A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Eredetileg Károlyváros állomás is a Déli Vasúté volt,amikor megépült a Zágráb-Károlyváros közötti vonala,1865-ben.Ez a vonalat 1880-ban eladták a MÁV-nak. Az állomás felvételi épületének egy részlete autóbuszból fényképezve,2015.06.28.-án.
Az piszkálta a fantáziámat, hogy a Lilliput elkezdte gyártani a sorozatot különféle verziókban, megfelelő dokumentációval esetleg bele lehetett volna vágni egy "mávosításba/DSA-sításba" de homályos elképzelést nem szívesen építenék, ahhoz az alapmodell túlságosan drága...
az oldal egyébként nagyon hasznos, sok következtetésben segített amikor a 109-es modellemet átépítettem Ep II-be, de képi információt, illetve a technikai leírásokat nem helyettesíti.
Sajnos az a gyanúm, a számokon felül nem sok hazai archív dokumentum maradhatott erről a sorozatról mivel idegen eredetű, avítt tehervonati gépek voltak, amelyeket még a '30-as évek közepéig selejteztek. Mire a fotózás elérhető hobbi lett, ezeket kivonták a forgalomból...:-(
"Mivel Magyarországon nem őriztek meg mozdonyt az 1846-1869 közötti időszakból, az 1960-as évek végén felmerült, hogy cserével egy példányt megszereznek a Grác-Köflachi Vasútnál szolgáló egykori Déli Vasúti 29 sorozatú mozdonyaiból. Alfred Horn, az osztrák Eisenbahn folyóirat szerkesztője közreműködésével sikerült a cserét nyélbeütni. A Déli Vasút 29 sorozatú 674 pályaszámú gőzmozdonya átment a Közlekedési Múzeum tulajdonába, míg csereként a volt Déli Vasút 32c sorozatú 1665 pályaszámú, később MÁV 333,002 pályaszámú gőzmozdonyát kapta meg az osztrák Eisenbahnmuseum. A mozdonycserét ünnepélyes külsőségek között 1969. október 9-én tartották Sopronban...."
KM
Egy originál hazai DV gépet elcseréltek egy itthon sosem futott DV gépre...
pazar.
L
Az eredeti kérdésemmel kapcsolatban van valakinek dokumentációja esetleg?
Rémlik valami a múlt ködében (601 v. 651 csere?), szóval az a gép sohasem járt az MPV vonalán? De az a postakocsi, ami a Füstiben van, az ugye ténylegesen MPV -s volt?
""Odáig el sikerült jutnom, hogy a közlekedésiben lévő gép soha nem futott magyar földön, és csereként érkezett, MÁV 332-esként a Mohács-Pécs-Barcs vonalon szolgáltak""
Na most akkor melyik ország területén futkorázott az a szerencsétlen gép?
A mostani témától kicsit off, de nem tudtok véletlen valahol a DV29-es sorozat ungarische tagjairól képi- illetve a sorsukat rögzítő szóbeli dokumentációról?
Odáig el sikerült jutnom, hogy a közlekedésiben lévő gép soha nem futott magyar földön, és csereként érkezett, MÁV 332-esként a Mohács-Pécs-Barcs vonalon szolgáltak, valamint van még egy archív fotó az ezüst könyvben a modernizált kivitelű, hosszított füstszekrényes gépről, de azután kb ennyi.
Amúgy a 109-es mai állapota is csak igen-igen nagy jóindulattal nevezhető korhűnek:
A gőzdóm sosem volt zöldre mázolva, a 109-es sorozat tagjainak 1932-ig biztosan sárgaréz dómfedelük volt, de még a MÁV állagba vétel (feketére festés, át-pályaszámozás) után is volt olyan gép, ahol festetlenül hagyták, mert jellegzetes és szép megjelenést kölcsönzött a gépnek. Igen nagy hibának tartom, hogy ha már egyszer ragaszkodtak a zöld-piros eredeti kivitelhez, ezt a hiányosságot nem pótolták. Egy szakmáját közepesen jól ismerő lakatos simán megcsinálná.
A 2004-es felújításkor lemaradt a füstszekrény elejéről a jellegzetes szegecssor, helyette egy igénytelen hegesztési varratot "csodálhatunk" meg a gép orrán.
(Mibe került volna legalább használt kapupánt csavarokból imitálni, ha már szegecselni elfelejtettek Istvántelken? Tudom-tudom: időbe, törődésbe, igényességbe, meg két órányi plusz munkába...nem éri meg, mert a hiánya csak egy ilyen kukacos szegecsszámlálónak probléma...)
A DV-nél a füstszekrényben "békaszájú" kéményfúvóka volt beépítve, ennek rudazata eléggé jellegzetes (volt) a kazán jobb oldalán, ezt a MÁV-nál fix keresztmetszetűre cserélték, a rudazatot pedig megszüntették.
(ezt is lehetett volna egy optikai tuninggal imitálni, de minek...)
A DV lámpái alakjukban és méretükben jelentősen eltértek a MÁV szabványtól, ezt is lehetett volna replikákkal pótolni, a gépen lévőket meg felaggathatnák a füstiben az egyik statikus mozdonyra az ordenáré traktorlámpák helyett.
Szintén lemaradt a felújításkor a kézifék jelzősodronyának teljes tartó- és vonószerkezete a szerkocsi széntere fölül, a sátor jobboldali ablaka mellől, valamint a tetőről és a kéményről.
A turbót el lehetne rejteni a trepni alatt is, mert szintén nem tartozéka az eredeti kivitelnek.
A felső lámpa miatt nem zúgolódom, a háromfényű homlokvilágítás biztonságtechnikai követelmény, akkor is ha előremenetben igen hülyén fest vele szerencsétlen mozdony-szabály az szabály.
Hasonlóképp az üzemszerű használat miatt vannak további eltérések az eredeti állapottól:
A méretes fekete légsűrítő a kazán bal oldalán szintén MÁV hozadék, az eredeti gépen ilyen nem volt, mivel a DV-nél légűrféket használtak, amihez nem tartozott ilyen látványosan nagy fémszerkezet. A Hardy-fék kéménye a sátor tetejének jobb oldalán került elhelyezésre, ma ennek nyoma se látszik, ahogy a légűrfék-vezetéknek se a mozdony és a szerkocsi mellgerendáin.
A MÁV légsűrítő miatt volt szükség a második kenőprés felszerelésére is, eredetileg a mozdonyon egyetlen DSA kenőprés volt, nem pedig két Friedmann...
A futóforgóváz eredetileg fékezett volt, a MÁV állagba vételkor ezeket a féksarukat és rudazataikat leszerelték.
Amit itt most a képernyőre vetek, azok egy ötéves mozdonyfüst-csapott gyerek emlékei, akit az apja a kiállított gép mellgerendáján fényképezett, tehát ne vedd 100%-ra, amit leírok. (visszakerestem apu képeit, de sajna fekete-fehérek de 1983-asok, tehát az akkori állapotról tudok írni)
Úgy rémlik a kazán a sátor és a szerkocsi teste már akkor is valamilyen középzöld volt, mert megkérdeztem a forgalmistát, miért nem fekete, mint a többi normális gőzös, erre tisztán emlékszem.
A hajtott kerekek pirosak voltak, ez is rémlik, az ütközőket és a nyomkarimákat fehérre mázolták, ezutóbbi a fekete-fehér a fotókon is elég szembetűnő. Ami biztosan nem volt színhelyes, az a főkeretek színe, a fényelnyelésből egyértelmű, hogy azokat mind a gép, mind a szerkocsi alatt meghagyták feketének, de alighanem még a hengeröntvény burkolatát is.
A kanizsai színvilág mellé azért meghagyták a MÁV-os zománctáblát a gép orrán, a sárgaréz DV pályaszámok helyett is szabvány pályaszámtábla virított a gép sátrának oldalán, sajnos nem látszik, de valószínűleg szoci-címeres lehet.
summa summarum, elég érdekes látvány lehetett színesben....