Portóban büntetnek ha nincs cetlid. Ha csak egy percre járt le se érdekli, adja a cetlit. A szabálytalanság már a rendőrség dolga lenne, őket viszont nagyon keveset látni, gondolom keveset foglalkoznak a szabálytalanul parkolókkal. Nem zavaróbb a parkolásuk, mint Budapest utcáin lehet tapasztalni, ez igazán fel se tűnt.
Aveiroban ez az ami a csatorna felett van? Portoban a Boavista végén (első képen) és mellette Matosinhosban a hálós is 4 sávos ha jól emlékszem.
A jobbratartás oké, de gyorshajtás az volt az autópályákon. 130-140-nel haladtunk és nagyon sokan mentek el mellettünk. A városban viszont valóban betartják.
A 3-4 sávos körforgalmat is nagyon jól, rugalmasan kezelik, de egyáltalán nem előzékenyek. Ha neki van előnye akkor az úgy van. Ha neked van előnyöd, akkor szinte meg van sértődve. Ha stop táblájuk van simán jönnek ki eléd. Nem jönnek neked, de csak akkor engednek el ha már nagyon muszáj, kicsit sértődve, hogy te meg mi a francnak jössz.
Sávváltásnál nem engednek be, volt olyan hogy ketten mentünk egy sávban, de nem adott helyet. Ő volt belül, jött a korlát és akkor sorolt be mögém. Tudom én voltam a bunkó, de még most is ott állnék, csak a gázról kellett volna levenni a lábát.
Az EU "fejlett és agyon civilizált" országaiban (pl. Svájc) ha kell meg is állnak az autópályán, csak hogy beengedhessen. A zebránál ha te ott háttal beszélgetsz akkor addig áll az autós, amíg nem mondod hogy mehet, ez lehet akár több perc is. A portugáloknál a zebrán áthaladóknak elsőbbséget adnak, de ha csak állsz az út mellett, vagy az egyik lában leteszed még nem, határozottan meg kel indulni.
Érdekes volt, nekem sokkal jobban tetszett mint a "nyugati" morál, a görögnél 100x jobb, kicsit olaszos, de nagyon jó adják elő. Koccanás tényleg nagyon sok volt, a lopást nem tudom, nekünk szerencsénk volt.
Kerékpárút a semmiben. Nazarétől Porto irányában több tíz kilométeren a tengerparton
Averio. Három sáv vonalak nélkül,
Záróvonal nyomatékosítva :) X kilométer
Bizonyos kategória felett ott parkolsz ahol akarsz.
Érdekesség: Portoban a parkoló zónák határai nem egyértelműek. A képen szabálytalanul parkoló kocsi fizető övezetben levő utcában áll. A kereszt utcában, amikor tettem ki a parkolócetlit, akkor egy helyi szólt, hogy az az utca nem fizetős...
"Azt lehet olvasni, hogy a közlekedési morál rossz"
Itt nem egyezik a véleményem a megjegyzés írójával.
2.600 kilométert mentem majdnem három hét alatt észak Potugáliában. Tapasztalataim alapján némileg más szabályokkal ugyan, de nagyon következetesen vezetnek a potugálok.
- Az autópályákon szinte nincs gyorshajtás, viszont van jobbra tartás. Gyorsjóska - ha jön nem nem tol le, nem villog - érezni fogod, hogy nincs ott semmi keresnivalód előtte, hiszen tőled jobbra van még legalább két sáv.
- A lakott területekre nem tudsz ötven km/h felett behajtani, mert radaros lámpáik vannak, amik megállítanak. Ezért ezt a sebességkorlátot be is tartják.
- A gyalogátkelőhelyeket figyelik, mert zömük a járdaszintig fel van emelve. Ha nem akarod kitörni a futót, nem mész neki nagy sebességgel
- Gond nélkül tudnak négy sávos körforgalmon áthajtani
- A záróvonalat nagyon komolyan veszik gumi nem érintheti, mert fejedet veszik.
- Összes mutogatásuk a felfelé mutatott hüvelykujj. (like)
Ami más mint nálunk és több esetben szembesültem vele:
- Ha kikerülsz egy biciklist, kukát vagy bármit és a szembe jövőt lehúzódásra kényszerítenéd, akkor nem fog lehúzódni,
- Ha alsóbbrendűről besorolnál, akkor a többség ebben nem segít, várd meg amíg lesz annyi helyed vagy annyi erő a kocsidban, hogy meg merd tenni,
- Ha kilencvenes úton záróvonal van és a sor elején ötvennel megy Pablo robogóval, akkor addig megy a zsuzsivonat mögötte, amíg nem lesz lehetőség szabályosan - záróvonal átlépés nélkül - megelőzni.
- Van nyomatékosított záróvonal, ami tulajdonképpen egy oszlopsor az úttesten. Volt olyan út ahol kilométereken keresztűl egy sávban mehetsz bármilyen kitérési lehetőség nélkül.
Egyszóval úgy tudnám jellemezni az ő közlekedési moráljukat, hogy vannak íratlan szabályaik, amiket következetesen betartanak.
Ezek alól a szabályok alól sokkal de sokkal kevesebben bújnak ki, mint nálunk mi magunk a saját iratlan szabályaink alól. Nem udvariasak ugyan de toleránsok a béna turistákkal, akik egy duplasávos körforgót is fel tudnak bolygatni, mert nem értik meg az ő "egyszerű" szabályaikat.
Az autópálya rendszerük fizetési módja, a tömegközlekedésük jegyrendszere, a gyalogosok és kerékpárosok védelme messzemenően felette áll a mi itthoni hasonló dolgainknak.
Azt hogy merre van fizetős autópálya, azt meg tudod nézni térképen.
A fizetés történhet kapuknál, de nekünk a csipes rendszer (ViaVerde fedélzeti egység) volt az autóba telepítve, csak át kellett hajtani a kapuk mellett és levonta a bankkártyáról. 100km nagyjából €3-4, nem drága. A benzin kicsit drágább mint itthon, kb 460-480Ft/liter.
Biztosítást kötni célszerű. A helyszínen mikor mész autót átvenni is ráérsz, csak akkor már az is drágább, ahogy az autó is. Ezt a Capturt ha aznap béreltem volna, akkor €68-ért kaptam volna meg egy napra. A biztosítás is €46 volt négy napra, a helyszínen €148-156 lett volna, szóval ezeket érdemes előre megkötni.
Azt lehet olvasni, hogy a közlekedési morál rossz (ez igaz) és sok az autó lopás (ezért se árt a nullázó biztosítás).
"Portugáliában rendőrség és csendőrség is működik, és mindkettő igazoltathat, ám a különböző lopások miatt csak az egyenruhás hatóságoknak érdemes megállni! Az autóra pedig mindenképpen kössünk biztosítást még idehaza!"
Ezt olvasd el, sok kérdésre választ kapsz, nagy része még most is aktuális:
Menj fel a https://www.rentalcars.com/ -ra írd be az időpontot, válassz egy szimpi céget és ne itt foglald le, hanem közvetlen náluk.
Múlt héten mi a Sixt-nél béreltünk. €300 a deposit, keddtől szombatig 13,800Ft volt egy 5 hónapos navis Renault Captur. Leadás után másnap visszautalták a depositot, minden rendben volt, csak ajánlani tudok őket. (neves cég, egész EU-ban jelen vannak)
Barra-ból érdemes még leautózni Costa Nova-ba ami kb 5 perc, mert nagyon aranyos kikötője van és az óceán partja is a rengeteg homoktól mondhatni egyedülálló, mondhatni sivatagi hangulata van.
Aveiro a Portugál tengerpart egyik legvonzóbb városa? Nem hinném, viszont aki arra jár semmiképp ne hagyja ki.
Túl sokat nem érdemes várni és akkor kellemesnek bizonyul. Aveiro kicsit olyan, mint egész Portugália: nagyszabású régmúlt, szegényes múlt, felfutó közelmúlt, problémás jelen, kérdőjeles jövő.
Portótól alig egy órányira autóval könnyen meg lehet közelíteni ezt a kisvárost. Csatornáival, csónakjaival (moliceiros) és különleges épületeivel egyedülálló Portugáliában. A csónakokat korábban a tengeri moszatok begyűjtésére használták, később a sót szállították vele, ma pedig már a turistákat fuvarozzák a csatornákon. 400 évvel ezelőtt
A belvárost könnyen bejárhatjuk. Érdemes ellátogatni a Mosterio de Jesus kolostorba, ahol egykor Szent Johanna élt. Az életébe nem akarok belemenni, de érdekesség, hogy miikor elhunyt minden virág elhervadt, de mikor a koporsójával végighaladtak az utcákon mind kivirágzott, életre kelt.
400 évvel ezelőtt sólepárló biztosította a város gazdagságát egészen a 16. századig, amikor egy nagy vihar elzárta a várost a tengertől 200 évre.
Beira Mar a városka központi része, ahol a téren (Praca de Peixe) nagyon jó kisvendéglőket találhatók friss halételekkel. Több fogásos menüt már €10-12-ért lehet kapni, de egy főételt sörrel és kávéval már €7,5-8,5-ért lehet találni.
(salmão azaz lazac roston)
Ha már az ételeknél tartunk, akkor nem szabad elfeledkezni arról, hogy legfontosabb és tradicionális iparcikkük a só. Meg lehet vásárolni az ajándékboltokban, de az ára nagyon változó, nem mindegy hol vesszük meg. Egy kiló só €1,5, de van ahol 8, 10, 15-ért is árulják kisebb kiszerelésekben. Teljesen természetes eredetű, fogyasztásra alkalmas.
Engem is aggaszt némileg a kérdés, mivel van két repülésem a hajnali géppel.
Nálam az b.szta ki a biztit, hogy "ha ismét kivonul se nagy érvágás".
Tudod vannak, akik meghatározott időben kívánnak utazni és ezért hajlandóak kifizetni azt, ami a királyé.
Nincs bajom a fapadossal utazókkal sem, hiszen vagy erre van csak pénzük, vagy tökéletesen lefedi az elvárásaikat a pénzükért adott szolgáltatás minősége és időpontja. A bajom azzal van, amikor azt sugallják, hogy a kezeltetnem kell magam, mert nem 7480-ért utazom, hanem más módon.
Lisszabon elég necces átszállóhely. Sokan 50 perces átszállással utaznak tovább, mert a légitársaság felajánlja ezt a lehetőséget.
A hajnali gép azért kíváló lehetőség, mert már kora délután akár Madeirán, akár az Azorin is ott lehet az utazó. A tranzit utasoknak meg abszolút nem mindegy, hogy a céljukat mikor érik el. Egy éjfél közeli érkezéssel az első napi szállás árát be is lehet dobni a kukába az olcsó repjegy mellé, hacsak nem alszik az utazó a reptéren a másnapi üdeség érdekében.
Érdekes hogy a TAP otthon is extrém időben indítja a magyar járatait - éjszaka az utolsók között - és itt is ki tudta bulizni, hogy bekerüljön abba a hat gépbe, ami reggel 5 előtt itt leszállhat. Ha hatig kitolják a le- és felszállási tilalmat, akkor ezen nem fog gyúrni ez a légitársaság. Ha TAP heti nyolc gépe kiesik, akkor a Wizz és a Ryan nem fog egymással versenyezni olcsó jegyekkel, hiszen az egyetlen lényeges konkurrens kiszállt a versenyből. Mondjuk valószínűbbnek tartom, hogy csak átteszik a hétvégi gépeket is délutánra, mert ugye nyilvánvaló hogy a BUD-LIS kibír két gépet, hiszen a Ryan is ezért cuppan rá a Wizz által szabadon hagyott napokra.
És záró sorként, hogy el tudjam engedni a témát...
2016-ban a TAP kivonult. Volt a járatukra jegyem és én valahogy nem éltem meg a "nem egy nagy érvágás" feelinget.
Nem mondták, hogy ők időben szóltak és húzzak amerre látok, hanem felkínáltak alternatív megoldásokat.
Amikor nem fogadtam el a Bécsből induló gépükre szóló jegyeket, még akkor sem keménykedtek. A TAP magyar irodája, addig csavarta a dolgokat, amíg számomra is elfogadható megoldást tudtak nyújtani. A pénzemért a problémámmal emberek foglalkoztak és nem egy weblap mögött bújkáló, emeltdíjasan hívható droid. Nekem ez megéri.
És tényleg elengedem én is ezt a témát.
Meglátjuk hogy egy olyan országban, ahol egy celeb 5%-kal már részt tud venni egy kétmilliós város vezetéséért való versengésben mit hoz a jövő. Van itt sok csoda.
Látom még mindig nem sikerült visszaolvasnod, szerintem ne bonyolítsd jobban, engedd el.
kissjanoo: Azért tettem idézőjelbe, mert idéztem, méghozzá innen. Én sem tudom kibogózni mit akart ezzel mondani Mr. Hadley, de látom már nem vagyok vele egyedül. Ez reggel 6 órai repülőtér nyitás nem tudom honnan jött neki, meg úgy egyáltalán a repülőtér zár, mert ilyenről szó sem volt sehol.
A hétvégi TAP (LIS) járat miatt aggódnak egyesek, mert félnek hogy az 5:20-as indulás veszélyben van, ugyanis nem fog tudni megérkezni 4:25-kor, ha "zárva lesz a reptér".
Mondjuk így: "a budapesti reptér reggel hat órai nyitása". Ha a repteret bezárod és 5:20-kor megy a géped, akkor ha 5-kor engednek be eléred? Nem kell válaszolnod, nem fogod. Ha a kisbarátod nem beszélne badarságokat, nem vezetné félre a csak olvasókat és kéne helyesbíteni.
Megjegyzem, nem a repülőtér lesz zárva hanem a repülést fogják korlátozni, ami még csak terv. Arról nem beszélve hogy most is korlátozva van, szóval nagy változásokra nem kell számítani. Továbbá kampány időszak van, ezek a pletykák el fognak röppenni, néhány hónap múlva már senki nem fog róla beszélni.
Átteszik fél órával későbbre, hozzá fogják igazítani, emiatt ne legyenek álmatlan éjszakáid. Az is lehet hogy délutánra teszik, tök mindegy. Ott van mellette két másik légitársaság is ami sokkal olcsóbb (akár 7480Ft oda-vissza), ha ismét kivonul se nagy érvágás.
De ha nem és csak az öt órást sikerül összehozni nulla fel és leszállással, akkor sem fog tudni leszállni az a gép amelyik reggel indulna. Ötkor leszállni képes TAP gép Lisszabonból nem tud eljönni valószínűleg hasonló korlátozások miatt. A TAP meg nem fog itt altatni egy gépet emiatt. Vagy átteszik délutánra, vagy felszámolják.
Fussunk neki még egyszer: "éjfél és hajnali öt óra között lenne repülési tilalom." Tehát az öt óra után induló járatokra ez nem vonatkozik, tehát a TAP-ra akkor sem fog vonatkozni, ha meghagyja a jelenlegi indulási idejét.
Az éjféltől hajnalig tartó korlátozásra több példa is van Európában. Néhány repteret be is zárnak ilyenkor, hiszen légiforgalmi irányítás sincs, amelyik koordinálná a le és a felszállást.
...az a probléma, hogy a portogál kiejtés nem is halsonlít a leírt betűképre
Azt nem gondoltam volna, hogy valaki majd így problémázik a listámon, annál inkább mit hagytam ki, esetleg rosszul értelmeztem valamit vagy egyáltalán minek szólok hozzá. : )
Nem akarok senkinek megfelelni - feldobtam - talán majd ha lesz több időm még akár bővítem is. Most ez van - hiánypótlásként.
Nem a pincérekkel való társalgáshoz gyűjtöttem ki, hanem az étlap vizslatása közben összehasonlítva a magyarul leírt megfelelőjével tudjuk már meg, hogy mit is fogunk nagyobb biztonsággal rendelni, s majdan elfogyasztani. Nem kell hozzá semmilyen kiejtés, tájszólás vagy világverő nyelvtudás. Bökés és sínen vagyunk. Annyit hozzá tehetünk: por favor / obrigado . Ez egy leegyszerűsített forma azoknak, akik egy szót sem tudnak "külföldiül". Evidensnek kéne lenni mindenkinek, ha valahova utazni készül remélhetőleg még itthon a legfontosabb szavakat és mondatokat megjegyzi az adott ország nyelvezetéből. Szerintem annak is ajánlott, aki némi angol tudással bír. : )
Autóbérlést előre foglald le, sokkal olcsóbb. Nekünk 13,800Ft volt keddtől szombat estig. Aznap már napi €50 volt biztosítás nélkül Sixt-nél a fullos, navis Renault Captur. (CCMR kategória) A teljes nullázó biztosítás is 16 euer volt,, ott a helyszínen €152 lett volna.
Étterem árakat TripAdvisoron nézd ki, nagyon változók. Egy közepes éteremben egy halétel (polip, tőkehal, tintahal, garnéla) roston olyan 10-14€, a sertés 7-8€, a marha hátszín €10 körül van, de ez nagyon változó. Leves €1-1,2, bor 2dl €2, Ginja csokipohárban €1, Coca-cola €1-1,5.
Szállást mi a bookingon foglaltunk, 4 nap kettőnknek 2 csillagosban, reggelivel volt €180, de szezonban ez felmehet €300 környékére.