Keresés

Részletes keresés

a kalapos Creative Commons License 2008.12.26 0 0 102

az nem baj ha kicsi, nekem albérletbe nagyon jól jönne, a fürdősztobában való nagyításhoz  ideális a kis méret.

 

ez az én opemus3 nagyítom, hát mit mondjak, elég gagyi, leginkább a negatartó a leggyengébb része.

 

azért szenvedtem vele tegnap eleget, az első pár nagyításon meglátszott az üveg nyoma, utána nem.

 

el van törve az egyik tengely, igy aztán kotyog, lötyög az egész.

 

a maszkoló sem pontos, ez igencsak ámátőr másenyka.

 

lehet, elkérem kölcsönbe Nándi bá gépét, van neki valami elfekvőben.

Előzmény: arry_ (101)
arry_ Creative Commons License 2008.12.26 0 0 101

igen szinesfejes diffúzoros...

 

elég picike gép...

 

meg Nándi szerint elég nehéz a szintárcsákkal bánni

Előzmény: a kalapos (99)
apca Creative Commons License 2008.12.26 0 0 100
b31 megkaptam a leveleid, válaszoltam is, de mindegyik visszapant. :( (szám@t-...)
a kalapos Creative Commons License 2008.12.25 0 0 99

amit itt emlitesz durst M670 nagyítót, nem az van fent Pétertől  a vaterán?

 

szóval az egy diffúzoros gép?

 

hm...

Előzmény: Törölt nick (81)
LUCzI FERencz Creative Commons License 2008.12.25 0 0 98
Számomra mérvadó fotóművész ajánlotta, és használja. (Vencsellei István)
Előzmény: D94A (97)
D94A Creative Commons License 2008.12.25 0 0 97
Még egyszer sem próbáltam ezeket a papírokat. Amíg volt addig nagyon sokat használtam Szveta OCS fordítós anyagot 8mm-ben. Nagyon meg voltam vele elégedve.  Mivel kis hazánkban már csak az Ilford és a Foma van, maradok az Ilfordnál.
Előzmény: LUCzI FERencz (91)
Képkovács Creative Commons License 2008.12.25 0 0 96

A másik topikban válaszoltam.

Előzmény: a kalapos (93)
arry_ Creative Commons License 2008.12.25 0 0 95
van...

de pl 15 éve lejárt hp5+ ra is kiváló képeket lehet készíteni...

a bontatlan doboz is tovább eláll... legelábbis még rossz tapasztalatom nem volt

nagyítottam már 50-60 éves orosz barit papírokra és azok is gyönyörűek voltak...

jó biztos 1001 dolog befolyásolja tárolási körülmények csomagolási minőség.... de eddig nem volt még rossz tapasztalatom...
Előzmény: LUCzI FERencz (92)
Képkovács Creative Commons License 2008.12.25 0 0 94

Bárki által megnézhető és értelmezhető gyári adatlapokból, közleményekből, tankönyvekben is megtalálható alapelvekből és a saját 17 éves laborgyakorlatomban összeszedett elméleti tudás, valaminta az elméleti tudást megalapozó gyakorlati tapasztalataim alapján fogom a diszkussziót elvégezni.

 

Van néhány fontos megjegyzésem is a számodra:

  • Ez egy nyilvános topik és nem a te read only magán blogod, ahol más nem írhat szakmai véleményt.
  • Olvastam a kiírásodat a "most gyakorolt" labormunkáról meg a "muti, ha tudod" szemléletről, de bevallom őszintén, hogy ezt a fajta megkötést több, mint 30 000 órányi hivatásos optikai laboros múlttal a hátam mögött enyhén szólva is megkérdőjelezhetőnek tartom egy haladó amatőrnek nevezhető személytől, így nem fog különösebben izgatni, és legfőképpen meggátolni semmiben ami a témához tartozik, hiszen a gondolataimat azoknak az embereknek szánom elsősorban, akik valóban érteni szeretnének az optikai laboros fogalmakhoz, gyakorlati tapasztalatokhoz, tudnivalókhoz és el szertnének igazodni egy olyan műfajban, ami nekem korábban jelentette, neked pedig most jelenti az életünk értelmét...
  • A szándékom a tévhiteddel szemben nem a személyed lejáratása, hanem az, hogy kissé kitágítsam azt a szemléletet, amit itt sajnálatos módon durván beszűkülni érzek (nem egy esetben ellentmondásosan az amúgy is kihaltnak tekinthető analóg képész tudományok rovására).
  • Forrásokat csak ott fogok megnevezni, ahol szükségét látom (olvasson ki-ki utána, vagy aki cáfolni akarja az állításomat, az vegye a fáradtságot és nézzen maga utána a cáfolatnak, hiszen az elméleti tudományok világában ez mindig is így volt szokásban).
Előzmény: Törölt nick (79)
a kalapos Creative Commons License 2008.12.25 0 0 93
 

na most megyek még csak laborálni, lassan, vacsora, aztán lögybölés...

 

na de, én már úgy elfelejtetem, hogyan is lövöm be az expót a papírhoz???

 

mondjuk egy egy normál fedettségű agfa 100 kisfilm,

forte rc normál vagy speciál papíron, 13x18-as méretben  ilford pq universalban, 1:9 higitásban, megközelítőleg!!!  milyen expót kér 11-es rekesznél?

 

valami támpont esetleg????

 

 

plííz!

LUCzI FERencz Creative Commons License 2008.12.25 0 0 92
Jó az még? Nincs annak valami lejárata?
Előzmény: arry_ (89)
LUCzI FERencz Creative Commons License 2008.12.25 0 0 91
Ukrajnában és Romániában kiváló minőségű fekete-fehér fotopapírokat gyártanak, az Ilfordnál lényegesen olcsóbban. Több hivatásos, elismert fotoművészt ismerek, aki ilyen papírra dolgozik. Nem az Ilford az egyedül üdvözítő.
D94A Creative Commons License 2008.12.25 0 0 90

Megkaptam, de visszapattannak a leveleim.

Ahány fej annyi fajta.

A szöveget pedig megmagyaráztam.

Előzmény: Törölt nick (88)
arry_ Creative Commons License 2008.12.25 0 0 89
nekem még van 7 flakon bontatlan forte hívóm... 700Ft-ért vettem őket azthiszem... és akitől én vettem volt még neki ...
Előzmény: Törölt nick (85)
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.25 0 0 88
Kedves Szilárd!

 

Küldtem mélt megkaptad?

 

„Olvasd el figyelmesebben a szöveget!

"Kissé eltérő"!

Itt sem azt írják, hogy az adott film 100ASA helyet 50-re expózva vad időkkel a jó! Hanem a film gyártója által meghatározott paraméterek elérése érdekében lehet játszani KISSÉ ELTÉRŐ IDŐ-vel!

Ezt muszáj megcsinálnod, ha nincs mögötted a hívó összeállításánál egy "analitikai labor"  „

 

- Nem értem mi az 50ASA meg mi 100ASA, meg az egészet amit leírtál…

 

 

A 138 as hoz írtam hogy milyen fej nem?

Előzmény: D94A (87)
D94A Creative Commons License 2008.12.25 0 0 87

Olvasd el figyelmesebben a szöveget!

"Kissé eltérő"!

Itt sem azt írják, hogy az adott film 100ASA helyet 50-re expózva vad időkkel a jó! Hanem a film gyártója által meghatározott paraméterek elérése érdekében lehet játszani KISSÉ ELTÉRŐ IDŐ-vel!

Ezt muszáj megcsinálnod, ha nincs mögötted a hívó összeállításánál egy "analitikai labor"

Előzmény: Törölt nick (82)
D94A Creative Commons License 2008.12.25 0 0 86
Ezt így nem lehet kijelenteni! A DURST LABORATOR 138-as olyan amilyen fejet raknak rá! Az enyémen 402-es fej van az pedig diffúzoros. A DURST gépekből nagyon sok mindent ki lehet hozni. ARRY L1200-as gépe is fej függő. Láttam 138-as gépet brutális 2000W-os fejjel, az enyém 500W-os nagy a választék. A kis M670-es szerintem is ügyes kis gép.:-)))
Előzmény: Törölt nick (81)
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.25 0 0 85
Kalapos Uram!

 

Igazából nem ismerem az Ilford hívók lelki világát, néhányszor hívtunk benne Nagy Péternél. Most már D-72 használ, a klubban Z. András használta amíg ki nem próbálta a D-72 töt. Ha valahol van még Forte (Visegrádi u - Tisza utca sarok) az is nagyon rendben van, válaszd a semleges tónusút kezdetnek, ill. most már mindegy próbálkozz az Ilforddal.

 

Ha az a kérdés, hogy 1:9 v. 1:14 és mondjuk 1,5 min es hívásidőt választasz akkor a 1:14 lágyabb lesz, hogy ez szebb lesz e ezt neked kell eldöntened… Valszeg az oldat 1:9 hígításban tartósabb lesz…

 

Ha lesz érkezésem keverek vagy 10l D-72 töt, aztán lehet rajta marakodni…   :-)

Előzmény: a kalapos (83)
a kalapos Creative Commons License 2008.12.25 0 0 84

na igen, ismerős, nekem is voltak laboros problámáim, nem is egy...

 

mikor a laboros csaj a negát, előtem, az ujján pörgetve tekerte fel, na azt a csajt de megvertem volna...

nem tettem.

 

inkább magam hívom, és az a szép, hogy élvezem is.

 

lassan 1 év hivás után már simán hivok átlag labor minőségben, de inkább jobban.

 

azért jó érzés tudni, hogy a hp5  nem lesz szemcsés microphenben, de ezt a laboros honnan tudná, hogy nekem mi a célom a negával???

 

 

szóval, jó dolog ez a laborálás...

Előzmény: BUSZNYI (3)
a kalapos Creative Commons License 2008.12.24 0 0 83

én úgy értettem, hogy ehhez az ilford pq universal hívóhoz kétféle hig. arány van megadva, 1:9 és 1:14, szóval erre irányult a kérdés, hogy vajon melyik ad  szebb képet.

van nekem régi forte prospektusom, most találtam meg, meg paír mintáim, beszarnál, ha látnád micsoda papírok voltak...

 

ha egyszer ellátogatsz erre, megmutatom.

Előzmény: Törölt nick (80)
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 82
Még egy szösszenet „A Fotólabor zsebkönyvből” (Polster) a 381. old a hívásidőkről van szó, meg javasolja próbáljunk többféle idővel próbát csinálni…
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 81
Kedves Topiklakó Gyerekek !

Majdnem elfelejttetem valamit, tegnap vendégségben voltunk Nagy Péternél, Agárdi úrral. Megnéztünk kétféle nagyítógépet Durst Laborátor 138s Agfa színes fejjel és Durst M670 diffúzoros szintén színes fejjel a hegedűs nega, amit már jó pár helyen nagyítottunk már. Itt D-72 papírhívó Forte speciál papír.

Konklúzió : a 138 as betonkémény képet készített tipikus kondenzoros gép, a 670 gyönyörű szép tónusos nagyítást produkált az én 1,1 VIII. zónájú negámmal (gamma 0,52 ha jól emlékszem). Na most az emlékeim szerint a magnifax3 színes fejjel opál üveggel sokkal, de sokkal közelebb volt a diffúzoros os géphez mint a kondenzoroshoz…

Ezek alapján Arry Laborátor 1200 se mondható tipikus kondenzoros gépnek.

Ha legközelebb elmegyünk 3rom teszt lesz mert véletlenül van nála egy Laborátor 1200 is, csak most nega tartó gondunk volt és ezért ez a teszt elmaradt.
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 80
Kedves Misi!

A papírhívó pont ugyan úgy mükszik mint a filmhívó, attól, hogy felhígítasz egy papírhívót nem fog lágyabban hívni, csak ha arányaiban alacsonyabb gammára hívsz vele. Tehát ha hígítasz egy vegyszert és arányaiban tovább hívsz benne ugyan azt az eredményt kapod. Ha rövidebbet exponálsz és tovább hívsz keményebb képet kapsz. Ez viszonylag egyszerűen csekkolható. Ha sokáig erőlteted a papírt megváltozhat a papír színe, de ez nagyban függ a papírtól és a hívótól. Mivel könnyen csekkolható, csekkolj.
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 79
Kedves Zoltán!

 

Idéznék neked, a topkinyitóból:

 

„Ha valaki valamit állit tudja gyakorlati módon is bizonyítani, tehát megmutatni.”

 

Semmi probléma ha részletesen ki szeretnéd vesézni a kérdést, de megkérlek kezd úgy a mondatot, hogy  semmi gyakorlati bizonyítékkal nem tudok szolgálni (ha meg igen akkor lássuk) hozzá kell tennem szkennelt kép nem ér…

 

Ha tudsz esetleg idézni könyvekből kérlek nevezd meg a forrást.

Előzmény: Képkovács (78)
Képkovács Creative Commons License 2008.12.24 0 0 78
Van ebben több is, majd ünnepek után részletesen diszkutáljuk, hogy mik a problémák, mik lehetnek a lehetséges előnyök és mik ezzel szemben a hátrányok.
Előzmény: Törölt nick (77)
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 77
Na találtam egy félreérthető dolgot:

„Ha megszáradt megmérjük denzitométerrel, 21 mező van a negatívon 0,15denzitású (0,5Fé) ékállandó.”

Az ékállandó, a szenzitométer szürke lépcsőjén 0,15 az elkészült felvételen, a hívástól függ, ez a célunk, mármint, hogy változtassunk rajta. Ha egyes gammára hívnánk akkor lenne a negatívon 0,15 a lépésköz…

Ezt még azzal egészíteném ki:

Pl. Tmax100 / Xtol 1:1 7min ill. 8min ez „N” az az normál hívás

Zóna I. 0,12 0,12
Zóna II. 0,25 0,28
Zóna III. 0,4 0,43
Zóna V. 0,7 0,74
Zóna VIII. 1,08 1,13

Ezen adatokat Magnifax 3 nagyítógép színes fejjel / D-72 papírhívó / Ilford multi papír és az én tálhívásomhoz szerintem optimális (ill. pont a kettő között zóna VIII. 1,1 denz). Ugyanez a negatív tökéletesen működött Arry Laborátor 1200 as nagyítógépén, egy azon papírra, más hívóval.

Ez a gyakorlatban azt jeleni, hogy a 0,12 (zóna I.) denzitás a papíron részlet nélküli fekete lesz, 0,25 (zóna II.) körülibe mintha lenne részlet, de nehezen kivehető a 0,4 (zóna III.) adja a határozott jól látható részleteket a „feketékben”. A 0,7 (zóna V.) adja a szabvány 18% közép szürkét, a 1,1 körüli denzitás adja a fehéreket részlettel.

Mivel ez egy normál hívás ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy feketére mérve a fényt a fehér ami gond nélkül vissza adható, max 5Fé lehet felette. Ha ez lényegesen eltér, akkor kell más hívást választanunk. Tehát pl. 7Fé, ebben az esetben rövidebbet hívunk, hogy a negatívon ami kiadja a fehéret részlettel ne kerüljön 1,1 denzitás fölé, mert részlettelen fehérben kapnánk vissza. Ha viszont kicsi a témakontraszt, akkor tovább hívjuk a filmet, hogy a fehéret részlettel itt is az 1,1 denzitás adja ki. Ellenkező esetben szürke erőtlen nagyítást tudunk prezentálni.

Még valami, SZVSZ nem jelent gondot eltérni a gyári hívásidőktől, ha ésszel csináljuk (ha nagyon rövid hívásidőre lenne szükség, hígítani kell a vegyszert, pl. nem 1:1 hanem 1:3 hoz, a lényeg ha egy adott híváshoz 200ml vegyszer kell az 1:1 híváshoz, akkor ha 1:2 keverjük a 200ml hívót ugyan úgy bele kell tenni, csak 400 hanem 600 ml hívót kapunk). Pontosabban nem a hívásidő a lényeg hanem az elérni kívánt meredekség. Ha alacsonyabb gammára hívjuk a filmünket javul a szemcsézet és az élesség viszont a tényleges ISO csökken. Természetesen lehet találni olyan hívó / film variációt amelyikkel el lehet érni mind az 5 fajta hívást, a gyakorlatban célravezetőbb min 2 film és 2 hívó kombinálása…
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 76
Boldog Karit mindenkinek!
Törölt nick Creative Commons License 2008.12.24 0 0 75
Alhazen
vagyis teljes nevén: Abu Ali Mohammed Ben el-Hasan Ibn el Heitham el Basri, híres arab természettudós,. szül. Basra-ban. A kalifa meghívására Cahirába ment, hogy a Nilusnak a terméshez szükséges évenként megújuló áradásait folyamszabályozási munkálatokkal biztosítsa. Midőn ez nem sikerült, hogy a kalifa haragját kikerülje, őrültséget színlelt. A kalifa halála után elkobzott vagyonát visszakapta. Megh. Cahirában 1038. Főműve 1572-ben jelent meg latin fordításbán: «Opticae Thesaurus Alhazeni Arabis, libri VII» cím alatt. A. az optikai fejlődésben Ptolemaeus és Roger Bacon között foglal helyet. Világosan kimondja, hogy a fénysugár nem a szemből, hanem a tárgyakból indul ki és a szem csak felfogó eszközül szolgál. A tükrözés törvényeit tökéletesen ismeri és azokat sík-, gömb- és egyéb alaku tükrökre alkalmazza. Ismeretes az Alhazen-féle optikai probléma, mely szerint a tükörnek azt a pontját keressük, ahol a visszaverődés történik, ha a fénylő pont és a szem helye ismeretes. A fénytörés törvényét még nem ismerte, de már szól a gömbsüveg nagyító képességéről. A. műve e szerint kizárólag a geometriai optikára vonatkozik.
Előzmény: arry_ (74)
arry_ Creative Commons License 2008.12.23 0 0 74
azt lehet tudni, hogy miért Alhazen volt a nickje?
Előzmény: Képkovács (73)
Képkovács Creative Commons License 2008.12.23 0 0 73

Vannak ff felvételeim viszonylag szép számban, de nincs közöttük analóg nagyítás.

Az ok prózai

- 1991-2003. között (amíg nagyrészt analóg labormunkákból éltem) nem fűztem be egyetlen ff- filmet sem a gépembe, de diát is csak ritkán fotóztam el, nem publikáltam és nem állítottam ki semmit, mert nem akartam konkurrenciának látszani a megrendelőim szemében. A legtöbb munkám a féltve őrzött, senkinek sem megmutatott pályázatra szánt anyagokból, és később az ezekből kiválasztott kiállítások kivitelezéséből tevődött össze, így rontottam volna az üzleti esélyeimet, ha közöttük pályázóként, vagy kiállítóként jelenek meg...

 

2002-től azonban már nem bírtam magammal és nekiálltam sokkal bőszebben és termékenyebben fotózni, de ekkortól már nem optikai laborral készítettem a saját képeimet sem, hanem hibrid rendszerben. Alhazen mindig ajánlkozott a nagyításokra (ha én nem akarnék pepecselni velük), de megmaradtam a saját kezű feldolgozásnál, és tartottam magam ahhoz az elhatározásomhoz is, hogy kb. 1998. utántól már nem nagyítottam a saját laboromban sem ff optikai technológiával, csak nagyon különleges esetekben.

Előzmény: Törölt nick (72)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!