A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Jól gyanítod!A Déli Vasút mai Magyarország területén lévő vonalai közül a Murakeresztúr-Barcs vonal(1868)épült legkésőbb.Itt már nem az 1860-as típuterv alapján épültek a felvételi épületek,hanem kifejezetten erre a vonalra készült módosított tervek alapján.A téma jeles szakértője,Dr Kubinszky Mihály több tanulmányban is foglalkozott többek között ezekkel az épületekkel is.Megemlíti,hogy a Murakeresztúr-Barcs vonal felvételi épületei megjelenésükben a Brenner-vasútvonal stílusjegyeit hordozzák,ellentétben a többi DV vonal körablakos rizalittal épült épületéhez képest!Tehát a méretbeli eltérés is valószínüleg ezzel magyaráézható!
Sziasztok!CAD programmal dolgozom felfelé többek között a DV felvételi épületeit és akadályba ütköztem. Felmértük Vízvárt és Babócsát, amik -leszámítva Babócsa asszimetrikus mivoltát- szinte centire stimmelnek. Ám ezek már ránézésre sem stimmelnek Ódinnyés épületével, amelyet a mérés is igazolt. Ez utóbbinál a kiugró középrizalit másfél méterrel szélesebb. A kérdésem az volna, hogy van-e arról tudomásotok, hogy az ilyen karakterű DV felvételi épületből létezik-e többféle szabványterv (a gyanúm ez), vagy esetleg ez egy elszigetelt eset? Még nem mindet mértem, de nekem úgy tűnik, hogy Ódinnyes, Mór és Lövő -hogy a vonalakról kiragadott példákat említsek- ugyanolyanok és csak karakterükben hasonlítanak Vízvárhoz és Babócsához. Előre is köszönöm a segítséget!
A vasútállomás története kapcsán lesznek majd később is bejegyzések (pl. régi újságcikkek, háborús történetek), ezért érdemes lesz később is visszalátogatni.
Igen olvastam róla,és egyebek mellett fotóztam is az emléktáblát,több más dologgal egyetembe.Tényleg nagyon hangulatos hely a molnári állomás!A felvételi épülettel egykor szemközt álló DV fa áruraktárat nem tudod,hogy mikor bontották el?
No, igen... Pedig szép kis állomásépület lehetne! :)
Majd talán új gazdája, a GYSEV megteszi...
Amúgy itt, az állomás épületében született a Déli Vaasút állomásfőnökének fiaként Prinz Gyula Ázsia-kutató földrajztudós, egyetemi tanár. Az állomás épületén emléktábla található.
Szerencsére a Gysev tervezi az épület felújítását,ami ugyanolyan lesz,mint a kezelésében lévő másik DV II.osztályú épület,a nagycenki.Viszont üröm az örömben,hogy tervezik a régi állítóközpont bontását is!
Olyan színminta mint manapság,kb.140-150 évvel ezelőtt biztos,hogy nem létezett.Manapság persze bármilyen szín kikeverhető akár gépjármű,akár épület festésről van szó.Pld.ha megsérül mondjuk az autó színezése egy helyen,biztos,hogy tudnak 100 %-ig ugyanolyan színt kikeverni.Abban biztos,igazad van,hogy a felújításuk során ezeket a vasúti kocsikat is besorolták valamilyen színskálába,erről valószínüleg készült is színminta katalógus.Azt tudom tanácsolni,hogy valamelyik járműjavítási topicban érdeklődj,talán ott kapsz pontos választ a kérdésedre!
Köszönöm a válaszotokat. Mivel új vagyok ebben a hobbyban vagy szakágban, abban reménykedtem, hogy esetlegesen fenn maradhatott központilag kiadott színmínta, amin behatározhatóak a színek. Illetve, hogy vajon lehetett e egységes beszállítója a DV-nek. De ha nem is volt, akkor is elvileg a javítóműhelyeknek adhattak ki színmintát vagy esetlegesen keverési leírást ami alapján kikeverték a festéket. Azzal miondjuk tisztába vagyok, hogy igénybevételtől időjárási tényezőktől esetlegesen ápoló anyagoktól (olaj) igen csak erősen módosulhattak a színek.
Ha feltételezzük,hogy ez tényleg így van,mi értelme teljes pontossággal meghatározni az eredeti színt?Pláne ha a jármű esetleg az évtizedek alatt többször új festést kapott!
Szerintem csak az osztrákok is annyira foglalkoznak a járművek helyreállításával, mint mi. Egy több ezer éves múmia festésének pontos árnyalatait meg lehet határozni megfelelő műszerezettséggel, egy száz éves kocsiét pláne.
Ezt eléggé nehéz eldönteni,mert sajnos abban az időben még nem volt színes fotó így szerintem csak megsaccolni tudták,hogy milyen is lehetett az eredeti színe.Persze leírásból tudhatjuk,hogy a zöld ilyen,meg olyan árnyalata,de a pontos valódi színe nem igazán deríthető ki!
Azért legyünk őszinték: a régi tárnoki állomás ebben a formában nem volt egy szép látvány. Az új épület sokkal jobban néz ki. A kérdés az, hogy meddig, a sok primtív állat miennyi idő alatt teszi tönkre, fest rá graffitit?
Viszont a dolog másik oldala, hogy egy szépen felújított régi állomásépületnek is megvan a maga kelemes hangulata, sőt, a múltat nem szabad végképp eltörölni. De konkrétan Tárnok esetében erre nem lett volna mód. Az állomás vágányhálózatának bővítése, aluljárós peronok építése nem tette lehetővé a régi épület meghagyását. Arra meg remélem senki nem gondol komolyan, hogy a régi épület megtartásáért a másik oldal felé kellett volna területet szerezni sok pénzért, lakóházakat bontani, az állomás geometriáját elrontani, stb.
Jártam arra,és semmi különöset nem találtam az új épületben!A régi mára már elbontott épületek,pedig a régi Buda-Kanizsa vonal hangulatát idézték.Sajnos Budapest környékén egy sem maradt belőlük.Pedig egykor nagyon sok ilyen épület állt a vonalon:Albertfalva,Nagytétény,Tárnok,Martonvásár,Kápolnásnyék,Velence,hogy csak a javát említsem.És úgy halottam tervezik a régi Dinnyés állomás felvételi épületének bontását is sajnos!
Az 5-ös, 15-ös,17-es vasútvonalakon,és a 60-as vonal egykori DV részén szerencsére sokkal jobb a helyzet,bár sok épületre ott is ráférne egy alapos felújítás!