Mivel hamarébb lett készen a szomszédban a desznolkodás, és most tanulni sincs kedvem, íme még egy:
A türjei Fűtőházi Kirendeltség.
1892. 01. 28.-án megynyílt a Sümeg - Tapolcai HÉV 5 km hosszú türje - zalaszentgróti szárnyvonala, melynek kiszolgálására Tűrjén fűtőházat létesítettek. A fűtőház működéséről az első adat egy 1892. évi rendeletben található. A rendelet felsorolja a fűtőházak beosztását az 1892. 05. 01.-étől életbelépő új üzletvezetőségi hálózatok szerint. A budapesti-jobbparti Üzletvezetőséghez tartozó fűtőházak között 13-as sorszámon szerepel Türje. A rendelet nem tesz különbséget kirendeltség, vezetőség és főnökség között. Egyértelmű azonban, hogy Türjén csak Fűtőházi Kirendeltség működhetett, s az nyilvánvalóan a bobai Fűtőházvezetőségnek volt alárendelve.
1893. 07. 01.-től a bobai Fűtőházvezetőséget Kis-Cellbe helyezték át, s a türjei Fűtőházi kirendeltséget a Kis-Celli Fűtőházvezetőségnek rendelték alá.
A türjei fűtőház első mozdonyai és személyzete nem ismert. Az 5 km-es hosszúságú vonal kiszolgálásához elegendő lehetett 1 db XII. osztályú mozdony.
1895-ben a fűtőház által kiszolgált vonalat továbbépítették, és 1895. 12. 15.-én megynílt a Zalavölgyi HÉV zalaszentgrót - balatonszentgyörgy vonala. Minden valószínűség szerint ekkor a türjai fűtőházat is bővítették, s ekkor nyerte el végleges nagyságát és formáját.
1902. 01. 01.-én a türjei fűtőházhoz a XII. osztály 5436, 5437 és 5438 számú mozdonyok voltak állomásítva.1895. 11. 20.-ai, illetve a 11. 27.ei forgalomba állítási idejük egyértelműen azt bizonyítja, hogy ezek a mozdonyok a zalaszentgrót - balatonszentgyörgyi vonal üzletének lebonyolítására készültek az 1895. 11. 28.-án üzembe helyezett 5439 és 5440 számú mozdonyokkal együtt. E két mozdony 1902. 01. 01.-én a kis-celli fűtőház állagában volt.
A türjei fűtőház személyzetéről a Kertész Ármin által szerkesztett Mozdonyvezetők Zsebnaptára 1904. évi adatokkal készült 1905. évi kiadásának 97. oldalán Suhajda Gyula és Vitár József mozdonyvezetők továbbá Takács János és Kardos József fűtők neve található.
A Magyar Mozdonyvezetők Almanachja (1932) 220. oldalán közölt személyi adatokból ismert, hogy 1894-ben Hahn Vilmos mozdonyvezetőt Türjére helyezték. Hahn 1905-ben már Bp-Ferencvárosban szolgált, de Türjével a kapcsolata fennmaradt, mert megemlíti az Almanach, hogy a Mozdonyvezetők Szakcsoportja türjei helyi megbízottja.
Az Almanach 569. oldalán található Vitár József életrajza és fényképe. Az életrajzból tudjuk, hogy az 1859-ben született Vitár 1886-ban Szombathelyen tette le a mozdonyvezető vizsgát, és onnét helyezték át 1892-ben Türjére.
1903-ban a MÁV Keszthelyen egy új fűtőházvezetőséget szervezett. A türjei Fűtőházi Kirendeltséget a keszthelyi Fűtőházvezetőségnek rendelték alá.
1905-ben a fűtőház mint kirendeltség is megszünt. 1906-ban személyzete az általa kiszolgált vonalakkal együtt már a keszthelyi Fűtőházvezetőségnél szerepel. Maga a fűtőház mint forduló fűtőházi és vízállomási feladatokat ellátó létesítmény azonban még ezt követően is évtizedeken át megmaradt.
1943-ban a Türje állomáson lévő vontatási berendezésekről az alábbi adatok szerepelnek a nyilvántartásban:
- 1 db 26 m hosszú mozdonyszín, bene és előtte tisztítócsatorna,
- 1 db vízdaru a mozdonyszín előtt,
- 258 m2 széntér, kézi szénszerelés,
- 0,75 hosszú 70 mm átmérőjű vízállomási szívócső vezeték,
- 1 db 2 m átmérőjű 11,6 m mélységű ásott kút,
- 1 db ejektor vagy pulzométer,
- fűtőházi laktanya három fekhellyel.
12 m3 -es víztartályt a hozzávezető nyomó- és lefolyóvezetékkel ekor már leszerelték.
Eddig az idézet a Fehér Tamás alkotta fejezetből. Akkor a mind a mai napig 1995-öt jelentett. Vajon ma is áll a fűtőház?
Tudtommal áll még az épület. Ha vonattal mész Cellből Tapolcára, akkor az állomás tapolcai végén a menetirány szerinti bal oldalon van az épület.
Ha már HÉV fűtőházakról írtál, akkor had említsek meg egy már régen nem létező HÉV fűtőházat:
A Győr-Veszprém-Dombóvár Helyiérdekű Vasút engedélyíratában szerepel egy Bakonyszentlászló állomáson létesítendő egy mozdony befogadására alkalmas fűtőház. Az okírat szerint fűtőházhoz tartozott egy 12 méter átmérőjű fordítókorong, 10m3-s vízmedence, műhely, laktanya 2 ággyal, 2 méter átmérőjű kút ejektorral, tisztító gödör a mozdonyszín előtt és munkás árnyékszék. A fentiek szerint ez hasonló lehetett a rumihoz, csak négy oldal ablakkal, tehát rövidebb változatban.
A megmaradt térképek sajnos nem említik a fenti fűtőházat, de ezzel szemben Veszprémvarsányban volt egy ekkora fűtőház hasonló berendezésekkel mint a fent leírt.
Tehát lehetséges, hogy a Bakonyszentlászlón tervezett fűtőházat Veszprémvarsányban építették meg. Itt 1950-es évek végén zárták be a mozdonyszínt. A jelentősen átépült épület az állomás Veszprém felöli végén van a bal oldalon. A mögötte lévő üres téren volt a fordító. A fordítóhoz menő vágány talán még megvan. 1996-ban még Pft-s zöld-kocsikat tároltak ott.
"A Boba-Jánosháza-Sümegi HÉV üzletének lebonyolítására Sümeg állomáson laktanyával és kéziműhellyel felszerelt 2 mozdony befogadására alkalmas mozdonyszin, vízállomás, fordítókorong és 40 m2 -es szénraktár épült.
A vonal 1889. 01. 13.-ai üzletmegnyitására a Krauss és társa linzi gyárától rendelt 2 db XII. oszt mozdony még nem készőlt el, ezért a forgalmat az MNyV másodrangú mozdonyaival vették fel. A Zala nevű mozdony 1889. 02. 11.-én a Sümeg nevű pedig 1889. 03. 08.-án lett üzembe helyezve. A mozdonyokat a MÁV XII.oszt 889 és 890 számokon vették állagba.
A HÉV részére 1888-ben a Ganz és társa Vasúti Kocsigyárban 5 db személy- és 2 db posta-kalauz kocsi készült az alábbiak szerint.
HÉV sorozat szám fék Első MÁV szám Ülőhely Önsúly
BC 1 Fék nélkül 3301 16+19 7900 kg
BC 2 Fék nélkül 3302 16+19 7900 kg
C 11 Fékes 4586 40 8380 kg
C 12 Fékes 4587 40 8380 kg
C 21 Fék nélkül 5256 40 7500 kg
EEb 31 Fékes 9078 5000 kg (raks) 8100 kg
EEb 32 Fékes 9079 5000 kg (raks) 8100 kg
Valamennyi kocsi 4,0 m-es tengelytávolsággal készült. A személykocsik közép hosszátjárós, két pőreállásos (nyitott peronos) kivitelűek voltak. A kocsikat Sümegre állomásították.
A sümegi fűtőház mozdonyai napi két pár vonatot továbbítottak Sümeg és Boba között. Bobán a mozdonyok kezelése céljából vízállomás és forduló fűtőház készült, egy mozdony számára.
1891. 05. 16.-án megnyílt a Sümeg- Tapolcai HÉV. Sümeg középállomás lett, a fűtőház elvesztette szerepét. Mozdonyait, személyzetét, és valószínűleg felszerelését is a Tapocán létesített fűtőházhoz telepítették át. A sümegi fűtőház épülete azonban mind a mai napig megmaradt."
Eddig az idézet a Fehér Tamás alkotta fejezetből. Akkor a mind a mai napig 1995-öt jelentett. Vajon ma is áll a fűtőház?
Sajnos a 100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen című műben a fűtőházak fejezetben nem szerepel a fűtőház. A képeid fontosak lehetnek még, mert kérdéses maradt-e egyáltalán üzemből fényképek a fűtőházról? Egyszer Rumban kellene kérdezősködni van-e valaki birtokában fénykép. És hát valahogyan fel kellene göngyölni a történetét, félő, hogy azért maradt ki a könyvből mert az igazgatósági archivumban már nem volt róla anyag.
Nem messze innen van az emlékmű, egy vízdaru és egy tábla. A nyomvonal egy részén kerékpárút van, az épületek végig megvannak. A "vasút szelleme" vagy nem tudom mi járja át a környéket, végig ahogy mentünk autóval, szinte látni véltük a vonalat. De tényleg.
Bocs az elveszett vágányozásért, de Rumba érdemes ellátogatni - nem csak a fűtőház.
Tegnap Szombathelyről hazajövet egy érdekes épületet találtam Rumban. Ez egy MÁV típusú fűtőház, ami meglepően megmaradt. Az állomás épületet már elbontották. A fűtőház történetéről Titibi talán tudna valamit írni az általa emlegetett könyvből.
>Pedig volt egy vasbeton fűtőház, ez tuti. Egyáltalán nincs kizárva. Azt sem tudom, hogy ez a terv megvalósult-e (a tervrajz midenesetre gyönyörű). Meg: nem Fiume volt az a kettős állomás, ahol egy alagutas spirál is volt? Lenn is volt állomás meg fatelep is. Vagy az nem ott volt? Lehetett ott több fűtőház is.
>A szentesire, Fiuméban vasbeton fűtőház volt, hogy előtte milyen volt, azt nem tudom. Nekem egy 912-re dátumozott rajzom van, körfűtőház, 26 m-es fordítóhoz. Ez szerintem tégla.
A minap begépeltem egy szösszenetet a bobai fűtőházról. Ilyen téma érdekel benneteket a továbbiakban? Ha igen van még néhány volt fűtőházról anyag az idézett kötetben.
Ha nem akkor nem fárasztom magam a begépelgetéssel. Nekem végül is itthon van és olvasgathatom, ha akarom.
> De lehet, hogy ilyen tervrajz szinten egyformák voltak.
Úgy tudom, a szabványtervek bizonyos szerkezeti megoldásokra és az épület felületi kezelésére vonatkozóan nem voltak szigorúak. Ez utóbbira eleve két tervváltozat készült, egyik vakoltra, másik tégla felületre (nem világos számomra, hogy klinkertégla burkolatra gondoltak, vagy volt akkoriban olyan szerkezeti tégla, amire nem kellett vakolni. Esetleg az Adria partjára szánták, ahol sohasem fagy... :-))) De a vakolt épületek is sokszor változatos külsôt mutattak - apró, de észrevehetô változatokat.
>a fiumei fűtőházat még nem láttam (képről sem), melyik mostani Mo-n található fűtőházra hasonlít? Ha jól tudom ezek régen szabvány szerint készültek. Akkor mindegyikre :))) Fogalmam sincs. De lehet, hogy ilyen tervrajz szinten egyformák voltak.
> 6 ablakos a paksi is, Paksinuti szerint, és hát valaki, Ő biztosan tudja :)
Igen, már látom. A Kubinszky: Régi magyar vasútállomások c. könyv 43. oldalán van két ábra. Az alaprajz 6 ablakost mutat, mellette a Móricka-ábra 5 ablakost. Úgy látszik, ez utóbbi a fantázia szüleménye.
A paksihoz, ha jól látom, egy kis mellékszárnyat építettek a mûhelyhez...
http://www.freeweb.hu/paksinuti/terepepit/epitm1/18.jpg 6 ablakos a paksi is, Paksinuti szerint, és hát valaki, Ő biztosan tudja :) Sajna ennyit tudok segíteni.
Akkor sikerült a fotózás. Azért manapság nálunk igencsak jellemző az, hogy Bz-k állnak napivizsgára várva, vagy futójavításra várva. Vagy esetleg csak úgy várakozva.
"1889. 01. 13.-án nyílt meg a Boba-Jánosháza-Sümegi HÉV 25,9 km hosszú vonala. A HÉV a sümegi végállomáson 2 mozdony számára, a Magyar Nyugati Vasúthoz csatlakozó Boba állomáson 1 mozdony befogadására alkalmas fűtőházat épített, fordítókoronggal, ejektoros vízállomási kúttal és 12 m3-es vízmedencével.
A bobai fűtőház a kezdeti időszakban forduló fűtőházként működhetett, mivel a vonalat Sümeg felől szolgálták ki, oda voltak állomásítva a HÉV kocsijai is.
1889. 10. 25.-én feloszlatták a kis-celli fűtőházat. A feloszlatást kimondó 60086/A IV. sz. rendeletben előírták, hogy: "a kis-czelli fűtőház feloszlatása napjától a boba-sümegi vonalrészére esetleg szükséges segélymozdonyok Bobáról kérendők." E rendelkezés azt bizonyítja, hogy a bobai fűtőház ekkor már honos fűtőházként üzemelt.
Későbbi adatok szerint a fűtőházi mozdonyszín egy kétvágányos 20 m hosszú épület volt, melyben 4 db XII. oszt. (377 sor) mellékvonali mozdonyt lehetett elhelyezni. Teljesen valószínűtlen, hogy a Boba-Sümegi HÉV 2 db mozdonya számára, és ezen HÉV építési számlája terhére ekkora fűtőházi létesítmény épült volna. Sokkal valószínűbbnek látszik, hogy az ilyen mértékű építés vagy bővítés az Ukk-Csáktornyai HÉV építési számlájának terhére történhetett, annál is inkább, mivel a vonal természetes végpontja kezdettől fogva Ukkról Bobára tevődött át.
1892. 05. 01.-től életbe lépetetett új üzletvezetőségi hálózati elosztás szerint a bobai fűtőház a budapest-jobbparti Üzletvezetőség fűtőházai között 12-es sorszám alatt van feltüntetve. A rendelet nem tesz különbséget fűtőházfőnökség, fűtőházvezetőség és fűtőházi kirendeltség között. A 6-os sorszám alatt szereplő Kis-Czell, a 13-as sorszám alatt feltüntetett Türje, és a 14-es sorszám alatti Tapolcza azonban ebben az időszakban csak kirendeltség lehetett. Kizárásos alapon mindháromnak a bobai Fűtőházvezetőség alá kellett tartozni. A bobai fűtőháznál a szombathelyi önálló műhelynek alárendelt műhelyi kirendeltség is működött.
Azt, hogy Bobán Fűtőházvezetőség működött, teljes bizonyossággal "A bobai fűtőházvezetőség áthelyezése" címmel kiadott 81456/E.sz. rendeletből ismerjük. Ennek alapján a bobai Fűtőházvezetőséget 1893. 07. 01.-től Kis-Czellbe helyezték át. Ezt követően a fűtőház épülete a kis-czell-celldömölki Fűtőház külső telephelyeként különféle felszerelési tárgyak és járművek tárolására szolgált.
A két világháború között a bobai fűtőház új feladatot kapott. Bedeszkázott ablakú mozdonyszínében egy páncélozott 377 sor. mozdonyt tároltak. A II. világháború végéhez közeledve 1944. 11. 09.-én pedig a bobai fűtőháznál 60 fővel megkezdte munkáját a szombathelyi MÁV Műhely mozgóműhelye. A műhely létszámát később 100 főre emelték, és bevezették a kétműszakos munkáltatást. A mozgóműhely felszereltségénél fogva alkalmas volt nagyteljesítményű mozdonyok javítására.
A bobai fűtőház végleges felszámolásáról, épületeinek, vágányzatának elbontásáról nincsenek adatok."
Irodalom: 100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen I. Fehér Tamás: A Fűtőházak Története. 340. oldal.
nincs valakinek birtokába kép, rajz, stb. a Kúty-/Jókút/ jelenlegi cseh-szlovák határállomás, állomási épuletérol, estleg a 6 férohelyes félkor-futtoházárol? Állítólag magyar szabvány szerint épult de nem nagyon akarnak a futoház kozelébe engedni.
Minden adat, dokumentum szivesen fogadott vendég, s ha estleg lenne valami a Sasvár-i (ma atín-Stráe) állomásról az is johet.
Hát igen, az első évben elfogadható volt,de utána kritikán aluli volt a fűtés,és melegvíz szolgáltatás.Jellemző példa rá, amikor télen éjszaka akkor volt fűtés
mikor át lett verve a hőérzékelő,betoltak egy szilit napizni a jeges rongy meg
közben leesett, mindjárt le is állt a fűtés.Egyébként ma is hidegek voltak a
Szvsz sokkal melegebb van, mint volt. És egy kicsit durva volt már tavaly, amikor szerelés közben egyszer csak leugrott a tömlő az egyik radiátorról, ömlött a forró gőz szanaszét mindenfelé, nagy hirtelen meg kellett találni a központi elzárót, felmászni, elzárni, túrni a szemétdombon egy darabka hibátlan tömlőt és feláldozni néhány bilincset... Kész életveszély volt.
Köszi a felajánlást. a fiumei fűtőházat még nem láttam (képről sem), melyik mostani Mo-n található fűtőházra hasonlít? Ha jól tudom ezek régen szabvány szerint készültek.
>Mindenhol keresem az anyagokat a korfutohazakrol. Nekem meg megvan a fiumei körfűtőház korabeli rajza (alaprajz, homlok- és hátsó fal). Szkennelni nem tudom, mert lepedők, de a Copy Generalban nagyon jól lemásolják. Ha érdekel, mail.
Igen. Mindenhol keresem az anyagokat a korfutohazakrol. Szeretnek egyet az asztalomra, de eleg pontosan szeretnem megcsinalni, s ezert eleg pontos adatok kellenek. Csomo fotom mar van, de ezek alapjan a pontos mereteket nem tudom megmondani. Tehat barmi ilyen temaju anyag erdekel...
A vasútmodellesben is te kerested a szegedit, ha jól emléxem. Na, ha jól emléxem, akkor ZolTTán-nak van ilyenje, de tegnap jelezte, hogy 2 napig nem lesz netközelben. Utána biztos segít majd!
Minden esetben egy helyen (nevezzük azt fűtőháznak) van a mozdonyüzemeltetési és fenntartási telephely? A kettő együtt a "fűtőház" (három - kocsivizsgálati telephely)? Itt hever előttem egy MD-motorkocsi üzemnaplója. A bélyegzőn annyi van, hogy MAGYAR ÁLLAMVASUTAK Mozdonyüzemeltetési Telephely, cím... Ez a fűtőház akkor "csak" üzemeltetési telephely?