Kérem engedjék meg, hogy én is bekapcsolódjak a régi Fleischmann mozdonyok (motorok) digitalizálásába.
Nekem is van több gőzösöm, amit szeretnék digit üzemben használni, sőt hangosítani. A DigiSound 5.1 gőzöshanggal egy kézenfekvő megoldás, hiszen könnyen beszerezhető. Ezért nekem is van már kettő darab.
Olvasva az előzményeket kimondható, hogy a DigiSound és a motor közé jó az induktivitás és a kerámia kondi, de jobb megoldás a Zimo vagy a Tran dekóderek használata?
Az utóbbi két dekóder elé is kellenek a plusz alkatrészek? Melyik hangdekóderek ajánlottak inkább a nevezett mozdonyokba?
Melyik értékét és hová kell állítani (melyik irányba elmozdulni a gyári értékektől?
Akkor eléggé félrenéztem a képet, más volt az elképzelés, de így már minden világos!. Köszönöm a helyreigazítást és a képet is, remélem találok ilyen fojtótekercset, ha igen neki is állok! :)
Megnéztem a képet, tehát ha jól értem, szükséges 2 db 2mikroHenry-s fojtótekercs, és 1 db 22nF körüli kondi. Kipróbálnám ezt a megoldást is, már csak kíváncsiságból is, érdekel hogy milyen eredményt fog hozni a Digitool dekóderrel.
A képről elég nehezen tudtam megállapítani a forrasztások helyét, így lerajzoltam, biztos ami biztos, ha rosszul gondolom a megoldást, kérem jelezzék! Tehát akkor elgondolásom szerint valahogy így kellene ráforrasztani:
Tehát mint egy soros kapcsolás.
Egyébként én is gondolkodtam másik dekóderen, ha kisebb lenne, akkor a motor fogaskerekek felőli oldalára is fel lehetne ragasztani, így az izzókat is vissza tudnám rakni (szeretem ha megmarad a lehetőség az eredeti állapot visszaállítására), akkor a ledes ötletet inkább hanyagolni fogom.
Köszönöm szépen mégegyszer, kellemes barkácsolást a hosszú hétvégére!
A kefék és a sín között legyen szigetelése, a többi nem számít! Az természetes, hogy a képen látható módon ott vezetést mérsz. (Amiket kiszedtél, azok SMD kondenzátorok, nem ellenállások!)
LED:
Ha jól emlékszem, akkor abban a modellben a fényvezető prizma kvázi "körülveszi" az izzót. A LED viszont nem szórja körbe a fényt, mint egy izzó, hanem csak jó esetben egy 120°-os kúpban világít. Vagyis egy szem LED-del nem tudod megoldani a világítást, hacsak úgy nem, hogy kiveszed a fényvezető prizmákat, és a lámpatestekbe beteszel egy-egy 0603 méretű SMD LED-t. A közös pozitív pólus a funkciókhoz lehet a modell fém váza.
Most kapni fogok egy pár mínuszt, de:
A DT dekóder nem jó választás a Fleischmann dobmotoros modellekbe. Sajnos a motor vezérlés PID szabályzásának szoftverét nem igazán tudták olyanra megcsinálni, hogy be lehessen lőni ehhez az ősrégi konstrukcióhoz. (Ettől még ez nem jelenti azt, ahogy sokan gondolják, hogy a DT egy vacak!) Ahogy diginewl kolléga is írta, nem sok ilyen dekóder van a piacon, még a Fleischmann saját dekóderei sem igazán optimálisak hozzá. Két olyan dekóder van, amit be lehet lőni ehhez: a Tran és a ZIMO.
Szerintem szerezz ebbe a modellbe egy ZIMO MX617-et, sokkal kisebb, mint a DT, ergo könnyebb beszerelni is, és, ha meg akarod őrizni nagyjából a gyári állapotot, akkor az izzót is visszateheted hátra.
Ezzel kapcsolatban van egy jó, és egy rossz hírem. A DT, és a FL dobmotor nem csípik egymást. Jobban mondva ezzel a dobmotorral szinte minden dekóder szív. Vannak kivételek. A jó hír, hogy néhány filléres segítséggel meg lehet oldani:
Köszönöm szépen a tanácsot! Leforrasztottam az ellenállásokat, sikerült a digitalizálás, igaz még csak világítás nélkül, de már látom hogy jó lesz. Még ledet kell valahonnan szerezni, az eredeti izzókat nem szeretném visszatenni, illetve már nem is fér el hátul, a dekóder került a helyére. Megy a mozdony, lassújmenetben viszont eléggé rángatós még, valószínűleg csak a digitools dekódert kell finomhangolni.
Van tippetek arra hogyan tudnám megoldani a szigetelést, hogy a ház ne vezessen
Az nem megoldás, mert az FL így tervezte meg a mozdonyait. A fémházat kell leválasztanod a motor szénkeféjéről. Mindettől már csak 3 lépésre vagy. A 3 smd kondi.
Elkezdtem folytatni a BR 98-as Fleischmann mozdony digitalizálását, sikerült egy megfelelő motorpajzsot beszereznem:
Viszont gondban vagyok, ugyanis multiméteres mérések szerint az egyik oldali pólust a fémház felveszi, így az mérhető lesz a motor tengelyén is, ahogy a képeken is látszik.
Ezzel kapcsolatban erősítsetek meg kérlek, hogy ez problémát okoz, így szigetelni kell, vagy ettől függetlenül a motor rendesen fog járni?
Az egyik pólust szépen megoldották, azok el vannak vezetve, viszont a másik oldali pólust a képen látható, két kerékpárt összekötő bronzlemeznél egy fémcsavarral kell rögzíteni a házhoz, így lesz feszültség alatt is a ház.
Van tippetek arra hogyan tudnám megoldani a szigetelést, hogy a ház ne vezessen (illetve a motor se ha szükséges), viszont az áramfelvétel is renben működjön és el tudjam valahogy vezetni a dekóderhez.
Nekem a műanyag csavar jutott eszembe, és a bronzlemezre egy drót ráforrasztása jutott eszembe, de van egyáltalán ilyen csavar, illetve tartós megoldás ez?
Nagyon szívesen fogadnék erre ötleteket, tippeket.
Én egy Solvent nevű "matrica-ragasztó leszedő" spray-vel próbálkoztam Fuggerth vagonról leszedni ragasztót (még régebben kaptam, más flakonos cuccokkal, nem volt rajta magyar felirat csak német). Egy kicsit segített csökkenteni a foltot, de elkezdte finoman a festéket is oldani, így félbehagytam (a papír elkezdett kékülni a vagontól, de szerencsére a vagonon nem látszott).
Egyrészt nem biztos, hogy pillanatragasztó folt volt, lehet csak makettragasztó. Másrészt a festéktől is függ, hogy mi oldja.
Szóval tudnod kellene, hogy milyen festékkel lett festve (víz vagy olaj bázisú) a modell. A kiszemelt anyaggal valami nem látható helyen próba "takarítást végezni" a festésen, mondjuk a vagon belsején. Amennyiben nincs gond, akkor nekiesni a ragasztós foltnak.
Nemrég vettem egy Piko Hobby BR 246 Diesel TRAXX mozdonyt.
Hibás ként árulták így ennek megfelelő áron is jutottam hozzá. Miután kibontottam a csomagot szembesültem a hiba mértékével. A mozdonysúlyt valaki alaposan körbe feszegette és a forgóvázakat nem lehet rögzíteni többé.
Kasznit találni, de mozdonysúlyt ehhez a típushoz szinte képtelenség.
Gondolatom az volt, hogy egy Piko Hobby BR 185 mozdonysúlyból (ez találtam és meg is vettem) kivágva szükséges részekkel cserélném ki hogy újra be tudjam szerelni a forgóvázakat.
Enyémet nézten, nagyon simán, könnyen forog. A tengely lötyög a fészkében (a futótengelyek nincsenek csapágyazva), úgyhogy csak az áramszedő foghatja. Lehet, hogy a kerék perem mögötti lemezkét kell kijjebb hajlítani, mert szorítja a kerékperemet, ill. a szárat próbáld meg óvatosan feljebb hajlítani. (Nehogy eltörjön, nem nagyon lehet kapni). Látom a tiéd nem egy lelakott darab, de sajnos van kínlódás ezekkel a régebbi Piko holmikkal. (Máshol hívtuk förmedvénynek, de kikaptunk érte, úgyhogy nem hívjuk így) :-)
Felülről ránézve az áramszedő lemeznek párhuzamosnak kell lenni a hossztengellyel. Az áramszedő lefelé hajlított nyelvének a kerékperem mögött, a másik nyelvének a futófelületen kell lennie. Esetleg próbáld meg a két szárát kicsit feljebb hajlítani, hogy ne nyomja annyira a kereket, bár én jónak látom így... Annyira persze ne nyomd fel, hogy már ne nyomja le a kereket a sínre.
Igen, a 4. tengely forog (95%-os valószínűséggel...), a 2. tengely gyakorlatilag semmit. A szedő lemez a helyén, a kerék karimájába sem szorul bele az áramszedő füle. Az áramszedő surlódó felületén nem látok rendellenes kopást.
Hát nem így kéne működnie, ott valami gond lesz. Lehet, hogy az áramszedő szorult be a kerék mögé. Neten próbálj meg képeket keresni (Piko tender radschleifer pl.), hogy hogyan kell kinéznie, meg esetleg rakj fel fotót ide.