Keresés

Részletes keresés

c4 Creative Commons License 2006.03.08 0 0 290
ez komoly? azért egy ICS az nem kevés vas. Meddig tart, amig a legények elérik a normális sétasebességet (az ICS álló helyzetből 2-3 legény által tolva mennyi idő alatt gyorsul fel 4 km/h-ra)? :-) egy személyautót 1-2 mp alatt egyedül is bőven fel lehet gyorsítani 4 kmh fölé. - c4 
Előzmény: csuklo (285)
Fricy Creative Commons License 2006.03.07 0 0 289
g86 Creative Commons License 2006.03.07 0 0 288

..csába, elszámoltam. Az a 700 inkább 350. Elnézést kérek.

 

Bár a lényegen nem változtat.

Előzmény: g86 (284)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2006.03.07 0 0 287
Próbálkoztatok Bengálival is? Az azért kihívásnak tűnik! :)

"(...)
Az elsô be is jön, de csakhamar pörgô és látványos szikrákat hányó kerekekkel megáll. Hiába lapátoljuk alá a homokot. Nincs mit tenni, az ötven ember két oldalról nekifeszül a villamos oldalának és hangos, ütemes nyögések közepette elkezdi tolni a sárga ócskavasrakást. Leszállnak az utasok is, segíteni. Csúszkálunk és szerencsétlenkedünk a latyakban. A villamost egészen a keresztezô 3-as út közepéig ki kell tolni, így a megállót is áthelyezzük a keresztezôdés mögé.
(...)"

E-ej uhnyem...

/a/
Előzmény: csuklo (285)
kawirzbácsi Creative Commons License 2006.03.07 0 0 286

Ha vendégforgóvázon áll, akkor egy is elég.

üdv én.

Előzmény: csuklo (285)
csuklo Creative Commons License 2006.03.06 0 0 285
Én mint egyszerü BKV Műszakos csak anyit mondok, hogy egy ics-t két három markos ember símán odéb tól!
Előzmény: g86 (284)
g86 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 284

Már bocsáss meg, megosztanál néhány adatatot velünk azok közül amiből dolgozol

 

Nem osztanék meg. A szükséges (méret, tömeg) adatok számos helyen elérhetők a világhálón.

 

1-2. Nem sok. Gondolj bele, egy üres vasúti kocsit egy ember simán el tud tolni.

 

3-4. Kis kocsikat pakolnak a kerekek alá.

 

5. Na ez tényleg középiskolai fizika. Ahogy én számoltam, egy 17 méteres ívben megközelítőleg 700 kN-nal kellene húzni a csatlást, hogy a villamos boruljon.

 

Remélem, érzed a (három nagyságrendnyi) különbséget az "egy ember etolja" és a 700 kN között.

Előzmény: boembike13 (277)
Norboy Creative Commons License 2006.03.06 0 0 283

"A mukik fealdata kimerült abban hogy forgóvázakat furikázzanak ide-oda. "

 

 

 

Hát ezzel azért vitatkoznék, meg írtak is néhány ellenkező infot, szóval úgy látom nem érdemes beszállnom a vitába:))))

Előzmény: boembike13 (279)
vaskerék Creative Commons License 2006.03.06 0 0 282

Mit jelent az, hogy egy villamos "önvontató"?

Mit jelent az, hogy "beáll a motor"?

Mit jelent, hogy "beáll a csapágy"?

Előzmény: boembike13 (280)
vaskerék Creative Commons License 2006.03.06 0 0 281

Rajtam kívül már mindenki feladta...

 

1. A szükséges indító vonóerő-szükségletet nem ismerem.

    A 0-10Km/h közötti vonóerő-szükséglet karakterisztikáját nem tudom kiszámolni.

 

2. Az 1-es pont.

 

3. Miért lenne "beszorulva" a forgóváz?

 

4. A 3-as pont.

 

5. Miért kellene bedönteni a villamost?

 

 

A Muki indító vonóereje ideális pályaviszonyoknál 80KN.

Előzmény: boembike13 (277)
boembike13 Creative Commons License 2006.03.05 0 0 280

"A forgóváz szorulását nem értem, mert a vontatómotor "döglése" esetén az szabadon forog... "

És ha beáll a motor vagy épp az egyik kerék csapágya? Ugyanis az adatok szerint fogaskerék kapcsolat van a kerék és a motor között. Ennek a hazai por és sóviszonyok figyelmbe vételével megvan az esélye...

 

"A vontatási erő az ívben mindig az ív érintőjével azonos irányba hat "

Mivel a kocsiszekény tengelye ívben nem esik az ív (sinpártól számított) középpontjára, ezért szerintem a vontatott forgóvázra nem ilyen erő hat, hanem attól eltérő irányú. Ezt az erőt maga a forgóváz a sín segítségével "konvertálja át" ív érintőjével azonos irányba ható erővé, és a "melléktemék" egy erre ~merőleges erőhatás lesz.

 

Előzmény: vaskerék (276)
boembike13 Creative Commons License 2006.03.05 0 0 279

"beállítanak a combinokkal mi meg várjuk őket Muki-kal!"

Ha jól sejtem eddig ilyen eszközre nem volt szükség, ezért nem szereztek be ilyet. Ennek oka, hogy eddig minden budapesti villamostípus "önvontató" kivitelű volt. A legnagyobb kihívást a single ICS jelentette meghibásodása esetén, amiért rendszerint kiküldtek egy másikat. A mukik fealdata kimerült abban hogy forgóvázakat furikázzanak ide-oda.

Ez a helyzet a combi belépésével gyökresen megváltozik, mivel ugye ő nem "önvontató" kivitelű. Ezt persze ki kell próbálni és be kell gyakorolni a BKV szakembereinek.

Előzmény: Silenth Night (271)
boembike13 Creative Commons License 2006.03.05 0 0 278
"Ez így ahogy leírtad igaz is de azok a (Mukik) valószínüleg MÁV sarok ütkzővel voltak megáldva! És több mint valószínü, hogy lég fékkel voltak összecsatolva!!!"
Ja bizony, és nem azért vontatták őket mert például beállt egy vagy két fél forgóvázuk...
Előzmény: csuklo (274)
boembike13 Creative Commons License 2006.03.05 0 0 277
Már bocsáss meg, megosztanál néhány adatatot velünk azok közül amiből dolgozol (különös tekintettel arra hogy eddig még senki sem rakott össze ilyen járművet):

1). Mekkora vonatóerő szükséges egy ilyen kombi megindításához vontatással (0-ról 10 kmh)?

2). Mekkora vonatóerő szükséges egy ilyen kombi megindításához vontatással r=17m íven (0-ról 10 kmh)?

3). Mekkora vonatóerő szükséges egy ilyen kombi megindításához vontatással r=17m íven, ha az egyik ív középpontja felé eső fél forgóváz be van szorulva (0-ról 10 kmh)?

4). Mekkora vonatóerő szükséges egy ilyen kombi megindításához vontatással r=17m íven, ha az két az ív középpontja felé eső fél forgóváz be van szorulva (0-ról 10 kmh)?

5). 4). Mekkora erő szükséges a jármű bedöntéshez a középpont felé r=17m íven a csatlás magsságában?

Ezen már el is indulhatunk....

Mellesleg kerestem indító vonóerő adatokat (pl. muki vagy M31), de a legkisebb jármű amire találtam a V63-as, de azzal itt nem számolhatunk....
Előzmény: g86 (270)
vaskerék Creative Commons License 2006.03.05 0 0 276

Az alvázra ilyenkor szinte nem hat hosszirányú erő.

 

Ez csak akkor lenne igaz, ha az összes forgóváz hajtott lenne, és feltételeznénk egy ideális, teljesen sík egyenes vonalvazetést, és a hajtott egységek közötti teljes szinkront.

Azonban ez nem valósulhat meg a nem tökéletesen egyenlő tapadás, a kerékperdülés, és a függőleges, és visszintes síkban tapasztalható pályaegyenletlenség miatt.

Ezért a szekciók között nem statikus, hanem dinamikus erőhatások ébrednek, és nem csak hosszirányban.

 

 

Ha meghibásodás történik és a járművet vontatni kell, akkor gyökresen megváltozik a helyzet. Az alváz szerepe lesz hogy teljes tömeg mozgatásához szükséges vontató vagy fékezőerőt kifejtse. Ekkor már igyen komoly hosszirányú erők ébrednek. A forgováz szerepe pedig abban merül ki hogy irányba tartsa az alávzat.

 

Jármű alacsony padlós, így nem alvázas. A járműszekrény képez egy önhordó egységet, ezért jelentett gondott a járműszekrények korábbi repedései, az aluminium szerkezetű konstrukcióknál. A többit már fent vázoltam.

 

 

Az igazi próbatétel pedig az ív. Itt ugyanis a vonatási erő az ív érintőjével nem azonos irányban hat, még pontosabban az (kör)ív középpontja felé. Ez extra igénybevételnek teszi ki a sínt (például törés), és különleges terhelésnek a járművet. Ilyenkor rendkívül fontos a jármű tömegeloszlása (kritikus például a tetőn elhelyezett berendezések súlya). Erre jöhet még ha egy vagy két forgóváz fél be van szorulva.

 

A vontatási erő az ívben mindig az ív érintőjével azonos irányba hat, vagyis az ív sugarára merőleges azonos kiindulási pont esetén.

A járművet a kisiklástól a kerekek (nincs tengely) nyomkarimái védik meg.

Ezek végtelen támadáspontja esetén az elmozdulás iránya az ív.

A sínszálakat meg úgy méretezték, hogy ezeket az erőket évtizedekig elviseljék.

 

A forgóváz szorulását nem értem, mert a vontatómotor "döglése" esetén az szabadon forog...

 

 

Előzmény: boembike13 (268)
csuklo Creative Commons License 2006.03.05 0 0 275
Ui: lehet, hogy tévedek!!!!
De holnap megyek oktatásra és pontosan meg kérdezem mert az ithon lévő könyvekben nem találtam semmi biztosat:(
Előzmény: csuklo (274)
csuklo Creative Commons License 2006.03.05 0 0 274
"Ezt a 15 tonnás csatlást nem teljesen értem.

- A kapcsolószerkezet ilyen nehéz lenne?

- Csak ekkora tömegű járművet vontathat?

- Ilyen hosszirányú vonóerőt (150KN) visel el a kapcsolószerkezet?"

Nos én a harmadikra céloztam!
tehát egy muki csatlása max 15 tonnát húzhat vagy tolhat.

"Még egyszer leírom, ezúttal utoljára.
A GANZ gyárból 180 tonna maximális tömegű transzformátorszállító kocsikat két MUKI továbbított. (A kocsi végein egy-egy.) A villamospályákból kiágazó iparvágányokon is több teherkocsit voltak képesek továbbítani, szintén kettős felállásban a szerelvény végein."

Ez így ahogy leírtad igaz is de azok a (Mukik) valószínüleg MÁV sarok ütkzővel voltak megáldva! És több mint valószínü, hogy lég fékkel voltak összecsatolva!!!

És egy apróság azóta a jármüvek azóta nem fiatalodtak és csak fogynak:(
Előzmény: vaskerék (273)
vaskerék Creative Commons License 2006.03.05 0 0 273

Mivel a mozdonyok (MUKI) csatlása csak 15t ás így a szrerelvény összálítása MUKI+MUKI+Combínó+MUKI+MUKI lehet kicsit íronikus.
Mielött valaki rám vetné az első követ ez amolyan folyósói pletyi!!!!

 

Az utolsó sorodban van az igazság...

 

Ezt a 15 tonnás csatlást nem teljesen értem.

- A kapcsolószerkezet ilyen nehéz lenne?

- Csak ekkora tömegű járművet vontathat?

- Ilyen hosszirányú vonóerőt (150KN) visel el a kapcsolószerkezet?

 

Még egyszer leírom, ezúttal utoljára.

A GANZ gyárból 180 tonna maximális tömegű transzformátorszállító kocsikat két MUKI továbbított. (A kocsi végein egy-egy.) A villamospályákból kiágazó iparvágányokon is több teherkocsit voltak képesek továbbítani, szintén kettős felállásban a szerelvény végein.

 

Az MB UNIMOG pedig ezt a problémát is megoldja, hiszen vonóereje nagyobb, mint a MUKI-é. Itt is egy-egy jármű a vontatási, és fékezési műveleteknek maradéktalanul eleget fog tenni.

Előzmény: csuklo (269)
csuklo Creative Commons License 2006.03.05 0 0 272
Hát igen:)
Előzmény: Silenth Night (271)
Silenth Night Creative Commons License 2006.03.04 0 0 271

szia:)

 

hmmm... ez biztosan nagyon érdekesen fog kinézni ebben a formában!:)

az a baj hogy ezt valahogyan el is tudom képzelni, hogy beállítanak a combinokkal mi meg várjuk őket Muki-kal!:)

 

üdv

Előzmény: csuklo (269)
g86 Creative Commons License 2006.03.04 0 0 270

A villamost felborítani nem tudod. Ha az agyad helyén agy van, erre magadtól is rájöhetsz.

A forgóváz pedig előbb ugrik le a sínről, mint hogy akkora oldalirányú erőt adna át, ami eltöri a sínt.

 

Ja, mégvalami:

 

Azzal sem árulok el titkot, hogy a legnagyobb az ív érintőjével nem azonos irányban ható erő a vontatott oldalhoz közelebb eső második forgóváznál ébred.

 

Ez úgy jött ki, hogy az összekötött gyufásdobozok közül a második borult fel először?

Előzmény: boembike13 (268)
csuklo Creative Commons License 2006.03.04 0 0 269
Egy vicc!

A világ leg hosszab és talán leg korszerűbb villamosát veszük meg de ha nem kapunk időben unimogot akkor közel 100 éves villamos mozdonnyal fogjuk vontatni!!!

Mivel a mozdonyok (MUKI) csatlása csak 15t ás így a szrerelvény összálítása MUKI+MUKI+Combínó+MUKI+MUKI lehet kicsit íronikus.
Mielött valaki rám vetné az első követ ez amolyan folyósói pletyi!!!!
boembike13 Creative Commons License 2006.03.04 0 0 268

"Az "ívvel azonos irányban ható erő" nincs. Az erők vektorai egyenesek, és nem "ívek". "

Nem akartam túlbonyolítani, a pontos kifejezés az ív érintőjével azonos irányban ható erők. A veszélyesek az ív érintőjével nem azonos irányban ható erők.

 

"Síntörés? Nem jellemző"

Még mindig nem értjük egymást.

 

a). Amikor a tárgy villamos saját hajtással fut akkor működését úgy kell elképzelni mintha n darab forgóváz önállóan rohangálna a vonalon, és az alváz szerepe csak az utasok szálításban merül ki. Az alvázra ilyenkor szinte nem hat hosszirányú erő. Ekkor persze tökmindegy milyen íven fordulsz.

 

b). Ha meghibásodás történik és a járművet vontatni kell, akkor gyökresen megváltozik a helyzet. Az alváz szerepe lesz hogy teljes tömeg mozgatásához szükséges vontató vagy fékezőerőt kifejtse. Ekkor már igyen komoly hosszirányú erők ébrednek. A forgováz szerepe pedig abban merül ki hogy irányba tartsa az alávzat.

Az igazi próbatétel pedig az ív. Itt ugyanis a vonatási erő az ív érintőjével nem azonos irányban hat, még pontosabban az (kör)ív középpontja felé. Ez extra igénybevételnek teszi ki a sínt (például törés), és különleges terhelésnek a járművet. Ilyenkor rendkívül fontos a jármű tömegeloszlása (kritikus például a tetőn elhelyezett berendezések súlya). Erre jöhet még ha egy vagy két forgóváz fél be van szorulva a hajáts miatt pont az ív közepe felé eső oldalon. Azzal sem árulok el titkot, hogy a legnagyobb az ív érintőjével nem azonos irányban ható erő a vontatott oldalhoz közelebb eső második forgóváznál ébred. Ez a jármű hosszával négyzetesen növekszik (és erre jöhet még a beszorult forgóváz). És persze ilyenkor még utasok sincsenek rajta, akik javítják a jármű tömegeloszlását...

 

"Egy 54 méter hosszú villamost nem lehet felborítani kis sugarú ívekben."

Tudtommal eddig a kérdéses járműből egyetlen darabot sem szereltek össze. Akkor ezt honnan tudod?

 

Előzmény: vaskerék (247)
boembike13 Creative Commons License 2006.03.04 0 0 267

"Miért kellene vontatni? Saját hajtása van!"

A vásárló bemegy az autókereskedésbe és nézelődik a járművek között. Feltűnik neki hogy az egyik autóban nincs hely a pótkeréknek. Megkérdezi az eladót miért van így? A tapasztalt kereskedő azt válaszolja: "nincs szükség rá mert ennek a járműnek a kereke sosem lyukad ki". Azért a vevő tovább kukacoskodik,  "és ha valami meghibásodik benne valami, mit kell csinálni"?  A tapasztalt kereskedő válasza: "ez az autó sosem hibásodik meg uram!".

Most képzeljük el azt a szituációt amikor ezt a választ egy közbeszerzési eljárás során elfogadják, légyen szó akár autóról akár villamosról...

 

"Egy közel egymilliárd forintos járműre a "takarítás" szó elég durva."

Utasként a megállóban várva a felmentősereget bizonyosan ezt a kifejezést használnám.  

Előzmény: vaskerék (248)
kawirzbácsi Creative Commons License 2006.03.01 0 0 266

És itt http://www.kawirz.de/Potsdam.htm  vannak a képek.

üdv kawirz

Előzmény: kawirzbácsi (265)
kawirzbácsi Creative Commons License 2006.03.01 0 0 265

Haló mindenki!

Most jöttem vissza Potsdamból, egész délelőtt Combino-ztam.

Nem mondom már régen villamosoztam ilyen jót.

Képeket is csináltam, és hamarosan egy külön oldalon fogom megmutatni.

A proto tipus az a kocsiszinben volt javitáson, sajnos nem tudtam bejutni, de van egy terminusom március 30-án csőtörtökön. Akkor kapok engedélyt a fotózáshoz is.

üdv kawirz

kawirzbácsi Creative Commons License 2006.03.01 0 0 264

Ne haragudj, de én  az R2 es névre gondolok.

Ezeket az R-etéseket csak a bayorok használják.

Különben ezek a típusok Berlinben is járnak, ott "kacsáknak" nevezik őket.

üdv kawirz

Előzmény: betax (263)
betax Creative Commons License 2006.02.28 0 0 263
Nem értelek, mit nem értek? : ) Csupán annyit írtam, hogy sokkal mélyebb nyomot hagytak bennem a müncheni villamosok, mint a KCSV6-os. A legjobb élményem a nyáron szárított-virág díszítéssel ellátott P3 tipusú szerelvényel volt :)
nah, de abbahagyom offolást :P
Előzmény: kawirzbácsi (262)
kawirzbácsi Creative Commons License 2006.02.28 0 0 262

Nézz be ide, http://www.mvg-mobil.de/tram.htm

akkor megtudod pontosan hogy miről van szó.

üdv kawirz

Előzmény: betax (261)
betax Creative Commons License 2006.02.27 0 0 261
Valóban R2-es :) Nem tudom, nekem a müncheni villamosok jobban bejöttek, mint a KCSV6 ;)
Kicsi offolás még: München villamostörténete
Előzmény: csuklo (257)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!