Gyakorlatilag egy Grant és egy Stalker szerelemgyereke. A vevő Grantból az adó a Staliból jött. A hangrész szintén Grant. A tervező és gyártójuk azonos.
A Superstar 360, egy nagyon klassz rádió, (...és remekül bővíthető, kimaxolható) de valóban rá kell érzeni a kezelhetőségére. Én olyannal kezdtem DX-elni kb 25 plussz éve és nagyon sok jó élményem volt vele.
A mókolás nagy általánosságban a gyáritól eltérő módosítás. Értékítélet nélkül. Finomkodó fogalmazásban testreszabás is lehetne.
De meglepően sok rádió dolgozik minimális belenyúlással. Pláne azok a típusok, amik úgy jók ahogy a tervezője kitalálta. Van ilyen!!!
De van ami már a kezdetektől el van cseszve, ott pláne ment a turkapiszka. Egy Wagner 309-ből sehogy nem lehetett jórádiót faragni. Az is gyakori, hogy a tulaj mást várt a rádiótól mint annak a gyári tulajdonságai és mindíg akad valaki aki okosabb a tervezőjénél. S itt nem a műszervilágítás kék LED-re cserélése szintű átalakítások (mókolás, berhálás, kendácsolás) történtek.
Volt aki a SS360-ba egy Grant kvarcát, teljes hangoló tekercskészletét, varikap diódáit építette át. Tényleg hőstabil lett. De megszűnt a széles elhangolhatóság is. Viszont kellett egy donor, 8-10 munkaóra és szerszámok, műszerek a hozzáértés mellé.
Jó, kérem, mutass bármiből, ami ennyi idős, legyen az autó vagy rádió, olyat, ami eredeti... Persze, biztos van OT-s... 😀
De azért ez a "mókolt"-tól messze van, azt sorry, de nem fogadom el. Ha én belenyúlnék a lengyel pillanatpákával, az mók. Ha Alkaros felújítás közben valamit módosít, az - szerintem - nem.
Főleg, hogy van, aki saját maga alakítja így a gombokat. Bár én is logikusnak tartanám, ha a Fine csak vételre hatna.
Sajnos igen, ez ilyenre lett tervezve. Ez az ára, hogy elhangolható +- 5-6 kHz-el. Ezért is kapod meg annyiért......
Az ilyen hideg-meleg elhangolódást egyébként a nagy gombbal kell utánahúzni, mert nem csak a vételed mászik el, hanem az adód is. Azt is illik visszahúzni. Csak azt nem hallod, csak a partnereid.
Kell hozzá némi gyakorlat mire korrekten tudod kezelni.
Még a közlekedési lámpa is szórja a zavart. FM műsorszóró sávban, CB-n. A többit nem próbáltam. Vagy a helyi vezérlő berendezés okoz interferenciát, vagy nem tudom mi, mert, ha hálózatban üzemelnek, akkor az GHz-es sávban működik.
Azért fm, mert az autóban lévő csak ezt tudja. Vannak fix zavaró pontok (ugyanakkor én pl haladtam át villamosított vasút felett úgy, hogy közben Fm-en ment a beszélgetés. Egyébként 20 kV. 🙂 Pesten 10. A vasút 25.
Aztán, persze, olyan is van, hogy felugrik a zajszimt kilencesre. Régen a hajszárító zavarta a tv-t, ma a lámpa a rádiót... 😀
...de csak itthon van ez a pontozás a távolság alapján és kizárólag a hotelalfában. (ami jó is, meg nem is. Jó mert némi ösztöke pont a kitelepülésre a szorzószám végett, de nem jó, mert állandó feszültségeket képes szülni)
Alapvetően, a kockát, egy nagyságrendi helymeghatározás végett adjuk.
Mert mint Tóni is írta, ez sokkal gyorsabb, egyszerűbb és a rádiósok számára értelmezhetőbb, mint Balatonakarattya lebetűzése.
A Grant II-vel engem is ért kellemes meglepetés. Gyorsan próbáljuk ki! Nem volt más árboc, egy fejtetőre állított összecsukható ruhaszárító állvány, arra a félhullámú Venom, mondhatni, talajszinten. Az első hívásra, mintha a szomszédból válaszoltak volna, kb. 30km-ről FM-ben beszélgettünk. A többi kamionos volt, őket nem akartam zavarni, de jól hallottam őket, igaz, a 62-es pont itt a falu mellett megy el. De volt vele várpalotai kamionos is, egy köszönés erejéig. Persze ennek ellenére szokás szidni a Grant II-t, hogy ilyen-olyan műanyag. Ahhoz képest elég szépen megnyitható a 0-s csatornákra és amatőrsávokra is.
Hiába van a legjobb méregdrága brájzli, ha a szomszéd bicikli töltője 100 méteres körben telefossa az étert. De egymillió potenciális zajforrás van, lehet az út közben ami a két állomás között van.
Nálam itthon 30 évig lehetetlen volt bármilyen rádiós hobbi, mert a ház előtt elmenő 20-25 kV-os távvezeték teleszórt mindent. De pont így van pl. egy vasuti felsővezeték is például. Erre csak az elköltözés a megoldás.
Autóval járkálva pláne kiszámíthatatlan e helyzet városban például.
A mindenkori zajtól függ alapvetően. A vétel helyén mekkora zavarok vannak. Ez főleg városban kritikus. Ezek lehetnek távolból odaverődött zajok, de helyi forrásokból is sok jön. Ma már alapvetően meghatározó még a CB rádiózásban is.
Épp egy tegnap esti beszélgetés kapcsán jött fel a kérdés, miszerint az a adott társaságból akit én a legerősebben hallottam, az engem alig hallott.
Vagy megyek autóval, gyönge, CEPT-es rádió, mégis párom hall engem tovább, én már őt, aki a Ss-al ad, nem. Mitől függ? Tudom, készülék füle, farka stb... Swr-ek jók mindkét antennán.