Az alábbi szilik történetét, vagy jelenlegi helyzetét keresem-kutatom. Már szétvágták? Ha igen mikor és hol? Még csak FKI vagy már selejt? Ha még megvan erre találom?
Szinte minden telephelyen jártam már, hogy össze tudjam fotózni a még meglévő sziliket kivéve a járműjavítóban Szolnokon, mert oda nem tudom, hogyan lehet bejutni. Szerintem nagy valószínűséggel ezek zöme ott van, vagy már szét lett vágva. Esetleg tudja valaki, hogy hogyan lehet bejutni Szolnokra a járműjavítóba fotózni? Vagy abszolút le vannak erről tiltva a "külsősök"?
Szerintem erre is vidáman vonatkozik a hozzászólásom:
”A hetvenes évek elejére a félvezetős teljesítményelektronika minden más rendszert kiszorított, így a V63-as, majd a V46-os is már 001-től lett számozva.”
Miért nincs már fekete háttér a homlokzati pályaszám mögött? Nekem hiányzik. A főkeret világos színével nincs bajom, de ez a sárga alapon fekete szám nem jön be.
Tudom, hogy nem az esztétika a legfontosabb a 40-60 éves mozdonyoknál, de na. Mindig sajnálom, mikor hiányzik az a háttér.
Amúgy mostanában is látok friss fényezéssel olyat, aminél ott van a háttér (pl. a 010, ami nemrég lett javítva), aminek örülök, de nem tudom, miért van, és hogy jelenti-e azt, hogy visszatérőben van.
Az ötvenes évek végén vezették be a villamosmozdonyoknál a rendszerbeli megkülönböztetéseket a sorszámok csoportosításával:
- 001-499 Kandó-rendszerű;
- 501-999 Ward-Leonard-rendszerű;
- 1001-től statikus egyenirányítós mozdonyok.
A hetvenes évek elejére a félvezetős teljesítményelektronika minden más rendszert kiszorított, így a V63-as, majd a V46-os is már 001-től lett számozva.
Ebből következően a V45 1001 is helyes számozás az akkor érvényes számozási rendszer szerint.
Alapvetően az egyenirányítás módja szerint történt.
A 0-ások voltak a fázis- (és frekvencia-)váltósok, majd ezek kihalása után a tirisztorosak.
Az 500-asok voltak a Leók, az 1000-esek a fokozatkapcsolósok.
Jól látszik hogy a V41 501 tirisztorossá alakítása után átszámozták V41 001-re, majd V42 001-re. A V43 1076 bár egy ideig tirisztorosként üzemelt, a fokozatkapcsolót nem építették ki belőle és rövidesen visszaalakították.
Mondjuk ezt valószínűleg megválaszoltam magamnak. Úgy tűnik, hogy a 000 a tirisztoros, az 500 a Ward-Leonard rendszerű, az 1000-es a szilícium-egyenirányítós.(Mondjuk az is egyfajta tirisztor, nem?)
Eredetileg miért lettek 1000-es számúak a V43-asok? Az egyenirányitó technológia jelölésére? (Mint ahogy a Leók többnyire 500-asok voltak?) Vagy már akkor tudták, hogy különböző verziók lesznek?
Tolatás volt. Először ketten érkeztek egy vonat elején a csarnokba, de a vonatot lecsatolták és elvitték. Utána maradtak ketten tolatni, mindkettejük szedője fent volt. (Ráadásul mindkettőnek a másikhoz közelebbi volt fent...)
Nem tudom, valami értelme csak lehetett, hogy fent hagyták mindkét mozdony szedőjét... Én arra gondoltam, valószínűleg irányt kell váltani egyszer, és így egy lépést megspórolnak, mikor a vezér átmegy egyik mozdonyból a másikba. Vagy valami. Nem tudom. Nem értem.