyszerűen akar valamit.
-lgen. Valami mást. - Ujjai izgatottan szétszaladtak. - Kell,hogy legyen valami más is,mint. . . ez. - Lehet, hogy a szobára gondolt, lehet, hogy a városra, talán mind a kettőre.
-Utazás ez - mondta az öregember -, kétféle utazás. Az egyiket feltérképezik a számodra a születésed előtt, a másikat magad fedezed fel magadnak. A legtöbb ember az elsőt választja.
-Én a másodikat fogom. ..
-Akkor bolond vagy. . .
-Te is ezt csináltad - mondta Joseph sértődötten. - A magad útját jártad.
-Az nem is kérdéses, hogy én bolond vagyok. Kérdezd meg a várost.
-Mi van ott? Az utazás végén? Mi a végcél?
-Nem tudom. Csak az állomásokat ismerem útközben, azokat se mind. Tudás. Szeretet. Egyik se tesz majd neked jót. Mind a kettő fájdalmat okoz.
-Ugyan, hagyd már abba-förmedt rá Joseph. - Hogy okozhatnának fájdalmat? Tudás. Szeretet. Ezeket akarom. Hogyan okozhatnának ezek fájdalmat? - mondta tizenhat évének bizonyosságával, és nevetett.
-Nézz rám, fiam - mondta Tony bácsi. - Nézd meg magadat ötven-hatvan év múlva. Ezt akarod? Ezt? - Arca kezdett összegyűrődni, mint a fokozatosan átnedvesedő papír.

********

-Kell lennie valaminek - mondta Joseph gyámoltalanul.
-Tudás- mondta az öregember. -A magányosság szinonimája. És egy ilyen úton tudást fogsz gyűjteni.
- Az rossz?
- Nem elég. És nehéz. És mindaz a tudás, amit egy tanulással, kutatással, megértéssel töltött életen át összegyűjtesz, csak egy kicsi része, csak parányi töredéke annak, amire szükséged volna,hogy igazán biztonságban legyél. Erre csak akkor jövünk rá,amikor már meg kell halni. Vagy amikor megöregszünk. Jobb nem is törődni vele. Jobb nem rájönni. hogy hamisak az istenek.Inkább egy hamis isten, mint a semmi.
- Én tudni akarok! - csapott le Joseph tenyere az asztalra.
- És szeretni akarok. - Ujjai ökölbe szorultak az asztal fáján.
- Annyi tudást és annyi szeretetet akarok, hogy biztonságban legyek, és ne kelljen hamis istenekben hinnem.
- Ne szeress senkit, Joe. - A gyűrött arc összeomlott, papírbőrén könnyek szivárogtak át. Az öregember belesírt a teájába..
- Ha szeretsz, védtelen vagy. Ha szeretsz, fölfekszel az áldozati oltárra, meztelenül, kiterítve, megkötözve, betömött szájjal, nem vagy önmagad, és egy vékony szálon ott lóg fölötted a kés. Ez a szál: a szeretet. . .
- Te szerettél! - üvöltötte a fiú. - Szerettél. . .
- Igen, igen, igen! - A harag úgy sütött át a könnyeken,mint a nap. - Szerettem, hogy a fene egyen meg, a fene egyen meg...
- Megőrültél, öreg. .
- Csak menj az utadra, ott egyen meg a fene. - Tony bácsi beletörölte csöpögő arcát fekete kabátujjába. - Menj csak. Nem tudok rajtad segíteni. És te se tudsz majd senkin segíteni.Az ember csak állni tud, és nézni, tehetetlenül. Ez minden, több senkitől sem telik. Nincs kapcsolat, a tapasztalatokat nem lehet átadni.
- Még szeretettel se? - gúnyolódott Joseph.
- Eriggy és keresd meg. - Tony bácsi dühösen, hangosan szürcsölte a teáját, mintha meg akarná büntetni, amiért kihült.
- A káoszban keress egy kezet, amelyet elérhetsz és megérinthetsz és megfoghatsz, keress öt ujjat, amelyben megbízhatsz és akkor egy pillanatra - de nem tovább, csak egy pillanatra -, egy pillanatra rend lesz a káoszban, nyugalom, lesz központja: két összefonódott kéz, aztán a kezek széthullanak, többé nem találják egymást, és visszatér a káosz, és rossz lesz, mint volt. Megérinteni egy kezet a káoszban, ez a szerelem. Ha ezt megteszed, ha csak egy pillanatra is, beléptél az isten birodalmába. És ki a fene tudja, hogy az hol van? - Szája felnyílt, akárha nevetett volna, sebes ínyében nagy fekete lyukak tátongtak. - Menj csak, feküdj fel az oltárkőre. Feküdj fel, és figyeld a kést, meg a vékony szálat, ahogy foszladozik. Erre születtél.
Joseph felállt.
- Az én nevem Joseph. - Az ajtóhoz ment, és kinyitotta.
Az éjszaka beözönlött a szobába. - Öreg vagy, Tony bácsi - mondta. - Nem tehetsz róla. - Becsukta maga mögött az ajtót, és lassan hazament.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.18 0 0 225
Anne Sauvagnargues

Kék

Mindenfelé kidöntöttelek
mint egy vödröt,
ez így nem ment tovább,
víz mindenütt, túl sok nedvesség, túl
sok kék a földön, minden túl vizes lett,
ez így nem ment tovább.
Hagytam, hogy felszáradjon minden.
A verőfényben.
Hogy minden felszáradjon, visszahúzódjon, összemenjen.
Most egy egész kicsi jégkockás tálkában
tartalak
a hűtőszekrénybe
szépen betéve,
szép nyugodt,
aprócska kocka,
kicsi kék jégdarab,
kicsi lány.


*


Olykor-olykor a nyárra gondolok.
Olykor-olykor arra gondolok, folyékony
a nyár, olvadó kék,
illanó kék, a nyár
az epernyár,
nyers mozdulattal belökted az ajtót,
úgy éreztem,
könnyű szoknya, eper-,
tejízű mellek,
mi volt ez,
nem is tudom már,
cseppet sem hiányzik,
epermellek, enciánkék
szemek,
hatalmas gyöngyszem.


*


Mondhatni mint egy üres szoba,
szerintem mondhatni
úgy viselkedsz, mint egy
üres szoba,
szoba,
nem mintha ne tudnád, ki is
jön be valójában,
ki jött be vagy épp fütyülnél rá
vagy ne tudnád megmondani
ki jött be, ki mit keres
itt,
éppcsak lomha maradsz,
határozatlan, messzi,
mint egy szoba,
amely közönyösen mindent megenged,
szoba, bebútorozatlan,
ha benn vagyunk, ha nem,
nyomunk se marad ott, nincs otthon
senki nálad,
mikor megjövök,
senki,
mikor távozom.


*


Vannak kövek, nem nyílnak
szét soha,
ha arra járunk, megbotlunk bennük,
beléjük ütközünk,
meg se mozdulnak,
vannak mozgathatóbb kövek is,
ezeket
hajigálni szokás,
nekünk ütköznek éppúgy,
de inkább az arcnak
vagy a hátnak.
Alszom
szagod legbelsejében,
alszom csended,
csended
legbelsejében,
tömött, sűrű, ásványi
csended mélyén,
szagod, csended
mélyén békén.
Egész éjszaka alszom.
Utána rögtön
felröppen a nappal, mint egy kő,
mint egy kavics, mely homlokomon talál.


*


Mindabban, amit együtt csináltunk, nincs
semmi túl érdekes, milyen szomorú is
tud lenni a szerelem, ha elrejtőzik,
milyen nyomorult is tud
lenni, ha nincs ki örüljön, senki a tűz körül,
kit érdekel,
ragyog vagy sem?, milyen szomorú
és visszataszító tud lenni a szerelem,
rosszabb, mint egy kutya,
akkor is, ha felugrál, hangosan vonít,
vagy rohangál,
mert egyedül van,
és senki sem akarja
különösebben befogadni, tűnjön innen,
ugráljon máshol,
milyen könnyű is üvölteni, ha azt
akarjuk, ugráljon már máshol az a kutya.


*


Úgy elmondanám, hogy a kék és rugalmas tóban, mely mindkét szemed
mélyén ott csurog,
ott van egy csepp teherautó,
egy csepp kihunyt csempe,
hogy a kék és rugalmas tó
találkozik
egy lefelé menő lifttel meg egy felfelé menővel,
egy induló vonattal,
egy folyó szőke sziesztájával,
messze
a hidak mintha feltűrnék szoknyájukat,
aztán az autópályák visszasiklatnak
a belváros közelébe, a szürke utcákra, a kapuhoz
egy délután a Loire mentén,
egy éjszaka az utcán
semmi tó, semmi nyár,
semmi, csak egymásba hajtogatott, gyűrött napok,
semmire se jó napok, hang a telefonban,
más arcok, más kezek, más pályaudvarok.
Semmi lankás mező.
Puszta kémia terjeng a levegőben,
egyszerűen a szemedet lesem,
egy molekula kettéreped
az artériákban, elvarázsolt fűszerek hancúroznak
a hajszálerekben, paprika, tekintetektől dagadó
illatokkal teli zsákok, halott gyerekek
szempillái, húsevő halak,
elég, ha kettőbe hajtjuk őket, úgy, aztán újra négybe,
akkor sokkal kevesebb helyet foglalnak,
rángatózik talán, s ilyenkor
a tó akkora, mint egy halottkék
zsebkendő, nedvessége kiapadt
tizenkétrét hajtva,
pont ahány hónap van az évben.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 224
Fernando Pessoa

Az ég nyugodt...

Az ég nyugodt, csendes az este,
Az éj közel, ha nem is sejteném,
Magamon töprenkedem egyre,
Lássam, mi volnék, s mi volna enyém.
Múltamon végignézve láttam,
Nem voltam más, mint mások körülem,
Magam utáni kusza vágyam
Adott csak ezt-azt lényemből nekem.
Régi magam tárt könyv előttem,
Forgatom, mint már olvasott lapot,
Az igazság kihalt belőlem,
Vége-hossza nincs, fájó vágy vagyok.
Utas, ki útján elmerengett -
Két úton jártam párhuzamosan,
Része voltam tájnak, tereknek,
Emléktelenül, vakon, társtalan.
Helyemre értem, már ma sejtem:
Formátlanságom más és más alak.
Saját utam keresztbe szeltem,
Nem látom magamban múlt-magamat.
Én lennék - hisz nincs lehetetlen -
E száz világból jött százféleség
Egy érző pontba sűrítetten,
Mely én vagyok, lévén, hogy élek épp?
Én lennék az agy, mely a létet
Felfogja, s csak sustorgó, mind nagyobb
Perce az időbeli létnek,
Melynek elevensége én vagyok?


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 223
Halina Poswiatowska

Disszonancia

Olyan kicsi ez a világ
az egész csak kétemeletes
fenn állsz te
nehezen lélegzel
melletted áll a sötét
örökkévalóság

keservesen mászom
a lépcsőket hosszú ingben
megtörlöm szájam
meleg nedves kezemmel
elrejtem ajkam
mögöttem
lépked az öröklét
mindketten
megállunk ajtód előtt

homlokomat a némaságnak
támasztom
mint egy húrokon feszülő kiáltást
mohón veszünk lélegzetet
és számolunk: egy-kettő-három
csak kétemeletes a világ
csak két
parányi
csillag kering benne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

miért olyan nehéz meghalni?

*

mindig amikor élni akarok
amikor az élet elmenne tőlem
hozzásimulok - életem
maradj még

meleg keze még a kezemben
ajkam a fülénél
úgy suttogok

ó élet
- mintha kedvesem lenne az élet
aki el akar hagyni -

nyakába csimpaszkodva
kiáltom

jaj meghalok ha elmész


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 222
Ewa Lipska

Mi, 1998-ban


Elmúlt már az eltékozolt idő
amikor tűzzel játszottunk
míg a városok égtek.

Az utazásokat könyvek
olvasásával rövidítettük.
Az ablak alatt mozgó képek
tartották fenn az élet témáját.

Azok akik azt mondták hogy a hatalom a tömegeké
most kegytárgyüzletet nyitnak.
Félénk kaméleonok sétatere:
az új nemzedék praktikus tájak között
már berendezte országát. Hivatalrendszerét. Magabiztos
esztétikáját.
Most már csak a változás változatlan vírusa fog rajtuk.

A tovább rezgő bűnnel való kiegyezés szükségessége
a libatoll-puha levegő közegében.

Még nem évült el egészen
az alváshoz szükséges reményük
hogyha hajnali ötkor felkeltik őket a líra segédei
a szavak párbajára.

Figyelmesen bámulnak minket
mint a szálldosó klasszikusokat
akik angyalokat
verdesnek szárnyaikkal.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 221
Bella István

Nélküled

Nélküled lelassul szívem
Nélküled nem ismerek magamra
Nélküled csak nézek magamra
Tűnődök honnan ismerem

Nélküled nem is én vagyok
Csak valaki lézeng helyemben
Ki voltam lakhelye ismeretlen
Másik földrészre távozott


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 220
Bella István

Hívogató

Madaram, madaram
hova hullsz, hova szállsz,
mi ez a magasan
solymozó zokogás,

mi ez a hajnalig
vetkező vízesés,
élni se, halni se,
szakadó szívverés,

nézem az arcodat,
s kétkedve kérkedek,
széthulló arcomat
tartja-e még kezed?

Madaram, madaram,
hova hullsz, hova szállsz,
mi ez a magasan
solymozó zokogás?

Barnuló, nagy rögök,
szemem földje helyett,
lennék kék örömöd,
szitakötő szemed,

elmásolnám magam:
ne legyek barna lomb,
megmásítnám magam:
csak nézz rám, hajnalodj!

Madaram, madaram
hova hullsz, hova szállsz,
mi ez a magasan
solymozó zokogás?

Takard be szememet,
vakságom bevakold,
félelem fenyeget,
véremmel hál a hold.

Itt vagyok, itt vagyok,
szálló mezőtüzed.
Szíthatod, szidhatod,
kihalok nélküled.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 219
Okszana Zabuzsko

A tükör mögötti Merzsinszka asszony


Az összes létező közül a legvalóságosabb világban -
pont olyan Kijevben, na jó, egy kicsit másban
(Az összes ismerős falatozó az utca túlsó oldalán van
a konflisok és autók mind szemközt haladnak),
a levél-foltok megvilágította járdán,
Larissza Petrivna Koszacs-Merzsinszka gyerekkocsit tol -
a gyerek sápadt, kissé még zaklatott a reggel átéltek miatt
(odaégett a tejbekása: a dajkát el kell bocsátani, végkielégítéssel!);
lába a levegőben kalimpál; Merzsinszka asszony
megállítja a kocsit, a kis takarót megigazítja,
miközben előrehajol, kitágult orrlyukaival hirtelen szippantja
magába

a bababőr meleg, kenyérszerű, bódító illatát,
nem állhatja meg, kirobbanó, boldog kacajjal szorítja arcát
a csiklandozó, göndör bársonyhoz a káprázatos hullámok közé,
lágyan szürcsöl, nyelvével csettintget hozzá
(látod, Leszjácska, jól mondta akkor az orvos:
lánykorod gyakori szárazsága csak az idegek játéka volt,
férjhez mégy, szülni fogsz, s a többi már a múlté).

A falatozóban, lenn a Proriznán (bal kéz felől)
lángoló angyal vár, palástja hamuból,
szárnyait az alá rejti; most rendeli a hatodik kávét.
Belép egy fekete szoknyás nő,
kesztyűjét hirtelen lehúzza és az asztalra hajítja.
Az angyal ráemeli tekintetét - majd újra félrenéz: tévedett.
Ezalatt Larissza Petrivna Koszacs-Merzsinszka
a közelben tolja a gyerekkocsit:
nem szabad felednie, hogy meggyfaforgácsokat gyűjtsön,
ha tüzet akar rakni a szamovár alatt -
csak az elszenesedett meggyfaág ad valódi illatot,
úgy, ahogy Szergej szereti; az esti teához
a teraszasztalt fehér abrosszal kell takarni (vajon az új
szakácsnőnek
eszébe jut, hogy megtisztítsa az ezüstöt?). Munkából jövet
Szergej Petrovics Merzsinszkij már a kapuban
szélesre tárja karját, kezében táska,
mintha mindenkit egyszerre akarna ölelni,
Larissza asszonyt és gyermekeit a fonott kerti székben,
a dajkát, aki bűnbocsánatot nyert, és a háttérben a szakácsnőt.
Lilja, a férje és Ljuda Sztarickaja késnek. - Tudtad
hogy Ljuda Ronája a mieinknél idősebb, és még nem tud járni!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Később Larissza asszony az állólámpánál ül, kezében kézimunka.
Szürkületkor jobban érezni a kert nedves leheletét.
A szomszédnál ablak csapódik; valahol gyerekeket hívnak haza,
nagy hangon.
Időnként, talán a zsidó negyedből, kiáltás hangzik. - Miriám!
(Miriám! Miriám! - visszhangzik a dombok felett a hold) -
mintha álmából riadna fel,
Larissza Petrivna Koszacs-Merzsinszka a tűvel az ujjába bök.
- Mit akarsz, szívem? - Semmit. - Terjengő rubin csepp
a kisujjbegyén - batiszt keszkenő - a folt
szétterül és megszárad, akár a rozsda.
Miriám. Miriám. Ó jaj, uram. Nem tudom felidézni.

Egyszerűen csak elfáradtál - csók éri a tenyeret -,
talán ideje lefeküdnünk.
(Karok a nyakra fonódva, mély sóhaj és remegés.)

A fogadóban a Proriznán
(a szemközti oldalon) a tüzes angyal
tizenkettedik kávéját rendeli; senki se jön már; a harangozó
tizenkettőt kongat - vagyis itt az éjfél. A boldog nők
szerelmi küzdelemtől fáradtan alszanak.
Larissza Koszacs-Merzsinszka
mozdulatlanul fekszik hanyatt, a férje mellett, aki már elaludt.
Szeme száraz, de ég, akár sírás után -
tágra nyílt tekintettel - néz a semmibe.

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 218
Cédulák

Tegnap elkezdtem pakolászni, szortírozni azokat a papírokat, amelyek felgyűltek. Rendetlen ember vagyok, de mégis egy dologban szeretem, ha idegesítően rend van. Minden buta papírt, minden buta cetlit elteszek, s megőrzök. Ebben a végtelenségig hajlandó vagyok elmenni, s ez nagy hibám.
Amikor legutóbb - ha nem számítjuk a legeslegutolsó költözésemet, ami nem önkéntes volt, hanem a kényszer szülte - több doboz, több súlyos doboz csak cetlikkel van teli.Rengeteg, rengeteg cetlivel. A legtöbb cetlin a nevem, s valami ami velem történt. A legtöbb cédulán az életem különféle eseményei, vágyai, álmai.
Vizsgalapok, s szerelmes levelek, iratok, s összegyűrt vers-kezdemények.
Cetlik.
Amikor tegnap a négy nagy dobozt megpróbáltam átpakolni, hogy abból öt legyen, mert kidobni sajnálom őket elgondolkodtam. Van egy régi dal,melynek így szól az egyik sora: Hány cédula az élet?
Valóban, hány cédula az élet, s hány cédula, melyet rólam az Élet nagy könyvébe feljegyeznek?
Az első cédula kis papír, rég megsárgult már. Rajta a nevem, s hogy megszülettem. Az ember nem születik tabula rasanak, tehát nem mondható,hogy amikor megszületünk, teljesen tiszta lappal indulunk, semmi hatás nincs rajtunk, mint azt sem működik, hogy amikor valamit egészen újra kezdünk, s az előzményt befejezettnek, véglegesen lezártnak tartjuk.
Már voltak hatások rám. S rögtön egy cédula került, ki vagyok, s hány kiló. Hány centi a hosszom, s hogy férfinak születtem. De azt, hogy álmodozó leszek, ez a cetli még nem tartalmazhatta.
Egy újabb cédula. Azt mondták az okosok, hogy lehet belőlem okos. Mehetek iskolába, ahol megtanulhatom, hogy írják a nevem, s annyi mindent. Ahol újabb cédulákat szerezhetek, újabb jegyeket válthatok, újabb jegyeket válthatok a további cédulákhoz.
13 év telt így el, mígnem egy újabb cédula: egy kis barna könyvecske, mely igazolja: érett lettem. Akár felnőtt is lehet talán belőlem. Újabb cédula.
Hamarosan - ha még küzdök érte - megkapom a diplomámat, s lesz még egy cédulám.
Aztán talán lesz egy lány, aki mellém lép, megfogja a kezem, akinek minden leszek mindenben, s aki mindenem lesz mindenben. S lesz egy cédulánk, mely jelzi, hogy összetartozunk.
Újabb cédula.
Az utolsó cédula kőből lesz. Vagy fából, ha kevés a pénz. Rajta két számjegy, melyből az elsőt most is tudom, s egy név, melyet egész életemben viseltem.
S mondanak a cetlijeimről szép jelzőket, de hogy ki is vagyok, voltam én,azt nem biztos, hogy megsejtik.
S az utolsó utáni cédula szívből van, egy olyan megismerhetetlen tartományban, ahová csak remegve léphet be az utazó. Ahol lerázhatja magáról a cédulákat, s csak egyet néznek: a szívem mélységét.
A bécsi Kapucinusok templomába szokták eltemetni az osztrák uralkodókat, s közvetlen rokonait. Amikor megérkezik a halottas menet a kripta ajtaja be van zárva. Bekopog a szertartás vezetője, s kéri, hogy bocsássák be az elhunytat, felsorolván különböző címeit, rangjait, mondhatni céduláit.
A kriptán belülről kiszól egy hang: nem ismerem.
Ismét kopognak, ismét kérik a bebocsátást. A jelenet megismétlődik. A harmadik alkalommal ezt a választ adják: egy szegény bűnös. Így már beengedik.
Az utolsó utáni cédula szívből van, s elveszíthetetlen.
Sokak szerint félcédulás vagyok, bár rengeteg cédulám van. Paulo Coelho egyik könyvében valahogy úgy fogalmaz, hogy azt tartják őrültnek, aki a fal egyik oldalán van. Az aki a fal azon oldalán van, azokat tartja félcédulásoknak, aki a túloldalon. Szeretnék álmodozni. Szeretek egy picit félcédulásként élni ebben a félcédulás világban.
Az Elisabeth című musicalban hangzik el egy dal. Nem túl ismert, a magyar kazettára rá se került. Elisabeth egy bolondok házában tesz látogatást, s ennek hatására így szól: Biztos szabad és boldog, aki őrült - ahhoz viszont bátorság kell!
Én nem vagyok félcédulás, se bátor. De a reménykedéshez, a hithez, hogy ez a világ nem olyan, mint ahogy a dal szól: Én játszom a bátrat, és teszem,
mit kell, bár nem más az élet, csak rút ármány, undok csalás, mert e
földön nincs más! Nincs más! -, ahhoz egy picit kell a bolondság, s a félcédulásság.
Viszont, ha ezért az utolsó cédulánál, ami kőből lesz, vagy fából, ha kevés a pénz, azt fogják mondani: félcédulás volt, de mert reménykedni, én boldog leszek. Akkor oda fogom merni adni az utolsó utáni cédulámat Valakinek, akié valójában.




Törölt nick Creative Commons License 2007.11.17 0 0 217
Zelk Zoltán

Sirály

Vak szemgödör. Halott sirály.
Kiholt a tenger: medre már
vak szemgödör. Halott sirály
lelke vijjogva visszaszáll.

Megyek az utcán sehova.
Megyek se ide, se oda.
De jön talán a villamos,
mely téged végre visszahoz.

Hát állok itt, hát várlak itt.
Nyitja, becsukja szárnyait
a tél, a nyár. Borul. Ragyog.
Fű voltam, mostan sár vagyok.

Sár voltam, mostan zuzmara.
Nem jössz haza? Nem jössz haza?
Hallod, rámszólnak: Kire vár?
már ezer éve itten áll!

Igen. Százezer éve már.
Vak szemgödör. Halott sirály.
Villamosod és évszakok.
És fű és sár és hó vagyok.

Milyen ifju a temető!
Mily zöld a tuja, a fenyő!
Az erdő már halotti váz,
de örökzöld a gyász, a gyász.

Miként a rab cellafalat,
úgy kopogtatnám sírodat,
megtanultam ott a jelet -
de más rabság ez, a tied.

Talán a fény, a fergeteg,
s a vadgesztenye-levelek,
mik sírodra keringenek,
ők tudják a morze-jelet.

Talán az emlék... Mert lehet,
hogy Zuglót járom most veled,
lábunknál rég-holt kiskutyánk,
a régi eső hull reánk.

Ó, milyen szegények vagyunk!
de élünk és együtt vagyunk,
de fülelem lágy lépteid,
de behozod a reggelit.

De összebúva hallgatunk,
vagy egy gyermekdalt dúdolunk:
„Gyengék vagyunk, elfáradunk,
talán bizony meg is halunk..."

Talán bizony... Ó, a Balázs
utcában az a kis lakás!
Benn kályhaszó, künn hó szakad.
És megvetem az ágyadat.

Es kinézek az ablakon.
A tél híreit hallgatom.
Nézd, mennyi kedves hírhozó -
varjak örvénye, csókaszó.

Miért is lettem hűtelen,
mi más hír kellett énnekem?
Tavalyi hó. Tavalyi táj.
Vak szemgödör. Halott sirály.

És megyünk a hegyoldalon,
vár a mennybéli cimbalom,
földid, a földre szállt cigány -
és játszott egész délután.

A húrokon gyermekkorod
villant, cikázott, pattogott.
Couperin? Akkor is Jászberény!
Tornác. Leander. Lámpafény.

Csak Zugló és csak Jászberény,
mert addig élek véled én!
csak lépteid, lélegzeted,
csak kócos gyermek-éneked.

Csak az a tél, csak az a táj,
csak az a hóra szállt madár,
csak az az ág, mely ott remeg
az ellibbent madár felett.

Mert ami van, el nem hiszem,
én-szívem messzibbre ízen,
nem a jövőbe, múltba már.
Vak szemgödör. Halott sirály.

Az ágakon a cinegék.
A sírok közt a nénikék.
Egyik oly régen térdepel,
mintha sohase kelne fel.

Az arca föld, az arca rét,
nagy, sárga könnye margarét.
És jő a szél s úgy fujja szét,
mint szirmokat, a nénikét.

Aluszik már a cinege.
Röpül a sír, a nénike,
a tujabokor, a fenyő -
az égre száll a temető.

Mert alkonyul. Isten veled.
Én is megyek. Hová megyek?
Megyek az utcán sehova.
Megyek se ide, se oda.

Esik. Esik. Megyek. Megyek.
Mondják, akkor is így esett.
A június-végi eget
megszállták őszi fellegek.

A kis csapat. A gyászmenet.
A néma, néma döbbenet.
Barátok. Árva asszonyok.
A nyári égen ősz zokog.

És zokog és zörög nevem
a koszorún: Jelen! Jelen!
Nem láthattam holt arcodat -
kifosztották a gyászomat!

Most már tudom, miért megyek,
most már tudom, hová megyek,
most már tudom, hol is megyek
örökkön koporsód megett.

És villoghatnak az egek
tükrei tavaszt vagy telet:
köröttem az az őszi nyár.
Vak szemgödör. Halott sirály.

Kié e kulcs? mit nyit e zár?
kié e nélküled-kopár
szoba? ez a farkasverem? -
nem otthonom, csak fekhelyem.

Háltam bokorban én s padon
volt szúnyogzöngés paplanom
és ébresztőnek berregett
a zápor, hogyha megeredt.

S az ágyrajárás, amikor
hét égő szájon a pokol
horkol-hörög : a nappalok
kénköves kínja bugyborog.

S azok a téli éjszakák!
kapu alatt vacog a vágy
egy konyhazug, egy szalmazsák -
ha ennyi lenne a világ...

Mert ennyi volt a nincs, a kín,
melynek lángjánál álmaim
perzselt pilleszárnya repes
meleg vacok, tányér leves.

Tudtam, egyszer az is akad -
nagyobb karéj, hű dunyhaszag.
S egy este csak kigyúlt a nap:
egy este megtaláltalak!

De ez a nincs ! ez a hiány !
e vonító farkas-magány
ez a négy fal, ez a fedél ! -
szivemre tekereg a szél.

Szívem körül süvöltenek
a nem vagy ! és a nélküled ! -
vánkos fölött és takaró
alatt befú-temet a hó.

Igy fekszem, fekszem egyedül.
Ágyam szélén az isten ül.
Csak néz, mert nincs rám szava már.
Vak szemgödör. Halott sirály.

Mi ez a boldog riadás?
hajnali patkócsattogás
ébreszt... istenem... hát lehet?
álmodhatta ezt egy gyerek ?

Lehet, hogy amennyi halál,
egy gyermek álmaiba száll,
hogy lehunyt pillái mögött
csontváz-staféta fut, zörög?

Csattogj hát patkócsattogás!
tűnjél lidérc, múlj rossz varázs
Bojtor, a vén fiákeres
egy hajnali kaput keres.

Minket keres, ugye, apám?
hányszor ígérted, most talán
Pestre viszel... Csat-csattogás.
Miskolc. Mozdonyfütty. Állomás.

Vagy már Szatmár? Az Ujmajor?
Anyám teknő fölé hajol.
Sziszeg a tűz, kél a kalács.
És künn a csat-csat-csattogás.

Én ifju-szép-özvegy anyám,
hajolj fölém, mint hajdanán...
Mint hajdanán? mint most! ma! itt!
Űzzük el végre álmaink!

Álmaink és halálaink!
Hol vagy cipő s te foltos ing?
korán kel az inasgyerek. -
Gyár kürtje. Szénásszekerek.

Meglát, utánam fut, csobog
fűzfáival a Homoród,
s mintha gyümölcsük nyujtanák,
jönnek elém a szilvafák.

Kertek. Vagongyár. Rét. Malom.
Behunyt szemekkel is tudom.
És mégis, mégis megvakít,
hogy téged nem talállak itt !

Hogy nem oszthattam meg veled
e tájat, mintha két gyerek
felezne zsíroskenyeret -
egy harapás nekem... neked...

Mintha ott... akkor... két gyerek -
De csak a kín, a nem lehet!
a soha-sehol-nem-lelek-
terád-már! kínja sistereg.

Kínomból villám sistereg,
fölperzsel lombot és füvet,
s az üszkös, holt füzek alatt
a Homoród is kiapad.

És már csak a por füstölög
az elhamvadt vidék fölött,
csak por, csak füst, csak pernye száll.
Vak szemgödör. Halott sirály.

Hamuban járó reggelek.
Élek. Vagyok. Hát felkelek.
Halál után, halál előtt -
be végtelen a délelőtt.

Be végtelen két pillanat
között a lét. A sivatag.
Úgy múlik el, itten marad
ez a szélütött téli nap.

Ez a vetetlen párna és
ez a tányér és ez a kés,
ez a kóválygó lehelet -
nyolc celziusz fagypont felett.

Az ákác hattyuszárnya száll -
de itt benn ez a január.
S a papíron a szótagok,
mint üszkösödő végtagok.

A semmihez csak semmi nő,
de mondják: múlik az idő...
És mondják: alkony... délelőtt... -
halál után, halál előtt.

Mint lányok a tükör előtt,
öltözködünk a sír előtt,
hordjuk, mint halotti ruhát,
a hajnalt, délt, a délutánt.

És mondjuk: tél, nyár, évszakok. -
Azóta kitavaszodott:
füstölgő rétek, zöld romok
fölött egy holt sirály zokog.

Hát miféle szerzet vagyok,
hogy felkelek, élek, vagyok,
ágyat vetek, ajtót nyitok -:
nem értem, mért nem ordítok?

Mert mit üzentem onnan én
s velem a szószátyár remény:
Szál cérnán, két hegycsúcs között,
úgy is, úgy is visszajövök

Hát visszajöttem. Hát megint
ablak és párna és kilincs...
S a nap s a hold reflektora -
s én nem megyek haza soha!

És kávéház. És Balaton.
És villamoson. S vonaton.
Kattog a kerekek dala
Nem - megy - haza - nem-megy-haza!

Ha rigófüttyel fürtös ág
bezúzza a tél ablakát
s elsőt kiált az orgona -
én nem megyek haza soha!

Ha dombtetőre lép az ősz,
mint dobogóra vén dizőz,
véres a szél, sikolt az a
nem - megy - haza - nem-megy-haza !

Ha dér, ha sár, ha nyár pora,
ha égbolt, utca és szoba,
ha kilincs, párna és pohár -:
Vak szemgödör. Halott sirály.

Barátaim, megértitek?
egy ember él közöttetek,
van kulcsa és van ajtaja -
hazamegy és nem megy haza.

Lefekszik és nem alszik el,
egy néma istennel perel,
mig rákövül az éjszaka,
az álom kényszerzubbonya.

És hályogszínű virradat.
S ő fölkél, s megy, megy, mint a vak.
Villamosok, autók alatt
csak megy, mintha vizek alatt.

És hallgatja, hogy nyikorog,
mint saxofonok s vad dobok
között egy árva nyenyere,
a gyászhintó négy kereke.

A temető. A temető.
Be hallgatag most a fenyő.
Be harsog a rózsabokor!
s a két napig élő csokor!

Zihál a föld. Márvány az ég.
S kit őszi szél fújt szerteszét,
lám, újra visszaszállt ide
a halhatatlan nénike.

Mint cella falát a rabok,
kopogtatom e kőlapot,
verem, miként a fergeteg,
ráhullok, mint a levelek.

Hogy bekiáltozom veled
a mindenséget, az egek
vásznára vetítem neved -.
te Szemérmes, nem sértelek?

De értsd meg, ha kiáltozok -
Irén ! Irén ! nincsen jogod
a földbe ásni homlokod,
tekinteted, mozdulatod!

Mért vártad másfél éven át
kinyílni cellám ajtaját,
ha nem tudod, hogy nyitva már?
Vak szemgödör. Halott sirály.

Hát jöjj! és hívjad holt ebed!
és hozd a vézna kerteket!
és hozd a Rákospatakot !
a zuglói alkonyatot!

Mert mind elföldelték veled...
Micsoda poggyászt vitt kezed!
Hogy bírtad el? hogy bírtad el? -
Jaj, istenem, hogy bírjam el?

Ha az a perc ! Csak azt ha még !
Már este van... Lámpád sem ég...
Csenddé alvadnak a neszek...
Én állok kint . . . Én csengetek.

Csengő sikolt. Aztán az a
másik, a lélek sikolya:..
Aztán a száj, a szó, az a
„Haza jöttél ?" - „Haza... Haza !"

Aztán halj meg, ha jobb neked
arcod a sárba rejtened,
ha iszonyatos gyöngysorok,
szép melleden hólé csorog.

Halj meg, de karjaim között!
hallgassam én is a rögök
deszkán didergő dobszavát -
megértem én már a halált !

Nem értek én már semmi mást,
nem hallok én már semmi mást,
csak azt a néma suhogást,
azt a szárnyatlan szárnycsapást.

Csak azt tudom, hogy visszaszáll
egy szárnyavesztett holt sirály.
Lebeg, lebeg, aztán leszáll.
Szivem vak tengerére száll.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.16 0 0 216
Áprily Lajos

Vénség

Zord vagy, zordságod sok derűt megöl,
sokat nyögsz, mint a megroskadt malom.
Úgy kell neked: a rút vénség elől
miért nem szöktél meg fiatalon?


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.15 0 0 215

Vass Tibor

Tükör-kő

„Volt egyszer egy reumás szirén.
Lófarok, halfarok. Nő- és légnemű.
Hűsölne hóban a hős.”
(Marcella naplójegyzeteiből)


Áll a vízben. Vöröshajú, hóbőrű. Egyetlen
csókjától jól fejlett fényt kap a reggel.
Így szeretném papíromon is: vesztemet
színre-fordítva. Menteni rá a menthetőt,
hívni vissza rá az arcát. Szép, mint

vízbefúlt soványaké. Lassú száradás
lenni csak, a horizont polaroid-magatartása.
Függeni két nyálszínű csipeszen, átlátni újra
a pillanatot: elcsöppent nedvét félúton,
szájszéle, kézfejem között. Melle dús,

szőrzetét nem ismerem. Egyszer nyalja meg
a számat, torkomat. Nem tart sokáig, ahogy
én sem, puffadok, elfolyok nappali holdja
nagyvörös udvarában. Pikkelysömör.
Szennyléje vagyok és száradása. Nagyujja

cseppjén bűzlő csontkovács, ropogtatnom
van mit, kontrasztunk önkioldó kínjait.
Nem írhatom hozzá, csak a hiányom, ahogy
hiányzom magam a szájából, ha arról
álmodom. Halpénz négyrét hajtva, akad jó

rolnipapír. Szirénapróba. Innen látni,
bemozdult melle a táj, innen nem látni mást.
Eltelek, eltelít, ismét új évszak. Milyen
mélyre ér a nyelve, akárha gyík, s oly fürgén
elhajol. Lejjebb nem halad, az izületei,

jut eszembe, ropogtatni, eszembe se jutna,
eltelek azzal, ahogy eldől. A sorsom is.
Nézem, ahogy a mólón napozik. A mérhetetlen
fény: kifekszik hátára a kő. Tükör-kő:
nagyított négyzetminta, félhanyatt. Ingára,

bongára áll közben a melle, tört újságot lapoz;
befűzném épp a filmet, közben nézem, azt
nézem, ahogy a szeme kék, ahogy-kék, ezt most
veszem csak észre, korábban fontos szempont
volt pedig. Szorzom a mintát, huszonnégy kocka

jön, spórolnom kell, nem ilyeneket észrevenni.
Fűzök. Hullámsír. Nyálam a könnye. Szúrja a nap,
átfordul. Szúrja a napot. Hívatlan volt, hívatlan lesz.
Exponált hiányjel. A hullám sír. Levegő kapkod
utánunk, s a fullasztó hősség: nézhetjük szomorúan

az időt, mint győztes luftballont a gyermekek.
Sárgával kezdődő spárga a kép. Majd kilök a víz,
mint holtakat. Áll a vízben, kilóg megint a keresőből.
Legyint egyet, másnap a piacon nem fizet, azt súgja,
nem ettől lesz rövidebb.

 

 


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.14 0 0 214
Szabó Lőrinc

MAGÁNY

Sok kétely és bűn a halálba láncol,
de soktól néha már szabadulok.

Kunyhóm falán az ősz mosolya táncol,
barátaim a fák s a farkasok.

Az utak, melyek innen szertefolynak,
erdőmön túl az égre fölhajolnak

s minden virág, fű, óra, cserje, kő
egyetlen, boldog, nagy jelképbe nő

s annak fényébe szőve éjszakám
istent szivembe lopja a magány.


Törölt nick Creative Commons License 2007.11.14 0 0 213
Parancs János

Utoljára

Csak ezt a néhány percet még,
mielőtt a guillotine lesújt; a szoknyád
borítsd fejemre; a forró zuhatagot,
a tagolatlan ősbeszédet újra,
az ösztönös mozdulatokat, a birkózást;
e józan és hűvös őrület helyett
lüktető nyakadat, kulcsoló combjaidat,
ringató csípődet; gyorsan gyűrűző
szívó nedvdús ágyékodat,
még mielőtt a fejem lehull.
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.13 0 0 212
Rakovszky Zsuzsa

A HETEDIK ÉV

Ez a zilált, zavaros szemű nő
ugyanaz lenne tényleg
mint az, aki a képen nevető
arcával az enyémhez
simul? Mi teszi ezt? Csak az idő?
Én már semmit sem értek.

Én megmondtam neki: „Nem érdekel,
anyádék hogyan éltek.
Hogy mi hogy élünk, azt mi döntjük el!”
Mindennel egyetértett.
Most napokig némán járkál le-fel,
mint egy sebzett kísértet.

Mintha egy ádáz idegen erő,
valami ismeretlen
holtak lelke rikoltozna elő
a szánkon – nem mi ketten…
Sótlan a leves, mondom, mire ő:
hogy én sosem szerettem.

Most mondd: ha már csak egymást öli két
ember, nem jobb, ha válik,
mint valami vétlen bűn örökét
hurcolni mindhalálig,
mikor a végső perc mécseseként
egy gyűlölt arc világlik?

Csak érteném, csak tudnám legalább,
hogy kezdődött, mi hozta
létre – a társadalom? a család?
Isten? hogy megpofoztak
négyévesen? – ezt a fekete lánc-
reakciót, a rosszat…

Olyan mindegy ugyan. A lavinát
elindíthatja bármi:
görögjön életek sorain át…
Hogy képzeltem: talán mi…?
Csúszik velünk is lejjebb a világ –
ki bír útjába állni?

Törölt nick Creative Commons License 2007.11.13 0 0 211
A szomszéd szoba

A halál tulajdonképpen jelentéktelen dolog...
valójában csak átmentem ide a szomszéd szobába.
Én én vagyok, te pedig te. Akármit is jelentettünk
egymásnak egymás életében, ez mit sem változott.
Nevezz csak nyugodtan a megszokott nevemen, beszélj
velem ugyanazon a könnyed hangon, melyen mindig is
beszéltél. Ne változtass a hangszíneden. Nevess
ugyanúgy, ahogy valaha együtt nevettünk a vicceken.
Imádkozz, mosolyogj, gondolj rám - emlegesd fel
A nevem nap mint na, ahogyan annak előtte is, de ne
árnyékolja be semmi a hangulatot, amikor szóba
kerülök. Az élet nem kapott semmiféle új jelentést.
Minden olyan, mint amilyen volt, nem szakadt meg a
folytonosság. Az, hogy nem látnak, még nem jelenti azt,
hogy nem kell rám gondolni. Várok rád, itt vagyok
a közeledben - egészen közel. Nincs semmi baj.

Henry Scott
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.12 0 0 210
Z. Csuka Judit

Későre jár


Hosszú kételkedés után nem hívod
fel barátaidat, nem keresed őket,
nem akarsz a sok gyűrődés után
megbocsátani, nem kellenek többé
az összefüggések, nem kellenek többé
a hizelgő beszédek,nem nézel bele
noteszeidbe sem, fölösleges lesz
az írás is, pedig a szavak sok
mindent még elárulhatnak, nekik
majdnem mindegy, hogy Adyt
idézel, vagy Kosztolányit, reménykedjél,
lehet, hogy megtürnek még,de még
néhányszor szívendöfnek a blöffölés
könnyű szlogenjével, ne politizálj,
újabb rendezések helyett itt van
a jól bevált színpadi kép, egyre
megy, ha tanár vagy, vagy költő, de
lehetsz még bohóc is, csak szórakoztass,
adj újabb szenzációt, legyél gyors és
felületes, de ne legyen megoldás,
a színfalak mögött úgysem várnak
rád, inkább ottmaradjon torkodban
a kimondatlan szó, ne legyél többé
letisztult klasszicista, sem avantgardista,
csak hallgassál, mint az elhagyott
sírjel, későre jár, későre jár...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!