Keresés

Részletes keresés

M63,008 Creative Commons License 2014.11.09 0 0 4894

Like!

Előzmény: Törölt nick (4893)
Törölt nick Creative Commons License 2014.11.09 0 1 4893

Sziasztok!

 

Már bocsánat, de ha én megyek vendégségbe valakihez, akkor nem szoktam elkezdeni magyarázni, hogy miképpen készüljön a húsleves. Egyszerűen nem értem meg, miért kell sok-sok éve ez a parttalan vita. Itthon is volt már 2 FREMO találkozó. Akinek bejött és elfogadja, hogy így mennek a dolgok, azaz a forgalom az elsődleges és utána következik csak a dioráma, hogy milyen járművek, stb. az csinálja. Akinek nem, az meg ne jöjjön, vagy szervezzen olyan találkozót/kiállítást, ahol az ő számára fontos értékek dominálnak.

Azt viszont végképp nem értem, hogy nem arról szól a dolog, hogy jól érezzük magunkat. De, ez a legfontosabb, hogy barátok együtt játszunk egy jót. De úgy, ahogy mi jónak gondoljuk.

 

Andris

RhB Creative Commons License 2014.11.08 0 0 4892

Ezek közül az M41, M63 és a Tillig Y-kocsik Ep IV-esek, és szerintem gyárilag a Fuggerthnek sincs Ep III-as kocsija.

Előzmény: CanGuru (4891)
CanGuru Creative Commons License 2014.11.08 0 0 4891

Ebben nem vagyok biztos, az 1. napon emlékeim szerint volt elég jármű erre a korszakra is. Mozdony is, kocsi is.

 

Lehet tévedek, nyilván látni kéne a regisztrációs adatokat, de legjobb tudomásom illetve a korábbi álláspont szerint - még - nincsen elegendő, mármint magyarból. Nyilván német, osztrák, stb. lenne, hiszen ők jól el vannak eresztve ilyenekkel alapból, de nekünk mi van?

 

Elméletileg:

 

Gyári mozdonyok (Ep. III egésze): Fuggerth M41 régi színű, Roco cirmos Nohab (néhányaknak van nem 014-es gépe is), Roco cirmos Szergej (100-as), Deák BCmot, M31, Roco M31, Gützold MÁV 520.

 

Gyári kocsik (Ep. III egésze szintén): Tillig Y kocsik, Fuggerth kocsik, Roco 2 tg-s személykocsik, néhány teherkocsi (~15-20 féle sok év alatt kiadott).

 

Ezenkívül akadnak még átalakítások is szép számmal, de messze-messze kevesebb, mint Ep. IV-ből.

 

Főleg magyar gőzmozdony nincsen, de a dízelgépek is főként fővonaliak. A 109,109 ugye nem Ep. III-as, hanem régebbi vagy mostani lehet. A két gyári gépen kívül kizárólag egyedi építésű gépek vannak rézgarastól és szegecstől, illetve esetleg Sörtemető Palibácsi féle gépek még, amik hajtásilag sokszor nyűgösek.

 

 

Persze újabban vannak szép kisszériás gépek (Groß, tomaszmodell M63, Imimetal M40, Limit dolgok), de ezek elég drágák, és nem mindegyik hajtása jó (akinek nem inge...!). És vannak gyanta öntvények is, amikből lehetne dolgozni, de eddig pl. soha nem találkoztam régi festésű MD-vel, illetve az öntvények jó része mára már igencsak alsó kategóriás lett.

Előzmény: alkotasu (4890)
alkotasu Creative Commons License 2014.11.08 0 0 4890

"bár a III. korszakhoz nincsen elég jármű jelenleg"

 

Ebben nem vagyok biztos, az 1. napon emlékeim szerint volt elég jármű erre a korszakra is. Mozdony is, kocsi is. Sőt, a kéttengelyes személykocsikból kettőnknek a járműparkja is össze lett kötve, bár külön-külön is kiadott volna egy szerelvényt. Esetleg egyedi pályaszámos bárcás teherkocsiból lehetett kevés. Erre gondoltál? Vagy másra?

(De azért dolgozom a projekten is, folyamatban van pár egyedi pályaszámos bárcás kocsik megalkotása. Sőt, ha csak ezen múlik, akkor nekidurálom magam, és megpróbálok nyárra összehozni egy 520-ast és egy 403-ast.)

Előzmény: CanGuru (4889)
CanGuru Creative Commons License 2014.11.08 0 0 4889

4886 és 4887-re egyben:

 

Viszont ez "összeugratta" a statikus (állomás/szolgálattevő), és a dinamikus(mozdonyvezető) oldalt.

Vicces, nekem is pont ez ugrott be :) Ebből is látszik, hogy a FREMO milyen jól lemodellezi a nagyvasúti viszonyokat (itt most a mozdonyvezetők és forgalmi szolgálattevők közti hagyományos viszonyra gondolok :)

 

Lehet én nem voltam rosszkor rossz helyen, de szerencsére nem találkoztam ilyennel. Nem hiszem illetve remélem, hogy ez nem gyakori.

 

 

Egyértelmű javulást éreztem a menetrendszerűségben.

 

Az adott találkozón folyamatában talán igen, de több alkalommal volt rá példa (pedig nem sokszor voltam még rendezvényen), hogy nagyon flottul ment az üzem, messze jobban, mint most. Hogy ez mire vezethető vissza, arra csak tippjeim vannak, mivel csak játékosként vagyok jelen.

 

Szerencsére idén alig tapasztaltam az önállóskodást, amikor valaki elindul valami vonattal csak úgy, amit persze valami állomáskezelő enged is.

 

 

A PT-n ez kevésbé volt érezhető, köszönhetően a folyamatos korszakváltásoknak, folyamatosan cserélődő járműállománynak, az asztalra felkerülő új járművek által a rendszerbe bekeveredő új problémáknak.

 

A korszakváltás az a dolog, amit szerintem át kéne gondolni. Bár anno magam is szorgalmaztam, hogy de jó lenne, de a gyakorlatban sajnos - szerintem is - túlzottan problémás.

 

Ugyanakkor, ha egy-egy PT (remélem lesz még és hogy részt vehetek rajta), ha mindig más a korszak (III-IV-V.), akkor talán lesznek, akik nem jönnek el. Én ezt azért sajnálnám.

 

Illetve két évenkénti megrendezés esetén ugye 6 év lenne a ciklus, bár a III. korszakhoz nincsen elég jármű jelenleg, szóval ez meg problémás lenne.

 

Részlegesen persze lehetne orvosolni a dolgot, hiszen a régi vonatok közlekedhetnek/közlekednek napjainkban nosztalgiaként, akár a többi között vegyesen, de talán ki lehetne egy vonalszakasz múzeuminak neveznek, és ezeknek megfelelően menetrendet írni. Így Ep. IV-V mellett lehetne Ep. II-III, azaz kecske is, káposzta is.

 

 

Szerintem volt egy specifikus ok erre a specifikus okra is. Listázom (mert hogy ez sem egy ok):

 - a nagyvasúttal ellentétben itt nincs menetirányító, akinek rutinból megvannak a forgatókönyvei;

 - és nem is lehet menetirányítót állítani, mert nincs annyira komoly vonatkövetés, mint a nagyvasúton;

 - a nagyvasútinál lényegesen pörgőbb a menetrend, nincs idejük az állomásfőnököknek egyezkedni a szomszéddal, ami nem is egyszerű, mert

 - elég korlátozott az állomások és az állomási vágányok száma, így egy áthelyezés leszervezése telefonok sorozatát jelentené oda-vissza két-három állomáson keresztül (és a telefonbeszélgetés sincs felgyorsítva a modellidőnek megfelelően).

 

Volt olyan találkozó, ahol volt központi menetirányító (Kunsziget 2.). Igaz, ehhez kell némi becsípődés, hogy valaki önként vállalja és élvezze is, de hasznosnak gondolom.

 

A 2009-es Északis Temofeszten, részben önállóskodásból adódóan is, de jókora menetrendi elverődés keletkezett egy-két session-ben, illetve az utolsó session-ben felkerült egy csomó menetrenden kívüli vonat is. Volt vonalszakasz, ahol gyakorlott, kvázi összeszokott állomáskezelők voltak. És simán csináltak kereszt áthelyezéseket és ment is az üzem, meg csökkent is a késés a vonalon. Szóval szerintem ez jókora részben a kezelők képességein múlik, bár lehet olyan szitu, amivel a felpörgetett üzem miatt nem lehetne megbirkózni.

Előzmény: nazareth (4887)
nazareth Creative Commons License 2014.11.07 0 0 4888

Most pedig magad hozod fel az ellenpéldát.

 

Kénytelen voltam ellenpéldát felhozni azokra a szélsőségesen sértődött megjegyzésekre, amiket ide írogattál (a "külsős" menjen a fenébe, lego-vonatok és deszka az igényszintje a "Fremosoknak"). Az elmúlt két napban legalább másfél órányit írogattam ide, és szerintem egyetlen megnyilvánulásom sem volt annyira szélsőséges, hogy ezeket az elszólásokat igazolná.

 

Az elmúlt két napon belül sokadszor leírom: megoldható, de tudomásul kell venni, hogy a lényegesen komplexebb vasútüzem kapcsán lényegesen bonyolultabb is... Ennél rövidebben nem tudom leírni. Ennyi.

Előzmény: rezgaras (4883)
nazareth Creative Commons License 2014.11.07 0 0 4887

Legyünk tárgyilagosak: gyakorlatilag egyszer sem fordult elő (...), hogy egy menet végére a menetrend ne hullott volna szét. Jót mulattam rajta, mennyire sikerült a magyar vasutat utánozni ;-))

 

Ott voltam az elejétől a csarnok összesepréséig (ha már egyszer voltak olyan rendesek, hogy meghívtak). Többek közt rendelkezőként, vagy forgalmi szolgálattevőként Zircen is, ami egyértelműen az egész rendszer központja volt. Egyértelmű javulást éreztem a menetrendszerűségben.

 

Az első menetrend mindig káosszal indul. Így volt ez a PT-n is.

 

Aztán összekopnak a bitek, javul a menetrend. Nagy vonalakban így éreztem én is. A PT-n ez kevésbé volt érezhető, köszönhetően a folyamatos korszakváltásoknak, folyamatosan cserélődő járműállománynak, az asztalra felkerülő új járművek által a rendszerbe bekeveredő új problémáknak.

 

Volt olyan jármű, ami pl. következetesen akadozott; megkönnyebbültünk, amikor a korszakváltás okán lecserélték. Az sem könnyítette meg a dolgunkat, amikor egy paklikocsi tulaja elkezdte magyarázni, hogy a paklikocsinak a mozdony mögött a helye; nem igazán értette meg, hogy Zircen sem szabad vágány, sem idő nem volt a dupla körüljárásra (az állomástávolságok és a modellidő "rövidülésével" nem gyorsulnak a tolatgatások). Ettől függetlenül amikor tudtuk, teljesítettük a kérését. A korszakváltások kapcsán növekvő vonathosszok is egyszer-kétszer gondot okoztak. 

 

Szerintem volt egy specifikus ok is, ami ehhez hozzájárult. A legtöbb állomásfőnök annyira komolyan vette, hogy a kiadott menetrendtől, a találkozások rendjétől nem szabad eltérni, hogy akkor sem próbáltak kreatívan javítani a helyzeten, ha erre lehetőség lett volna.

 

Szerintem volt egy specifikus ok erre a specifikus okra is. Listázom (mert hogy ez sem egy ok):

 - a nagyvasúttal ellentétben itt nincs menetirányító, akinek rutinból megvannak a forgatókönyvei;

 - és nem is lehet menetirányítót állítani, mert nincs annyira komoly vonatkövetés, mint a nagyvasúton;

 - a nagyvasútinál lényegesen pörgőbb a menetrend, nincs idejük az állomásfőnököknek egyezkedni a szomszéddal, ami nem is egyszerű, mert

 - elég korlátozott az állomások és az állomási vágányok száma, így egy áthelyezés leszervezése telefonok sorozatát jelentené oda-vissza két-három állomáson keresztül (és a telefonbeszélgetés sincs felgyorsítva a modellidőnek megfelelően).

 

Például legutóbb Hlukban egy egész cseh mellékvonal leakadt a kis (két-három vágányos) állomásoknak és az ad-hoc áthelyezgetett kereszteknek köszönhetően. Végül ezen a mellékvonalon nem tudtuk befejezni a menetrendet, mert túl nagy erőfeszítés lett volna rendet csinálni, a késések pedig valós időben is elérték az egy órát, így a mellékvonali dolgozók még a vacsoráról is lemaradtak volna :)

 

Mindazonáltal amikor én rendelkeztem Zircen, sosem a menetvonalakat böngésztem egy kereszt bevállalásakor, hanem az aktuális állapotokat (szabad vágányok, késések, szomszédos állomások leterheltsége).

 

Nem tudok mást mondani: egyszer próbáld ki, milyen menetrendet szerkeszteni, állomáson 4 irányba telefonálni, a tolatásvezetővel bajlódni, felmérni, hogy milyen következményekkel jár egy nyakadba akasztott, váratlan kereszt lebonyolítása.

Előzmény: rezgaras (4884)
nazareth Creative Commons License 2014.11.07 0 0 4886

Hogy egy "külsős" bele mert kérdezni a FREMO világába.

:) Sebaj, én is külsős vagyok. Csak részt vettem egy-két FREMO-találkozón, és lenyűgözött a dolog más összeröffenésekhez viszonyított komplexitása. Igyekeztem a bulit minden oldalról figyelemmel követni.

 

A modellpályán 99%-ban mozdony mozog, persze hogy ennek a mozgatásával van a legtöbb "baj"

Látod, ezért írogattam én a listákat alant... Számtalan probléma lehet és van. Probléma, ha nincs elég mozdonyvezető. Probléma, ha a menetrendet csak 8-szor nézik át, és nem 10-szer (tavaly a Temofeszten csúnya borulások voltak, bakik voltak a menetrendben). Probléma, ha otthon felejtenek egy modult (erre is tavaly volt példa, lehetett modellboltba rohangálni). Szóval amúgy is elég sok probléma van, igyekezzünk tehát az előre kezelhetőket előre kezelni: modulok állapotát ellenőrizni, gördülőállomány állapotát ellenőrizni, utasításokat átnyálazni(!).

 

Viszont ez "összeugratta" a statikus (állomás/szolgálattevő), és a dinamikus(mozdonyvezető) oldalt.

Vicces, nekem is pont ez ugrott be :) Ebből is látszik, hogy a FREMO milyen jól lemodellezi a nagyvasúti viszonyokat (itt most a mozdonyvezetők és forgalmi szolgálattevők közti hagyományos viszonyra gondolok :)

Ezért próbáltam hangsúlyozni alant, hogy mennyi olyan teendő van egy FREMO-találkozón, amit a "külsősök" nem (mindig) látnak (én is csak felületesen). Hanem csak jönnek egyet "játszani", aztán ha megfuttatták a gépeiket, hazamennek. Ilyenkor fordul elő, hogy felkeveredik egy mozdony az asztalra, és amikor megmozdul, a csarnok másik végéből rohannak, hogy az egyik gépük magától elindult (erre is volt példa), vagy a Rézgaras által említett eset is, hogy a szabályokat felrúgva valaki olyan gőzöst rak egy vonat elé, amit a célállomáson nem tudnak megfordítani.

Előzmény: diginewl (4885)
diginewl Creative Commons License 2014.11.06 0 0 4885

Tiszteletem!

 

"ez a vita azon alakult ki, hogy"

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=132319409&t=9184649

Hogy egy "külsős" bele mert kérdezni a FREMO világába. Ebből mindenkinek baja származott, mert jött a következő általános válasz:

Általában nem a vontatási fesszel van a legtöbb gond, hanem a járművekkel...!

Ebből még nagyobb probléma kerekedett. A modellpályán 99%-ban mozdony mozog, persze hogy ennek a mozgatásával van a legtöbb "baj", így ennél általánosabb választ nem is kaphatott volna az ember a feltett kérdésére. Viszont ez "összeugratta" a statikus (állomás/szolgálattevő), és a dinamikus(mozdonyvezető) oldalt.

 

Ez van, tényleg nem kérdezek itt. Most már nagyjából tudom a nick-nevekből ki FREMO-zik itt hazánkban így meg tudom keresni "privátban" is, nem itt gerjesztek.

 

Üdv: newl

Előzmény: rezgaras (4883)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4884

Legyünk tárgyilagosak: gyakorlatilag egyszer sem fordult elő (szombaton nem voltam ott, akkor azért megtörténhetett), hogy egy menet végére a menetrend ne hullott volna szét. Jót mulattam rajta, mennyire sikerült a magyar vasutat utánozni ;-))

 

Szerintem volt egy specifikus ok is, ami ehhez hozzájárult. A legtöbb állomásfőnök annyira komolyan vette, hogy a kiadott menetrendtől, a találkozások rendjétől nem szabad eltérni, hogy akkor sem próbáltak kreatívan javítani a helyzeten, ha erre lehetőség lett volna. Ismerős a helyzet a MÁV-tól: amikor Bogláron kellene keresztezni, de a budapesti vonat késik, akkor az irányító elengedi a kanizsait és majd Lelle-felsőn kereszteznek. Vagy ha nem ott, akkor Szemesen. Tudom persze, ez azóta lett gyakorlat, amióta az egész szakaszt egy helyről irányítják, korábban ilyesmire ritkábban került sor.

 

Máshol is voltak oda nem figyelésből eredő problémák. Az osztrákok jogosan háborogtak, amikor egy vonatot az előírt mozdony helyett egy olyan gőzössel küldtek hozzájuk, aminek elöl nem volt vonóhorga és náluk megfordítani sem lehetett. A mozdony kártyáján ez persze fel volt tüntetve...

 

Előzmény: alkotasu (4882)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4883

Ha cáfolatot akarsz, akkor csak arra emlékeztetnélek, ez a vita azon alakult ki, hogy ezt írtad:

 

"...nehezen értik meg, hogy egy Fremo-találkozó a vasútüzem közös működtetéséről szól, és nem az ő modelljeik bemutatására és parádéztatására jött létre"

 

Most pedig magad hozod fel az ellenpéldát.

 

Nekem csak az esett egy kicsit rosszul, hogy a nem feliratozott kocsikat még irányvonatként sem tűrték meg, le kellett szedni. De tanultam belőle, addig nem kísérletezek a részvételükkel, amíg nincs rajtuk a felirat.

 

Van a jelenségnek egy másik oldala is. Volt arra is példa, hogy amikor egy láthatóan és érezhetően nem tisztességgel összerakott modulcsatlakozásnál a kivitelező válasza az volt, hogy "ez csak a ti kényes modelljeiteknek okoz problémát, egy 4 tengelyes gyári mozdony simán átmegy rajta."

Előzmény: nazareth (4880)
alkotasu Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4882

"ha valahol borul a menetrend, akkor valahonnan hiányozni fog egy mozdony, szerelvény, vagy mozdonyvezető; ezek pótlása nem egyszerű; egy bakival 10 ember játékát rontom el."

 

Bár rezgarasnak írtad, de hadd cáfoljam - mert az általa írtakkal nagyon egyet tudok érteni.

 

Attól, hogy felborul a menetrend, nem szabad, hogy bárki is úgy érezze, elrontották a játékát. A nyári találkozón fordult elő, hogy az egyik vonat órákat késett (talán a végén be sem kellett már menjen a célállomásra?), de ezért még nem indultam el, hogy a Dunába vessem magamat, sőt a kardomba sem dőltem. Viszont az ott töltött időben minden ilyen ellenére nagyon jól éreztem magam. (Csak zárójelben: szerintem sem tavaly, sem az idén nem volt egyetlen játék sem, amikor a "nap" végére ne lett volna oltári kavarodás. Legalábbis menetrendileg.

 

A vasút leképezése egy FREMO-s találkozón nem jelentheti azt, hogy  ott csak és kizárólag a forgalom az egyetlen üdvözítő dolog. Az is fontos, de minden más is - beleértve, hogy a szerelvények korhűen, és szakszerűen legyenek összeállítva. Persze itt is voltak bakik, amikor a postakocsi a személyvonat közepére került, vagy a 303-as mozdony tehervonatot cibált.

 

De mindezeket tolerálnunk kell mindannyiunk érdekében. Ha nem ezt tesszük, és a "forgalom" lesz a cél, akkor pont az egésznek az öröme, személyessége (emberi mivolta, környezete) vész el (összekeveredik az eszköz és a cél fogalma). Mert szerintem pont az a cél, hogy modellező társainkkal együtt, egy jó kerettel jól érezzük magunkat.

 

 

Előzmény: nazareth (4880)
tumikas Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4881

Nem akarok beleszólni a nagyfiúk vitájába de a sínfeszültség ahogy a 4867 sz. hozzászolásban is szerepel tehát 14 V. Azonkivül én elég sok vonatot vittem a PT-n de furcsamód egyszer sem érzékeltem az általatok leírt dolgokat (mozdonylassulás stb.) Bár az is igaz hogy én csak gyári gépeket vittem (Roco,Gützold,Piko) .

nazareth Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4880

Én egyébként az ilyen hozzáállásra azt szoktam felelni, hogy úgy látszik, a Fremósokat annyira csak az üzem érdekli, hogy eljátszanának Lego vonatokkal vagy favonatokkal deszkákra szegezett csupasz pályán is. (csak a menetrend be legyen tartva!!! :-)))

 

Hű... Biztos, hogy Te is FREMO-találkozókra jársz? Biztos, hogy érted a lényegét? Szerintem:

 

 - a kész modulok színvonala egészen jó (a magyar átlaghoz viszonyítva);

 - félkész modulok természetesen megengedettek (de ezekre is van követelmény), ugyanis az üzem összetettsége miatt az átlagnál  jóval több szempontot kell figyelembe venni a pálya összeállításánál, emiatt kevésbé lehet variálni a modulokat;

 - a gördülőállományban a saját készítésű/frizírozott járművek aránya a szokottnál nagyobb (már csak az egyedi pályaszámok miatt is), és szerintem a minőségük is a nagy magyar átlag felett van jóval;

 - persze, hogy mindenki igyekszik betartani a menetrendet, mert mozdonyfordulók vannak, szerelvényfordulók vannak, minden mindenre hatással van; ha valahol borul a menetrend, akkor valahonnan hiányozni fog egy mozdony, szerelvény, vagy mozdonyvezető; ezek pótlása nem egyszerű; egy bakival 10 ember játékát rontom el.

 

Kérlek, cáfolj :)

 

A tolerancia valóban nagyon fontos. Különféle emberek dolgoznak együtt, mindenki igyekszik a saját képességei maximumát adni. A legpörgősebb a forgalmi szolgálattevőé, ott a legkönnyebb hibázni. De még mozdonyvezetőként is előfordul, hogy egyes emberek figyelme a negyed óra alatt elkalandozik, és meghaladnak egy vöröset :) Dehát ilyen a játék.

 

Az utolsó ponthoz példa: a legutóbbi PT-n egy meghívott szerette volna futtatni a saját gépét, a saját vonatával. Utolsó nap, mert korszakban abba fért bele. Képtelenek voltunk menetvonalat találni neki, pedig hárman agyaltunk negyed órát. A vonat – nem regisztrált kocsikból lévén összeállítva – csak irányvonatként közlekedhetett volna. A kocsik jellegéből adódóan csak egy viszonylat jöhetett szóba. Emiatt Zircen körüljárás kellett volna. A kocsik túl hosszúak voltak, még azt a kompromisszumot is be kellett volna nyelnünk, hogy a szerelvény felét Zircen állomásoztatjuk. De Zirc 7 vágánya szűk keresztmetszet volt. Ezen felül – előre nem betervezett mozdony lévén – menetrendekben, mozdonyfordulókban nem szerepelt (szerencsére mozdonykártyája volt), és hacsak nem akartunk este 10-kor minden doksit kijavítani, másnap csak a tulaj vitte volna.

Hogy néz ki ez más találkozókon: "– Sziasztok! Meg tudnám járatni ezt a szerelvényt? – Igen, mi a mozdony címe?"...

 

És a végén megjáratta a szerelvényét, összeszerveztük neki...

Előzmény: rezgaras (4876)
nazareth Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4879

Ezen nem lehetne valahogy segíteni?

 

Amennyire én látom, rengeteg mindenen segítenek a szervezők, és rengeteg mindenen "lehetne". De mivel alapvetően játék az egész, a szankcionálás nem működik :)

 

Vannak előírások. A szervezők felkérhetik a résztvevőket, hogy tartsák be az előírásokat. A résztvevők azt mondják, hogy "jó, betartjuk". Aztán amikor három hónapnyi információgyűjtés, szervezés, tervezés után a helyszínre megérkezik egy modul, akkor látják meg a szervezők, hogy a modul nem stabil, imbolyog a lábain, nincsenek szintben a sínszálak, nem megfelelő a vezetékezése, vagy csak szimplán az oldala nem a megfelelő szabványbarna.

 

Mit lehet ilyenkor tenni? Helyben javítani a hibát nem igazán lehet (amit lehet, azt általában javítják, lásd "közös játék" fejezet). A modult kihagyni sem. Megvonni az ebédjegyet a résztvevőtől? Legfeljebb elmondhatjuk a tulajnak, hogy miért okoz gondokat az, ha nem megfelelő minőségű cuccal érkezik.

 

Résztvevőtől függően vagy tudomásul veszi, vagy megsértődik... Általában az előbbi :)

Előzmény: rezgaras (4877)
CanGuru Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4878

Erre a kérdésre nem tudok már válaszolni. Mivel mi nem vittünk erősítőt, hanem ott kaptunk kölcsön egyet, sőt, jelenleg erősítőnk sincsen még, ezért tapasztalatom sincsen sok (csak az itt off topic Roco erősítőkkel).

 

Egy analóg műszerből készült eszközt vittem magammal, amivel hibát kerestem. Ezzel próbaképpen rámértem a mellettünk lévő szakaszra (Zirc állomás), emlékeim szerint kb. azonos volt a pályafeszültség.

 

 

Ugyanakkor visszatérve az előző problémához, azaz a táplálási kérdésre, van egy érdekes momentum: Nálunk (Porcsalma-Tyukod) egy apró elkötés miatt zárlat volt. Maga az elkötés nagyon vékony kábellal volt, a vonali táplálás megfelelő kábellal, jó banándugókkal. Amíg Zirc felől kaptuk a táplálást és fennállt a zárlat, addig ők érzékelték a boosternél, hogy baromi nagy áram folyik, de az nem vagy csak sokára oldott le.

 

Ha jól tudom, ez az ún. hurokellenállással függ össze, ami a darabka vékonyka kábelke miatt elég nagy volt összességében. Szóval a vékony kábeleknek az a veszélye, mert zárlat esetén nem alakul ki kellően nagy áram ahhoz, hogy megszólaljon a booster zárlatvédelme. Illetve lehet ilyen rendszert is üzemeltetni, csak kisebb (alacsonyabb) zárlati áramú erősítővel szabad táplálni.

Előzmény: rezgaras (4877)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4877

Teljesen egyetértek veled. Még egy kérdés: az volt a benyomásom, hogy a boosterek sem egyforma feszültséget adtak ki, emiatt az egyes állomásokon a betáplálás közelében sem volt egyforma a feszültség. Ezen nem lehetne valahogy segíteni? (pl. beállítani az összeset egyformára)

Előzmény: CanGuru (4875)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.05 0 0 4876

Persze hogy belegyalogoltál - az a benyomásom, hogy tudtad előre. Ez egy régi téma, sokszor vitatkoztunk róla. Szerencsére amit leírtál, az csak a saját magánvéleményed és vannak, akiknek más a véleményük. Én egyébként az ilyen hozzáállásra azt szoktam felelni, hogy úgy látszik, a Fremósokat annyira csak az üzem érdekli, hogy eljátszanának Lego vonatokkal vagy favonatokkal deszkákra szegezett csupasz pályán is. (csak a menetrend be legyen tartva!!! :-)))

 

Én másképp látom. A vasútmodellezésnek sok oldala van, ki-ki megtalálja az érdeklődésének megfelelőt. Az eddigi Fremo talákozókon nagyon sokra értékeltem a toleranciát egyes résztvevők, esendő járműveik és néha akadozó felszerelésük irányában. Jól éreztem magam és az volt a benyomásom, hogy a találkozó nem csak a menetrendről szólt. Hanem arról is, hogy ott összejöttünk sokan, ismerkedtünk, együtt szórakoztunk, beszélgettünk, anekdotáztunk, ugrattuk egymást.

 

Hidd el, ha rendeznének BMW találkozót, elmennék arra is. De ilyen nincs, ezért írtam, hogyha beindul a keménykedés, az azt jelenti, akit az ilyesmi érdekel, legfeljebb szervezhet magának.

Előzmény: nazareth (4874)
CanGuru Creative Commons License 2014.11.04 0 0 4875

Volt olyan modul a rendszerben idén is, meg tavaly is, amely hajszálvékony kábellel volt "kábelezve". Erre is van előírás... nem egészen értettem, hogy miért nincsen betartatva?

 

Sokakkal együtt már lassan 20 éve üzemeltetek modulterepasztalokat/veszek részt modulterepasztalok üzemeltetésében.

 

Ezen idő alatt összejött pár tapasztalat. Ami most ide passzol:

- Még jó - minőségű, igényes - kábelezés és banándugós csatlakozások mellet is sokat számít az érintkezés minősége! Banándugó és banándugó között van különbség. Nem kevés! Sajnos kell rá áldozni, mert rendre a drágább típusok a jobbak. Én a gerincvezeték esetén kerülöm a csavaros (sorkapcsos) érintkezéseket, forrasztok inkább.

- Sok, jó minőségű banándugós csatlakozás esetén is előfordulhat feszültségesés a pálya távolabbi részein. Ennek csökkentése érdekében készítettem áthidaló/áttápláló kábeleket (5-7 méter, de kéne nagyobb is), amikkel a boostertől a pálya távolabbi részére direktben is elhúzom a tápot. Nagyban segít a dolog, rosszabb csatlakozások esetén nagyon látványos eredmény érhető el, szóval biztos hasznos.

Előzmény: rezgaras (4873)
nazareth Creative Commons License 2014.11.04 0 0 4874

A hangnemedből úgy érzem, belegyalogoltam valamibe. Előre is elnézést kérek, nem tudom, hogy milyen modellekkel voltál, és volt-e velük probléma. Most leírom, hogy én hogyan látom a dolgokat.

 

"Tehát aki csak játszani szeretne, szervezzen magának találkozót vagy menjen a fenébe!" – nem értem a sértődött hangvételt. Számtalan olyan, különféle klubok által szervezett találkozó van szanaszét az országban, ahol kifejezetten játszani lehet. Pont a FREMO az egyetlen, ami nem csak a játékról, hanem a vasútüzem modellezéséről szól.

 

Hogy megértsd, a felvetésed olyan, mintha egy BMW-vel szeretnél részt venni egy Renault-találkozón, és a következőn lennél fennakadva: "Tehát akinek BMW-je van, az vegyen magának Renault-t, vagy menjen a fenébe!". Nem kell a BMW-vel sem a fenébe menni, hanem tudomásul kell venni, hogy a Renault-találkozó nem a megfelelő fórum erre.

 

Jobban kifejtem, bár nem hiszem, hogy nekem, zöldfülűnek kellene magyaráznom Neked.

 

A vasút összetett üzem. Minden aspektusában modellezni lehetetlen. A legtöbb "játszós" találkozó kizárólag a külsőségekről szól: minél szebb modellek guruljanak minél szebb terepen, minél sűrűbben, minél látványosabban. A FREMO a külsőségek mellé vesz még egy pár kritériumot: menetrendszerűség, korszak, árufeladás, szerelvényfordulók, a szervezeti struktúra lemodellezése (nyilván a körülményekhez képest amatőr módon, de vannak dedikált mozdonyvezetők, forgalmi szolgálattevők, tolatásvezetők).

 

Ha kitekintesz a gőzmozdony konyhájából, Te is beláthatod, hogy mindezt működőképesen összehozni (a hagyományos kiállításokhoz képest legalábbis) nem egyszerű:

1.) Sokkal komolyabb előkészítést, és így sokkal komolyabb szabályokat jelent:

 - jó előre fel kell mérni, hogy milyen modulok lesznek (többnyire nemzetközi találkozókról beszélünk),

 - mi lesz a téma,

 - milyen járművek jönnek;

 - ezeket beregisztrálni (nemzetközi porondon nem egyszerű ez sem);

 - a moduloknak/állomásoknak megfelelően a layoutot összeszervezni (CAD rajzokat mindenkitől bekérni, amelyeknek a tervezés miatt szabványosnak kell lenniük),

 - a gördülőállománynak megfelelően a menetrendet előkészíteni;

 - szerelvényfordulókat összerakni;

 - bárcákat megcsinálni, árufeladást megszervezni;

 - fordákat, menetrendeket, út-idő-diagramokat,  nyomtatni;

 - digitális hálózatot megtervezni, modellidő, órák, telefonhálózat, satöbbi.

A fentiek szinte mind olyan tevékenységek, amik az általad áhított játszós rendezvényeken nem szükségesek;

 

2.) A dolog összetettségéből következően minden téren kompromisszumokat kell kötni: 

 - a valódihoz képest egyszerűsített vonatjelentés (hagyományos találkozókon adott esetben csak átkiabálgatnak, még vonatszám sincs);

 - a valódihoz képest egyszerűsített jelzések, bizberek;

 - a valódihoz képest egyszerűbb ÁFU;

 - ha a layout/téma/hely adottsága úgy kívánja, akár félkész állomások beépítése;

 - üzembiztos, regisztrált, azonosítható járművek, amelyek bírják a strapát, mert a hagyományos találkozókkal ellentétben nem illik benyúlkálni, vagy félúton lecserélni a mozdonyt; egy mozdonyt idegenek is vezethetnek, míg a tulajok pl. valahol szolgálattesznek.

 

A fenti pontok nagy része a "játszós" találkozókon egyáltalán nincs, nemhogy kompromisszumokról beszélhetnénk. Az általad sérelmezett utolsó pont kb. az egyetlen, ahol egy FREMO találkozó a látvány elé helyezi az üzembiztosságot. Szerintem ez megengedhető (az általad sérelmezett félkész modulok elvárt készültségi fokára egyébként szintén van előírás – a sértődések elkerülése végett).

 

Amit kapunk: egy relatíve jól körülírt nagy rendszer tagjai lehetünk, ami attól működőképes, és mindenki számára élvezetes, hogy a saját feladatunkat – akár a teljes egész ismerete nélkül is – kis fogaskerékként igyekszünk egyértelműen és szabályszerűen ellátni.

 

És persze a játékon kívül a buliba beletartozik a regisztráció, időre megjelenés, modulok összeépítése, beüzemelés; az első menetrenddel együtt járó betanulás és káosz, a harmadik napra a rutinmunka olajozottságának élvezete, majd a végén az egész rendszer szétszerelése és teherkocsira pakolása, más csapattársaknak segítség nyújtása is.

 

Szerintem.

Előzmény: rezgaras (4873)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.04 0 0 4873

Mármint a Pannóniára gondolsz? Voltak a nagy pályán nagyon is jól észlelhető szakaszok, ahol lassabban ment szinte minden vonat. Ezek a helyek kivétel nélkül nyílt pályán, az állomásoktól távol voltak, ezért gondolom, hogy ott a terhelés hatására lecsökkent a feszültség. Persze én sem mértem meg.

 

A házi készítésű járművekre vonatkozó kritikád érthető, bár lehetnél konkrétabb is (melyik járművekre gondolsz). Tehát aki csak játszani szeretne, szervezzen magának találkozót vagy menjen a fenébe!

 

De ez vonatkozik a félig kész, nem beüzemelt állomásokra is, amelyeket még a kezelőik sem tudnak hatékonyan használni. :-))

 

Előzmény: nazareth (4871)
diginewl Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4872

Ok, akkor valahol a 12-17V "között" mászkál a dolog, de nem 20V a szabvány.

Ez így teljesen jó - köszönöm!

Előzmény: nazareth (4871)
nazareth Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4871

Az állomásunk a mostani budapesti összeröffenésen debütált. Fogalmam sincs a sínfeszültségről, rohammunkában készültünk el. Kapcsolóüzemű laptop-táppal és Digitools-erősítőkkel működtünk.

 

Egy házikészítésű Piroska akadt el rendszeresen az asztalunkon: ha gyorsított, egy idő után megállt; csak a lámpái világítottak; félre kellett billenteni, majd vissza a sínre. Leginkább túlmelegedésre utaló jelek, de fogalmam sincs, milyen dekóder lehetett benne. Ezen kívül megfordult vagy 50 gép az állomáson (naponta váltottunk korszakot, emiatt cserélődött a gördülőállomány), egyikkel sem volt ilyen jellegű probléma.

 

Mechanikus problémák viszont előfordultak, leginkább (szinte kizárólag) a házi készítésű járművekkel, amelyek vitrinben jól mutatnak, de – és tudom, hogy ez picit nagyképűen hangzik – napokon át vasútüzemet lebonyolítani velük kínszenvedés.

 

Na meg néha a készítőikkel/tulajdonosokkal is, akik ugyancsak nehezen értik meg, hogy egy Fremo-találkozó a vasútüzem közös működtetéséről szól, és nem az ő modelljeik bemutatására és parádéztatására jött létre (és itt most azért mertem megengedni magamnak a picit kritikus hangvételt, mert nem vagyok egy egyesület tagja sem, kívülállóként szemléltem az eseményeket).

Előzmény: diginewl (4870)
diginewl Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4870

Általában nem a vontatási fesszel van a legtöbb gond, hanem a járművekkel...!

 

Ha a fesz. túl magas egy dekódernek, melegszik, akkor meg lekapcsolhat, vagy megbolondul.

Ha túl alacsony, másképp vezérli a motort, más lesz a menettulajdonsága, mint amire eredetileg otthon beállították.

Ha ugrál/ingadozik a feszültség, akkor az első kettő kombinációja (pl. egyik modulról átmegy a másikra, másik boosterre)

 

Nem vitatkozni szeretnék, mert én itt egy senki vagyok. Kérdeztem egy "triviálisat" ebben a szabványosított zártkörű hobbyban.

 

Előzmény: Wolf27 (4868)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4869

Itt az elmélet és a gyakorlat között különbséget látok. :-))

Előzmény: tomaszmodell (4867)
Wolf27 Creative Commons License 2014.11.02 0 0 4868

Általában nem a vontatási fesszel van a legtöbb gond, hanem a járművekkel...!

tomaszmodell Creative Commons License 2014.11.02 0 0 4867

A helyzet ennél azért lényegesen jobb. A szabványos sínfeszültség 14 Volt, az erősítők kimenetei teljesítménye pedig 3 Amper. 

Előzmény: diginewl (4866)
diginewl Creative Commons License 2014.11.02 0 0 4866

Ez annyira nem szívderítő...

Azt hittem - ha már a fű színe is szabványosítva van a modulokon :) - hogy ez is valahol egy tól-ig értéket fel kell vennie, mely le vagyon írva az nagyságos FREMO szabványban.

Valami általános max. DCC feszültség azért csak van?

Előzmény: rezgaras (4865)
rezgaras Creative Commons License 2014.10.27 0 0 4865

Amít én eddig láttam, nem éppen szívderítő. Meglehetősen változik a sínfesz, a boosterektől és a távolságtól függően... Van, hogy megugrik a mozdony és van, hogy egyre gyorsabban megy, ahogy közeledik az állomáshoz. :-))

 

Előzmény: diginewl (4864)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!