Na, olyanról nem tudok, ugyanis Alhazen sohasem művészkedett, csak pénzért fényképezett és laborált, de a munkáiban az utóbbi két évtizedben nem használt ff-et, mert nem rendeltek tőle.
Amit nagyított, azt többnyire a megrendelők filmjeiből nagyította hozott anyagból. Mivel utolsó éveiben rettenetesen sok szabad ideje volt pl. hozzám képest, ezért sokat olvasott, kísérletezett, játszott filmhívásokkal és papírtechnológiával, de pl. kiállítása sohasem volt (nem is lett volna miből). Kb. 5 év után jutott odáig, hogy akármennyit tud is az ff-ről, a szkennelt-printelt ff-fel digitális úton sokkal többre tud menni...
Az ő kísérleteinek a 70%-án magam is átmentem egy bő évtizeddel korábban, csak éppen jóval erősebben műszerezett és ellenőrzött körülmények között, és nekem nem volt rá több időm egy szűk évnél.
Sajnos nem, mert ügyfeleknek készítette őket megrendelésre és nem személy szerint nekem (így azokat kifizették és elvitték, a selejteket pedig visszaadtam neki). A saját negáimat ő csak lehívta nekem a kért módon, utána mindig magam nagyítottam róluk. Egyetlen olyan nem teljes kockányi "nagyítást" (munkaközi kópiát) őrzök tőle, amit az egyik tónusosra hívott Tech pan filmkockámról csinált demó célból.
(Már említettem, hogy jól dolgozó laborosoknál nem maradnak képek :-))
Sziasztok!
Miközben hívás időket keresetem a neten jó néhányat kinyomtattam, (a gyáriak közül is elég sok megvan, kinyomtatva Ilford, Kodak, Fuji, Agfa, persze nem teljesek, abból az időből amikor azt hittem, hogy gyári paraméterek tökéletesen fedik a valóságot) találtam olyan embereket akik zónákat, ill. nem kerek ISO értékeket adnak meg:
Greg Rust
David Parmet
Phillipe Tempel v. Temnel (itt hibás volt a nyomtatás)
Ed Buffaloe
Szóval az lenne a kérdésem mit írjak a gugliba, hogy megtaláljam Őket, mármint a honlapjukat, már ha van..
Azért gondoltam rájuk mert remélhetően zónáznak és vagy kalibrálnak…
Ne haragudjatok, de közületek hányan vannak olyanok akik legalább egyetlen-egy szál Alhazen-féle nagyítást látott élőben?
Én -sajnos csak egyszer- találkoztam vele Talajmenténél egy "Színtelen" találkozón. Akkoriban kezdte Talajmente kidolgozni a labor-programját, és ennek keretében Alhazen nagyított néhányat a feredőszobában.
Ne haragudjatok, de közületek hányan vannak olyanok akik legalább egyetlen-egy szál Alhazen-féle nagyítást látott élőben?
Tudjátok-e, hogy Alhazen is lényegében szakított a filmes és a vegyszeres technológiákkal 2005-ben? Azután már a legközelebbi barátait leszámítva senkinek sem hívott filmet és nem nagyított optikai képet. Ha fotós munkája volt, azt digit géppel és plotterrel oldotta meg. Egy ideig borral kereskedett.
2005-ben velem egy időben vett egy digitális plottert (abból a típusból ez a kettő volt az első az országban), mert ketten együtt 2 db-ra kaptunk némi kedvezményt, és még a halála napján is arról számolt be nekem nagyon lelkesen a laboromban, hogy már csak pár nap és a plotter meghekkelve, átalakítva csak a fekete és a szürke festékek árnyalataival fog ff képeket nyomni.
Azon mosolygott teli szájjal, hogy "nincs az a laboráns a földön, aki filmmel és optikai nagyítással ennek a plotternek a képminőségéhez fogható képet tudna laborálni", önmagát is beleértve, aki vagy 5 éven át kereste és kutatta, hogy miképpen lehet az ff optikai képeket tökélyre vinni...
Köszi, megjött. Igen próbáltam. Látványos volt a különbség. A dolog szépséghibája csak az, hogy nem szándékosan próbáltam, hanem véletlenül :-) Üdv, Péter
Ha túl kemény a nagyítás elővilágítással lehet lágyítani rajta. Az elővilágítás mértékét szintén próbacsíkkal tudod meghatározni, film nélkül viszonylag szűk rekesszel, rövid lépésekben exponálsz, mondjuk F:16 1s mondjuk a negyedik csíkon már látszik nagyon enyhe szürkülés. Akkor max. 3s (ha betudod lőni 3,5s de csekkolni kell, hogy még fehér e ). Ezzel az elővilágítással tudod lágyítani a papírt és kicsit az érzékenysége (látszólagos) növekedni fog. Szűk határok között még szabályozni is lehet nem muszáj mind a 3 s ráexponálni. Érdemes több papírt egyszerre elővilágítani, és külön tartóba rakni és ráírni mikor és mekkora expo érte a papírt.
A dolog elméleti része úgy néz ki, hogy a filmed egy bizonyos gamma szerint hívod. Ez azt jelenti, hogy a jelleggörbén van egy viszonylag egyenes szakasz ennek az egyenes szakasznak az alappal bezárt szögét nevezzük meredekségnek (gamma) ha ez egy 45fokos szög az a gamma1. Ha felvesszük a papír jelleggörbéjét ugyan erre a grafikonra kiderül, hogy ezek a 45 fokos szög felett rajzolódnak ki. Ha kivonjuk egymásból a két görbét megközelítőleg gamma 1 nek kell lennie a végeredménynek. Lány negához keménypapír ill. fordítva. Ez az elmélet…
2002. környékén én már egyszer megpróbáltam ilyet nyitni. Olyan kicsi volt az érdeklődés és annyira kevesen tudtak hozzászólni, hogy szépen elsüllyedt a topik az idők mocsarában. Most sem látnám több értelmét, mint ahogy annak sem látom, hogy az ff témákat immár 3 helyre sikerült szétforgácsolni...