3-4: nagyon tiszta sín mellett a digitális mozdonyok méretarányosan lépésben tudnak araszolni. Mindenkinek van rá stratégiája, valaki Tomix porszívókocsival, van aki több fajta tisztítókocsival takarítóvonatot üzemeltet. H0-nál a nyolcad akkora súly miatt érzékenyebb, de mi úgy tudjuk, a Z-sek szoktak ezért binárisan vezetni ;)
Én a gépeimet valósághű gyorsulásra és lassulásra programozom. Ha nem működne az áramszedés lassú tempónál, a mozdony meg sem tudna mozdulni de facto, mert 1-2km/h-nál elakadna. És el is akad, ha régen tisztítottam.
Amúgy az általam hallott legbiztosabb mód a ritka tisztítás melletti közlekedésre a tapadóabroncsok teljes mellőzése. A gumi mintha okozná vagy terjesztené a dzsuvát, mellesleg az a kerék nem szed áramot. Sík modul mellett megfontolandó.
Ha szép N-es modelleket szeretnél, sok kompromisszum ered a kerekek pizzaszeletelő jellege miatt. Az amerikaiak ún. RP25-ös kerekeket használnak kisebb karimával, szebb látvánnyal.
Az N-es sín magassága és nyomtáva aránya keskenynyomközt idéz, pont az előbbi miatt. Code80 a szabvány, de a Peco Code55 minimális csalással jobban néz ki, legtöbb gyári gép elmegy rajta. Aki ennél szebbet akar, egyedi készítésű Code40 síneket használ (vannak készítők, rendelhető), ekkor már kell at RP25 vagy a leköszörült pizza szeletelő.
És végül a sulyok: ha britet szeretsz és precíz N-et szeretnél, a 2mm scale association fogalomra keress rá.. Youtube-on is. Nagyon kretének, önellátóak, szubkult a szubkultúrában.
Ha maradsz a gyáriaknál, ide nézzél, hogy mi lehetséges N-ben nem túl baráti áron, de számunkra elég leeső állon ;)
Eladó Fleischmann 739354 DCC hangos Vectron ('piros zebra') számlával, január 6-ig garanciális az Alagútnál lévő üzletben. Nem futott, vitrinben állt, tehát újszerű állapotban.
Nekem 9 britt diesel mozdonyom (class 22,-37,-40,-56,-57,-60,-66,-67,-68), valamint egy HST motorvonatom van, Dapol és Graham Farris gyártmányúak. Van egy Kato Azuma motorvonatom is, de az már nem britt gyártmány. Nekem bejönnek a szokatlan kinézetű, alakú britt mozdonyok, de az újabb kiadású Fleischmann, Minitrix modelleknél semmivel sem részletgazdagabb kidolgozásúak ( a legszebbek a friss USA gyártmányok!). Mint mindenben, itt is van ami átlag feletti pl. áttört szellőzők a mozdony oldalán, tetején, be lehet látni a géptérbe, de van ami átlag alatti, pl a csatlakozók a homlokoldalon csak festve vannak. Viszont a belső kialakításuk, ami a motort, elektronikát takarja, sokkal elmaradottabb, kezdetlegesebb a két említett gyártó modelljeitől, mintha más földrészen születnének. A legújabb Fl, Trix modelleknek nagyon jó a lassú futásuk, a régebbi 3 pólusú motorral szerelteknek nyilván nem. Nekem a belsejük valahogy nagyon britt, lassan reagálnak a korszerűbb megoldásokra (ugye eléggé hagyomány tisztelő nép). A méretarány az 1:148, nem 1:160, tehát hiába kisebbek a valóságban a britt mozdonyok az ottani űrszelvények miatt, itt egy picit még nagyobbak is lesznek a többi európai modellnél, de engem ez nem zavar. Volt Kato Classz 66-osom, kialakításra meg sem közelítette a Dapol, Graham F. kiadását, persze nagyobbak is.
Rendelni több helyről rendeltem a szigetekről, egyikkel sem volt gond, megnéztem hol van jó áron éppen akkor és kész. Viszont ez még éppen a brexit előtt volt, tehát ha most onnan rendelsz, most már sokkal drágábbak lesznek, mivel az EU-n kívülről érkeznek.
A terepasztalom Peco Code 55-tel készült flexi sínekből. Ajánlom, szép és élethű, de precíz munkát igényel.
A 'por' gondot majd megválaszolják mások, nekem zárt a terepasztalom, így nem porosodik, nincs vele gondom.
Beirom ide is hátha itt jobb helyen van mint a terepasztal építés topic-ban:
Hoszu ideje H0-ban modellezek / epitek igy ahhoz vagyok szokva de egyre kevesbe tudok ellenallni annak, hogy kirpobaljam az N meretaranyt. Kisebb helyem van az epitkezesre es terveim szerint egy 120x40-es "modult" szeretnek epiteni. Nem kiallitasra csak otthonra keszulne igy nem kell megfelelnie a pontos szabvanyoknak. Eloszor egy H0-as inkabb diorama jellegu mintsem szignifikansabb muveletekhez hasznalhato tolato (switching / shunting) terepasztalt terveztem de egy ido utan teljesen elurlakodott rajtam az N hivogato szava es egyre kozelebb allok hozza, hogy belevessem magam de elotte szeretnek szakertokhoz fordulni. :)
1: Amitol a legjobban tartok a H0 utan az a reszletek szignifikans elveszitese. "Sajnos" en Britt videokon es irasokon nevelkedtem javareszt es a Magyarorszagon is elerheto N modellek elso ranezesre (kepeken lattam meg csak oket) nekem kisse ugy tunik elmaradnak a Brittek N gepeitol. Mintha ott elorebb jarnanak az N modellek kidolgozottsagaban mint a Nemet gyartok? A legtobb Britt N model kozel all a H0 "nagytestverhez" es nem annyira szembetuno a kulonbseg. Nektek mi a velemenyetek errol? Oszinten szolva en az a lehetetlen ember vagyok aki reszletesseget is szeretnek es kis meretet is. :) A sajat epitesu targyaknal ez csak az en kezugyessegemen mulik de a gorduloallomanyra nincs rahatasom es epiteni sem szeretnek.
Esetleg tud barki egy megbizhato helyet ajanlani ahonnan lehetseges akar az Egyesult Kiralysagban arusitott modelleket is berendelni? En nagyon szivesen modelleznek UK regiot is de ha a beszerzes nagyon nehezkes akkor nincs ertelme harcolnom vele. Velemenyem szerint a UK vasut es kornyezete (epuletek leginkabb) nagyon egyedi es ha barmi massal keverik az nagyon feltuno tud lenni.
2: Szamomra a legszimpatikusabb sin anyag a Peco (H0-ban is). N-ben ha jol olvasom akkor a Code 55 (ujabb mint a Code 80) az ajanlott minden szempontbol. Bizom benne, hogy az ismertebb Magyar beszerzok nem adjak fel a Peco arusitasat a Brexit miatt. Peco is Britt gyartmany.
3: Amit tobb helyen olvastam / hallottam, hogy az N mozdonyok kenyesebbek a sin tisztasagara. Ez egy szignifikans problema vagy el van kisse tulozva? Valahol alapvetonek gondolnam, hogy a sinkoronat tisztan kell tartani a problema mentes mukodeshez de ha ez az N-nel valami oriasi erofeszitest igenyel mert a mozdony minden kis apro egyenetlensegen, porszemen megakad az mar mas kerdes.
4: Nemileg az elozo kerdeshez tartozik es legfokeppen mivel "tolato modult" szeretnek epiteni, mennyire igaz az hogy az N meretarany nem igazan alkalmas a lassu menetu, suru tolatasokhoz?
Kicsit szőnyeg vasutaztam a 60360 szettel egy FLM Taurus mögött/előtt (bár felvilágosítottak, hogy a MÁV-nál nem használták vezérlőként sosem, csak a GySEV kocsikat). Kato Unitrak R315 (kevesebben nem mertem) és 15R481 #4 kitérők, egyelőre gond nélkül körbejárt párszor, a váltókon is. Más vágányon nem próbáltam.
3. nem jön rá, hogy a leírás része az is, hogy oldalhelyesen kell belerakni a tengelyeket
4. nem jön rá, hogy a zárlatot a frissen buherált kocsi okozza
5. nem talal/kap segítséget
Ez nagyjából üres halmaz.
A Piko esete annyiból más, hogy ott alapból bene volt a világítás, nem te szerelted be, tehát akkor okoztál bajt, ha kivetted a kerekeket és nem tudtad, hogyan kell visszarakni. De aki hozzányúl valamihez, ami előtte jó volt, az arra rájön, hogy ő hibázott, és újra próbálkozik. Előbb utóbb 4 állapot egyike következik be:
- vagon világít
- vagon nem világít, zárlat nincs
- zárlat van, vagon dobozban landol
- zárlat van, delikvens segítséget kér.
Mindegyik megoldás után tud játszani a többivel, 3 esetben pedig még a vagonnal is, két esetben világítással.
Aki erre a szintre nem jut el, az hamar abbahagyja a vasútmodellezést, mert nem lesz sok sikerélménye.
Szerintem :)
Ha a gyártók annyira debilnek néznék a modellezőket, nem lenne DCC sem...
Láttam olyan megoldást is, hogy ruganyos (nem lágy) réz vagy bronz vékony huzalt tekertek a tengelyre többszörösen, így mintegy rugó körül ölelte a tengelyt és az egyik végét hosszabbra hagyva, ahhoz lehet forrasztani a vezetéket. Azzal lehet kísérletezni, hogy hányszorosan érdemes körül tekerni, lehet elég 4-5 vagy akár 8-10-szeresen is. A tengelyt ez sem fogja meg és talán könnyebb megvalósítani, mint egy hüvelyt. Ha valaki szeretne vele egy kísérletet tenni, tudok adni 0,25 mm-es ilyen nagyon ruganyos és kopásálló huzalt.
Így van! Sosem lesz jó megoldás az, ha a kerékről veszi az áramot, mert nagy a fékellenállás, illetve az érintkező is elnyomódhat. A tengelyről kell szedni.
A fix erőnyomás is elég lefékezi, de láttam valahol egy olyan megoldást, hogy a tengelyre rá van hegesztve egy hüvely, ami a tengelyt körülöleli, de laza, lötyög rajta, és arra van forrasztva a vezeték. Szerintem a legjobb megoldás, mert csak a hüvelynek a gravitációja az egyetlen súly, ami terheli a tengelyt és akerekeket.
A vezérlőn lévő megoldás természetesen játszik. Illetve játszana, ha lehetne rendelni ezekhez pótalkatrészt, nem tudom, nem próbáltam. És nemcsak szedő kell, de ha nem olyan kialakítású a forgóváz, akkor az is kell. Meg a vezeték helyzete, ami fölmegy a kasztniba. Szóval sok kérdés merül fel.
Vagyis azt akarod mondani, hogy azért veszik el a tengelyről szedett világítás lehetőségét, mert hülyének nézik a usert, hogy nem képes anélkül belerakni két lemezt a user, hogy hozzányúlna az általuk nyílván oldalhelyesen belerakott kerékpárhoz :) Szerintem ne erőltessük ezt, ők egyszerűen vagy nem foglalkoztak a kérdéssel, vagy az általuk forgalmazott, kocsihoz ajánlott belső világításnak mindegy, mert kerékről szedi.
Amúgy minél kisebb sugáron (praktikusan a tengelyen) szedi az áramot a fix erővel nyomott érintkező, annál kisebb a menetellenállás. Lásd még Kato a tengelyvégeken 8-pontos érintkezése
A vezérlőn hol szedi az áramot? A tengelyről vagy a kerékről, csak azért tudjuk, hogy sírunk vagy nevetünk????? Egyébbként a kerékről szedi és olyan sötétek, hogy vigyelnek a balfasz modellezőre, hogy beforgatva a tengelyeket ne legyen zárlat, kehet, hogy annyira nem is sötétek, szerezz egy vezérkocsi forgóvázat és azzal fel tudod vinni a világítást
Egyébként nagyon gagyi az egész szett, ugyanis a betétkocsikba nem lehet csak úgy világítást tenni, mert olyan sötétek a Jägerndorfernél, hogy a fém kerekeknél mindkét oldalon leszigetelték a kerekeket a tengelytől!