A főfékhenger multhéten került asztalra nálam :-( 3/4 colos min egy kisautó? megturtam a kacatjaimat és egy daihatsu? iggyik (kétkörös) karmantyuját a dugó egy részének esztergálásával a 12 mm hosszú gyári fazék karmantyu helyére méretezve be aplikálni. A gyári kilyukadt ar oldalán, majdem lett meglepi.
Három éve vettem az elsőt (elsőkerékre) megtetszett a mintája, késöbb a piaggio.de vebsoppjában láttam viszont "arany árban" ott derült ki számomra mi is ez. A tavasszal nyolc ezer párszáz forint volt, de a jó idő sem viselte meg jobban bírja mint a más márkáju hátsók.
Nem tudom hol hagyta el a fékolaj a rendszert -- túzottan nem is vizslattam . Remélhetőleg a csövek nem lyukasak , nem kell őket újragyártani . A főfékhenger szemre jó állapotúnak tűnik . A 3 munkahengert teljesen újra cserélem -- a balos végülis még talán elmenne , bár az is eresztett , mert találtam löttyöt a gumisapka alatt ; a jobbos totál beállt és eltört . A legelsőt még nem szedtem szét , de nem számítok arra , hogy az tipp-topp állapotban lenne . Szóval megy bele a 3 vadiúj . a munkahegerekben találtam hibát , ott elmehetett a fékolaj , remélem beérte ezzel és máshol már nem folyat . Ha mégis a cső nem negy történet , rázós csak a főfékhenger lehet , de akkor annak nyoma lenne a pedálok alatt a taposólemezeken .
Ami a felömlőablakot illeti . Az DR hengeren valóban van 4 hosszában belemart felömlőrés , ott nem is vitatom a funkcióját az abalaknak :
ugyanis amikor jön lefelé akkor a dugó felső pereme nyitja a 4 hátsó felömlőt az égéstér felé , vagyis tölti a hengerbe a friss keveréket a forgattyúsházból. Tovább haladva lefelé egyszer csak alul a dugattyú palástja kezdene beletakarni a főtengely ( forgattyúsház ) felől a csatornát . Hogy ez ne következzen be , ezért egyrészt a felömlőcsatornák végig vannak a hengerfalon ( lefelé ) másrészt egy széles ablak van a dugattyún , viszonylag magasan , a csapszeg felett . Vagyis amikorra lenn a dugattyúpalást elzárná a friss keverék útját , akkor az az abalakon keresztül tovább tudja tölteni a hengert . Vagyis a DR cuccban van funkciója az ablaknak .
A 75-ös Polini cucc már más helyzet -- legalábbis arra a dugóra vonatkoztatva , amit én a motorban találtam ; hogy ez (az ) mennyire felel meg a gyári elképzeléseknek nem tudom . Szóval itt mincsenek hosszacsatornák , egyszerűen elindul hátul ( vagyis kipufogóval szemben ) alulról egy csatorna , amely két ágra szakad és a kupufogóval szemben belenyílik a munkatérbe . Hogy ezt a csatornát NE zárja el a lefelé jövő dugattyúnak a palástja , ezért a dugattyúpalást alján kivágás van (volt) . Az ablak párhuzamosan halad a hátsó felömlőcsatornával , de kapcsolatba nem tud lépni vele , mert az a Dr-szel ellentétben nem belemart hosszcsatorna , hanem egy zárt alagút . Szükség sincs rá , mert mint írtam volt a palást alja nem zárja el a friss keverék útját . Van ugyan olyan állapot , amikor az ablak
Nekem már sokféle hibával volt dolgom a fékrendszereken , de dugulás még soha . Pedig létezhet , a szakirodalom is emlegeti , mint lehetőséget , szerelőktől is hallottam már ilyesmiről , de nálam nem volt rá példa . Azt nem vitatom , hogy ha lezáródik az olaj útja a főfékhenger ( vagyis vissza ) felé , akkor nem nagyon lehet visszanyomni alaphelyzetbe a fékpofát , illetve a dugattyút . Bár nem néztem át ilyen szempontból , de feltételezem , hogy a Sulkyba nem szereltek ezek a felelőtlenek fékerő-szabályozót ....pedig belegondolni is borzalom , amikor az ember száguldás közben vészfékezni kényszerül .....se ABS , se intelligens futómű , se szervo, nem tudom ebben a méretben ( 10-4 ) lehete-e kapni téligumit....kész veszedelem ...
Hát akkor esetleg érdekel , ha már Magyarországon forgalomba helyezték és hozzá lehet jutni a forgalmijához , illetve még él az , akinek most a nevén van . Akkor sincs gond , ha végleg kivonták a forgalomból , de a papírjai ( és a legutolsó bejegyzett tulaj adatai ) megvannak . És persze csak akkor ér valamit a gép , ha nem gépkocsiként lett anno forgalomba állítva .
Ez nagyon jó hír! Nem egyszer szívtam olyan elöregedett,elhanyagolt fékhidraulika rendszerrel,ahol a legmeglepőbb helyeken képződött korróziódugó,(,pl osztónál,vagy fékerőszabályzónál)a fékfolyadék egyszerűen bezáródott a munkahenger és a zárvány közé,vertem,feszítettem,ordítva tuszkoltam,semmilyen irányba nem akart mozdulni,amíg el nem repesztettem a réz fékcsövet...nos,abban a pillanatban ok volt a helyzet.
A dugó is kalandos történet . Magam sóher részéről sokallok egy dugattyúért 17 ezer Ft-ot , pláne ha komplett ( és nagyobb ) hengerszettet kapok a bő másfélszereséért . Itt a nagyhírű és korrekt Rendás kereskedésben segítőkészek voltak : olcsó dugattyú csak HASONLÓ-ban lenne . Egyrészt pár mm-rel hosszabb a palástja ( a sokkal lényegesebb a csapszegfurat és dugattyútető ( v. fenék ) távolsága azonos ) másrészt nincs rajta ablak sem , illetve a palást alján egy vezérlőrés . Ha bevállalom , hogy ezeket házilag belefaragom akkor hoznak egyet . Mivel mindig izgattak az egzotikus megoldások -- volt már Epokittal beragasztott dugattyúm az ApeCarban ( kb. 300 km-t bírt ki ) , de most a legszebb sztori a Puch PX50 kismotor . Idegen dugattyút tettünk bele ( nem tudom milyet , mibe valót ) aminek csapszeg-dugattyútető távolsága nem volt megfelelő , belevert volna a hengerfejbe , ezért a munkhelyemen használt főtéscsövek klingeritszerű vastag tömítéséből annyi pakolást tettem alá ( 6-7 mm ), hogy évek óta gond nélkül működik . Amikor egyszer nagyon besültek a Piaggio Apecar gyűrűi , akkor Pali bátyám ( na , ő még egy nagy barkácsoló , életem nagy vesztesége , hogy nem fényképeztem le többek között azt a körfűrészt , amit összetákolt ) , akkor szemrebbenés nélkül belerakta a Trabant kopott gyűrűit , addig köszörülve őket rövidebbre , amig a körömhézag nem lett megfelelő : másnap nekivágtam a Zalegerszeg- Szekszárd távnak és haza is értem ; hónapokig , ( évekig ? ) azzal jártam , semmivel sem volt több gond vele , mint szakműhelyben , gondos precíz munkával belerakottal -- azokkal is úton-útfélen megragadt a motor .
Szóval nem riadván vissza a dugattyú házilagos faragásától rendeltem egy ilyen bizonytalan gyártmányú és megfelelőségű dugattyút . Ma meg is jött , 3980 Ft , átmérőre pont passzol . Viszont akárhogy nézem , sehogy se tudok rájönni , hogy miért van az "eredeti" dugón ablak , mert nem vezérel semmit . Valószínűleg az első körben ki is hagyom a kialakításnál . Gond van viszont a gyűrűrögzítő stifttel : sajnos a 6 felömlős Polini nem sok helyet hagy , de a Typhoon dugón máshol vannak . Ha úgy tenném be , ahogy a nyíl mutatja , akkor elakadna a gyűrűvég az átömlőben . Kénytelen leszek fordítva betenni , akkor éppenhogycsak , de elcsúszik a kipufogónyílás mellett . Nem szerencsés helyzet , de egyelőre ennél maradok . Első körben ezt a henger-dugó párosítást fogom belerakni .
Persze mindeközben beszereztem egy 100-as DR szettet Békéscsabáról , biztos ami biztos alapon . Figyelembe véve , hogy dízelesíteni akakrom a gépet és emiatt tulajdonképpen semmilyen benzinmotor nem kéne ez elég hülyén veszi ki magát .
Hát ha lassan is , de haladok . Kölcsönkért , nagyméretű körmös lehúzóval lehúztam a fékdobot . Bár a szervízben -- ahhonnan kértem -- Laciék is az ütögetélst emlegették , de amikor lejött akkor rájöttem , hogy ezt lekopogtatni nem lehetett volna . Meghúzattam a körmössel , majd visszaengedtem ( hogy helyezkedni tudjon ) majd újra . Szépen lejött , de a munkahenger pereme eltört ; nagy kár nem ért vele , mert úgy be van állva a dugója , hogy egyelőre kalapáccsal se tudtam beljebb ütni , illetve átütni a munkahengeren . Ezek után vélelmezem , hogy a kocogtatós módszerrel se lehetett volna visszazavarni a helyére , az olaj elengedésénekpláne nincs jelentősége . A vezeték megbontását amúgy is fölöslegesnek tartom ( és eképp nem értek egyet a kapitány tanácsával ) , mert a főfékhengerben a dugattyú élének annyira vissza kell mennie a helyére , hogy a fékolajtartály felől nyitva legyen a rendszer . A munkahenger felé ennél valamivel nagyobb nyomás van , mert a főfékhenger kilépőpontjába épített fenékszelep valamekkora nyomást tart a csövekben , de az aligha akadályozza meg a munkadugattyú visszatérését az alaphelyzetbe -- arra ott van a jól bevált rozsda... Megjegyezm nem volt válla a fékdobnak , egyszerűen csak megbillent egy kicsit a pofa és beékelt -- mert egyébként könnyedén forgott a dob , illetve kötyögött-mozgott : egészen addig amíg nem próbáltam meg kifele meghúzni ....
Viszont jó hír , hogy nemcsak a BMA Amica , hanem a Suly ( tkp. Piaggio Ape 50 ) munkahegere is megegyezik a Lada hátsó munkahengereivel , aminek a Rendás-féle patinás alkatrészkereskedésben ( 1929 óta Szekszárdon ) mindössze 1340 Ft darabja m így az egész történetet megúsztam bő 4 ezerből . Reményeim szerint a hollandi menete is megegyezik ; faragni talán a dugattyúk hosszából kell ( mélyebre kell vágni azt a hasítékot , ami pofát támasztja , de az nem gond . Egyébként lett volna önbeálló munkahenger is , de maradtam a hagyományosnál , mertha esetleg mégis válla lenne a fékdobnak , akkor megint beszívok a lehúzással . Apropó váll , mintha a bal oldalon lett volna ( az volt rendben ) , vagyis az működött még , míg a jobb oldal , ami nem akart lejönni már ki tudja mikor beállt , aztán úgy jártak vele . Mindegy , pár nap múlva rendben lesz .
Szia! Bár biztosan tudod,hogyan kell levenni a berohadt dugattyús fékről a dobot,de azért elmondom,hátha valakinek ez új.... Ki kell valamelyik légtelenítő csavart nyitni,vagy elvágni az esetleg amúgy is bekorrodált fékcsövet,csak az után kell kocogtatni a fékdobot,ami vektorálisosan az ütleg hatására visszahat a munkahengerre,az pedig fékolaj támasztást nélkülözve előbb utóbb feladja feszült helyzetét és a kisebb ellenállás felé törekszik deponálódni. Amennyiben az olaj nyomattatta dugattyút próbáljuk a dobon át helyzetváltoztatásra bírni, nagy eséllyel úgy járunk,mint jómagam,számos helyzetben, nevesítve-átváltoztatjuk dobunk homogenitását és egységbe bonyolított struktúráját-,aminek vaskereskedelmi oldalon ugyan van némi becsülete,de gazdaságossági becsléseim szerint meglehetősen hátrányos.
Az enyémen pedig az volt hogy a jobb oldali fékmunkahenger nem mozdult.Pedig kapot olajat rendesen.Kivettük,szétszedtük,2000-es papíral megcsiszoltam és hibátlan.
Most a fékkel görcsölök , amitől tartottam az hellyel-közzel bejött . A balos fékdobot gond nélkül le tudtam húzni , egy minimális csiszolás kell a munkahengernek és mehet vissza . Gond a jobb oldalon van ( remélen ezért a politikai kijelentésért nem fognak innen is -- értsd mopedautós vonal -- kimoderálni ) , hiába lötyög a bordástengelyen a fékdob , mert amikor húznám lefele akkor megakad a fékpofákon . A hézag (kopás) utánállítót már visszatekertem ,forgatom , kocogtatom , ütöm de nem jön le . Vélelmezem , hogy válla lehet a fékdobnak , és szorul valamelyik munkadugattyú , és nem enged a ruónak , hogy az visszahúzza alaphelyeztbe , így a dob mindig megakad . Az első fékig nem jutottam el még .
Pedig jó lenne vágezni vele , mert a motorhoz már megvan a cucc .
Köszönöm ( az ismételten ) gyors segítséget . Az enyémben a blokk nem így néz ki , egyenletes olajiszap borítja , még azt sem lehet megállapítani , hogy eredetileg milyen színű a motortömb . Viszont nem barkácsoltak rajta semmit , nagyon eredeti , vagy eredetiközeli állapotban van . Nincs össze-vissza átfúrkálva , átkábelezve ( rádió volt , de annak a vackait hamar el tudtam távolítani . A másik Sulkymhoz és nagyon tetszik , az kicsit modernebb volt ( Renault R-5 műszarfal vot benne ) sokkal több mütyűrrel , visszajelzővel , a kábelek jobban el voltak rejtve . Ránézésre nehezebben lehetett azt szervizelni . Ez nagyszerűen áttekinthető , hozzáférhető . Azon tekerős ablakok voltak , ezen egyszerű tolóablak , ( egy kis idézet a hírdetéséből : 3 fokozatú ablaktörlő, beépített rádiósmagnó , elektromos fűtőmotor, kézifék visszajelzés , fékolaj-szint visszajelző, kétkörös hidraulikus dobfékrendszer , belső állítású tükrök , ) nekem sokkal szimpatikusabb .
A fékhez csak annyiban nyúltam , hogy megtekertem a hátsó tengelyvégeken levő anyákat , szerencsére gond nélkül mozdultak , vagyis lehúzható lesz a fékdob .Ha a munkahengerek csavarjai és a hollandik , légtelenítők is így járnak , akkor nagyon nyerő leszek . Mellesledleg : megegyezik valamivel a fékmunkahenger ? Mert a BMA Amica azonos a Ladáéval ( gondolom FIAT örökség ) . Márpedig jó lesz sietnem -- részben a segítségeddel ( képbe hoztál az árakkal ) -- mert a reméltnél gyorsabban oldódik meg a dugattyú-probléma .
Az enyém "Fehérvár környéke Csór- Pákozd"útvonal napi használatban 300Km 11 liter.Az eredeti vas fékcső a bódé alatt elpunnyadhatott 5mm- es rézcső meg egy kis peremezés megoldhatja a fő problémát.