Bár, gondolom, hogy az ittlévők jelentős többségének nincs különösebb titkolnivalója, mégsem véletlen, hogy nyílt fórumokon biztonsági okokból a nicknév használata számít kötelezőnek.
Kedves Topiklakók!
Mi lenne ha itt egymás közt nem feltétlenül a nick nevet használnánk?
Légy szíves nyilatkozzatok, kit hogyan lehet.
B31 = Nándi (természetesen aki nem nyilatkozik annak marad a nick név)
Tipikusan az az eset, amikor a tónus nem a lényegre koncentrál, hanem a felesleges képelemekre :-) Kit érdekelne ilyenkor a páncél ki nem égése meg a háttértömeg helyes tónusa, miközben az arc használhatatlan tónusúvá lett?
Tudod, én is töröm rajta a fejem, mert Alhazen után a negáimat eddig mindenki más csak elbökte, így jobb lenne újra kézbe vennem őket és magamnak hívogatni. Ha Isten is úgy akarja, akkor valamilyen formában talán a filmrecorderem is újjá fog születni és egy rakás tervem van már a hasznosítására, amihez kéne egy JOBO ATL :-)
Nézd, mindezt nem vitatom, tudom, hogy működőképes, csak azt az egyet soha nem fogom megérteni, hogy mi a csudának elállítani a film tulajdonságait attól az állapottól amin a maximumot képes adni, ha egyszer a multi papírt éppúgy hozzá tudom állítani a filmhez, mint, ahogy ti a filmet akarjátok a papírhoz szabni :-)
Most, ha belegondolok hogy pl. a te "normál" hívásod menyivel laposabb a szokványosnál, akkor abba már bele sem merek gondolni, hogy milyen akkor az N-2-es hívásod... A film ettől csak gyengébben fog teljesíteni és nem lesz kompatibilis a szokásos ff. technológiákkal, de ti tudjátok, hogy miért "kell" a gombhoz szabni a kabátot :-)
Az én szokásos jelleggörbéim egy paraszthajszállal voltak meredekebbek, mint A.A. speciál 2-es fokozatú papírra diffúzoros gépen ajánlott denzitásai, csak éppen én a magamét abból kiindulva terveztem a szabványokkal teljes összhangban, hogy azzal a meredekséggel a normál fokozatú papíron köteles minimum tudni 5 FÉ lineáris átfogást (és nem is volt ezzel semmi probléma, ennyi bármikor megvolt, a 6FÉ meg némi legszélső tónus szegényedéssel de vágás nélkül felment).
Sajnos számomra továbbra is értelmetlennek tűnik a szűretlen MG papír eredetileg kb. 5FÉ-s tónusátfogásához kalibrálni a II-VIII. teljes zónatartományt, meg a valamivel gyengébb I.IX. zónát, hiszen ugyanezt fel lehet dolgozni a szűrőzött MG papír 1-1,5. fokozatával egy normál módon hívott negáról, és akkor van egy olyan negatívom, amit gyengébb pillanataimban akár jó eredménnyel be is szkennelhetek, ha akarok... :-)
No most már tényleg nincs mit beszélni erről, vár minket a jövő év, kívánjatok nekem is némi egészséget egy újraindított kis ff sötétkamrához, én pedig nektek szép fényeket, sikeres kalibrációkat és díjnyertes képeket kívánok az Újévben! :-)
Szerintem szerezz be 1 ilyen gépet. Ha már ilyen mélységig bennevagy a nega kalibrációba, nem értem a hívótankos kidolgozást. Megbízható, pontos, takarékos masinák.
Nekem főként Acros-aim, Tech Pan-jaim, Neopanok, Delta 400-ak és nagyon kis részben egyebek vannak lehívva, archiválva. Ezek közül egy lejárt Delta 400 volt a legmagasabb alapfátylú a maga kb. 0.25D-jével.
Én csak azt tudom mondani, hogy nekem is JOBO hívógépem volt. Éveken át abban hívtam legkorábban még az összes színes anyagomat is (kézi tankban csak a legkezdőbb amatőr koromban hívtam) és azzal szinte soha nem volt gondom a szabványok javasolta meredekségek-jellegörbe lefutások beállításában. Mivel ez mindig teljesen azonosan mozog, így véleményem szerint sokkal egyenletesebben, megbízhatóbban tervezhető és ismételhető vele a minőség, mint a kistankos kézi módszerrel. Ha most újrakezdeném, akkor is egy JOBO-t vennék filmhíváshoz, mert kiszámíthatóbb az eredmény.
"Sziasztok!
Érdekes dolgot tapasztaltam a rotációs hívással kapcsolatban (ha tényleg rotációs?) Nagy Péter tanítványom vett egy Jobo hívógépet amibe vízszintesen kell beletenni a tankot és egyfolytában forgatja a gép oda vissza a filmet (ezek 4”x5” síkfilmek). Ami érdekes és elgondolkodtató: ugye ha megfelelő kontrasztú nagyítást (analóg módon) szeretnénk készíteni, illeszteni kell a téma kontrasztját a negatívhívással a nagyítópapírhoz (papírhívó / nagyítógép stb.). Ami azt jelenti egy adott meredekségre hívunk (pl. 0,52 gamma), és ehhez a meredekséghez tartozó érzékegységet állítjuk be a fénymérőnkön (ezt nevezhetjük érzékenység kihasználásnak v. tényleges ISO-nak is). Namármost, ha egyfolytában mozgatjuk a filmet akkor erősen csökken a tényleges ISO, ahhoz képest mintha percenként v. félpercenként mozgatnánk. Valószínűnek tartom ez azért lehet, mert az erősebben exponált részek hívásához több redukáló anyag szükséges mint a kevésbé exponáltakhoz, ha egyfolytában mozog a hívódó film mindig frissül az erőssebben exponált helyeken ezért erősebben hívódik ki mint szakaszos hívásnál, ahol az adott intervallum (mozgatás befejeztével) elején viszonylag friss hívóban erőteljesen hívódik majd amikor „elhasználta” az adott redukálóanyagot nem hívódik annyira erőteljesen…
Ezáltal csökken a kontraszt. Ezért egy adott meredekség (gamma) eléréséhez folyamatos mozgatással rövidebb idejű hívás szükséges, ezért csökken a tényleges ISO. Persze lehetne hígabb hívóban is hívni és így kiegyenlítettebb lenne a gépi hívás, de még mindig megmarad a rögzítés idő ellenőrzésének problematikája… "
Ne forrázd le a képeket! A hőmérséklet ne menjen forráspont fölé. A képeket lecsepegtetve tedd a gépre. Az első (kinyomóhenger) feledata a vízkiszorítás, ezt a nyomóerőt tudod szabályozni. Kerüld a képek aszalását( a megszáradt kép ha kisimítod nem szabad törnie). A krómhenger legyen tükörfényes, zsír és vízkőmentes. Ja! a Delba nem szereti a vékony papírokat.
A gyorslaborokat ne is emlegesd, azért lettem anno hivatásos mert sem a gyors laborok, sem az MTI nem volt képes olyan képeket nagyítani számomra, amit megálmodtam, és amit néhány év tanulás után saját magam lazán előállítottam.
2002. óta megint van nekem is fotós magánéletem, csak éppen közben a technológiáim mentek át egy-két generációváltáson. Októberi kiállításomat megnézhetted volna, akkor több fogalmad lehetne arról, hogy kb. nekem mi tetszik és miket és hogyan csinálok. Bő 3 hétig falon volt, és meglehetősen sokan látták.
Zárszóként azért azt mondanám, hogy a testreszabásnak is van azért annyi hátránya, hogy a te öltönyödet val'szeg én nehezen tudnám viselni, az enyém meg talán neked lenne távol az ideálistól. Mindenesetre a fotográfiában ez a "testre szabott öltöny" dolog csak nagyon szűk területen működőképes, és mivel nekem nem akkora a mozgásterületem, így én szellősebben érzem magam általánosabb elvek használatával :-)