Hát annó az egyetemen erre azt mondták, hogy ez a felirat pont a nagyobb féktávolság miatt volt (a légféknél ugye van egy hosszabb fékkésedelmi idő a hidraulikus fékekhez képest) és elsősorban a teherautót megelőző autósoknak, motorosoknak szólt, hogy vigyázzanak, ha elé kerülnek, mert a nagyobb jármű nem tud olyan gyorsan megállni. De mondjuk elég egyértelmű is, hogy egy ~ 1 tonnás autónak rövidebb lesz a féktávolsága, mint egy 20-40 tonnás teherautónak...
Mert az első légfékek nem annyira fékezték a teherautókat hanem inkább blokkolták.
Száraz úton ezek a teherautók úgy álltak meg mint a gerely a focipályán.
Azonnal.
Bólintással.
Akkoriban még sűrűn előfordult, hogy a teherautókon egyetlen (sokszor koszos) féklámpa volt, ami egy kb. 10 cm átmérőjű kis kerek valami volt pislákoló fénnyel, valahol a plató alatt.
Azt a követő autós legtöbbször nem is látta.
Amikor az első kezdetleges légfékek bejöttek, sokszorosára növekedett, az utoléréses balesetek száma.
Gyerekként a Mártírok útján (Szász Károly utcában laktunk) kettő olyan balesetet is láttam, amikor a villamos megálló és a járda sziget között bóklászó gyalogosok*** miatt a teherautó beleállt a fékbe, a mögötte jövő személyautó meg becsúszott a teherautó alá.
Nem halt meg senki, de jó nagy felfordulást csináltak.
Megvan. Nem csak teherautókon hanem buszokon is. Nem csak Moszkvában hanem az összes volt szovjet utódállamban, mínusz Baltikum, plusz Mongólia.
Nem feltétlenül a telephelyek diszpécserei kedvéért (akkor lehetne elöl és oldalt is), hanem nagy tömegű és nagy holtterekkel rendelkező jármű lévén okozhat olyan balesetet amit a vezető nem is vesz észre. Általában előre megy, a hátfala van hátra, így távozik a helyszínről. Távolodóban a hátramaradottak a hátulját látják. Ekkor segít sokat hogy nem egy zsebkendőnyi rendszámtáblát kell kibogarászni...
Az idők során fokozatosan fejlődtek a fékberendezések. Az éppen újonnan elterjedő és a korábbiaknál hatékonyabb fékekre felhívták a járművet követők figyelmét.
Kezdetben rudazatos, vagy madzagos fékek voltak, amelyek csak a hátsó kerekre hatottak. Aztán megjelent a négykerékfék. Erre egy háromszög alakú jel figyelmeztetett a jármű hátulján. Később a nagyobb járműveken a légfék megjelenése okozott időnként meglepetést az őt követőknek. Az előbb említett háromszög a maga idejében kötelező volt. A légfék felirat esetében nem emlékszem előírásra, ez inkább csak divat volt.
Napjainkban egy másfél tonna megengedett összsúlyú személyautón is vákumos rásegítéssel működő fék van. Tessék elképzelni, hogy egy kb. 10 tonna össztömegű teherautó és a pótkocsija hogyan lassulhatott, ha a vonójárművön rásegítés nélküli hidraulikus fék volt, a pótkocsin pedig az első tengely kerekeire ható ráfutófék. Ehhez képest egy külsejében hasonló kinézetű, de az összes tengelyre ható légfékkel felszerelt jármű lényegesen nagyobb lassulásra volt képes.
Volt egy időszak, amikor a BKV autóbuszainak vezetőfülkéjébe ki volt plakátozva az, hogy a fülkéből való kiszálláskor be kell kapcsolni a kéziféket. Ha akkor ott dolgoztam volna, tettem volna feliratokat a gáz- és a fékpedálra, valamint a kormánykerékre is nyilakat.
De ilyen baromságért nem kell messzire menni. Nézzük csak, hogy mi van az ajtóra felírva!
A rendszám a teherautó hátán Moszkvában is előírás volt, még az 1990-es években is. Korábban a buszokon is, nem tudom, megvan-e még. Nagy telephelyeken, ahol több száz jármű áll egymás mellett, nem hülyeség.
Pontosan. És el lehetne gondolkozni azon, hogy a holttérre felhívó matricák mintájára még milyen hasonlókat lehetne kitalálni.
Mint teherautókon, pótkocsikon volt sokáig itthon a "LÉGFÉK" vagy "VIGYÁZZ LÉGFÉK" felirat, szerintem mindegyik verziót láttam. Tényleg, az anno kötelező volt, vagy csak szokás? Meg a rendszámok is rá voltak festve az említettek hátuljára.
Tényleg igaz az a kép ami facebookon kering amolyan mémként, hogy míg 50 éve az volt leírva az autók kezelési utasításában hogy hogyan kell szelephézagot állítani, ma meg az van leírva hogy ne idd meg az akkumulátorban lévő folyadékot.
Eleve hülyeségnek tartom ezt a matricát... Aki egy teherautót vagy egy buszt nem vesz észre, az majd pont egy ilyen tenyérnyi ragacsot fog nézegetni? Eklatáns példája ez is az elhülyülő társadalomnak :/
Rossz dolog azzal szembesülni, hogy a francia határ átlépése után, kb. 222 km-rel egyszer csak megállít a csendőr és közli, hogy 345 euro megfizetése után mehetsz tovább.............:-(((
Ha ugyanezt a veszélyt egyik napról a másikra mondjuk további 30 európai ország hasonló komolynak ítéli meg és mindegyik megköveteli egy ilyen matrica elhelyezését, de mindegyik természetesen csak és kizárólag a saját, elsődlegesen használt hivatalos nyelvén akkor kb. 25-féle, csak a szövegezésben eltérő matricát kell majd minden buszra és teherautóra kiragasztani?
Nincs egy olyan nemzetközi szervezet ami az ilyen jelzéseket szabványosítja? Ha nincs, akkor merő véletlen lehet hogy pl. a TIR-plakett az egész világon ugyanúgy néz ki és ugyanazt jelenti.
És ez szalagcím ?................................:-(((
Az 198x-as években a Karosa kb. évi 3000 autóbuszt gyártott.
A 3000 busz közöl majd 2000-2500 db (néha több) otthon maradt Csehszlovákiában.
Még ha le is veszem Szlovákiát a néhai Csehszlovákiáról, még akkor is több új autóbuszt helyeztek ott Csehországban évente üzembe, mint a most (tévesen) történelmi rekordnak nevezett évben.
1: segédüzemi inverter (kormányszervo vagy fülkefűtés)
4: a Siemens Elfa inverter és a Siemens motorok is folyadékhűtésesek, ezeknek a hőcserélője
6: fojtó
7: Siemens Elfa inverter 8: fékellenállás és egyéb segédüzemi inverterek: kompresszor, vízszivattyú a dízelmotorhoz is. Ezeket is villamosította a VDL a hibrid buszain tudtommal.
Alább a képen a VDL Citea SLF-120 Hybrid busz egyik rotterdami RET flottájába tartozó darabja látható felülről. A busz 2019-es évjáratú, soros hibrid rendszerű városi kivitel (két ajtóval).
Mi van a tetőn?
1: ?
2: IVU antenna (állványon kiemelve a tető síkjából)
3: antenna (ugyancsak állványon)
4: hűtő két ventilátorral (melyik rendszerhez?)
5: egy-egy hajtás akkumulátorcsomag
6: ? (fehér doboz HV [narancs] kábelekkel be- és ki)
7: energiaelosztó központ (PDU)
8: ?
9: Thermo King Athenia hőszivattyús hűtő-fűtő klíma tetőegység
10: motor hűtőfolyadék (mhf.) kiegyenlítőtartály
11: mhf. hőcserélő és ventilátor
Ha van tipp a hiányzó pontokra vagy egyéb ötlet megnevezett dolgokra, írd.