Keresés

Részletes keresés

krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.01.10 0 0 179

Csak arra ügyelj, hogy a kettest vedd és ne az LT-t, mert a hardverben van a kulcs, ami meghatározza, hogy a progit milyen szolgáltatásokkal használhatod.

 

Összehasonlítás itt.

Előzmény: krisz001 (krisz001) (178)
krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.01.10 0 0 178

A hardwerben szerintem semmi, de a panton progija szolgáltatások tekintetében átírt. Nem sokat, de ahhoz eléggé, hogy ne azt használjad.

 

Szerintem vedd a pantont és használd a GRETAGMACBETH progiját (letölthető az oldalukról) és akkor a ugyanott vagy :)

Előzmény: _vadaszg_ (164)
tlight Creative Commons License 2007.01.10 0 0 177
Én már kalibráltam monitor Képkovács tanácsai alapján, olvass vissza. Nála felkészültebb és türelmesebb szakembert nehezen találsz. (még az én bugyuta kérdéseimre is válaszolt... ;-)
Előzmény: nadai_g (172)
Majdnem Creative Commons License 2007.01.10 0 0 176

""  Kerem a szakemberek valaszat is! ""

 

hihi

Majdnem Creative Commons License 2007.01.10 0 0 175

"" Ezert egyre zavarosabb, amit irsz!  ""

 

vajjon milyen szinten van a kérdező ...

 

oskolában is vannak elemik, meg magasabbak, meg mégmagasabbak ... nehéz átugrani .. nem is engedi a renccer, vagy legalábbis küzd ellene

Előzmény: nadai_g (172)
Törölt nick Creative Commons License 2007.01.10 0 0 174
a lehető legautentikusabb oldal, a szabvány önmaga:

http://www.color.org/

ha az ott leírtakkal teljességgel tisztában vagy, kérdezhetsz:)
(te kértél szakembertől választ:)
Előzmény: nadai_g (172)
kdb Creative Commons License 2007.01.10 0 0 173
Én is csak laikus vagyok, és mindenhol (ez nem jelent túl sokat...) én is 6500K-t olvastam, például a Microsoftnál, Adobe-nál, Norman Korennél.
Előzmény: nadai_g (172)
nadai_g Creative Commons License 2007.01.10 0 0 172
Kedves Kepkovacs Ur!

Nagyon koszonom a kimerito valaszod! Azonban nekem egyre zavarosabbnak tunik, amit irsz!

"Ha a környezeti fényhez lennének főként kalibrálva a monitorok, azzal rendesen el lehetne szállni sok esetben"

En csak azt mondtam, hogy ez befolyasolhatja az eredmenyt, ezert ha szukseges, ezt figyelembe kell venni! Es a kalibraloeszkozok figyelembe is veszik!

"Szerinted az átlagos napfény (délelőtt és délután a déli órákat leszámítva) milyen színhőmérsékletű?"

Ennek semmi koze a monitor kalibralasahoz! Legalabbis en igy tudom! A fenykepezes kornyezeti szinhomerseklete csak addig szamit, amig a kep a hordozora kerul! Azaz a filmen legyen a szurke szinsemleges, ahogy a JPEG allomanyba is keruljon kozel azonos RGB ertek!

A monitor kalibralasa teljesen fuggetlen kell legyen a fenykepezes szinhomersekletetol, ugyanis a forrasanyag sokszor nem fenykep! Lehet akar szkennelt anyag, akar CGI grafika is akar!

Az a forras kotelessege, hogy szinsemleges legyen!

"Ha erre a kérdésre ismered a választ, akkor belátod, hogy a 6-6500K nem igazán jó választás monitorreferenciának."

A CRT monitorok phosphora megis 6500K koruli feheret ad! Es a legtobb ajanlas abbol indul ki, hogy a monitort kalibraljuk 6500K-ra:

http://www.google.com/search?q=%22monitor+color+temperature%22

Sot, maga az sRGB szabvany (IEC 61966-2-1) is 6500K-t ir elo a monitor szamara, D50-es ambient white point mellett!

http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB


"Cseppet sem a labor magánügye a papírok referenciája, hanem egy nagy rakás szabvány foglalkozik vele és tesz ajánlásokat"

En is ezt mondom! A labornak sajat maganak kell gondoskodnia rola, hogy szabvanyos legyen! Azaz a szurkebol szurke legyen!

"a legtöbb kalibráló szoftverben alaphelyzetben a megváltoztatás lehetősége nélkül 5000K-es D50-es fényreferencia van bekódolva."

A filmes laborokat a filmhez kell kalibralni, celszeruen napfenyfilmhez! De a digitalis technikaban nem a film a transzport kozeg, hanem a kepallomany! Annak a feherebol kell feheret, a szurkejebol szurket levilagitani!

Fuggetlenul attol, hogy milyen a papir! A papir valtozhat, a labornak ehhez kell alkalmazkodnia. Te magad mondtad!

Ezert egyre zavarosabb, amit irsz! Sem a fenykepezes kornyezeti szinhomersekletenek, sem a vegso kimeneti medianak (ami egy kalibralatlan CRT eseten raadasul pont 6500K a phosphor miatt, es ez is kimeneti media, web!) nincs koze a monitor kalibralasahoz.

En abszolut nem ertek hozza, de amiket olvastam, azok szoges ellentetben allnak azzal, amit mondasz!

Kerem a szakemberek valaszat is!

Udvozlettel: Nadai G.
Előzmény: Képkovács (169)
Képkovács Creative Commons License 2007.01.10 0 0 171

Mi koze ennek az en monitorom kalibraciojahoz? Ott nem az a fontos, hogy a forrasanyagot lehetoleg ugy lassam, ahogy fenykepeztem (attol fuggetlenul, hogy valaha ki lesz-e nyomtatva egyaltalan)?

De igen, éppen ezért kell fix referenciával és lehetőleg olyan referenciával kalibrálni egy monitort is, ami a természetben a leggyakoribbnak nevezhető fényszituációnak megfelelő színvilágot mutat (kb. 5500K).

 

Gondolj csak bele, mi is a feladata egy dslr kamerán a white balance kiegyenlítésnek:

- Ha 5500K-re állítva használod, akkor ugyanúgy viselkedik, mint egy hagyományos diafilm és pont ugyanolyan színvilággal rögzíti a képeket, mint egy napfény érzékenyítésű dia.

- Ha eltérsz az 5500K-től pl. 3200K-es "tungsten" módban fényképezve, akkor a kamera a 3200K-es színvilágot úgy fogja megmutatni, mintha 5500K-el fényképezted volna, azaz automatikusan elvégzi a színek konverzióját a ténylegesről a szokványos 5500K-re (mert a szabványos kimeneti médiák ekörüli értékekkel dolgoznak, és mint korábban írtam, csak akkor fog a teljes láncon át egyformán kinézni a kép, ha minden láncszem ugyanazt a referencia színhőmérsékletet használja, mint a másik láncszem)

Tehát még a digitális kamera is az 5000-5500K környezetében rögzít olyankor is, amikor eláll a WB bármilyen más értékre (a RAW-ba természetesen csak belementi a felvételi WB Kelvin értéket, de az adathalmazt nem konvertálja, míg a jpg már színben 5500K-es referenciára konvertálva kerül ki a gépből).

Előzmény: nadai_g (165)
Képkovács Creative Commons License 2007.01.09 0 0 170

Tudom, hogy régi...

 

...az alapok viszont keveset változnak, egy újszülöttnek meg minden vicc új...

(Ha úgy könnyebb a lelkednek és úgy illik bele a rólam képzelt képedbe, akkor magadban könyvelj el engem is újszülöttnek :-))

Előzmény: Abrash (166)
Képkovács Creative Commons License 2007.01.09 0 0 169

Az nem ugy van, hogy a monitort a kornyezeti fenyhez illik kalibralni (leginkabb 6000-6500 K-ra, ezt olvastam)? Hogyan jon ide a papir? Az nem a labor teljes maganugye, hogy a szabvanyos srgb-t (remelem jol tudom) helyesen nyomtassa, akarmilyen (mondjuk eppen 5000K-os referenciaju) papirra?

 

Ha a környezeti fényhez lennének főként kalibrálva a monitorok, azzal rendesen el lehetne szállni sok esetben. Nem véletlen, hogy grafikai munkaállomást olyan környezetben javasolnak üzemeltetni, amiben a fényviszonyok közel állandóan azonosak és lehetőleg kicsi a környezet megvilágítottsága a monitor felületi fényességéhez képest. Természetesen célszerű a környezeti fényeket figyelembevenni abban az esetben, ha a munkavégzés messze az ideális fényviszonyoktól eltérő körülmények között történik (ha nem teljesül az előző mondatban írt feltétel), de ekkor is törekedni kell rá, hogy a fényviszonyok közel állandóak legyenek a monitor körül.

 

Szerinted az átlagos napfény (délelőtt és délután a déli órákat leszámítva) milyen színhőmérsékletű? Ha erre a kérdésre ismered a választ, akkor belátod, hogy a 6-6500K nem igazán jó választás monitorreferenciának.

 

Cseppet sem a labor magánügye a papírok referenciája, hanem egy nagy rakás szabvány foglalkozik vele és tesz ajánlásokat, sőt olyannyira nem labor magánügy, hogy a legtöbb kalibráló szoftverben alaphelyzetben a megváltoztatás lehetősége nélkül 5000K-es D50-es fényreferencia van bekódolva. Lehet persze trükközni és más színhőmérsékletre átszámolni egy referenciaállományt, de ezek ellenjavallt megoldások.

 

Az 5000-5500 K-re allitott monitoron nem lesz minden nagyon vorosbe hajlo?

Csak annyira lesz vörösbe hajló, mint a leggyakoribb, leghétköznapibb napfényszituáció színjellege, amit a mindennapokban láthatsz.

 

Mi koze ennek az en monitorom kalibraciojahoz? Ott nem az a fontos, hogy a forrasanyagot lehetoleg ugy lassam, ahogy fenykepeztem (attol fuggetlenul, hogy valaha ki lesz-e nyomtatva egyaltalan)?

Hát pontosan az a köze van hozzá, hogy a hétköznapi fényviszonyok leggyakoribbnak nevezhető átlaga kb. 5-5500K környéki színhőmérséklettel jellemezhető, tehát ez egy jó közelítésű referencia, amihez mindent hozzá lehet igazítani. Egy teljes átviteli lánc csak akkor lesz konzekvensen azonos megjelenítésű, ha a lánc összes láncszeme közel azonos referenciát használ beleértve ebbe a fényképezőgépet, a monitort, egyéb elektronikus képformákat és a nyomtatott képet is. Az egész CMS-t azért találták ki, hogy a kép bármelyik megjelenési formája minden eszközön az eszköz műszaki lehetőségeinek határain belül közel azonosan nézzen ki.

Előzmény: nadai_g (165)
Abrash Creative Commons License 2007.01.09 0 0 168
hehe
Előzmény: optikus (167)
optikus Creative Commons License 2007.01.09 0 0 167

Ez is nattyon jo:

http://www.szintan.hu/

 

Abrash Creative Commons License 2007.01.09 0 0 166
elég régi.. a link is, a feltöltött anyagok is.

persze hasznos lehet.
Előzmény: Képkovács (160)
nadai_g Creative Commons License 2007.01.09 0 0 165
"Az otthoni monitor kalibráció (vagy kihívott megfizethető árú szakszolgálat) tekinthető legjobb útnak de nem a 6000K-t mondanám ideálisnak, hanem az 5000-5500 K-t. (Amerikában és japánban a papírok referenciája D50-es fény azaz 5000K"

Mely tiszteletem az Uraknak!

Jomagam meg csak most ismerekedem a digitalis technikaval (mostanaban szeretnenk mi is egy ilyen digitalis fenykepezogepet vasarolni), es nagyon sok minden van amit meg nem ertek, ezert elore is elnezest a sok buta kerdesert.

Mar sokat olvasgattam a temaban (ezert most minden ossze is van keveredve bennem) de valamit most kulonoskeppen nem ertek.

Kepkovacs ur emlitette, hogy a papirok referenciaja 5000K, viszont ennek nem csak filmes fotografiaban van jelentosege? Kerdeznem a szakerto urakat, hogy ez miert fontos a digitalis technikaban?

Az nem ugy van, hogy a monitort a kornyezeti fenyhez illik kalibralni (leginkabb 6000-6500 K-ra, ezt olvastam)? Hogyan jon ide a papir? Az nem a labor teljes maganugye, hogy a szabvanyos srgb-t (remelem jol tudom) helyesen nyomtassa, akarmilyen (mondjuk eppen 5000K-os referenciaju) papirra?

Mi koze ennek az en monitorom kalibraciojahoz? Ott nem az a fontos, hogy a forrasanyagot lehetoleg ugy lassam, ahogy fenykepeztem (attol fuggetlenul, hogy valaha ki lesz-e nyomtatva egyaltalan)? Az 5000-5500 K-re allitott monitoron nem lesz minden nagyon vorosbe hajlo?

Elnezest, ha buta lenne a kerdes!

Udvozlettel: Nadai G.
Előzmény: Képkovács (149)
_vadaszg_ Creative Commons License 2007.01.09 0 0 164
Mi a különbség a Pantone által készített Eye-one display 2 és a GRETAGMACBETH által gyártott eye-one display 2 között? Én csak árban láttam különbséget. De pl mi a különbség a hozzáadott programok közt?
optikus Creative Commons License 2007.01.08 0 0 163
Biztos hogy a szintereket veszik (vagy nem) figyelembe, nyilvan van valami beagyazott. Probakepp mentsd le mindket progibol .bmp-be es nyisd meg oket, egyformanak kene lenniuk mert abban nincs beagyazott szinter.
Előzmény: balinyo (162)
balinyo Creative Commons License 2007.01.08 0 0 162
Olvasgattam vissza közben, és másnak is jelentkezett hasonló probléma. Az érdekesség az, hogy a mostani képekről tudom, hogy sRGB-ben vannak, de korábban sem hiszem, hogy a Pana FZ-20-ból JPG-fine képek AdobeRGB színtérben lettek volna. Az ACDSee-nek most a 9 pro változatát használom. De nekem is mosottak a színek és a kontrasztok PS-ben vagy a Capture NX-ben.
balinyo Creative Commons License 2007.01.08 0 0 161

Sziasztok!

 

Egy olyan kérdésem van, hogy miért van az, hogy ha PS-ben vagy Nikon Capture NX-ben egyszerűen megnyitom a képeket, mást látok, mintha ACDSee-ben nézegetem a gépemen? Ha a PS-ben bekapcsolom a proof colors-t a Samsung Syncmaster profile-ra (monitorom), akkor ugyanazt kapom, mint az ACDSee-ben alapból.

 

Melyik nézethez igazítsam az utólagos szín, kontraszt és egyéb korrekciókat? Minden magyarázatot és értelmezést szívesen fogadok, előre is köszi.

Képkovács Creative Commons License 2007.01.02 0 0 160
Jó kis gyűjtemény, több nap átrágni :-)
Előzmény: optikus (158)
Képkovács Creative Commons License 2007.01.02 0 0 159

Írva és indokolva volt a 145-ben mindez!

 

 

A "kiszivárgott" profilokkal kvázi monitoros proofolást lehet csinálni.

Pontosítsunk tovább:

Igazából még azt sem :-) (Indoklást szintén lásd a 145-ben)

Előzmény: Abrash (157)
optikus Creative Commons License 2007.01.02 0 0 158
Okossagok a temaban:
http://digitaldog.net/tips/
Abrash Creative Commons License 2007.01.02 0 0 157
"direkt gép és papírspecifikus profilokkal nagyon arcra lehet esni, erősen ellenjavallt a használatuk, használjunki helyettük szabványos, mindig azonos referenciaszíntereket - sRGB, Adobe RGB!"


Pontosítanék.


Leadni mindig aRGB vagy sRGB-t kell, esetleg a ProfotoRGBt.

A "kiszivárgott" profilokkal kvázi monitoros proofolást lehet csinálni.

A "kiszivárgott" szinprofil szinterében szvsz TILOS dolgozni
Előzmény: Képkovács (145)
tlight Creative Commons License 2006.12.31 0 0 156
Békéscsabáról ezért igyekszünk szarvasra vinni a képeket...










Ezt a képet úgy hívták elő egy alkalommal, hogy a felhőzet 30%-a kiégett fehér volt.

Köszönöm a segítségedet, akkor 2.2 Gamma és 5500 K gyorsan kalibrálok egyet ;-)!
Előzmény: Képkovács (155)
Képkovács Creative Commons License 2006.12.31 0 0 155
A Konica laborok öntesztje híresen rossz. Régebben kísérleteztem velük, az akkori gépek kb. 1.5 blendényi(!!!!) szórásra is képesek voltak bármilyen irányba :-(
Előzmény: tlight (154)
tlight Creative Commons License 2006.12.31 0 0 154
Igen!
Ezt szoktuk észrevenni tipikusan egy helyi békéscsabai konika laborban amikor a (gyorsan kell) 210x297mm képek jó ff helyett enyhe kék, vagy piros elszineződést kapnak. Egy beküldött színes kép viszont van mikor kissebb kaliblációs hibákat elvisz a hátán ill. képtől függ mennyit és milyen tónusban bír ki. (a bőrszín nem tűr sokat...)
Előzmény: Képkovács (152)
Képkovács Creative Commons License 2006.12.31 0 0 153
Az ACDSee (legalábbis az általam használt 8 PRO verzió) hibátlanul kezelni tudja a színtereket. Alaphelyzetben az Adobe van beállítva, de be van jelölve az az opció is, hogy "use embed profil", tehát azt a profilt használja, ami a fájlban van.
Előzmény: tlight (151)
Képkovács Creative Commons License 2006.12.31 0 0 152

Bocsi, azt kihagytam, hogy Frontierre (vagy más lézeres-kémia papíros laborba) előkészített képek esetében még az Adobe is erős túlzás, azokat sRGB-ben kell képernyőn optimalizálni és abban célszerű odaadni, mert azt még a legbutább levilágító is hibátlanul kezeli.

 

(Tehát kiválogatom a levilágításra szánt képeket a referencaimappából egy másik munkamappába, ott átkonvertálom a profilokat sRGB-re és úgy adom a labornak, így látványazonos eredményt illik kapnom, ha a Frontiere-n megfelelően elvégezték a beállító öntesztet. Ha nálam a moncsi kalibrált, és mégsem kielégítő az eredmény, akkor lehet gyanakodni, hogy elmászott a levilágítás színegyensúlya, kijár egy reklamáció alevilágítósoknak. Érdemes a képek közé legalább egy RGB-s fekete-fehér képet csempészni, mert azon rögtön kilóg a lóláb, mert ha a levilágító beállítása hibás ezek elkezdenek mindenféle színekben pompázni).

Előzmény: Képkovács (149)
tlight Creative Commons License 2006.12.31 0 0 151
Köszönöm válaszaidat és türelmedet (149-148 hsz.)!

Utolsó kérdés (ehhez is kell a türelem;-)

A lementett tiff képek amikbe a beágyazott színprofil nem szabvány sRGB és a web-re mentett képeket egyidejüleg megnyitva a monitoron eltérő "színű" képeket ad vagy valami konverziót alkalmazol a megjelenítéskor. (talán a acdsee kezeli a színprofilokat?)
Előzmény: Képkovács (150)
Képkovács Creative Commons License 2006.12.31 0 0 150

A webre szánt és a laborba küldött képeket kezelni különbőző színtérben komoly dolog...

 

Nem tragikus ez, én is így teszek :-)

Egy mappában eltárolom a kibontott RAW-kat Adobe RGB tiffben (újabban ProPhoto RGB-ben), ezek lesznek a bármire használható referenciaanyagaim, majd nyitok ezen belül egy "web" nevű almappát, ahová ACDSee-vel automatikus üzemmóddal Lánczos algoritmussal leméretezve és sRGB-re átkonvertálva letárolom a WEB-re szánt kisebb fájlokat. Néhány perc plusz munka, nem több.

Előzmény: tlight (148)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!