"a külső vezetőkben is kell a folyó áramnak ellenerőt ébresztenie, egy picikét. "
Ha csak egy picikét, akkor rendben van! :-)
Szerintem felesleges erőmérőt tenni (egyelőre) az áramleszedőre, ugyanis ezzel az nyomatékkal arányosnak kell lenni a terhelés hatására megnövekedett meghajtó teljesítménynek (ha nem így van, akkor baj lenne).
A lila most is az indukció! Igazából a kerekeken át kellet volna rajzolni, méghozzá a zöldön távolodó, a narancson közeledő iránnyal! De nem akartam elbonyolítani! A lényeget látod: pirossal a folyó áramot!A zöld tárcsa ugye együtt forog a mágnessel és a vas fegyverzetekkel, amiket most nem rajzoltam ide! Belátható, hogy a tárcsákon átfolyó áram a tárcsák forgásának ellenére sem változtatja alakját, irányát (piros kicsit vastagabb).Ott végig "ébred" az erő! (Kávét sem kér)
A vas nem tudja tökéletesen "megvezetni", leárnyékolni az indukciót, ezért belátható, a külső vezetőkben is kell a folyó áramnak ellenerőt ébresztenie, egy picikét.
Nem nincs még a teljesítményre vonatkozó mérésem és még két -három hétig ne is várd! Az esztergapadban végzett feszültség viszony (növekedés)mérésem van!
"(Miért hoztad be?), " Nem hoztam be! Az ott van! Mágneses tér nem kötődik a Te vasigényedhez még az általánosan létező generátorokban sem! A tér a térrel fejt ki ellenerőt, annak feszül neki! A tulajdonképpeni mechanikus/mágneses erő konverzió a vezető (réz) fémszerkezetében elmozduló, ott az áramot adó elektonokra, az általuk kialakított áram mágneses térén, a másik (az ellenlábas) teréből visszaható erő adja, ami is az áramló elektronokat a fém kristályszerkezetében a kristálypontokhoz kötött atomtörzsek közötti meghatározott pályákról taszítaná el!
Az hogy ott a vas csak a műszaki megoldás része! Hogy beférjen a lakásba! Hogy rövidebb és vékonyabb rézből lehessen tekercselni! Itt, hogy a forgó leszedő kisebb helyen adja feszültséget! A vas csak koncentrálja, tereli a mágneses teret, azaz mágnesség "vezetője". (Azért ezzel a kijelentéssel csak nagyon óvatosan szabad bánni, mert ez a csibész JNL így vett rá a MEG építésre).
Vas nélkül, vagy ha úgy tetszik elektromágneses gerjesztéssel is működik a dolog.
Nem, nem zárt a mágneses kör! Talán nem eléggé emeli ki a rajz, de ott a leszedőnél, a leszedő egy résben szalad! Egy mágneses résben úgy, mint a magnófejnél! és a mágneses kör java itt "záródik". és baromi erős is , amit forgácsot beszippant, az csak egyenként csipesszel, vagy durva drótkefével tudom eltávolítani!
Ezt nem jól hangsúlyoztam:
"a forgó mágnes és az álló, illetve itt forgó leszedő, valamint a leszedőhöz csatolt áramkör között vezetékein folyó áram mágneses hatása közt jön létre a fékező nyomaték" Ott is de főként a tárcsákban! Lerajzolom!
Az erőmérős ötleted jó ki is próbálom, gondolkozom rajta hogyan!
Ha már kérdezhetek: van már talán teljesítmény mérésed is?
Nézzük ezt a mondatot:"A mágnes elemi szemcséi által kialakított téren keresztül, a forgó mágnes és az álló, illetve itt forgó leszedő , valamint a leszdőhöz csatolt áramkör között vezetékein folyó áram mágneses hatása közt jön létre a fékező nyomaték. " A mondat első felében a mágnes elemi szemcséinek az említése zavar (Miért hoztad be?), ha nem fontos, haggyuk! A forgó leszedőig értem. A leszedőhöz csatolt vezetékek mágneses terével való kölcsönhatás is stimmelne, ha nem lenne vas a mágnesen, és így nem lenne zárt a mágneskör. Jelen esetben a leszedőhöz csatolt áramkör vezetékei körül keletkező mágnestér már 'nem látja' a forgó mágnes terét. Ezért írtam azt, ha az áramleszedési körív nem belül lenne a záródó mágneskörön, akkor nem tudna áramot generálódni. Így viszont az a nyomaték ami vas nélküli esetben eloszlot a levegőben lógó elvezetéseken most a kis kerék körüli, de még a vason belüli térrészre koncentrálódik. Tulajdonképpen egy erőmérővel akár mérni is tudni kellene, ahogy növekszik a terhelés a generátoron, a kis kereket egyre nagyobb erővel lehet csak a helyén tartani.
Nem csak ott!A mágnes elemi szemcséi által kialakított téren keresztül, a forgó mágnes és az álló, illetve itt forgó leszedő , valamint a leszdőhöz csatolt áramkör között vezetékein folyó áram mágneses hatása közt jön létre a fékező nyomaték. Vigyázz gondold meg: sem a forgó mágnesek közti tárcsán kialakuló, sem a forgó leszedőben kialakuló áramÚT nem forog! tehát jelen esetben ezek mágneses ellenerőt adó tere sem forog, csak a forgó mágnes mágneses tere forog! És mivel az egypolaritású, azaz homogén a gerjesztett áram is csak egypolaritású, azaz egyen! Remélem jól kicsomagoltam, rámutatva az általam buktatónak tartott gondolati helyre! Kérdezz még! (köszi Silan!)
Felbátorítottál, kérdezek. Ezek szerint már egészen fejlett generátor építésénél tartasz. Sikerült mérni is valamit rajta? Ez a vasas-kerekes megoldás nekem egészen újszerű. Nagyobb teljesítménynél itt már tettenérhetőnek kell lenni az ellennyomaték keletkezési helyének, a kis kerékben. Tulajdonképpen ott koncentrálódik az egész nyomaték.
Terhelhető bizony! A vason át "visszafordított" indukció éppen ellentétes irányú mint a mágnesek közt! Tehát ha a belső kerék kilóg a mágnesek közti B térből ebbe a -B térben az azonos forgásirány ellentétel polaritású feszültséget indukál a peremben és ez kivonódik a generátor elméleti, vayg akár a mágnesektövénél mérhető kapocsfeszültségéből! Az ember mindent megpróbál a maga hasznára fordítani: A -B térben forgassuk meg a leszedőt, így azon is fog feszültség indukálódni, méghozzá az ellentétes forgásirány miatt (-1*-1=+1)azanos polaritású mint a B térben! A gördülő leszedőről már Te is írtál(golyóscsapágy)de hogy erre is jó és nem csak a leszedési súrlódást csökkenti, az csak útközben agyalódott ki!
Aha, most jövök rá, hogy a csúszó rész a mágneskörön belül van. Így egy kicsit más, a tuti tippem a nem működésre úgy lett volna, ha az áramszedő a vason kívül van. A kis leszedő kerék rendesen belebonyolít a működésbe. A lényeg azonban valóban megvan, zárt a mágneskör, ez még akár terhelhető is lehet.
Ez így működik, a rövid leírását már meg adtam. A 180 képen láthatod a részbeni megvalósulását a leszedők nélkül! Ha kívánod kibontom jobban. Annyit segítek ha a leszedő nem forog csak csúszik akkor a feszültség a leszedő tengelyén csak 5mV.
Nem valami szórt térből adódik a 13 mV? Vas nélkül is ennyi lenne? A fő kérdés azonban az, hogyan alakul az ellennyomaték, ha a generátor így is tud működni? Valószínűleg a kis kerék rendes szénkefével is helyettesíthtő. Biztosra vettem volna, hogy így nem adhat le feszültséget! Ezen még gondolkodni kell.
Na ezaz! Ez a nálad is fellehető gencsi felének metszte! A kék-piros a mágnesgyűrűk, a zöld a vezető tácsa és a vezető tengely.
Már mintha te is mértél volna olyasmit amit oda írtam: A tengelyre teszedaz egyik leszedőt! A másikkal méred az adott pontokat, feltételezve ezeket a polaritásokat(ha nem forgasd ellenkezőleg) a tárcs mágnesgyűrűkön belüli résén a visszaforduló indukcíó miatt ellentétes feszej ébred mint a mágnesek körti szakaszban! Kövesd csak végig a lila indukció vonalakat! A tárcsád végig azonos irányban forog! Az indukció vektor iránya meghatározza a fesz polaritást! Amig emészted, méred, rajzolok!
Az ilyen vassal véleményem szerint agyon is vágod a generátort, mert az elvezetés a zárt mágneskörön kívülre kerül, így nem fog áram létrejönni. Ha rosszul ítélném meg, és mégis működne, az lenne ám a szenzáció, mivel nincs külső tér, nem is tud fékező nyomaték kialakulni az elvezetésekhez képest. Azt jól értettem, hogy a kis leszedő kerék növelte meg 40 %-al a feszültséget? Azt is tudod miért?
Az Alant elterülő rajzból a következőt lehet kihámozni:
A kék karika egy mágnes korong ismerjük miféle, ugye, lukasféle. A körülötte levő szürke gyűrű az óhajtott vasad! A sárga korong egy a mágnesek közt, a lenti rajzon látszó zöld, a mágnesek között szorongó réztárcsán futó kis forgó rézkorong ami is a leszedő! Ennél jobbat még nem tudtam kitalálni! a vasat figyeld meg a lenti metszetem is! "megvezeti" az eddig lazsáló túloldali mágnességet és a forgó leszedőre irányítja! a két oldalról a forgóleszedőn megjelenő mágnesség iránya ellentétes mint a nagy zöld réztárcsán áthaladó mágnesség iránya de a fizika kegyessége révén a forgása iránya is fordítot, így a róla levehető feszültség sorba kapcsolódik a zöld tárcsa feszültségével és a mérések szerint 40% -al növeli azt! Ezt már valahol leírtam, de a 180-as fotón már valamelyest meg is nézheted!
A higanyos áramleszedésnél sem értem a száz A-ből adódó, akárcsak tíz W-ot. Az már elég komoly ellennyomaték kialakulásást feltételezi, és megint csak ott van a légvezeték ami az áramot visszavezeti a tengelyhez, mint a geneátor szerves része. Vas nélkül nem értem, nem érzem a generátorban a nagyobb teljesítményt. Nyitott a mágneskör, a levegőn keresztül nagy távolságokon át záródnak az erővonalak. Még nem tudom hogyan, de szerintem alkalmas vas elrendezéssel elképzehető lenne zárt mágneskör létrehozása, ezáltal akár nagyságrendekkel nagyobb teljesítmény levétele. Gondolkodom rajta.
Jóllátod! Valóban a leszedőkben mint egymenetes tekercsben folyó áram, illetve annak mágneses hatása adja az ellenható nyomatékot! Az egyplólusú kifordítása forog is ettől a nyomatéktól!(Barlow kerék)
Valóban egy ilyen kis feszültséget nehéz úgy kicsatolni, hogy abból a leszedők kicsatolási ellenállása ne zabáljon fel jelentős mennyiséget, illetve hogy ne korlátozzák az áramot!
Az általam megálmodott sok körcikkes megoldás is ezért nem visz előre(nem is építem meg) mert ahányszorosára emelem a kicsatolható feszültséget, annyiszor újra számolni kell a leszedők, kicsatolási ellenállásával!
Ha a kicsatolt energia nagyságát akarom növelni félek nem tudom elkerülni a higanyt!és akkor majd a százamperek megmérése lesz a gond!( áramosztó, sönt)
akkor ennek is annyi
Engem kezdettől fogva zavar, hogy nem látom tisztán a terheléstől függő ellennyomaték kialakulásának folyamatát. Márpedig ez alapkérdés lenne egy hatásfok vizsgálatnál. Nem tudná ezt elmagyarázni valaki elektrós szinten? Valami dereng az elvezetésekben folyó áram visszahatásáról, azonban akkor mindig az jut az eszembe, hogy olyan ez, mint ha úgy csinálnánk kerékpár generátort, hogy egy dróthurkot pörgetnénk a mágnesek közt tekercs és vas helyett. Úgy látom, ez így terhelhetetlen, akkor pedig hiába lesz nagyobb a feszültség, jelentős nyomaték növekedésre nem lehet számítani.
Nem a hellyel van a baj, hanem nem kapcs akár mekkora mágnest!
A nagy átmérőhöz azanos fordulaton, erősen növekvő tehetetlenség járul, ami sok új műszaki problémát is felvet!
Persze a feszultseget ugy is lehet novelni, hogy nagyobb atmeroju korongot hasznalunk, es akkor maradhat az egy leszedo. A te megoldasod persze helytakarekosabb.
A kör szerkezet a generátor forgó része, és ezzel együt forog a mágnes is!A vezető korong felvan "szeletelve" itt négy részre de természetesen a műszaki megoldás adhat több cikket is! A zöld izék a leszedők az állórész részei, a cikkek számával arányosan nő a számuk!
Az alsó rajzrészen a metszetben már a mágnest is berajzoltam!
Kedves Silan! Ez már így remélem megtöbbszörözi a levehető DC feszültséget? ugye!
Persze szaggatottá is teszi! És a sok leszedő borzasztóan súrlódna is!
A keletkezett feszültsége leszedőcsúcs páronként annyival nő az eredetihez képest ahány leszedő van!