>A szentesire, Fiuméban vasbeton fűtőház volt, hogy előtte milyen volt, azt nem tudom. Nekem egy 912-re dátumozott rajzom van, körfűtőház, 26 m-es fordítóhoz. Ez szerintem tégla.
A minap begépeltem egy szösszenetet a bobai fűtőházról. Ilyen téma érdekel benneteket a továbbiakban? Ha igen van még néhány volt fűtőházról anyag az idézett kötetben.
Ha nem akkor nem fárasztom magam a begépelgetéssel. Nekem végül is itthon van és olvasgathatom, ha akarom.
> De lehet, hogy ilyen tervrajz szinten egyformák voltak.
Úgy tudom, a szabványtervek bizonyos szerkezeti megoldásokra és az épület felületi kezelésére vonatkozóan nem voltak szigorúak. Ez utóbbira eleve két tervváltozat készült, egyik vakoltra, másik tégla felületre (nem világos számomra, hogy klinkertégla burkolatra gondoltak, vagy volt akkoriban olyan szerkezeti tégla, amire nem kellett vakolni. Esetleg az Adria partjára szánták, ahol sohasem fagy... :-))) De a vakolt épületek is sokszor változatos külsôt mutattak - apró, de észrevehetô változatokat.
>a fiumei fűtőházat még nem láttam (képről sem), melyik mostani Mo-n található fűtőházra hasonlít? Ha jól tudom ezek régen szabvány szerint készültek. Akkor mindegyikre :))) Fogalmam sincs. De lehet, hogy ilyen tervrajz szinten egyformák voltak.
> 6 ablakos a paksi is, Paksinuti szerint, és hát valaki, Ő biztosan tudja :)
Igen, már látom. A Kubinszky: Régi magyar vasútállomások c. könyv 43. oldalán van két ábra. Az alaprajz 6 ablakost mutat, mellette a Móricka-ábra 5 ablakost. Úgy látszik, ez utóbbi a fantázia szüleménye.
A paksihoz, ha jól látom, egy kis mellékszárnyat építettek a mûhelyhez...
http://www.freeweb.hu/paksinuti/terepepit/epitm1/18.jpg 6 ablakos a paksi is, Paksinuti szerint, és hát valaki, Ő biztosan tudja :) Sajna ennyit tudok segíteni.
Akkor sikerült a fotózás. Azért manapság nálunk igencsak jellemző az, hogy Bz-k állnak napivizsgára várva, vagy futójavításra várva. Vagy esetleg csak úgy várakozva.
"1889. 01. 13.-án nyílt meg a Boba-Jánosháza-Sümegi HÉV 25,9 km hosszú vonala. A HÉV a sümegi végállomáson 2 mozdony számára, a Magyar Nyugati Vasúthoz csatlakozó Boba állomáson 1 mozdony befogadására alkalmas fűtőházat épített, fordítókoronggal, ejektoros vízállomási kúttal és 12 m3-es vízmedencével.
A bobai fűtőház a kezdeti időszakban forduló fűtőházként működhetett, mivel a vonalat Sümeg felől szolgálták ki, oda voltak állomásítva a HÉV kocsijai is.
1889. 10. 25.-én feloszlatták a kis-celli fűtőházat. A feloszlatást kimondó 60086/A IV. sz. rendeletben előírták, hogy: "a kis-czelli fűtőház feloszlatása napjától a boba-sümegi vonalrészére esetleg szükséges segélymozdonyok Bobáról kérendők." E rendelkezés azt bizonyítja, hogy a bobai fűtőház ekkor már honos fűtőházként üzemelt.
Későbbi adatok szerint a fűtőházi mozdonyszín egy kétvágányos 20 m hosszú épület volt, melyben 4 db XII. oszt. (377 sor) mellékvonali mozdonyt lehetett elhelyezni. Teljesen valószínűtlen, hogy a Boba-Sümegi HÉV 2 db mozdonya számára, és ezen HÉV építési számlája terhére ekkora fűtőházi létesítmény épült volna. Sokkal valószínűbbnek látszik, hogy az ilyen mértékű építés vagy bővítés az Ukk-Csáktornyai HÉV építési számlájának terhére történhetett, annál is inkább, mivel a vonal természetes végpontja kezdettől fogva Ukkról Bobára tevődött át.
1892. 05. 01.-től életbe lépetetett új üzletvezetőségi hálózati elosztás szerint a bobai fűtőház a budapest-jobbparti Üzletvezetőség fűtőházai között 12-es sorszám alatt van feltüntetve. A rendelet nem tesz különbséget fűtőházfőnökség, fűtőházvezetőség és fűtőházi kirendeltség között. A 6-os sorszám alatt szereplő Kis-Czell, a 13-as sorszám alatt feltüntetett Türje, és a 14-es sorszám alatti Tapolcza azonban ebben az időszakban csak kirendeltség lehetett. Kizárásos alapon mindháromnak a bobai Fűtőházvezetőség alá kellett tartozni. A bobai fűtőháznál a szombathelyi önálló műhelynek alárendelt műhelyi kirendeltség is működött.
Azt, hogy Bobán Fűtőházvezetőség működött, teljes bizonyossággal "A bobai fűtőházvezetőség áthelyezése" címmel kiadott 81456/E.sz. rendeletből ismerjük. Ennek alapján a bobai Fűtőházvezetőséget 1893. 07. 01.-től Kis-Czellbe helyezték át. Ezt követően a fűtőház épülete a kis-czell-celldömölki Fűtőház külső telephelyeként különféle felszerelési tárgyak és járművek tárolására szolgált.
A két világháború között a bobai fűtőház új feladatot kapott. Bedeszkázott ablakú mozdonyszínében egy páncélozott 377 sor. mozdonyt tároltak. A II. világháború végéhez közeledve 1944. 11. 09.-én pedig a bobai fűtőháznál 60 fővel megkezdte munkáját a szombathelyi MÁV Műhely mozgóműhelye. A műhely létszámát később 100 főre emelték, és bevezették a kétműszakos munkáltatást. A mozgóműhely felszereltségénél fogva alkalmas volt nagyteljesítményű mozdonyok javítására.
A bobai fűtőház végleges felszámolásáról, épületeinek, vágányzatának elbontásáról nincsenek adatok."
Irodalom: 100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen I. Fehér Tamás: A Fűtőházak Története. 340. oldal.
nincs valakinek birtokába kép, rajz, stb. a Kúty-/Jókút/ jelenlegi cseh-szlovák határállomás, állomási épuletérol, estleg a 6 férohelyes félkor-futtoházárol? Állítólag magyar szabvány szerint épult de nem nagyon akarnak a futoház kozelébe engedni.
Minden adat, dokumentum szivesen fogadott vendég, s ha estleg lenne valami a Sasvár-i (ma atín-Stráe) állomásról az is johet.
Hát igen, az első évben elfogadható volt,de utána kritikán aluli volt a fűtés,és melegvíz szolgáltatás.Jellemző példa rá, amikor télen éjszaka akkor volt fűtés
mikor át lett verve a hőérzékelő,betoltak egy szilit napizni a jeges rongy meg
közben leesett, mindjárt le is állt a fűtés.Egyébként ma is hidegek voltak a
Szvsz sokkal melegebb van, mint volt. És egy kicsit durva volt már tavaly, amikor szerelés közben egyszer csak leugrott a tömlő az egyik radiátorról, ömlött a forró gőz szanaszét mindenfelé, nagy hirtelen meg kellett találni a központi elzárót, felmászni, elzárni, túrni a szemétdombon egy darabka hibátlan tömlőt és feláldozni néhány bilincset... Kész életveszély volt.
Köszi a felajánlást. a fiumei fűtőházat még nem láttam (képről sem), melyik mostani Mo-n található fűtőházra hasonlít? Ha jól tudom ezek régen szabvány szerint készültek.
>Mindenhol keresem az anyagokat a korfutohazakrol. Nekem meg megvan a fiumei körfűtőház korabeli rajza (alaprajz, homlok- és hátsó fal). Szkennelni nem tudom, mert lepedők, de a Copy Generalban nagyon jól lemásolják. Ha érdekel, mail.