De, ez visszamutogatás. Mai napig nincs más érvetek, mint azt felemlegetni, mi történt 2003-ban. Bakker, 20 éve volt! Teljesen más emberekkel, akiknek a nagy része rég meghalt vagy nyugíjas, más környezetben, konjunktúrában stb.
A hazai törvények és jogszabályok szerint, amit egy múzeum, a gyűjteményi leltárkönyvébe vesz, az MŰTÁRGY. Pont. Ha tetszik neked, ha nem. Ennek köszönhetően nem vágrak össze egy rakás járművet.
Egy 70 évvel ezelőtti ügyet rángatsz elő, amikor a múzeumnak még annyi raktározási, kiállítási kapacitása sem volt, mint az 1966-os újranyitásnál.
Ez után módosult a múzeum gyűjtési koncepciója, és kezdték Vizafogón összeszedni a gépeket. A vizafogói roncs-ranch-ról kerültek ki az itt-ott sajnos csak egy példányban megőrzött, és szoborként kiállított mozdonyok.
De rángasd elő azt is, amikor a MÁV átadta a selejtezett királyi kocsit a múzeumnak, az első világháború előtt, aztán vissza is adták, mert nem tudta a múzeum hol tárolni. A románok meg elvitték 1919-ben. Ez 110 évvel ezelőtti ügy, meddig akarsz még visszamenve előrángatni dolgokat, a neandervölgyi ősemberig?
Talán valamelyik Vasúthistória Évkönyvben olvastam, amikor 301,001-et selejzezték, a MÁV felajánlotta a múzeumnak de azt mondták nem kell mert van róla modell. Na akkor maradhatnának a modelleknél a valódi járművek meg mehetnének.
Tiszta sor! Nem is vitatom! :) Attól félek, hogy az M63 anno Szombathelyen elkezdett turkálása is hasonló anyagi csődbe fordult volna, már csak a vezérlés anyagigénye miatt.
De én ettől függetlenül nagyon szeretem és becsülöm az öreget! Anno a BME-n a legszerethetőbb tanárok közé tartozott, példás felkészültséggel és szakmaszeretettel. Sok nagy koponyát sikerült megfertőznie a vasúti nosztalgiai iránti elszántsággal.
Igen, de a Csiba úrnak ezért kerestek más beosztást... az a 242-esre elköltött 220 millió Ft kissé megfeküdte a gyomrokat. Főleg, hogy a projekt úgy indult, hogy nem lesz több 20 milliónál. Pont a tízszererese lett a végszámla.
Szomorú látni, hogy ezek szerint döntéshozók is tudnak a 49 LÉL-ről, de csak végletesen képesek gondolkodni. Vagy felújítjuk 100%-ig (=világ minden pénze) vagy rohadjon ahol van...
Nincs arra kapacitás, hogy a teljes feljítás 1%-a alatti összegből valahol/bárhol elhelyezzék, ahol az amúgy is siralmas állapota nem romlik tovább? (A kérdés költői!)
De az volt, csak akkor a bevétel számított, és meggyőzték a múzeumot, hogy ez bizony jó lesz, és írják alá. Nem lett, sz*rabb lett a 242-es mint újkorában volt. 2004-ben egy nemzetközi konferencián azt osztrák, cseh, szlovák és szlovén műszaki múzeumok a Noszi által nagy büszkeséggel bemutatott 242-esre csak ennyit mondtak: Ez a beavatkozás műtárgyhamisítás, ami megengedhetetlen a hazájukban.
Amúgy azóta, ha észrevettétek volna, a múzeum személyi állománya teljesen kicserélődött.
Úgyhogy visszamutgatni lehet 24 évvel ezelőtti ügyekre, de nincs értelme.
És szintén le kell írni, hogy Csiba úr tevékenysége anno hiánypótló volt, megemelem a kalapom a sok erőfeszítése előtt, amiket a magyar nosztalgia gördülőállomány megőrzése érdekében tett!
A LÉL-t a BME "nagy ember" (=politikus) által támogatott csapatra akarta felújítani és üzemképessé tenni (!) pár éve, de amikor meglátták milyen állapotban van, hirtelen elfogyott a lelkesedés. A konkrét kérdésre visszatérve: nincs hely. Már telipakolták favázas kocsik romjaival a gőzösjavító csarnokát, emiatt rakták ki onnét a villamosokat. És a LÉL nem fér fel a tolópadra a csarnokban.
2014 óta védett műszaki emlék. Előtte nem az volt. Ad2.
2003-ban az akkori MÁV Gépészeti igazgató ötlete volt, hogy állítsák helyre. A MÁV és az általatok utált Noszi pénzén vettek ehhez alkatrészeket. A mozdonyt levitték Szombathelyre - és amikor a nevezett gépészeti igazgatót leváltották - többek közt a nosztalgia járművekre történő túlzott pénzköltés okán - a projekt leállt. Azt összevásárolt alkatrészeket meg elhasználták a szombathelyi Csörgőkhöz. A szombathelyi, a vasúti múlt iránt elkötelezett szakembereknek első dolga volt kilökni az M63-ast parajos végére, mert a csarnokban foglalta a helyet azt üzemelő gépektől. Ad 3. Ezek közismert tények, a többi dumafrancizás.
Itt a saját langymeleg MÁV berkek akoljában kéne sepregetni ez ügyben. Ehhez a Közlekedési akkor muzeológusának, Soltésznak nem volt köze. Soltész vasúti végzettségű szakembert volt, vasútépítő mérnök. Tehát nem szkíta kardokkal meg pálos kódexekkel foglalkozott korábban. Ez biza jó kis mellényúlás.
Persze, vigyáznak itt mindenre, hengerfej újragyártására nincs pénz, de temperált csarnokra majd lesz.
A jar motort akár csavaronként legyártatni nem valami nagy deal, mégis meghaladja a képességeket. Majd persze állagmegóvásra lesz... Mint az M63-nál...
Jól látható, mi történt eddig azokkal a göncökkel, amik már nem mozdultak...
Az Árpád nagyon jó helyen van a múzeum csarnokában. Amiből csak egy van, arra vigyázni kell. Amiből van több, abból egyet múzeumba kell tenni, a többivel meg lehet ezt-azt csinálni. Ez vonatkozik az állami tulajdonú múzeumok tárgyaira.
A magánember azt tesz a tulajdonával, amit jónak lát. Érdekes, hogy a nagyon különleges autóritkaságok sem kóvályognak OT-s rendszámmal az utcán. Miért? Mert azok gazdái sem ellenségük saját maguknak.
Kockázat mindenben van, ha van egy 90 éves OT-s autód azt is rommá törheti a pizzafutár a Swifttel. De ez nem ok arra hogy ne menjünk vele.
*****
De az MAGÁNTULAJDON- Úgy veszélyezteted a saját magángyűjtői munkád, ahogy akarod. A múzeumi műtárgy állami tulajdon, amit a műtárgyvédelmi szabályok védenek. A milliárdos értékű Maybach Zeppelin gépkocsival se a Tatai úton sasszéznak.-
De mindegyik elvégez fél év muzeolgus képzést, attól kezdve pl. régész-muzeológus a titulusa.
Aki sosem fog vasúti járművel foglalkozni, felesleges az előző kommentben a sanda lejárató célozgatás a szkíta kardról.
A Közlekedési múzeum, egykori főigazgatójának magyar nyelv és irodalom - népművelés szakos diplomája van- Számít ez valamit? Drága uram!? Ettől függetlenül ő szervezte meg a parádi kocsimúzeumot. Drága uram!
A vasútgépészeket kellene minél messzebb tartani, szögesdróttal. Angliában a yorki múzeumban jár bármi eredeti műszaki emlék? Pl. az eredeti Rocket? Eredeti Locomotion? Fenéket, mind replikák.- Amikkel nosztalgiavonatoznak nyílt vonalon, mind magántulajdonú járművek. Ott a tulajdonos önmaga felel a saját tulajdonáért.
A Dmot eredeti motorját még KISZ-s önkéntesek szedték szét, miközben a motor alktrészei eltűntek.
A LÉL szétrablóit persze senki sem büntette meg.
Mert nem volt védett. tehát a rongálói ellen az újpesti rendpőrkapitányság nem is tudott nyomozást indítani. Nem volt rá jogalap. 2014 óta védett csak.