Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
A váltóáramú üzemtöl csak olyan esetekben nem ajánlott eltérni, amikor az bizonyos további funkciókat zavarna, de a Pénzverdei vasutak esetében ilyen nem áll fenn. Üdv! S.
bár minden tisztelet rengeteg empirikus ismeretednek az Elöre vasutakat illetöen, de a tények azok tények.
A játékvasutakban használatos gerjesztett állórészü, soros kapcsolású, úgynevezett univerzális villanymotorok, mint a nevük is mutatja, mind egyen-, mind pedig váltóáramú üzemre is alkalmasak. Söt, egyenárammal már alacsonyabb feszültségen is megindulnak, mint váltóárammal és még a motor höterhelése is alacsonyabb (bár nem nagy különbséggel) mint az 50Hz-es váltóáram esetében.
Tehát egészen nyugodtan lehet az Elöre mozdonyokat FZ1-es trafóval üzemeltetni.
A szénkefés soros váltakozóáramű motor tökéletesen megy egyenárammal is (fordítva ez nem igaz!). Sőt, ha a gerjesztőtekerecset (állórész) egy Graetz hídágába teszed, akkor a mozdony polaritásváltásra irányt fog váltani. Bármilyen kis ~100 V-os 1-2 A-es példány megteszi...
Nem szeretnék károgni, de alaposan meg kell nézni az ajánlott trafó képeit. Lehet, hogy csal a szemem, de a hálózati kábel gumi tehermentesítője töröttnek látszik . Valószínűleg a gumikábel is hasonló állapotban van, ezért a vétel után ajánlatos a hálózati kábelt és a tehermentesítőt új állapotúra cserélni. Egyébként a doboza nagyon szép állapotban van.
Sajnos mindenkinek ellent kell mondanom, aki az eredeti kialakítású Piko FZ 1 trafót ajánlja az eredeti kialakítású PV Előre mozdony működtetésére. Ez az mozdony ugyanis váltóárammal működik és jó esetben már 8 - 9 V váltófeszültséggel elindul. Ezzel szemben az FZ1 trafó 0 V - tól 18 V - ig szabályozható egyenáramot szolgáltat, ami egyáltalán nem jó az Előre mozdonyhoz. Van ugyan 18 V fix váltóáramú kimenet is a trafón, viszont ez nem szabályozható. A szabályozó gomb balra, illetve jobbra forgatásával a kimenő feszültség polaritásának iránya megfordul. Egyenáramú mozdonynál ez eredményezi az irányváltást. Amennyiben bárki ezt a trafót akarja az Előre mozdonyhoz használni, a trafóba beépített szelén Greatz blokk előtt a váltó feszültséget ki kell vezetni a dobozon kívülre. Ehhez egy új kapocspárt kell kialakítani a doboz oldalán. Egyébként alakítottam át egy FZ1 trafót, sőt váltópárt is tudok innen vezérelni.
A háttérben látható az átalakított trafó.
Másik megoldás, hogy egyenirányítani kell az Előre mozdony motorját. Ez esetben az állórész tekercsek kivezetéseket egy korszerű Greatz blokk + ,illetve - kivezetéseire kell kötni, a blokk váltóáramú kapcsaira az egyik, illetve másik oldali kerék áramszedőket kell kötni. Így az eredeti FZ1 trafóval kiválóan fog működni és irányt váltani a mozdony.
Harmadik megoldásnak a váltóáramú Märklin trafók bármelyik trafóját ajánlom. Sokkal strapabíróbb, mint az eredeti PV trafó. Üdv: Zoli
Feltettem a kérdést a hirdetőnek, hogy véleménye szerint meghirdetett terméke alkalmas az én szerelvényem működtetésére? aki BECSÜLETESEN bevallotta soha még nem használt ilyet és nem tudja az okos választ. Amennyiben Ön azt mondja, hogy ezzel a trafóval is működhet akkor indulok a liciten vagy ha nem sikerül a másik hozzászóló által ajánlott PIKO FZ 1 trafóval próbálkozom.
Tisztelt g.bácsi, ha nincs lehetőség eredeti trafóra, akkor egy Piko FZ1-es is el tudja vinni ezt a szerelvényt, amennyiben a mozdony rendesen karban van tartva és a sínek sem rozsdásak.
1954-ben (akkor 6 éves voltam) ajándékba kapott I.szériás PV Előre játékvasutam trafója az évek folyamán elkallódott. Tudomásom szerint primer oldal 220V szekunder oldal 0-18V-ig szabályzókarral változtatható váltóáramú kimenettel. Remélem nem badarságokat írtam.
Kérem szíveskedjenek segíteni, hogy milyen mód és lehetőség van pótlására vagy valamilyen elektronika a működtetéshez? A sínek is megvannak csak a trafó hiányzik a boldogsághoz.
Gratulálok a kis tejes tartályhoz! Igen, ma már igencsak ritka még így is, bár régen sem volt gyakori és egyben a leglátványosabb vagon része a hazai játékvasútgyártásban, ami önmagában is nagyon jól mutat. Nekem is az egyik kedvencem... :)
A Görgő Készítő KTSz. vonataihoz készültek a szigetleletlen PV sínek. Van olyan készlet amiben ilyen sínek vannak és van olyan amiben alumínium öntvény sínek. Hogy ez utóbbiak hol készültek azt nem tudom...
Egyébként, ha valakinek kell ilyen fajta PV sín Görgő Készítő KTSz.-es vonathoz, akkor van belőle egy körívnyi eladó példányom.
Eddig egyetlen érett vajszínű tartályos példánnyal találkoztam, ami korábbi lehet mint a "fehérek" és egy picit eltér a vagon is, mert van rajta egy kis oldaltábla, ami a képen is látszik. A későbbieken ilyen kis oldaltábla nincs.
A tiéd is szerintem a "fehér" változat a kép alapján, természetesen ezek is törtfehérek, egy fehér papírlap mellett...
Valamikor egyszer azt olvastam, hogy árultak anno sínszálakat, meg meg "talpfát" is, külön. Nem lehet, hogy abból fabrikálta valaki, a szigetelés kihagyásával?
Egy különös dolgot találtam a most felújításra került Pénzverdei lemezsínek között. Szigeteletlen PV jelzésű talpfákra szerelt íves sínt. Mivel egy gyűjtőtársnál már találkoztam ilyen sínekkel, valószínűleg nem a véletlen műve. Nincs tudomásom arról, hogy az Állami Pénzverő óraműves vasutat készített volna, ezért kérdés, hogy kinek gyártották.
az archív fotóidon határozott különbség látszik a tejes tartályok színében. Az általam talált tartály határozottan a vajszinübb változatnak felel meg. Jelentenek ezek a színek valamit a gyártási korszakkal kapcsolatban, vagy olyanok amilyen festék éppen volt?
Sziasztok, a napokban egy kis fogás nekem is sikerült, ha nem is akkor ritkaság mint egy rakoncás. Mindenesetre lassan összeáll egy szép tiszta piros szerelvény is. Üdv! S.
Gratulálok a szép fogáshoz. Újabb bizonyíték arra, hogy a zsibvásárokon semmi sem lehetetlen :)
És üdv mindenkinek. Eddig csak olvasgatni jártam ide, a Facebook csoport kissé csendes, itt viszont rengeteg tippet találtam többetektől, amit ezúton is köszönök.
Drága volt, 1955-ben apám 600 Ft-ért (ha jól emlékszem) vette az Előre készletet. Az kb. egy havi fizetés nagyságrendje volt. (Anyám veszekedett is miatta, én meg örültem.)
Bocs Zoli, de én 3 Ft-os benzinárra (86 oktános normál benzin) emlékszem, 1971-től motorral jártam. A kis gombóc(2,5 dkg) fagyi tényleg 50 fillér volt.
Teljes biztonsággal az árat . Nem csak ma, de akkor se volt túl sok ezekből az extra vagonokból. Azon kívül 2 , 5 és 10 Fillér is forgalomban volt. Csak összehasonlításként, egy liter benzin 25 Fillér volt. Kezdő mérnökként 1972- ben 1750 Ft volt a fizetésem fél évig, mint gyakornok. Akkor 50 fillér volt egy gombóc fagyi és egy liter benzin. Szerintem a ritkasága miatt most a doboz többet ér, mint a vagon.
Szia Ádám!Gratulálok a szerzeményhez!Nagyon szép állapotú,hogy stílszerű legyek,(Pénz)verdefényes!:) A doboz külön extra,amit abban az időben az új cipőhöz se adtak!Mégegyszer gratula! Üdv.Gábor
Hosszú és türelmes keresgélés- várakozás után a hétvégi miskolci régiségvásáron sikerült egy fekete rakoncás kocsihoz hozzájutni. Az alku megkötése után meglepetés ért!
Kaptam hozzá dobozt is. A dobozon és a zárjegyein az alábbi feliratok láthatóak:
Játék xxxx? (Olvashatatlan a pecsét)
MEO
60,12
Kérdezem a fórum olvasóit ez utóbbi a vételárra vagy a dátumra utalhat? (Mindkettőt eltudom képzelni.)
26 db, szálanként 30 cm hosszúságú ónozott lemezből hajlított, 7 mm profilmagasságú sínszál azon érdeklődők számára, akik saját maguknak szeretnének síneket készíteni.
Eladó még további 10 db, az előbbi profilokból fa talpfával barkácsolt sín is. Ára 120 Ft/sínszál. Amennyiben valaki íves sínt szeretne készíteni, tudok hozzá állítható sínhajlító szerszámot kölcsönözni, vagy akár el is adni. Ezzel tetszés szerinti ívsugarú sín készíthető.
20 db Hübner gyártmányú, 100 mm hosszúságú flexibilis, egymáshoz csatlakoztatható műanyag talpfalétra. Ára 200 Ft/db. Aki az egészet megveszi, ajándékként kap 2 db 30 cm hosszúságú újezüst Hübner gyártmányú, 5 mm profilmagasságú modell sínszálat, sínvég csatlakozókkal együtt, ami összeszerelten a csatolt ábrán látható.
Tekintve, hogy a felkínált sínalzat összesen 2 m, ezért vitrinben, diorámában álló járművek alá ajánlanám.