Keresés

Részletes keresés

krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.25 0 0 326

A gray és a cmyk mint ahogy a neve is sejteti ezekre vonatkozik. Ha nem dolgozol négyszínes anyaggal, akkor nem érdekes.

 

A nyomtató kalibrálás sem ördöngős dolog, csak ahhoz is kel "műszer" és az még drágább. Lejebb volt egy ajánlat 2.500 FT-ért. Ha mindig azt a tintát és papírt használod, akkor érdemes megejteni mert annyit megér. Két A4-est kell nyomtatnod és a srác beméri és elkészíti a profilt.

 

Könyvről nem tudok, de bróbálj a neten kersegélni.

 

MIt mutat az ECI képe?

Előzmény: vzstrial (322)
Abrash Creative Commons License 2007.02.25 0 0 325
perceptualt szvsz felejtsd el orokre! relativ colorimetricet javaslom.
Előzmény: vzstrial (320)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.25 0 0 324
Na ezt még párszor elolvasom:) gyakorlatilag én nem fogok belőle semmit érezni, ha itthon nyomtatgatok:) mert ha nem, akkor annyira nem fontos, bár jó tudni, hogy mire van.
Előzmény: Abrash (323)
Abrash Creative Commons License 2007.02.25 0 0 323
A "proof" otthon nem tul fontos. Nekem pl van lyan (céges) feladatom, hogy tintasugarassal ellenőrzési céllal olyanra nyomjak cmyk anyagot, minta nyomdázták volna. Ez a "proof" fogalma.
Előzmény: vzstrial (320)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.25 0 0 322

Szia Krisz!

 

Oké, ezt a részét értettem már:) Belőttem a PS-t, ahogy mondtad. Az alatta lévő cmyk, meg ilyenek zavartak meg... de akkor végülis nem olyan bonyolult ez:)

Már csak a nyomtatót kéne kalibrálni, és akkor nagyon boldog lennék:) Tudsz valami könyvet mondani, ami a kalibrációval, színterekkel, ilyen alapokkal, haladó dolgokkal foglalkozik? Vagy innen-onnan szedtél össze tudást?

Előzmény: krisz001 (krisz001) (321)
krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.25 0 0 321

Örülök, hogy alakul a dolog :)

De még mindig nem teljesen ok.

 

PS esetén a monitor profilod az az, mait a loader betölt (monitor kalibrált profilja), tehát itt nem kell (és nem is tudsz) megadni.

 

Amit meg kell adni, az a munka színtered (Te esetedben sRGB).

Még egy dolgot tudatni kell vele, hogy mit tegyen, ha a kép nem ebben a színtérben van, azaz konvertálja-e és azt hogyan. Erre szolgál a "color management policies". Itt add meg, hogy "RGB: Preserve Embedded Profiles". Ekkor a kép beépített színterét használja, azaz nem konvertálja át, ha nem sRGB (ha azt akarod, hoyg mindig konvertáljon, akkor add meg, hogy "convert to working RGB".

Alatta szerepel, hoyg az eltérő profil esetén megkérdezze-e a konverziót, vagy sem. Érdemes a kérdést választani (pipáld ki mindegyiket), mert ekkor lesz lehetőséged ebbe beleavatkozni (és tudsz is róla).

 

Ha ezeket megtetted, akkor PS-ben heylesen kell látnod, amit még hangolhastz a "fewer options"-ra megjelenő konverziós beálltással (intent, black point compensation stb).

 

Az ACDSee-t annyira nem ismerem, de ott is a lényeg, hogy a monitor profilod a kalibrált legyen, használd a beágyazott színteret.

 

Mivel nem ebből nyomtatsz (gondolom), szerintem a többi nem érdekes. De valóban , ha lenne profilod a nyomtatóhoz, ést ezt akarnád használni, akkor itt kellene megadnod, és beállítani a konverziót (intent).

 

SZVSZ a PS-nek jobban hihetsz. De tegyél egy próbát. Töltsd le a ECI monitor teszt fájl-t és nezd meg a két alkalmazásban. PS-nél ne konvertáld át. Ha minden jó, akkor látod a feketében és fehérben is a feliratot. Természetesen valós méretben nézd.

Nem vagyok benne biztos, hogy mindkét alkalmazásban ugyanúgy lehet látni.

Előzmény: vzstrial (320)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.25 0 0 320

na közben kicsit ügyeskedtem:)

az Acdsee-ben bekapcsoltam a színkezelést. Nekem a 9es verzió van, azt mondom, hogy itt mit csináltam, elvileg a 8as is így néz ki, ha valaki azt használja.

Szóval, bekapcsoltam a színkezelést, és a kis thumbnail-ekre is alkalmaztam, hogy azokat is úgy mutassa. A következő lépés az volt, hogy kiválasztottam a Default input profile-t. Itt én az sRGB-t vettem alapul, hiszen amikor fényképezek akkor sRGB-be lövöm a képeket. Ez eddig gondolom oké. Az alatta lévő "Use Embededd profiles when found in image files" na ezt nem pipáltam ki.

Output:

- Monitor profile: ide raktam be bekalibrált icc profilt amit a spyder adott.

- Printer profile: ide egy sima sRGB-t adtam meg, ha lenne kalibrált profilom azt tenném ide. Végül van egy olyan "Rendering Intent" itt hagytam a perceptual-on. ezt értelmeznem kellene, hogy mit fog melyik csinálni.. gondolom ez csak akkor érvényes ha ACDSee-ből nyomtatok ugye?

Ja és a legfontosabb, a BASIC Color management-et választottam, ami az én monitoromra és nyomtatómra vonatkozik. A Proof-ot nem nagyon értem, hogy mire használjam, hogy úgy nézzen ki mint egy másik eszközön (persze ha az is kalibrálva van, és az is ezeket a beállításokat használja, akkor a két sRGB-s kép egyforma kell legyen ahogy értelmezem ezt a dolgot). Na idáig jutottam, már csak a PS-ben kéne egy kicsi segítség, hogy ott is ennyire jól be tudjam állítani a dolgokat. Remélem most érthetőbb, célratöröbb voltam mint a mútkor.

 

üdv vZs

Előzmény: vzstrial (319)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.25 0 0 319

huh, közben előjött a nagy gond:

Kalibrálva van a monitorom ez oké, nem gond, hanem jó. A gond ott kezdődik, hogy ACDSee-ben a színkezelést kikapcsoltam. Ott nézegetem a képeket. Amikor meg akarok nyitni egyet, pl ps-ben hogy variáljak na akkor jönnek a gondok. Amikor megnyitom akkor kicsit más színben jelenik meg a kép mint amit pl. ACDSeeben látok. Ez miért van? A ps színkezelése miatt? Ezt mire érdemes állítani? Próbáltam a monitor profilra, akkor is mást kapok, állítottam sRGB, aRGB miníg teljesen mást kaptam. Nem lehet hogy PS-ben is és ACDSee-ben is ugyanazt a képet lássam? Mi a fenét teszek rosszul?

üdv vZs

Előzmény: vzstrial (318)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.24 0 0 318

Szia Krisz01!

Köszike, kicsit már világosabb lett a dolog. Bocs, hogy most reagálok, de most volt időm leülni normálisan a gép elé, és mgnézni miről is van szó:)

 

"A windowsban még meg lehet adni profilt a nyomtatónak, de ez csak akkor lesz aktív, ha nem a nyomtató kezeli, hanem az ICM ("központi" color manager)." ezt értem, meg is adtam egy sima sRGB profilt a nyomtatónak, de akkor ezekszerint nem fog menni ezzel, hanem csak akkor ha kikapcsolom a nyomtató színkezelését? Mármint nyomtatáskor azt mondom neki, hogy ne a nyomtató kezelje a szineket ugye? Vagy félreértettem?

 

"Amennyiben  nyomtatsz is, akkor két dolgot választhatsz:

- a program végezze a konverziót (nyomtató színterébe helyezés a profilja alapján)

- a nyomtató programja tegye ezt."

utóbbira előbb kérdeztem, elsőre meg: ha volna egy kalibrált profilom akkor azt adjam meg pl a Photoshopnak a color management résznél ugye? Mármint amikor nyomtatok, kiválaszthatom hogy a nyomtató kezelje vagy ne. Na itt válasszam akkor a kalibrált profilt ugye?

Előzmény: krisz001 (krisz001) (307)
Abrash Creative Commons License 2007.02.21 0 0 317
igy mar jo :) . a perceptual kompresszioja Rip (driver, implementacio, stb) fuggo.
Előzmény: krisz001 (krisz001) (314)
Abrash Creative Commons License 2007.02.21 0 0 316
korrekt! amire reagáltál, az szezon a fazonnal kolorimetria ugyben. Kiegészitve: nyomtatásban a rel és absz kolorimetria a ref profil fehérpontját hozza, ill nem hozza.
Előzmény: Képkovács (312)
Degeczi Creative Commons License 2007.02.21 0 0 315
hát ez könnyen lehet, valóban!
hiszen mérés előtt kalibrálnia kell magát a saját bölcsőjén - és ahhoz persze le kell szedni a képernyőről
két hónappal ezelőtthöz képest pedig tényleg nem ugyanoda ment vissza

eljátszok majd ezzel is, köszi!
Előzmény: krisz001 (krisz001) (314)
krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.21 0 0 314

"absolute" igazad van :)) köszönöm, hogy szóltál!

 

Ezért sem szeretek éjszaka írogatni (nappal meg nem sok időm van :))

 

Azért is hívják abszolutnak mert minden a helyén marad.

Az összenyomás inkább a  perceptual-ra jellemző, ahol az arányok megmaradnak, de az egész paszírozódik bele.

 

Ha még lenne benne félreérthető vagy hibás, akkor kérem jelezzétek.

 

 

Degeczi:

ha megnézed a gamma eloszlását, láthatod, hogy nem mindegy hol mérsz. Amennyiben levetted és vissza tetted a műszert, akkor már eleve más eredmény születhet. Ez is ad eltérést.

Előzmény: Képkovács (312)
Degeczi Creative Commons License 2007.02.21 0 0 313
köszi, én is abban bízom, h csak bejáratós TFT még, és pár hét múlva már nem lesz ugyanilyen csökkenés
Előzmény: krisz001 (krisz001) (311)
Képkovács Creative Commons License 2007.02.21 0 0 312

- absolute colorimetric (az egészet addig nyomja össze, míg bele nem fér, lényege, hogy a színtér alakja megmarad)

 

Lehet, hogy én tudom rosszzul? - de ez szerintem nem így van...

 

Szerintem helyesen így lenne:

Az abszolut illesztés megpróbál minden pontot a maga abszolut értékén ábrázolni és nem veszi figyelembe a média határait. Ezért, ha pl. a média nem képes a csúcsfényeket vagy a mélyárnyékokat kirajzolni, akkor ezekben a területekben részlet és tónusvesztés léphet fel, de gamutvesztés is lehetséges, ha a média nem megy el gamutban a szükséges értékig. Ebben az intent módban a színreferencia is natív módon ábrázolódik, azaz pl. nem fog megtörténni egy 6500K-es és egy 5000K-es profil közötti referenciaillesztés sem.

Itt a média mintegy kimetszi az eredeti natív térből azt a térfogatot, amit ő ábrázolni képes mindenfajta összenyomás, vagy illesztés nélkül, ami meg kilóg a média képességeiből, az elvész.

 

Javítsatok ki, ha eddig rosszul tudtam.

Előzmény: krisz001 (krisz001) (307)
krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.21 0 0 311

A fény erősségének változtatására két lehetőséged van:

1., maga a féynerő

2., az RGB ágyuk

 

Ebből következik, hogy amennnyiben az RGB ágyuk meghajtását megváltoztatod, akkor megváltozik a fényerő is. 

 

Sajnos a TFT-k valamenniyre ingadozhatnak (pláne amíg "frissek").

Tegyél egy próbát: kalibráld be a cuccot és pár óra múlva nézd meg. Nem biztos, hogy koppanásra ua. az értéket fogod kapni (sajnos).

 

Kalibráláskor érdemes az RGB vezérlés és a fényerő beállítását egymás után többször elvégezni, hiszen az RGB ágyukkal belőtt fehéregyensúly kihat a fényerőre és a féynerő változtatáskor is elmehet a fehéregyensúly. Tehát ezt addig ismételgesd oda-vissza amíg már nem kell egyikhez sem nyúlni. Ez után jöhet a profil készítése.

 

Ha mindennel kész vagy akkor hátradőlhetsz, de ha még nyugodtabb akarsz lenni, akkor kezded előlről. Ha ekkor is megmaradt fehéregyensúly és a fényerő akkor már tényleg nem tudsz mit matatni (nincs értelme :))

 

Attól nem kell félned, hogy ilyen gyorsan öregszi, max. a fentieket nem vetted figyelembe vagy még bejáratós, esetleg a "természetes" ingadozás ad egy kis eltérést.

Amit még érdemes megnézni (ha fel akarod megad húzni), hogy mennyire egyenletes a gamma a monitor teljes felületén (pl. a PixPerAn progi segítségével).

Előzmény: Degeczi (310)
Degeczi Creative Commons License 2007.02.21 0 0 310
tapasztalt kalibráló véleménye érdekelne:

két hónapja vett Samsung 215-öt rögtön bekalibráltam kölcsönkért EyeOne Proval, és most ismét hazavittem a műszert

a programjával először a kontraszt beállítása történik: ez a monitor menüjében most is ugyanazon a "72"-es értéken optimális
ezután jön az RGB csatornák behangolása: ezek a megcélzott 6500K-hoz "40" körüli értéken adták a legjobb eredményt - most is csak enyhe, 1-2 fokozat eltérés tűnt a legjobbnak

utoljára jön a fényerő beállítása, ott azonban a monitor "30"-as értéke 2 hónapja 133 cdm-et eredményezett, most csak 124-et!
természetesen nem maga az eltérés zavar, ami szemre észre sem vehető - de vajon ez egy folyamat kezdete lenne? (otthoni használatról van szó, tehát saccra max 2-300 üzemóra ha lehetett eddig) vagy egy új monitornál nagyobb kezdeti csökkenés várható? netán az RGB értékek kis változtatása is okozhatja?

persze pár hét múlva ismét megnézem, csak jó lenne tudni mi egyébként a szokásos, normális elhasználódás
czy Creative Commons License 2007.02.21 0 0 309

Ez nagyon jó :-)

Kösz, nekem is helyrepofozott pár mozaik kockát :-)

Előzmény: krisz001 (krisz001) (307)
krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.21 0 0 308

Na jól elmentek a képek :))

Feltettem ide is (jobban látható).

Előzmény: krisz001 (krisz001) (307)
krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.21 0 0 307

Hú :)

 

Akkor az alapoktól:

 

Van a színtér, ami tartalmazza a színeket. Sajnos az eszközök ennek csak egy részét tudják lefedni.

 

    

 

Az eszközök közül a legtágabb színtere (a mi vonatkozásunkban) a digitális fényképezőgépnek van (már ez is kisebb mint a teljes színtartomány, tehát bizonyos színek kilógnak). Az eszközök színprofilja azt is megmondja, hogy mely színeket tudja befoglalni. Nyílván minden eszköz másra képes. Bizonyos színek ez egyikbe beleférnek a másikban pedig nem. Ami nem fér bele az elveszik.

 

Adott a gép képe (a színtér ábrán látni, hogy mely színeket tudja megörökíteni). Amikor exponálsz, akkor RAW esetén ez a színtér a kiinduló alap. Ha sRGB-t választasz pl. jpg esetén, akkor abba teszi át, ha adobeRGB-t akkor abba. Nyílván RAW esetén csonkolódik legkevésbé.

 

Ez után következik a kép feldolgozása. Jpg-t nem említem, mert ott ez már adott, de RAW esetén valamilyen színtérbe el kell helyezni. Ezt hívják "munka" színtérnek, tehát amiben dolgozol (sRGB, adobeRGB, ProPhoto stb.). Itt látható, hogy a ProPhoto tartja meg a legtöbb színt.

 

Tehát ekkor adott egy színterű kép, amit meg kell jeleníteni (pl. monitor, nyomat).

Amikor bekalibrálod a monitort, akkor a progi kiteszi a képernyőre a színeket és megméri, majd összehasonlítja a referencia értékével (amit megjelenített). Ez alapján létrehoz egy profilt, ami szerint a monitorodra eredetileg küldendő kép módosítva lesz. Ez csak a monitorra kerülő értékekkel foglalkozik, az archív képet nem csonkítja. Ugyan ez a helyezet nyomtatáskor is. Mindkét esetben vannak színek amik kilógnak, ezeket nem fogod látni. Jó kérdés, hogy ezekkel mi lesz?

Erre alapvetően négy lehetőséged van:

- perceptual (vizuális összhatásra törekszik, általában vegyíti a lentieket)

- saturation (ez a leginkább kerülendő, amolyan szép színezett akármi lesz)

- relative colorimetric (ami belefér az a helyén marad, ami kilóg azt betolja)

- absolute colorimetric (az egészet addig nyomja össze, míg bele nem fér, lényege, hogy a színtér alakja megmarad).

 

Ezt az egészet a color manager fogja össze és ő gondoskodik arról, hogy amikor az egyik eszközről átkerül a kép egy másikra (pl. megjeleníted a monitoron vagy nyomtatod), akkor a kép színei hogyan ábrázolodjanak, azaz hogyan helyezkedjen el a fogadó eszköz színterében.

Ehhez tudnia kell, hogy a fogadó eszköz mire képes és mit tegyen, ha egy szín kilóg (lsd. fentieket).

 

Akkor jöjjön a kérdésed:

A windows indulásakor betöltődik (a loader betölti) a monitorod profilját (ez alapján korrigálja a monitorra kijutó jelet). Itt tudni kell (mint az ábrákon is lászik), hogy ez kevesebbre képes, mint a tágabb "munka színtér", azaz sok olyan szín van, amit nem is látunk, de a nyomtatáskor megjelenhet.

Tehát a megjelenítésed profilja rendben. Vannak progik, ahol az alapvető (default) monitor profil felülbírálható, ott érdemes arra figyelni, hogy ez ne forduljon elő (tehát add meg a kalibrátor által készítettet).

A windowsban még meg lehet adni profilt a nyomtatónak, de ez csak akkor lesz aktív, ha nem a nyomtató kezeli, hanem az ICM ("központi" color manager).

A munka színtér sRGB, ezzel fut a böngésző is. Ezen a windowsban nem tudsz állítani, csak a képfeldolgozó vagy néző szoftverben.

 

A képnézőknél érdemes azt a lehetőséget választani, hogy a képben levő színprofilt alkalmazza (hiszen ebben a mukatérben lett készítve). Feldolgozó programoknál meg azt amiben dolgozni akarsz (ügyelve a konverzió módjára).

Ezért fontos, hogy a program képes legyen színmenedzselésre és az helyesen legyen konfigurálva.

 

Amennyiben  nyomtatsz is, akkor két dolgot választhatsz:

- a program végezze a konverziót (nyomtató színterébe helyezés a profilja alapján)

- a nyomtató programja tegye ezt.

Arra ügyelj, hogy vagy ez vagy az, de mindenki ne paszírozza össze-vissza.

 

Az ACDSee helyett vagy mellet ajánlom a FastStone Image Viewer progit. Jó színmenedzselés, sokrétű használat.

 

Biztos sok mindent nem említettem, de ez nagyon komplex dolog, remélem tudtam segíteni és nem kavartalak meg.

Előzmény: vzstrial (306)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.20 0 0 306

"Ha bent akkor a windows kepernyo tulajdonasagai szinkezelesnel ennek a profilnak ott kell lenni (es defaultnak ez van megadva)." Na igen ez így megy. De olvastam itt olyat, hogy érdemes aRGB-ben fotózni, és a megjelenítőknek és a Phothsopnak is érdemes ezt megadni. Erre volt a kérdésem, hogy ha a windowsnál megadom, hogy sRGB akkor ez lesz pl. az Internet Explorer számára is az alapértelmezett? ACDSee-ben be tudom állítani, hogy a színkezelés az a Default sRGB legyen-e, vagy más. Na itt kell-e valamit kutyulni, vagy kapcsoljam ki, és akkor ugynauzt fogja használni amit a Spyder? Vagy ha egyszer bekalibráltam, a windowsnak adjam meg ezt a profilt, aztán a létező összes programból írtsam ki a színmenedzselést?

Előzmény: optikus (305)
optikus Creative Commons License 2007.02.20 0 0 305
Kicisit kusza. Amikor indul a windows akkor bent van automatikus indulasban a loader (colorvision spyder fele), ami betolti a profilt? Ha bent akkor a windows kepernyo tulajdonasagai szinkezelesnel ennek a profilnak ott kell lenni (es defaultnak ez van megadva). Adobe gammat ne hasznald (vedd ki a startupbol) mert csak osszekutyulnak.
Nem ismerem a nyomtatod de ott ugy szokott lenni hogy a nyomtatasnal megadhatod kozvetve (vagy kozvetetten pl a papirtipussal) hogy melyik profilon keresztul nyomtasson.
A nyomtato meg a monitor profiljait munka kozben altalaban nem kell mar buzgeralni cserlgetni allitgatni.
Előzmény: vzstrial (304)
vzstrial Creative Commons License 2007.02.20 0 0 304

Sziasztok!

 

Na én is beléptem a kalibrált monitorral rendelkezők közé. Ez egy noteszgép TFT-je, oké nem a legtutibb a fotók alakítgatására, meg DTP-s munkára de nem is arra kell. Volna pár kérdésem:

- Amikor elindítom a gépet, akkor a spyder loader betölti a bekalibrált profilt. Ennek nagyon örülök. Máshol, pl a windózban be lehet állítani a megejelenítésnél a használni kívánt profilt. Itt hagyjam a gépi beállításon vagy itt válasszam a kalibrált profilt, vagy sRGB-t? Ja a képeket srgb-be fotózom. Főleg ezek megejelnítésére kell a gép, illetve ezek kinyomtatására.

- A képnézegetőben (ACDSee) nem adtam meg semmit a színkezelésnél. Gondolom ezt nem tettem rosszul. Ha a windowsnak megadom hogy sRGB legyen a használt profil akkor a képeket amiket megakarok nézni (amik sRGB-sek) azokat nem konvertálja ugye? Ha a PS-t megnyitom ott is az sRGB van beállítva. De ha neten pl. az explorerrel nézek, jelenítek meg egy képet akkor ez a windows-os alapértelmezett (sRGB) színtérben jeleníti meg?

- Ha nyomtatok, és be van kalibrálva a hőszub nyomtatóm, akkor elég a nyomtatónak a windowsos színkezelésnél megadni a kalibrált profilt vagy a nyomtatóhoz is kell egy profilbetöltő? Vagy hogy csináljam?

Próbáltam nem kuszán, össze-vissza fogalmazni...

vZs

krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.19 0 0 303

Ezt én sem találtam, de a BasICColor Display v4.0.0 fellelhető itt.

 

Ehhez lehet találni okosságot is, pl. itt.

 

Ennek az újabb változata (4.1.1.) még friss :))

 

Fehérvári vagy?

Előzmény: artos_ (302)
artos_ Creative Commons License 2007.02.19 0 0 302

A Lacie szoftver engem is érdekelne. Nincs valakinek szüksége egy eladósorban lévő spektrofotóméterre?

krisz001 (krisz001) Creative Commons License 2007.02.17 0 0 301

Van egy eye-one 2-esem és deltaE-t szeretnék mérni.

 

Ehhez keresek progit, sajna a LaCie Blue Eye Prot-t nem találom sehol :)

 

A segítséget előre is köszönöm (e-mailem publikus)!

Abrash Creative Commons License 2007.02.13 0 0 300
sehol nem olcsó, van még valami babilon kft.
Előzmény: ötfelezős (299)
ötfelezős Creative Commons License 2007.02.13 0 0 299
Köszi, de hát azért kérdeztem, hogy hol a legjobb, mert ezt én is megtaláltam ugyan, de manapság az első helyen nem vesz az ember semmit, nehogy másnap fele olyan áron megtalálja másutt...
Előzmény: Abrash (296)
Abrash Creative Commons License 2007.02.13 0 0 298
azért ha lesz, tedd közhirré...
Előzmény: KTTech (297)
KTTech Creative Commons License 2007.02.13 0 0 297
Még szerencse, hogy a Samsung Mo. egyik főnöke jó ismerősöm :) De még Ő sem tud számomra elérhető árat mondani sajna :(
Előzmény: Abrash (295)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!