"Hogyan gondolod a Körúton a magasperonok városképbe illesztését?" Ez a "városképi" téma elég necces. A Hamster-féle villamosbiblia külön fejezetet szentel neki. /a/
"Próba2: Az első dobozra között cérna segítségével (a rövidebb él mértani közepére) próbáljunk meg bekanyarodni a szerelvénnyel. Itt látni fogjuk, hogy ha az ívsugár egy bizonyos mérték alá megy akkor a tagra ható oldalirányú erők egyszerűen felboritják a szerelvényt. A legkisebb ív mértéke függ az asztalalp minőségétől (emelkedő, leejtő, blokkolt e a forgóváz stb.). Ez kb. középiskolai fizika tananyag..."
(sóhaj)
Akkor mi a helyzet a vasúti szerelvényeknél? Hát nem siklanak túl gyakran a kettős ívekben sem...
Mert ha a csatláson nincs vezérlés, akkor az egész 62t a vontatóra zúdul mondjuk a Petőfi hídról lefelé. A végállomás pedig a könyvesbolt lesz, a tilos jelzés figyelmen kívül hagyása mellett.
Ha szolgálatképtelenné válna a Combino, akkor az elejére, és végére kapcsolt Bukfenc a lejtőn is képes megfékezni vezérlés nélkül. Ilyen módon 180 tonnás (pakolt) transzformátorszállító kocsikat is vontattak anno a Ganzból...
"Földet rá! Mégis, te most mit szeretnél? UV-t mindörökké?" Lásd hozzászólás 185 utolsó bekezdést.
"Ja, nyilván csak ráb@sztak egy kampót, oszt ki se próbálták, hátha letörik az első vontatásnál." Hol van specifikálva a min vontatható ívsugár? Mint láthatod a leírásból, ez csak az összeszerelést szolgálja...
"Ugyan mindenféle alacsony/magaspadlós, kurzgelenk/moduláris Combino/egyéb villamosokat el lehet vontatni, de _pont_a_mi_Combinónkat_ sajnos nem." Ez az önsúlytól és a vontatott hossztól függ. Az hogy ~1/2 combi-t el lehet vontatni azt tudjuk az ICS (és a fennti példák) miatt. De hogy 1 combi-t lehet e azt még senki sem próbálta (és szerintem nem is számolta) a 4-6 körülményei között.
"Oszt mennyi egy vasúti kocsinál? Törnek-e 10 év után?" Alacsonypadlós vasúti kocsinál? "Az agyam eldobom, komolyan..."
"és nem tudok róla, hogy ilyenek halomra repednének, akármennyire is reménykedsz" Lásd ezen téma 141-es hozzászólását. Ha mást nem legalább ezt a témát olvasd el mielőtt hozzászólsz...
"Hogyan számítva? Milyen villamoskocsi-árakat veszel alapul? Honnan szeded a magasperon árát (0,5mrd/teljes körút)? " Te honnan tudod hogy nem annyi?
"Hogyan gondolod a Körúton a magasperonok városképbe illesztését?" No ez érdekes téma. A pontos megfogalmazás 70cm-vel magasabb peronok városképbe illesztését. Ugyanis azok most is lesznek, csak ennyivel alacsonyabbak. Ehhez kell egy jó építész. Azt az érvet elfogadom, hogy ilyen már nincs Magyarországon. Én mondjuk kissé mókás stílusban a Zeneakdémiához hangszert, a Nyugatihoz vasúti kocsikat, az egyetemhez könyveket mintázó peront képzelnék el. De elképzelhető olyan is, amlyik mintázata miatt oldalról "láthatatlan".
"A vontatási problémát is feledd már el! Biztos vagyok benne, hogy gondolt a gyártó erre, főleg az aluváz fiaskó után. Mint tudjuk, a Supra-nak acál váza van." Az acélváznak kb. semmi köze sincs a vontatáshoz...
"Meg miért szabadulna el lejtőn?" Mert ha a csatláson nincs vezérlés, akkor az egész 62t a vontatóra zúdul mondjuk a Petőfi hídról lefelé. A végállomás pedig a könyvesbolt lesz, a tilos jelzés figyelmen kívül hagyása mellett.
"A bejárható ívsugár meg nem vonatás függő szerintem." Egy ilyenféle járműre két adat vonatkozik, a bejárható ívsugár, és a vonatahtó ívsugár. A második mindig kisebb mint az első (hajtott forgóvázas járművek esetén). Itt most ne menjünk bele a vektorerők kérdésébe, inkább nézzünk egy egyszerű kisérletet: Rakjunk össze egy Combi-t 6 gyufásdobozból. Az egyestagokat a hosszabb élére állított gyufásdoboz modellezi. Kössük őket össze 1cm hosszú cérnákkal a doboz végének közepénél. Próba1: 6 ujj segítségével próbáljunk meg bekanyarodni a szerelvénnyel (minden forgóváz hajtása és fékezés működik). Ekkor látni fogjuk, hogy az ívsugarat addig csökkenthetjük amíg nem ér össze a dobozok széle. Próba2: Az első dobozra között cérna segítségével (a rövidebb él mértani közepére) próbáljunk meg bekanyarodni a szerelvénnyel. Itt látni fogjuk, hogy ha az ívsugár egy bizonyos mérték alá megy akkor a tagra ható oldalirányú erők egyszerűen felboritják a szerelvényt. A legkisebb ív mértéke függ az asztalalp minőségétől (emelkedő, leejtő, blokkolt e a forgóváz stb.). Ez kb. középiskolai fizika tananyag...
"Szerinted olyan villamosokat gyártanak, amiket szét kell szedni vontatás előtt?" Ez a vontatási ívsugártól függ.
"Meg egyébként is mi lenne, ha nem temetnéd el a típust még forgalomba állás előtt?" Lehet, hogy én vagyok az egyetlen a fővárosban aki ezt a járatot utazásra használja, éppen ezért számomra rendkivül fontos a járatbiztnoság. Másszóval tök mindegy hogy milyen járművel kisérleteznek a vonalon, viszont ha viszont baj van a lehető leggyorsabban takaritsák el az útból...
Földet rá! Mégis, te most mit szeretnél? UV-t mindörökké?
Attól még hogy van rajta egy kampó nem tudod hogy miként vontatható a 6-os vonalán! Ja, nyilván csak ráb@sztak egy kampót, oszt ki se próbálták, hátha letörik az első vontatásnál. Ugyan mindenféle alacsony/magaspadlós, kurzgelenk/moduláris Combino/egyéb villamosokat el lehet vontatni, de _pont_a_mi_Combinónkat_ sajnos nem... :)
1). Az forgóvázzal alátámasztott vázhossz a combi esetén ~20%-kal nagyobb Oszt mennyi egy vasúti kocsinál? Törnek-e 10 év után? Garanciát persze nem tudok vállalni rá, hogy a Combino sem fog. De a hagyományos, forgóvázas-acélvázas konstrukcióról van szó, és nem tudok róla, hogy ilyenek halomra repednének, akármennyire is reménykedsz.
2). Bőszen építjük a peronokat az alacsonypadlós villanyóshoz. Talán el kellet vonlna azon gondolkodni, ha inkább magaspadlósokat veszük ide akkor megtakarítunk kb. 5 milliárd forintot. Hogyan számítva? Milyen villamoskocsi-árakat veszel alapul? Honnan szeded a magasperon árát (0,5mrd/teljes körút)? Hogyan gondolod a Körúton a magasperonok városképbe illesztését?
Ezt a "mi lett volna ha" című előadást hagyjuk, ez már lerágott csont, egyébként is az üzlet megköttetett, a Combinok jönnek! Mellékesen, milyen szépek lennének a Körúton a magas peronok! A Hungárián inkább elképzelhető, sőt kívánatos lenne.
A vontatási problémát is feledd már el! Biztos vagyok benne, hogy gondolt a gyártó erre, főleg az aluváz fiaskó után. Mint tudjuk, a Supra-nak acál váza van.
Azért ne felejtsük el, van néhány dolog az "ezt már megettük" kategóriból:
1). Az forgóvázzal alátámasztott vázhossz a combi esetén ~20%-kal nagyobb mint például a TW; ICS; UV esetében (mivel azonos hosszra 4 helyett csak 3 forgóváz terveződött). Ebből az lehet hogy 10 év után elkezdhet repedni a váz, méghozzá ha jól tippelek a tetején. Ekkor pedig már lejárt a garancia...
2). Bőszen építjük a peronokat az alacsonypadlós villanyóshoz. Talán el kellet vonlna azon gondolkodni, ha inkább magaspadlósokat veszük ide akkor megtakarítunk kb. 5 milliárd forintot. Ebből elkötünk kb. 0,5 milliárd forintot a peronokra, a maradékot pedig értelmes célokra használjuk. Előnyök: - Stabilabb, olcsóbb, egyszerűbb jármű. - Jobb védelem a várakozó utasoknak az eltévedt gépjárművekkel szemben. - Nagyobb és homogénebb belső tér. - Az utasok kevesebb szennyezett levegőt szívank. Hátrányok: - Kevésbé newwave. - Az utasoknak egy picit többet kell gyalogolni felfele.
Már ne haragudj, értesz valamit is ehhez az egész témához? Szerinted olyan villamosokat gyártanak, amiket szét kell szedni vontatás előtt? Meg miért szabadulna el lejtőn? A bejárható ívsugár meg nem vonatás függő szerintem. Egyéb zöldség?
Meg egyébként is mi lenne, ha nem temetnéd el a típust még forgalomba állás előtt?
Attól még hogy van rajta egy kampó nem tudod hogy miként vontatható a 6-os vonalán! Például szétszedés nélkül lehet e r=17 ívsugárban vontatni? Mennyi idő a szétszedés (ti. közben az utasok topognak). Egyáltálán miként viselkedik a leejtőkön (nem szabadul e el)? Lehet hogy ha nem szedik szét akkor vontatni és tolni kell egyszerre? És a többi, és a többi....
Idézet belinkelt veke-cikkből: "A kocsi orrának burkolata alatt található a kihajtható vonókészülék, amely elektromos csatlakozásokat nem tartalmaz, kizárólag a jármű elvontatására szolgál." hozzátartozó kép
Felhívnám figyelmedet, hogy a combino-k érkezésével az UV-k selejtezésre kerülnek, tehát nem fognak külvárosban sem közlekedni :D egyébként prágában is bőven látni t3-as villamosokat a belvárosban és a külvárosban egyaránt (47-49 azért rendesen bemegy belvárosba!) :)
"Állítólag kapnak hozzájuk szerelőket kinntről, mégpedig azért, hogy hozzá se' nyúljanak. A magyarok keze valamihez hozzányúl, akkor itt az armageddon, ő szerintük.." Nem hiszem, hogy ilyen drasztikusan kéne értelmezni a dolgot. Teljesen normális, hogy egy komoly cég egy prototipus járműre a garancia mellé szervízelést is nyújt - ez szerintem elvárható. Állítólagról pedig: "A villamosokkal együtt komoly tartalékalkatrész-készlet is érkezik, kb. 1 milliárd forint értékben. A villamosokra a Siemens három év garanciát vállalt, e mellett két évig a gyártó végzi a járművek karbantartását is. Ez a karbantartási szerződés meghosszabbítható." A Combino történet folytatódik
Ezek szerint (ha igaz a leírás) akkor a vezérlés precízen van megépítve.
Én azt is kiérzem a beszámolóból, hogy a gyártó ha a fene fenét eszik is (hiba esetén) akkor is önjáró kiállásra tervezte a járművet. Az "egykampós" vontatás az UV pót kivételével eddig nálunk nem volt ismert. Ha szükség lesz rá nyitott kérdés hogyan lehet megcsinálni a kőrúton...
Nagyot néztem, mikor ezt olvastam a cikkben. Amire alapoztam, az NZA írása volt:
A nagykörúti forgalomra rendelt jármű az első és a hátsó kocsirészen mindkét oldalon dupla ajtót igényel, emiatt a korábbi egy kerékpárt hajtó alvázra szerelt motor nem lenne alkalmazható, helyigénye miatt. Az első forgóváz motor nélküli kialakítása pedig nem szerencsés. Ezért a jelenlegi tervek szerint a Combino bevált "forgóvázát" szerelik be ... - Szerintem ebből az következik, hogy az első forgóváz hajtott, de legalábbis félreérthető. Én meg félreértettem :)