A hétéves uniós költségvetési időszak első etapjában, vagyis idén és jövőre összesen 1256 milliárd forint juthat közlekedésfejlesztésre. Pontosabban ekkora összegre rúg a befogadott pályázatok összege - mondta Daróczi Dávid kormányszóvivő csütörtöki sajtótájékoztatóján. Jóllehet az már kiderült, milyen projektek kapnak támogatást, pontos számok még nem láttak napvilágot.
Mfor.hu tudósítás.
Meglepetést nem okozott a kormány közlekedésfejlesztési listája, amelyet csütörtökön hozott nyilvánosságra Daróczi Dávid kormányszóvivő. Két év alatt ezermilliárd forintot költ majd el az állam közlekedésfejlesztési pojektekre, emellett külön projekt öleli fel azokat a beruházásokat, amelyek 170 alsóbbrendű út korszerűsítéséről szólnak. Az összesen hét évre szóló támogatási keretet kétéves, ám évente felülvizsgálandó etapokra kell bontani. Vagyis aki most lemaradt, még semmiből sem maradt ki.
Az autópályák az elmúlt pár év dübörgése után lekerülnek a napirendről. Egy-két beruházásra szánja csak el magát a kormány, így például az M7-es 35 kilométeres szakaszára ad némi közösségi forrást. Lényegében a már előrehaladott projekteket fejezik be (M7-es, M3-as, M43-as), a többit, így tipikusan az M6-ost Dunaújvárostól Pécsig gyorsforgalmi útként építik majd tovább.
Egyenlő régiók
Régiókra bontva a támogatási összegek nagyjából egyensúlyban vannak, vagyis egyik országrész sem járt jobban vagy rosszabbul. "Nem politikai szempont alapján mérlegeltünk, bár ez ma nem is lenne lehetséges" - mondta ironikusan a kormányszóvivő utalva az önkormányzati választások eredményére. Persze azért Budapestnek "köszönhetően" a közép-magyarországi régió a maga 490 milliárd forintos támogatásával toronymagasan vezet. Dél-Alföld 212,5 milliárd, Észak-Alföld 240 milliárd, Nyugat-Dunántúl 108, Dél-Dunántúl 63,5, Észak-Magyarország 50 és Közép-Dunánúl 45 milliárd forint támogatásra számíthat 2007-2008-ban.
Van újabb drága játék
Mindazonáltal az autópályaépítés helyett talált más költséges infrastruktúrafejlesztési programot a kormány. Ez pedig a vasút korszerűsítése. Uniós támogatás szinte kizárólag a vasúti pálya és a biztosítóberendezések fejlesztésére adható, vagyis a gördülő állományt saját forrásból kellene finanszírozni.
Ennek ellenére a pálya korszerűsítése sem bizonyul majd olcsóbb vagy egyszerűbb feladatnak, mintha az összes vonatkocsit Flirtökre vagy Talentekre cserélnék. Az idén és jövőre tervezett etapban öt korszerűsítési projektet fogadott be a kormány, amely összesen 375 milliárd forint kiadást jelent (pontosabban: a benyújtott pályázatok erről szólnak). Ez kilométerre vetítve igencsak magas költségű beruházást jelent.
Vastagon fogott a ceruza
A kormány az öt támogatott vasúti projektből hármat nevezett meg: a Szolnok-Debrecen (121 kilométer), a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd (116 kilométer) és a Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza (225 kilométer) szakaszokat felújítja és bevezeti a GSM R kommunikációs rendszert, amely lehetővé teszi a mozgó vonatok nyomon követését. Az ötödik projektet kihagyták a felsorolásból, így mi sem foglalkozunk vele az egyszerűség kedvéért.
Ha a kommunikációs berendezés kiépítésének költségét levesszük (ezt szakértők 50 milliárd forint körülire teszik), akkor a három vasútfejleszési projekt kilométerenként 700 millió forintos fejlesztést jelent. Ez nem sokban tér el az autópályaépítések vegytiszta sztrádaköltségeitől. (A végeredmény azért lesz a sztrádaépítéseknél több mint egymilliárd forint, mert beleszámolják a lehajtókat, csomópontokat, műtárgyakat is).
Alsóbbrendű győzelem
A közútfejlesztés autópályák híján szélesebb lesz: 56 projekt, 770 kilométer, 440 milliárd forint. Az egyik legnagyobb volumenű a 86-os út felújítása lesz 85 kilométer hosszan. Emellett itt-ott kétszer kétsávosra szélesítik a 4-es főutat is (elvileg 2013-ra az egész szakaszt), és nyolcvan kilométeren a 8-as út is új burkolatot kap. Persze az M0-s sem maradhat ki a körből: a korábban kétszer egysávosra épített déli szektort autópályává feljesztik a tervek szerint.
A városi fejlesztések legnagyobb arányát Budapest viszi el a négyes metró és az egyes és hármas villamos korszerűsítésével. Ez összesen 375 milliárd forintot visz el az összesen 450 milliárdos keretből. A maradékon kénytelen osztozni Debrecen, Szeged és Miskolc, hogy villamoshálózatát fejlessze. Ez a három város esetében összesen ötven kilométeres bővítést jelenthet.
Ami 29,7 százalékkal több a közúti fuvarozók egy évvel korábbi teljesítményénél. Ezen belül a belföldön teherautóval továbbított árumennyiség negyedével nőtt: 43,2 millió tonna volt. A közút előretörését a többi ágazat nem követte. A vasút csupán 12,7 millió tonnás teljesítményt és 10,9 százalékos növekedést, a belvízi hajózás 2,1 millió tonna árujával 45,7 százalékos ugrást, a csővezetékes szállítás 7,6 millió tonnájával tízszázalékos visszaesést könyvelhetett el.
"Ha pedig nem épülnek meg a hidat folytató autópálya-szakaszok, a hídon egyedül a dunavecseiek fognak bejárni a városba bevásárolni. 2 x 2 sávos, leállósávos, kerékpárutas autópálya-hídon sétálhatnak majd azok, akiknek eddig egy komp is elég volt."
Halkan megkérdem, hogy a vészfékhúzogatásnak és a pártdroid demagógiának ugyan mi köze van a közelekdéspolitikához? Az értelmesebbek miért képesek vitába szállni a politikai szartengerben szocializálódott topiklátogatókkal?
"Az én meglátásom szerint nem volt kidobott pénz a szlovén-magyar vasúti kapcsolat megépítése."
Szerintem sem. Koper kiváló kikötő, a horvát tranzit kikerülése pedig ócsította az elérést. Ráadásul EU-s ki-belépő határ, így a zadminisztrácijó nagy részét leveszi a magyar hatóságokról. (Ez utóbbinak valszeg nem mindenki örül.) Az olasz forgalomnak is kedvez, pl a mostanság dübörgő mezőgazdasági exportnak, bár eztet az aktuális tarifa politikák is befolyásolhassák.
Én úgy mondanám, hogy az autótulajdonosok jelentős része szimpatizált velük.
Azok, akiknek több kilométert kellett gyalogolniuk, hogy munkából hazaérjenek, egyáltalán nem......... Emlékszem, itt az idióta garnitura annyira el volt foglalva önmagával, hogy nem jutott el a hallókészülékéig az az egyszerű mondat, hogy ......gázszivárgáshoz hívtak ki minket....
Az ügyeletes nem volt szívbajos.........el is jutott a riasztás helyszínére, ahol valóban szivárgott a gáz a készülékből.
Tudod, hogyan lehetne hatékyonan tüntetni ellenük? Ha nem engednék be a parlamnetbe dolgozni a képviselőket! De nem úgy, hogy a normális, munkába menő embereket zavarják, és akadályozzák! Ezzel csak maguk ellen fogják hangolni az embereket, hidd el nekem! (Nézd meg, hány ember értett egyet a Tvszékházt megostromlókkal, vagy hányan értenek egyet a 23-i zavargásokkal!)
Ja, és a 2. diplomás husznéves panaszkodik nekem a TV-ben és utána türjem el én, aki munkába igyekszika vonattal, hogy ezek itt a vészféket huzogassák csak azért, mert nekik nem tetszik, hogy mostantól csak a nappali tagozatos felsőoktatásban résztvevőknek jár az utazási kedvezmény? Nekem miért kell eltürni azt, hogy ők így akarnak tüntetgetni?? Miért türjem el, hogy ezzel nekem okoznak kárt, nem az államnak??
Belőled aztán kiváló forradalmár lenne! Végre egy normális ötlet, hogy hogyan lehet hatékonyan tiltakozni kúrcsány 2-3-400%-os áremelése ellen, erre te holmi békés emberekkel jössz, akik majd ezt nem tűrik. A te békés, beletörődős embereid miatt hiszik azt ezek a köcsögök, hogy mindent megtehetnek a magyarral.
Most olvastam, hogy egy bizonyos csopirt a vonatok vészfékkel történő megállításával akarnak tüntetni. Remélem hamar letesznek erről a dologról és nem minket, békés utazókat fognak zavarni a hülyeségükkel, mert lehet, hogy nem lesz jó vége ennek. Én nem akarom fenyegetni őket, de nem biztos, hogy a sok utas némán tűrni fogja ezt az akciót, és beletörődik abba, hogy nem jut be a munkahelyére, iskolába időben csak azért, mert valakik a közlekedést akarják zavarni, azzal akarnak szórakozni!
Tehát a szlovén-magyar vasúti kapcsolat: Szerintem mindenképpen fontos egy szomszédos állammal a közvetlen vasúti kapcsolat, aminek az értékét nem csak a közvetlenül befketett-befolyt pénzekkel lehet leírni. Hanem a közvetett bevételekkel is, pl.: vállalkozók bevételei költség csökkentései (horvát vám, nagyobb szállítási ktsg))
Kihangsúlyozom, nem tudom pontosan a forgalmi adatokat, de biztos vagyok benne, hogy nem elhanyagolható mértékű teherforgalom van a vonalon.
Az én meglátásom szerint nem volt kidobott pénz a szlovén-magyar vasúti kapcsolat megépítése.
Most ezen mint nem értettél? Foglalkozott-e valamelyik közlekedési topik a mélygarázzsal? akár ez, a politikai, akár a veék? Szerintem nem, pedig élég fontos kérdés, kell-e oda forgalomvozó létesítmény, illetve mi l egyen a parkolással. Én meg a fákat is sajnálom.
Értelek én téged. A baj csakaz hogy néha a moderátorok nem értik a viccet. Hiába, szubjektív lények ők is, némelyikük humorérzék nélkül. A másik bak meg az, hogy maga a téma, amit idéztem, senkit sem érdekel.