A kocka az eddigi tapasztalatok alapján tömődés vagy mechanikai hiba miatt romlik el.
Mikor egy vadiúj fékrendszert feltöltenek fékfolyadékkal akkor légtelenítés után a folyadék megállapodik, nem kering a rendszerben. Mindösszesen annyi mozgása lesz ami a fékbetétek kopásának utánállítására szolgál.
De ez a mozgási folyamat hosszú idejű, sok hónap vagy több év is lehet mire a fékfolyafék tartályban a szint lecsökken.
A kocka eltömődési folyamata akkor lehetséges, ha a fékfolyadékot megmozgatják egy gyors átszívásos módszerrel amit vákumpumpával végeznek.
A főfékhengerben ( ez az amit lábbal nyomsz) a gumikarmantyúk kopásából keletkező gumireszelék és az ezt visszanyomó rugó dörzsölödése okozta fémpor lerakódik az első mélyebb kanyarban a munkahengerből leágazó fékcsőben.
Ez a kopadék ha nem bolygatják akkor évtizedekig elvan a cső aljában.
Még egy lassú átfolyatásos fékfolyadék cserénél sem mozdul meg.
Viszont egy gyors folyadékcsere elmozdítja és eljut a kockáig. A kocka tele van apró lyukú mágnesszelepekkel és ezeknél tud megakadni a szennyeződés.
A nagyon apró szemcsézet átjut a kockán de egy gumisorja már fennakadhat.
Eltömít vagy aláakad a szelepnek.
Van rá orvosság anélkül, hogy szét kéne szedni a kockát, és a legtöbb esetben segít is. Nincs más teendő mint kimenni egy kavicsos útra és jól megdolgoztatni az abs jeladót.
Hadd recsegjen hisz az a dolga. A kis mágnesszelepek mozognak és a folyadék nyomásingadozása kimozgatja az eltömődést.
És ezzel kapcsolatos a mechanikai hiba.
A legtöbb autós úgy használja a féket, hogy az abs soha meg nem szólal. Nyáron száraz úton nem is nagyon lehet szóra bírni mert a kerék jól tapad.
Ha a kis mágnesszelepek nem mozognak hosszú évekig akkor képesek megszorulni és nem tudnak 100%-osan zárni. Ilyenkor van az, hogy beesik a fékpedál vagy úgy érzed, hogy nem keményedik fel a fék.
Az abs egyszerűen működik...amíg a kerék nem csúszik meg addig a jeladó sem küld jelet és a féknyomás sem csökken. Ha megcsúszik bármelyik kerék akkor megy a jel és a kockában kinyílik egy kis szelep amin keresztül csökken a féknyomás és gurulni fog a kerék.
Ez ismétlődik sokszor, ezt hallod a kocsiban recsegni.
Nagyobb mértékű szennyeződés okozta fennakadás vagy megszorulás végett kell a kockát szétszedni, ha nem segít az abs megdolgoztatása.
Nem fog elromlani attól, hogy működik a abs, persze itt is lehetnek extrém esetek...de az biztos nem jó neki ha sosem mozdul meg.
A szerviz sem fogja kicserélni a 2 éves fékfolyadékot, erre számtalan példa van.
Elviszed garanciális szervizre, szépen szerepel a fékfolyadékcsere a számlán, otthon alánézel és látod, hogy hozzá sem nyúltak a légtelenítő csavarokhoz.
Max a tartályban cserélik ki a folyadékot, hogy tisztának lásd.
Meg kell mérni az elhasználódás fokát és aszerint dönteni a folyadék cseréről.
7-8 éves autóknál lehet mérni ahol még nem cseréltek folyadékot 80-90%-os szintet ami még bőven jó.
Egy átlag autós nem fog érezni semmit a fékhatásból mert sosem fogja felmelegíteni forráspontig a fékfolyadékot. A gond akkor jöhet elő, ha túlmelegíted fékezéskor a betéteket és ezeken keresztül túlmelegszik a fékfolyadék.
Ilyenkor kicsit megforr, begőzöl és légbuborékok keletkeznek, elpuhul a fékhatás.
Ahogy öregszik a fékfolyadék úgy veszít a forráspontjából, a tartály szellőzőlyukán keresztül levegőt szív be aminek nedvességét a glicerin alapú fékfolyadék felveszi.
De ez nagyon hosszú folyamat. 10-15 év mire olyan mértékű lesz a folyadék forráspont csökkenése, hogy 70% alá menjen, ami a teszteren már piros mezőt mutat.
Konklúzió....használni kell az abs-t is néha, nem fog ártani neki a mozgás.
Bocs, hogy ilyen hosszúra sikeredett.