A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Szombathely Rendező,Vasvár,(átépítés előtt)és Őrtilos(egykor Légrád)tényleg három kivétel,és szerintem tényleg van alapja a hasonlóságnak.Sajnos erre voinatkozóan semilyen írott anyagot nem találtamÉn is keresem az információkat.Talán az SB vasút bécsi levéltára őriz valami információt ez ügyben is!
Az irodalom a 20,század elejére teszi ezeket a második generációs emeletes épületeket,de szerintem ennél jóval korábban körülbelül az 1870-es évek végén már megvoltak ezek építészeti tervei.
Ahogy Szenttamáson a középkor nyomait láthatjuk , úgy a molnári vasútállomáson egy csipetnyi itt maradt 19. századdal találkozhatunk. Az Osztrák-Magyar Monarchia kora elevenedik meg itt az akkor emelt épületeken. Az alábbi 13+1 kép segítségével ebből szeretnék egy kis[...] Bővebben!Tovább »
Sziasztok!Balázs177! Nagyon köszönöm az információt, elindulok ezen a vonalon. Fel fogjuk mérni Mórt is és vannak még méreteink Lövőről, bár azt nagyon kutyafuttában és nem megfelelő eszközökkel mértük. Írásodból az derül ki számomra, hogy a Murakeresztúr-Barcs vonal építését tekintve egy szakasznak fogható fel. Őrtilos felvételi épülete némileg fejtörést okoz, mert ugye ez kakukktojás a vonalon. Az a kérdésem, tudsz-e erről valami információt és szerinted badarság-e összevetni Vasvárral http://www.vasutallomasok.hu/show.php?az=vasv&num=501 esetleg Szombathely rendezővel http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=szbr . Ódinnyéssel kapcsolatban: Azt kell megnézni, hogy a Székesfehérvár felőli oldalon a szarufák és a szelemenek végződései faragottak-e, vagy sem. Ha szépen faragottak, akkor valószínűsíthetjük, hogy az eredeti. Most nincsenek nálam a képek de ha hazajutok, megnézem őket. Az azonban látszik, hogy ezt az épületet legalább egyszer alapos IKV-s felújítás érte, ami egyenlő egy stílusradírral, a tömegének mérésein kívül alig lehet hinni valaminek az épületen. Tárnokon láttunk olyan érdekeset, hogy a bontás során előjött a tetőben az eredeti vakolt oromfal, amin még a keretes vakolás is megvolt és onnan látszott, hogy azt bizony növelték. De ez itt a fórumon gondolom nem újdonság. Azt még megkérdezném nagy tisztelettel, hogy ilyen rajzok: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=115815085&t=9210879 , meg ilyen rajzok http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=115320393&t=9210879 után hol lehet kutatni?
Jól gyanítod!A Déli Vasút mai Magyarország területén lévő vonalai közül a Murakeresztúr-Barcs vonal(1868)épült legkésőbb.Itt már nem az 1860-as típuterv alapján épültek a felvételi épületek,hanem kifejezetten erre a vonalra készült módosított tervek alapján.A téma jeles szakértője,Dr Kubinszky Mihály több tanulmányban is foglalkozott többek között ezekkel az épületekkel is.Megemlíti,hogy a Murakeresztúr-Barcs vonal felvételi épületei megjelenésükben a Brenner-vasútvonal stílusjegyeit hordozzák,ellentétben a többi DV vonal körablakos rizalittal épült épületéhez képest!Tehát a méretbeli eltérés is valószínüleg ezzel magyaráézható!
Sziasztok!CAD programmal dolgozom felfelé többek között a DV felvételi épületeit és akadályba ütköztem. Felmértük Vízvárt és Babócsát, amik -leszámítva Babócsa asszimetrikus mivoltát- szinte centire stimmelnek. Ám ezek már ránézésre sem stimmelnek Ódinnyés épületével, amelyet a mérés is igazolt. Ez utóbbinál a kiugró középrizalit másfél méterrel szélesebb. A kérdésem az volna, hogy van-e arról tudomásotok, hogy az ilyen karakterű DV felvételi épületből létezik-e többféle szabványterv (a gyanúm ez), vagy esetleg ez egy elszigetelt eset? Még nem mindet mértem, de nekem úgy tűnik, hogy Ódinnyes, Mór és Lövő -hogy a vonalakról kiragadott példákat említsek- ugyanolyanok és csak karakterükben hasonlítanak Vízvárhoz és Babócsához. Előre is köszönöm a segítséget!
A vasútállomás története kapcsán lesznek majd később is bejegyzések (pl. régi újságcikkek, háborús történetek), ezért érdemes lesz később is visszalátogatni.
Igen olvastam róla,és egyebek mellett fotóztam is az emléktáblát,több más dologgal egyetembe.Tényleg nagyon hangulatos hely a molnári állomás!A felvételi épülettel egykor szemközt álló DV fa áruraktárat nem tudod,hogy mikor bontották el?
No, igen... Pedig szép kis állomásépület lehetne! :)
Majd talán új gazdája, a GYSEV megteszi...
Amúgy itt, az állomás épületében született a Déli Vaasút állomásfőnökének fiaként Prinz Gyula Ázsia-kutató földrajztudós, egyetemi tanár. Az állomás épületén emléktábla található.
Szerencsére a Gysev tervezi az épület felújítását,ami ugyanolyan lesz,mint a kezelésében lévő másik DV II.osztályú épület,a nagycenki.Viszont üröm az örömben,hogy tervezik a régi állítóközpont bontását is!
Olyan színminta mint manapság,kb.140-150 évvel ezelőtt biztos,hogy nem létezett.Manapság persze bármilyen szín kikeverhető akár gépjármű,akár épület festésről van szó.Pld.ha megsérül mondjuk az autó színezése egy helyen,biztos,hogy tudnak 100 %-ig ugyanolyan színt kikeverni.Abban biztos,igazad van,hogy a felújításuk során ezeket a vasúti kocsikat is besorolták valamilyen színskálába,erről valószínüleg készült is színminta katalógus.Azt tudom tanácsolni,hogy valamelyik járműjavítási topicban érdeklődj,talán ott kapsz pontos választ a kérdésedre!