Keresés

Részletes keresés

f_k Creative Commons License 2022.02.14 0 2 248

33512 személyvonat indul Balassagyarmat állomásra a második vágányról. A vágány mellett kérjük vigyázzanak! 

trizs77 Creative Commons License 2022.02.13 -1 0 247

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Angyal olvtárs és Racilaci olvtárs többször kérdezte már mi lesz Nógrád megye közösségi közlekedésének jövője ?

 

Szerintem ez a táblázat - ha nem is közvetlen módon - részben választ ad erre.

 

Nyilván nem Luxembourg személygépkocsi ellátottságát fogja Nógrád megye elérni, és Lettország 90,4%-os személygépkocsi arányát az összes helyközi helyváltoztatásban.

 

De látható, hogy a személygépkocsi szerepvállalásának arányában, még Nógrád megyében is csak felfelé vezethet az út a mostani számoktól.

 

 

trizs77 Creative Commons License 2022.02.10 -1 0 246

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=160663632&t=9222352

 

Balázs1 olvtárs összeírta, hogy Fejér megyében kb. hány szerződéses autóbusz közlekedik.

Nem tévedünk sokat ha az ottani db szám kb. felét (50%) vagy csak 40%-t feltételezzük Nógrád megyére is.

 

Tehát valószínűsíthető, hogy Nógrád megyében kb. 150-200 db szerződéses autóbusz dolgozik hétköznapokon.

 

 

 

trizs77 Creative Commons License 2022.02.08 -1 0 245

https://hvg.hu/gazdasag/20220113_Szaz_dollar_fole_mehet_egy_hordo_olaj_ara_az_iden

 

Ha a köolaj ára ilyen magas marad és a kormány beszünteti a benzin/gázolaj árstoppot akkor a hazai kutakon az 550 Ft.-/liter körüli árak állandósulhatnak.

 

Ha pedig ez így lesz, hozhat e visszarendeződést Nógrád megyében a 2020-ban egyéni eszközökre váltók, visszatérhetnek e a megyei buszokhoz-vonatokhoz ?

 

Úgy gondolom, hogy mennél gazdagabb egy megye annál kisebb mértékű lesz az egyéni eszközökről a közösségi eszközökre való visszarendeződés mértéke.

 

Úgy gondolom, hogy mennél szegényebb egy megye annál nagyobb mértékű lesz az egyéni eszközökről a közösségi eszközökre való visszarendeződés mértéke.

 

Nógrád megye a 19 megye között nincs benne az első tízben a gazdagodási sorrendben.

 

 

 

 

trizs77 Creative Commons License 2022.02.06 -1 1 244

Ne túlozz !

 

Ebben semmi bátorság nem volt.

Csak józan belátás.

 

 

Előzmény: f_k (243)
f_k Creative Commons License 2022.02.06 0 2 243

Bátor cselekedet, dícséretes, emberségből jeles.

Ma a mai körülmények között egy Volán gépkocsivezető nem biztos, hogy meg merné lépni. Volán forgalmi szolgálattevő engedélye kell gyakorlatilag mindenhez. De jó, hogy 1980-ban nem volt mobiltelefon, ki lehetett lépni pozítív irányba a keretek közül...

Előzmény: trizs77 (242)
trizs77 Creative Commons License 2022.02.06 -1 2 242

Az is szép a történetben, hogy az akkori korra jellemzően nagyobb volt a segítőkészség , a szolidaritás.

Egyesek még a belső szabályokat megszegve többet segítettek mint az adott helyzetben elvárható volt.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Persze, hogy segítettem.

 

Péntek este van.

Kb. 20 óra előtt valamivel.

Reggel kezdtél az Andorban Budapesten.

Már kb. 12 órája szolgálatban vagy még ha km-ben alig mentél kb. 300-320 km-t is.

 

Hová a fenébe rohanjak haza?

Nem mindegy már?

 

Néztem azt a 25-30 fáradt arcú Nógrádi férfit és asszonyt.

Nem jókedvükből mennek péntek este éjszakásba dolgozni.

Nekik ezt lökte a gép akkoriban.

 

Hagyjam ott őket a 23-as úton este azzal a felkiáltással, hogy én nem arra megyek?

Vagy ha szabályos vagyok akkor vigyem be őket Nagybátony vasútállomásra, ott borítsam ki őket és onnan fene tudja mikor és fene tudja mivel majd eljutnak valahogy az Üveggyárba ?

 

Hát nem.

Nekem már amúgy is mindegy volt, miért ne segítsek?

Kis volánnál nem biztos, hogy meg mertem volna csinálni.

De az akkori nagy Volánbusznál ez a 2x20 plusz kilométer nem osztott, nem szorzott.

 

Amúgy nagyon hamar megtanultam, hogy ha lepapírozol - akár utólag is - valamit akkor a hajad szála sem görbül, egy rossz szót se szólnak hozzád.

 

Persze ha a garázsba való visszatérés után nem írod meg az ügyről a jelentő lapot, és a főnökség mástól tudja meg akkor tökön rúgnak.

És nekik lesz igazuk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f_k Creative Commons License 2022.02.06 0 1 241

 http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=160620474&t=9007244

 

"1980

 

akkoriban az volt a szabály az Andorban, hogy akár milyen fix vonalad volt, havonta egy tartalék szolgálatot köteles voltál adni.

 

Ezt általában mindenki útálta.

Azon a napon a Te saját kocsiddal egy idegen megy a Te utadon, Te meg valami szakadékkal, fene tudja, hogy hová mégy.

 

Nem beszélve arról, hogy az olyan kintalvós kocsiknál (pl. a soproni) ahol mindkét buszvezető soproni volt, ott is váltottak, ezt meg se lehetett csinálni.

Mindegy.

Szabály az szabály.

 

Rám is rám került a sor egy pénteki napon.

Engels-II tartalék.

Kezd az Andorban 7,45

Végez = Majd valamikor.

Ok.

 

Jelentkeztem.

Kocsit átvettem.

Kizörögtem az Engelsre.

Ott ennek a fordának volt egy fix járata 8,30-kor el Dorogon át Komáromba, onnan vissza és Engelsen vagy 13,50-kor.

Onnan az Engelsen várod, hogy vagy:

 - lerobban egy kolléga és akkor Te mégy helyette,

 - vagy másodrészbe küldenek el.

 

aznap elmentem Komáromba, visszajöttem és az Engelsen a világegyetem megoldó képleten gondolkodtam, amikor szóltak, hogy a 17.00-kor induló Budapest-Ózd-nak én leszek a másodrésze Pétervására világvárosig.

Ok.

 

Onnan üresen haza.

Ok.

 

Ilyenkor az a szabály, hogy egyszerre állsz be a járati kocsival .

Egyszerre szállíttok be.

Egyszerre, együtt mentek végig az úton.

 

Én ezt nem tartottam be.

Nem 15 hanem 30 perccel előbb treffre álltam.

Folyamatosan beszállítottam és kb. 16,50-re megteltem.

Begomboltam, letábláztam és elmentem.

A járati kocsinak így 16,50 és 17.00 között alig maradt utasa.

Kényelmesen beszállíthatott, és útközben is jó tempóban szedhette utasait.

Én viszont csak leszálló utassal gazdálkodtam, fel nem vettem útközben senkit.

 

Haladta,

Elértem Pétervásáráig.

Ott még maradt vagy 5 utasom.

Ők is leszálltak és megittak a kocsmában 1-1 sört amíg megjött (kb. 20-30 perc múlva) a járati kocsi és tovább vitte őket.

Én megfordultam és visszaindultam.

Már este volt.

Gurultam kényelmesen üresen a 23-as úton.

 

Valahol a Mátraterenyei elágazás után állt egy Ik-66 az út szélén.

Géptérajtó kinyitva, kolléga könyékig benne.

 

Megálltam kérdem tőle : Sto takóje továris kuttykurutty ?

 

Mondja, hogy elment a víz de hál Istennek nem főtt meg a motor, de eltört pár gumicső.

Mondom hová mégy ?

Azt mondja : Tarjánba éjszakásokat viszek.

Mondom : ültesd át hozzám őket. Segítséged van vagy lesz ?

Azt mondja ha elviszel a vasútállomásig akkor onan tudok telefonálni.

(minden volán megyei és országos főmenetirányítónak volt vasúti telefonja is)

Ok.

 

Innen a történet jó megértéséhez kell egy térkép.

Nyisd ki Nemti községnél.

 

Átültettük őket.

Ha szabályos vagyok akkor a 23-as út Mátraterenyei elágazástól elhozom az éjszakásokat vagy Kisterenye vagy Nagybátony fő autóbusz megállójáig, vasútállomásig azt onnan menjenek azzal ami jön. Isten hírével.

Ez a kötelesség.

 

De Maconkánál nem délnek fordultam Hatvan és Budapest felé hanem északnak Kisterenye-Salgótarján felé.

Letértem az engedélyezett útról.

Nem sokat, talán 20 km-t.

Odaültetem egy dolgozót a jobb egyre és kértem mondja az utat.

Mondta.

Bevittem őket Tarjánba.

Még nagyon be se kellett menni mert Zagyvapálfalva körül az utasok kb. 90%-a leszállt.

Volt ott valami üveggyár abba mentek dolgozni éjszakára.

A város kb. közepéig a maradék kb. 10% is leszállt.

Nem mentem be a busz állomásra, nem fényeztem magam.

Szép csendben hazazörögtem Bpestre üresen az éjszakában.

Ennyi.

 

Jelentőlapot azért írtam.

Jó egy hónap múlva készülődtem az Engelsen a mezőhegyesi indulásra, kb. 16.15 körül.

Odalépett hozzám Tari László a cég vezérigazgatója.

Üzemegység vezetővel is általában évente egyszer találkoztál, a legtöbb dolgozó a vezérigazgatóval életében egyszer se.

Éppen csomag ládáztam.

Megvárta míg felegyenesedem, és azt mondta.

Olvastam a múltkori Salgótarjáni cselekedetét.

Szabálytalan volt de köszönöm."

 

Szerintem ez az aranyos történet ide is való.

Nógrádba 1980-ban ezek szerint bőven jártak farosok, az is szép a történetben, hogy az akkori korra jellemzően nagyobb volt a segítőkészség , a szolidalitás. Egyesek még a belső szabályokat megszegve többet segítettek mint az adott helyzetben elvárható volt.

A 80-as években én is hasonló segítőkészéget tapasztaltam , valamivel jobb volt az a kor ebből a szempontból....

Racilaci Creative Commons License 2022.02.05 0 1 240

Nem tudom, így leírva logikusnak tűnik a visszakúszás, s erre rásegíthet a nagy infláció és az iszonyú üzemanyagár-emelkedés. Különösen a Nógrádhoz hasonló szegényebb megyékben.

 

Ezzel együtt egy folyamatos esésben bekövetkező hirtelen gyorsulás (beszakadás) után nekem logikusnak a nagyon minimális emelkedés tűnne - ami nem éri el a beszakadás mértékének a felét. Azért is gondolom ezt, mert 2020 márciusában nem úgy szűnt meg egyik napról az utazási alkalmak nagy része, hogy május elejére visszanőtt, tehát nem néhány hetes ideiglenes sokk volt, hanem úgy, hogy lényegében az egész év ment a kukába. Márpedig az emberek néhány hét után már jártak munkába, iskolába, egyetemre - csak épp sokan többé már nem busszal, vonattal...

Előzmény: trizs77 (239)
trizs77 Creative Commons License 2022.02.05 -1 0 239

Ok.

 

Nógrád:

A 78-as vonal az évtized elején hozott kb, évi 220.000 utast.

Az évtized végére (2019) ez megfeleződött, és lett belőle 100.000 utas.

Ok.

 

Majd jött a covid és 2020-ra lecsökkent kb. 80.000 utasra.

Ok.

(megjegyzés = Csak 20%-os a csökkenés, míg hálózati szinten kb. 30%-os volt a fogyás)

 

Úgy gondolod, hogy a 80-ról nem mennek vissza, nem kapaszkodnak fel ismét kb. 88-90-re ?

 

 

Előzmény: Racilaci (237)
trizs77 Creative Commons License 2022.02.04 -1 0 238

annyit még hozzá kell tenni azok kedvéért akik nem követik részleteikben az eseményeket, hogy a vasút 2019-től feloldozás kapott a vonatkm-korlát alól***, s azóta öntik a plusz teljesítményt a hálózatba/ra.

 

Ezt követte kisebb mértékben a volán is, de ott hamar visszakoztak.

 

 

*** = kb. 10 évig volt egy nem túl szigorúan vett teljesítmény korlát, a még kevésbé szerencsésen megválasztott mérőszámmal, ez a hasznos vonatkm volt.

Ezt fixálták.

Nem volt lényeges se csökkenés se emelkedés.

Ha variálni akart a START akkor tehette, de csak a korláton belül +/- 2-3%-kal.

Ezt törölték el 2019-ben, amikor még nem tudták, hogy jön a covid.

 

 

 

 

Racilaci Creative Commons License 2022.02.04 0 0 237

Biztos, hogy lesz növekedés - de ahhoz, hogy ez a 15% visszatérjen, igencsak jelentősen és folyamatosan kell nőnie a benzináraknak. Ami egy pontig persze nem lehetetlen. 

Előzmény: trizs77 (236)
trizs77 Creative Commons License 2022.02.04 -1 0 236

Ellentétben Trizzsel, nem várom, hogy a Covid miatti 2020-as negatív érték jelentősen nőni fog a jövőben.

 

------------------------------------------------------------------

 

Akkor pontosítsunk.

 

Évtizedig 136-140 millió közötti utasszámok voltak a magyar vasúton.

MÁV-START + GySEV együtt, HÉV nélkül.

 

2020-ban ez lecsökkent 99 millióra = covid.

Kb. 30%-os csökkenés.

Ok.

 

Úgy gondolom ennek a fele (kb. 15 millió utas) vissza fog nőni és ha bekövetkezik az első békeév, mondjuk 2023, akkor ismét lesz 115-120 millió utasa a két hazai vasútnak.

 

A 140 millió már valószínűleg nem tér vissza.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hasonló arányú (nem mértékű) vissza rendeződést várok a Volánbusznál is.

 

 

f_k Creative Commons License 2022.02.04 0 0 235

Kedves Racilaci!

 

Felhoztál egy félig meddig Borsod megyei példát.

Ha már szóba került:

Eger-Tiszavasvári-Nyíregyháza útvonal és a jelenlegi Máv vezér között van némi összefüggés, hiszen az egyik végpontban mégiscsak hazai pálya neki.

A tervezés "íróasztal" mellett készült.

 

Jómagam az összes rész útvonali járatot amennyire lehetett kipróbáltam.

7.40 es Nyíregyháza-Eger  ( Szabolcs)

11.00 Nyíregyháza-Mezőcsát (Borsod)

14.15 Nyíregyháza-Miskolc (Borsod)

 

15.40 Nyíregyháza-Eger (Agria)

17.00 Nyíregyháza- Gyöngyös (Mátra)

18.30 Nyíregyháza- Tiszavasvári-Miskolc (Borsod)

 

Tiszaújvárostól x 7.20 Mezőcsát- Nyíregy 

Mezőkövesdtől a 7.28 Hatvan - Nyíregy 

Nyékládházától 7.26 az Ózd-Nyíregy 

Egertől a 7.30 Nyíregyi 

ill. 15.30 as járatokat.

 

1991-től folyamatosan indultak új járatok így volt sokszor alkalmam kipróbálni, sőt régebben sokszor kényelmesebb buszt osztottak a járatokra aztán a Credók megjelenése ezen sajnos rossz irányba változtatott.

 

Mivel a rokonság sajnos elköltözött meghalt stb ezért az utazások befejeződtek sőt én is elköltöztem.

Autóval is bejártam az útvonalat akár Hajdúnánás akár Tiszavasvári felé...

A megszokott időpontok utaskörök kialakultak a lassújáratoknak is megvolt az értelmük, hiszen akár Mezőkeresztes akár Mezőcsát, volt oda fizető utas.

Az új járatok gyorsak , de pont a régi igényeket utaskört nem szolgálják ki.

Ezért is utaznak kevesen meg van más ok is.

Ez egy jelentős átszervezés volt én tartottam tőle, hogy  kevesebb utas és bevétel lesz, de ez sajnos beigazolódott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Racilaci (233)
Racilaci Creative Commons License 2022.02.04 0 0 234

Mi lenne az optimális? Magyarnándorról és a környező falvakból napi hány busznak kellene elindulnia és hová? Ehhez képest ma mi a helyzet? A jelenlegi és a kívánatos cél közötti különbség áthidalására mi lenne a megoldás?

Racilaci Creative Commons License 2022.02.04 0 0 233

Egyetértek: legyen kínálati szintű a minimumszolgáltatás. (Magam sem napi 3 járatot gondoltam a minimum alatt.)

 

Ugyanakkor: ki kell, hogy ábrándítsalak, ebből nem lesz bevétel. Ellentétben Trizzsel, ne mvárom, hogy a Covid miatti 2020-as negatív érték jelentősen nőni fog a jövőben. Szerintem történt egy kritikus átbillenés, amely utasvesztést már nem fogja kompenzálni egy felfutás (nyilván valamennyi emelkedés lesz). 

 

Olyan helyen lakom - nem titok, Tiszaújvárosban -, ahol két ütemben nagyon jelentősen felfejlesztették előbb a távolsági, utána a helyközi menetrendet egy olyan irányba (Nyíregyháza), amerre legendásan töredezett volt évtizedeken át. Előbb az Eger-Nyíregyháza ütemesítésével, utána a Tiszaújváros-Tiszadob-Tiszavasvári-Nyíregyháza ütemesítésével. Klasszikus kínálati menetrend alakult ki, egymásba még fonódnak is ezek a járatok, tehát elvileg Tiszadadáról kétóránként lehet eljutni Egerbe vagy két átszállással Bp-re az IC-vel. Sajnos lényegében teljesen üresen kórincálnak ezek a buszok.

 

Nem állítom, hogy felesleges, s a megtartásukra szavaznék, nem a leállításukra, de hogy bevételnövekedéssel nem járt, miközben a kiadások azért biztosan nőttek - nos ez fix. 

 

Előzmény: f_k (232)
f_k Creative Commons License 2022.02.04 0 0 232

Minimumszolgáltatás az rossz cél.

Kínálati menetrendhez utas és bevétel kell.

Ma az állam jelentős vesztesség finaszírozást végez, ha nem így lenne ezt a mostani színvonalat se lehetne produkálni.

Kínálati menetrend nélkül hosszú nem versenyképes a közösségi közlekedés. Más megyék akár Budapest komoly támogatást kap és ott a járatsűrűség az új járművek aránya magasabb mint Nógrádban, pedig itt is ott is adófizetők élnek, csak egy picit elhanyagolt ez a megye.

 

Előzmény: Racilaci (231)
Racilaci Creative Commons License 2022.02.04 0 0 231

Én is szerződéses párti vagyok.

Csak ne a közszolgáltatás rovására menjen.  ... Könyörgöm ne vonjanak ki minél több teljes árú fizető utast /bérletest a közszolgáltatás alól...

 

 

Ez nem értelmezhető, nem is létező összefüggés. Ha x cég nem lenne, akkor nem a cég munkavállalói otthon ülnének, nem utaznának. Amikor most a szabadidejükben utaznak, akkor most sem szerződésessel utaznak.

 

Értem én, hogy nem erre gondolsz, hanem arra, hogy minél több munkába járót tartsunk a menetrendszerintin, mint bérletes utast - ennek viszont lejárt az ideje. A Volánnak, MÁV-nak nem kell feltétlenül bevételt termelnie. Csak egy olyan államnak kell lenni, amelyik minden településen biztosítja a kulturált minimumszolgáltatást.

 

 

Igazából sokadszor jelzem, hogy ennek a topiknak az kellene, hogy legyen a fő funkciója, hogy egy megyére nézve, annak sajátosságait figyelembe véve végiggondoljuk, hogy miben is áll ez a kulturált minimum / optimum.   

Előzmény: f_k (229)
f_k Creative Commons License 2022.02.04 0 0 230

Meg kell követelni azt, hogy az autóbusz rossz műszaki állapotban ne közlekedhessen.

Tegyük hozzá, Te olyan viszonylatban és olyan nagy távolságban használtad a szerződéses járatot ami menetrend szerinti busszal vonattal átszállással vagy nem megoldható, vagy annyira nagy a többletmenetidő, hogy a napi ingázás mellett pihenésre nem jut idő.

Salgótarján-Hatvan kb 63 km csak vonattal és helyi busszal közlekedve 2-2,5 óra.

Hatvanból sokáig 22.10 kor (22.13  ra módosult azóta)ment az utolsó vonat Salgótarján Somoskőújfalu felé.

Ezt 22.00 a délutános műszak letelte után nem lehet elérni, a helyi busz 22.10 kor indul leghamarabb a gyárkaputól a vasútra nem megy be oda kb. 22.25-22.30 ra lehet begyalogolni a Zöldfa vendéglőtől vagy a Cukorgyártól.

Salgótarján-Gödöllő vasúttal min 2 óra 10 perc 90 km  ,mivel a gyár nem a vasútállomáson van oda nincs közvetlen helyi busz ezért felejtős.

 

Azokon a viszonylatokon ahol utaztál nincs megfelelő helyetesítő közforgalmú szolgáltatás.

A beszíjazott ajtó remélem nem Volán járat volt, én egy alvállalkozós menetrendszerintin láttam hasonlót kb 6-7  éve Bp-Hatvan között.

Előzmény: Angyal K. (226)
f_k Creative Commons License 2022.02.04 0 0 229

Én is szerződéses párti vagyok.

Csak ne a közszolgáltatás rovására menjen.

Természetesen nincs felmentés az alól, hogy tiszta, üzembiztos, kulturált személyzettel rendelkező járművek végezzék ezt a szolgáltatást.

Volánnál is kell egy minőségi szemlélet. Könyörgöm ne vonjanak ki minél több teljes árú fizető utast /bérletest a közszolgáltatás alól...

Sírunk, hogy csökken az utasok száma, közben tenni senki nem akar ez ellen, előbb utóbb luxus lesz a menetrend szerinti busz üzemeltetése is....

Előzmény: trizs77 (227)
Racilaci Creative Commons License 2022.02.03 0 2 228

Ahol lakom, az egyik ilyen nagy foglalkoztató a cég első hatalmas felfutásánál a volánnal fuvaroztatott. A néhány hónapig tartó abszolút csúcsban váltásonként 35-40 buszra volt szükség, ebből max. 5 volt maszek. Jellemzően 30 fölötti számban kellett a volánnak kiállítani kocsit.

 

 

Hát... nem ment könnyen. Akkor még megyei volánok voltak - persze, hogy az illetékes Borsod Volán egyetlen fuvart nem passzolt át a szomszédos megyéknek (megyehatár közvetlen közelében élünk). Azok a buszok jóval többet futottak üresen, mint utassal, de nem kaptak a koncból a társvolánok egy darabkát sem.

 

Elvileg a létező legótvarabb buszokat kapták, de persze folyamatossá váltak a vezénylési problémák, úgyhogy simán előfordult, hogy a selejtezéstől kizárólag a szerződéses munka miatt megmenekült kohószökevények kerültek fordára, miközben a távolsági busz meg járta a szerződéses köreit (háromnegyed részben üresen).

 

Az utaztató cég a helyi volántelep tőszomszédságában van, kerítésszomszéd a két cég. Ehhez képest a 30-35 buszból álló csorda minden reggel és minden este bevonult a városi buszállomásra, ahol persze az induló kocsiállásokba is beálltak, majd 40-50 perc múlva visszavonultak. Ez egy buszmániás szemét gyönyörködtető dolog volt (bevallom, én is élveztem), de hát egyébként nettó pazarlás az egész, hogy nem alakítottak ki egy pisiltető helyet a sofőröknek. A buszokat némelyik sofőr túráztatta, meg alternatív vonalon, a városon keresztül hajtotta végig.

 

Apropó sofőrök: ilyen mennyiségben persze nem "rendes" volános, vonali sofőrök dolgoztak a melón. Ha láttatok még annyi szakadt, koszos pólós, papucsos, másnapos (aznapos?), ápolatlan járművezetőt... Borzasztó.   

 

 

(Arról nem beszélve, hogy idővel egyre több volántól leselejtezett, még rosszabb állapotú alvállalkozós busz jelent meg a projektben, az egyik volán-vezér magáncége volt az, hogyhogy - hogyhogy nem...)

 

 

Hát ehhez képest felüdülés, ahogy most zajlik a dolog: a Homm egyenBovái megérkeznek, leparkolnak (esetleg elmennek tankolni, visszaállnak), majd hazamennek. A sofőrök egyenpólóban, a buszok láthatóan használtak, de láthatóan gondozottak is. És nincs Ik-266, belét lógató füstölő E94, a selejtsorról visszatámasztott Ik-256 stb. 

Előzmény: trizs77 (227)
trizs77 Creative Commons License 2022.02.03 -1 1 227

Szerződéses autóbusz párti vagyok.

 

Amikor aktív főállású buszvezető voltam a volánnál (kb. 40 éve) akkor a kb. 8 éves, kb. 650.000 km-t futott volán autóbuszokat adták át a szerződéses járatoknak.

Akkor is volt kivétel, ahová újabb kocsik kerültek de ez volt az általános.

 

Amit pedig még a szerződéses is le/elhasznált az ment a Bérautóbuszba......................:-((

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

A 2000-es évek elejétől kimondottan tetszett, hogy először a nagy szerződéses fuvaroztatok elkezdtek keménykedni a volán társaságokkal.

Ebben a látványos küzdelemben eltagadhatatlanul nagy érdemei vannak a győri AUDI gyárnak.

Kiálltak azért, hogy ha ők böcsülettel és pontosan fizetnek, + nagy megrendelők (50-60 busz) akkor jó, újabb, tiszta, korszerűbb buszokat kapjanak.

 

Ekkortól számítom a busz életkor kikötéseket is, ami hasznosnak bizonyult.

Kiderült, hogy ha hosszú távú a szerződés akkor a vállalkozónak megéri akár új buszt is forgalomba állítani a szerződéses járatokon.

 

Elkezdtek beszivárogni az olyan követelmények, hogy :

 - legyen légkondícionált a busz,

 - legyen magastámlás, állítható az ülés,

 - legyen utastájékoztatás,

 - legyen 10 év alatti az életkor,

 - stb.

 

Még nem mindenhol követelmény minden de egyre több cég jön rá, hogy nyugodtan követelhet, hisz Ő fizet.

Nem is keveset.

 

Jót tett ez a volánoknak is mert megtanította őket arra, hogy a szerződéses üzem nem egyenlő a lepukkant buszt odatolom a legfegyelmezetlenebb buszvezetőkkel és dől a pénz gyakorlattal.

 

A szerződéses buszok függetlenedtek a menedrendszerinti járatoktól.

Ez sok helyen eredményezett duplikációt.

Ez nem baj.

 

A szerződéses járatnál ha eddig a menetvonaltól betért 5 km-t egy faluba mert onnan volt 3 fő munkavállaló, de azok kiléptek a cégtől, holnaptól a busz nem tér be.

Rugalmasak a menetrend változtatásaik.

 

Ha valamiért üzemszintű túlórát rendel el a cég (a helyi szakszervezettel egyetértésben) akkor a buszok automatikusan +2 órával később indulnak hazafelé.

Nem gond.

 

Ha üzemszünet van = nem járnak a szerződéses buszok.

 

 

Angyal K. Creative Commons License 2022.02.03 -1 0 226

Rég jártam erre, de ez a hozzászólás meglepett.

Én magam, lassan a 20. éve szerződéses járattal utazom, utaztam a munkahelyemre.

Gödöllőre, Gyöngyösre és lassan 18 éve Hatvanba.

A szerződéses járatok azért születtek, mert a cég aki fizeti az üzemeltetővel egyedi szerződést köt amiben nagyon sok követelményt meg lehet határozni, mind két fél részére.

Bizonyos időközönként a cégek újra és újra megpályáztatják a szerződéses járatok üzemeltetését és épp semmi akadálya annak hogy akár a Volánbusz is megpályázza.

Pl. a Hatvani volán majd a KMKK tett ilyet és több éven keresztül alvállalkozók bevonásával szolgáltatott a Bosch üzemnek.

Aztán nem...

Mivel jelenleg is a cég dolgozója vagyok, a miértekről nem írhatok, egyrészt azért mert a szerződésekbe nem láthatok bele, nem is kell, másrészt ami egy dolgozó tudomására juthat az nem feltétel fedi a valóságot.

Ami a lényeg súlyos kötbéreket fizet a vállalkozó minden dolgozó megkezdett, kiesett munkaórája után egy-egy esetleges késés miatt.

Minden dolgozói bejelentés szigorúan ki van vizsgálva és javító intézkedést "követel", illetve annak hatékonyságát meghatározott ideig ellenőrzik, ha visszatér a probléma, kezdik elölről.

Cégenként más-más a rosta, valahová jó "úgy ahogy van" valahová csak akkor jó ha "úgy van ahogy mi akarjuk" vagy nem ti lesztek.

Ha a Volán egy ilyen szolgáltatásra nem képes, akkor ne is kapjon engedélyezési szerepet, ha képes akkor pályázzon!

Szándékosan nem írok sem telephelyet, sem szolgáltatót, sem évszámot.

Én pl. személy szerint kizárólag mint dolgozó, mint magánember nem szeretnék a munkahelyemre soha többet olyan buszon utazni aminek a gumi abroncsaiból kilátszik drót szövet, amiben az ajtót a sofőr nadrágszíjával kötik ki a kapaszkodóhoz, hogy a napi utolsó utat még kibírja és majd meglátjuk.

Előzmény: névtelen (212)
f_k Creative Commons License 2022.02.03 0 1 225

2001-ben és 2002-ben volt hétfőtől szombatig ill tanszünetben vasárnap valamint tanítási időben munkaszüneti nap Salgótarján-Debrecen járat.

Gyöngyösre nem mehetett be csak a vasárnapi iskolásjárat, Tiszafüreden viszonylag kedvező időpontban közlekedett Debrecen felé.

(Agria Volán x 7.33 ill. 11.20 kor indított innen járatot  Füredről  Debrecenbe, ami Egerből indult....

14 órás debreceni indulási időpont az egri 13.45 ös után 15 perccel nem volt túl szerencsés időpont... Tiszafüredig egymás mögött ment a 2 busz ugye a következő egri 15.15 kor indult..

Érdekes, hogy 2005-től a Hajdú Volán ezt a tiszafüredi indulást  használta igaz Eger felől több átutazó akadt...

f_k Creative Commons License 2022.02.03 0 0 224

 

A 3 műszakos járatok Nógrádszakál-Salgótarján, Síküveggyár között az autóbusz állomást érintve 1991-ben...

f_k Creative Commons License 2022.02.03 0 0 223

1973-ban Zagyvapálfalva még önálló volt az ottani üveggyárig ill. Salgótarján, Zománcipari Művekig is volt műszakos menetrend szerinti járat...

Racilaci Creative Commons License 2022.02.03 0 2 222

Na, ez az, amikor hülyét csinálok magamból: a fogadkozás dacára máris folytatom - bocsánat érte...

 

A szándékot értem, viszont az ajánlott megoldás semennyire nem jó, hanem inkább káros. Van fogalmad róla, micsoda pusztítást okozna úgy általában a munka világában, ha pl. hatóságilag szigorítanák a munkásjáratok (=  közlekedés = mobilitás) közlekedtetését. Pláne ha az egyébként a szektor iránt tökéletesen érdektelen, de ugyanakkor mégiscsak ellenérdekelt volán kezébe adnák?  (Ilyen alapon az iskolai menzaéttermek kezébe is lehetne adni a helyi hamburgerezők engedélyeztetésének a jogát, mert egyre kevesebb gyerek eszik menzán, pedig olcsó és ott figyelnek az egészséges étrendre, ellenben a gyerekek valamiért mégis az egészségtelen gyorskajáldákban verik el a pénzüket.)

 

Amitől tartasz, annak a megakadályozása kizárólag állami hatáskör. Az államnak magára kell vállalnia, hogy márpedig az eljutási lehetőséget ha törik, ha szakad minden falu számára naponta x-szer biztosítja a járási és y-szor a megyeszékhelyre. Méghozzá napi és heti szinten is egyenletesen, az utasterhelésre nézve is arányosan. Ilyen szolgáltatási minimum ma is létezik, sajnos sokkal szolidabb, mint amilyen régen volt - más kérdés, hogy a durván néptelenedő vidéken még ez is soknak tűnik. 

 

A szolgáltatónak pedig annyi a mozgástere, hogy mindezt a lehető legracionálisabban oldja meg. Mondjuk ebben segíthetne neki az állam pl. a Rufbus (vagy Taxibusz) jellegű megoldás engedélyezésével, a kisbuszos magánvállalkozók rugalmas bevonásának a lehetőségével (egy Nógrád megye jellegű településhálózatban el tudnám képzelni, hogy a nagy buszok 70%-a egész hétvégén és az esti órákban leáll, s a falvak egy-két fős közönségének utaztatását kiadnák kisbuszos vállalkozóknak). 

 

A közösségi közlekedés leépülését nem az fenyegeti, hogy Ipolytarnócról most is van egy rendes, meg egy munkásjárat műszakváltáskor Salgótarjánba, hanem az, hogy Magyarnándor és környékéről minimum 2 óra és minimum 1 átszállás, mire valaki a 70 km-re lévő megyeszékhelyre be tud utazni, miközben az érintett településekről a 45 km-re lévő Vácra is csak egy átszállással lehet eljutni jellemzően 100-120 perc alatt.)

 

 

Ezzel kellene a topiknak foglalkoznia, nem álproblémák gyártásával. 

 

Előzmény: névtelen (220)
trizs77 Creative Commons License 2022.02.03 -1 0 221

Covid hatás :

 

https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0017.html

 

Az utolsó kettő sor, 2019 és 2020 számait tessék figyelni.

 

Az autóbuszok a 2005-ös kb. 557 millió utasukhoz képest, 2020-ra kb. 350 milliót szállítottak, tehát elveszítették az utasaik kb. 37%-t.

 

A vonatok a 2005-ös kb. 155 millió utasukhoz képest, 2020-ra kb. 100 milliót szállítottak, tehát elveszítették az utasaik kb. 36%-t.

 

A 2020-as év nagyon odavágott mindkét alágazatnak.

A kérdés, hogy 2022-2023-ban melyik alágazat hogyan kapaszkodik vissza Nógrád megyében?

 

Úgy gondolom, hogy 2022-ben az utasszámok a 2020-as mélyponthoz képest kb. 10%-kal nőni fognak.

 

 

 

 

névtelen Creative Commons License 2022.02.03 0 1 220

Pedig, nem azért írtam ezeket, mert "olyan buta vagyok, hogy még ezt sem vagyok képes felfogni".

Hanem, szerintem érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy amikor erősen szűkül a közösségi közlekedés szerepe, akkor adott esetben a használható szolgáltatás veszélyben van.

És, amíg bárki nem indíthat menetrendszerinti közforgalmú járatot kénye-kedve szerint, addig senki sem meri elvitatni azt, hogy ezt megteheti szerződéses járatként, menetrend szerint (naponta), konkurrálva a közforgalmúval, minden további következmény nélkül és ráadásul úgy, hogy ez nem is érhető el bárkinek. Ez nem egy jó jelenség.

Előzmény: Racilaci (219)
Racilaci Creative Commons License 2022.02.03 0 0 219

Jó, én ebben a topikban meghatározatlan időre felfüggesztem a tevékenységemet. Örültem a topiknyitásnak, mert egy érdekes gondolatkísérlet volt, de az egyszeregyet nem fogom tovább magyarázgatni se vasutas témában, se immár abban, hogy miért nem lenne jó, ha a volán (= MÁV) engedélyezné a szerződéses járatok indítását.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!