Keresés

Részletes keresés

apca Creative Commons License 2009.01.03 0 0 254
csak minden billetyű a mélyek kivételével 3 húros... na azt hogy hallom külön külön...


Ha pontosan annyi a frekije, mint a mellette lévőnek, berezonál. De ha nem (mert nagy a távolság közöttük), akkor is a nagyon közeli frekiket elég jól meg lehet különböztetni minimális hallással is.
Előzmény: arry_ (253)
arry_ Creative Commons License 2009.01.03 0 0 253
szereztem egy zongorát...
zongora


a billentyűk 1/3 mada nem működik... meg az egyik pedál le van szakadva...
de nem hagyhattam ott, szét akarták darabolni láncfűrésszel

majd vizsgaidőszak után szétszedem és megcsinálom....


aztán kéne egy zongora hangoló...

vagy valami zónarendszer amivel gyakorlatban be tudom hangolni :)

gondoltam egy mikrovezérlőre mérőmikrofont rakni és kiíratni a hercet...

aztán csak ki kell számolni hogy melyik hang milyen freki és akkor betudnám....

csak minden billetyű a mélyek kivételével 3 húros... na azt hogy hallom külön külön...

na mindegy
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.03 0 0 252
Persze lehet valami extra filc szerű anyag ami többez is elnyelhet de az ritka.
Előzmény: Törölt nick (251)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.03 0 0 251
Kedves Képkovács!

 

Sajnos én nem tudok olyan felületről ami 100% ban verné vissza a fényt se olyanról ami 100% elnyelné (most a fekete lyukkal ne gyere ha kérhetem). A fórum címe azért gyakorlati, hogy közelítsünk gyakorlat felöl. Ha fogunk egy fekete fotókartont meg egy fehér famentes lapot és megmérjük a kettő között a Fé különbséget kb. 4Fé különbséget kapunk. Ezt egyszerűen le lehet csekkolni otthon. Attól függően, hogy a megvilágító fény direkt v. szórt ill. a felületek brilanciáinak függvényében változik 3 2/3 és 4 1/3 Fé között a különbség, próbáld ki.

 

Az érzékenység tesztet úgy végezzük, hogy egy adott világításban egy homogén felületet megmérünk és amit a fénymérőnk mér adott érzékenységnél annál 4Fé rövidebbet (szabvány szerint 4 1/3 Fé, de ebben az esetben érzéketlenebb 1DIN el a film) exponálunk és így a 0,1 denzitást kéne elérnie a filmnek. Szerintem a teszt így korrekt, sok érzékenység így kevesebb. Tehát ennek még semmi köze a zónához.

 

Ott lenne igazad ha azt állítanád, hogy a zóna VI nak vagy IV nek kéne lenni a 18% viszonyíthatónak. De ennek semmi köze az érzékenységhez…

 

Más ha jól emlékszem a tudomány azt mondja kondenzoros géppel 0,8 denzitás, diffúzorossal 1,0 denzitás csalható rá a papírra. Ha megnézel valamit 1,1 – 0,2 =0,9 akkor ez nem is rossz eredmény kondenzoros gépen.

Előzmény: Képkovács (250)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.03 0 0 250
Ajjjajjjajjjj...

Itt az alapfogalmak és értelmezések körül hatalmas zavart érzek az erőben...

A középszürke visszaverő képességét nem lapos, hanem direkt fényben szokás értelmezni. Az energiamegmaradás törvényeiből következően a 100%-os visszaverés és a 18%-os között 2.5FÉ van. Se több, se kevesebb... A lapos fény az megváltoztatja az intenzitásokat, mert a fény nagy része nem a mérőműszer felé fog haladni, hanem más irányokba verődik el, ezért lesz látszólag más a középszürke és a fehér közötti különbség pl. ellenfényben.

Egyébként a Zóna V= 18%-os szürke soha az életben nem érvényes még N hívásnál sem! A zónarendszer egy minimum 1FÉ-kel jobbra eltolt koordinátarendszer, azaz minden film alapból legalább egy fokozattal látszik benne érzéketlenebbnek, mint a valódi érzékenysége.

Most nincs időm elmagyarázni, de estefelé majd visszatérünk rá. Megfejtettem az 1FÉ érzékenységhiány egzakt magyarázatát és el fogom mesélni. A hívásmódosítások egy része értelmes a zónarendszerben, más része vitatható, de igazából egy széles lattitűddel bíró filmen mindegyik értelmetlen.

Nem szándékom lejáratni semmilyen rendszert, de ne feledjük el, hogy a zónarendszer megvan vagy 60 éves, és azóta sokminden továbbforgott a Földtekén, így egy ilyen meglehetősen merev és öreg rendszernek kiderülhettek azóta gyenge pontjai...
Előzmény: Törölt nick (249)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.03 0 0 249
Kedves Képkovács!

 

Valaki aztat mondotta nékem, hogy Te nem érted a zónarendszert, én meg nem tudom…

 

Lehet csak le akarod járatni…

 

Az V. zóna = 18% csak „N hívásnál” érvényes ill. a fénymérésnél kiindulásnál. + os hívásnál feljebb, - hívásnál lejjebb kerül a denzitása.

 

Ha lapos világításban nézünk egy fehér famentes lapot, egy 18% szürke lapot, és egy matt fotókartont, és még meg is mérjük kiderül kb. 4Fé lesz a fehér és a fekete között, a 18% szürke meg kb. félúton…

 

Úgyhogy ne keverd a sezlont, fotellel :-)

 

De szerintem próbáld ki gyakorlatban mükszik 100%... mármint a zónarendszer.

Előzmény: Képkovács (231)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 248
Rollra is ugyanez igaz és a megjegyzés a kondenzoros rendszerre vonatkozik általában, nem a kisfilm/roll relációra... :-)
Előzmény: arry_ (246)
arry_ Creative Commons License 2009.01.02 0 0 247
szerintem minél nagyobb a lineáris nagyítás annál több apró részlet tűnik el... (olvad be)

tehát ennek kisfilmnél van a legnagyobb esélye...

nemvéletlen a kihuzat hossza "lágyítja a filmet" (jó bőrhiba retus)

vagy folyamatosan mindig hülyeséget beszélek?
Előzmény: Képkovács (244)
arry_ Creative Commons License 2009.01.02 0 0 246
"IX. Részlettelen fehér, némi tonalitással. Hó lapos
megvilágításban. A 35 mm-es negatívról kondenzorral
készült nagyítás ezt az értéket tiszta fehéren hozza, tehát
nem lehet megkülönböztetni a X. zónától."


na én erre gondoltam konkrétan...


Előzmény: Képkovács (240)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 245
Mhhmmmm :-)

Drukkolok!
A klasszikus tudományok szerint nem nagyon van más alternatívája (bár tudjuk, hogy tapétázással és PS-sel minden lehetséges).
Előzmény: Majdnem (241)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 244
Ez nem igaz :-)
(legalábbis szemcseméretnél nagyobb részleteknél biztosan nem így van)
Előzmény: arry_ (242)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 243
Igen, azon lehet még agyalni, hogy elvileg mekkora a pontos elcsúszás a zónarendszer és a hagyományos rendszer középszürkéje között, de az látható, hogy az V. zóna nem a hagyományos 18%-os szürke leképeződése a zónarendszerben, hanem a 18%-os szürkének magasabb zónában kell kerülnie, emiatt mindenképpen érzékenység csökkenésként lehet megélni a zónarendszerben használt film viselkedését, így van épeszű magyarázat arra, hogy a "zónázók" miért emlegetnek állandó érzékenységhiányt...
Előzmény: Majdnem (236)
arry_ Creative Commons License 2009.01.02 0 0 242
csak míg leicanál a pici alig tónuskülönbség nem jelentkezik papíron egy nagyobb méretnél ugyanaz már látható... (összeadódnak a nagyobb felületről)
Előzmény: Képkovács (240)
Majdnem Creative Commons License 2009.01.02 0 0 241

jajj, de a nagyfilm az sokkal nagyobb!!

 

(képzeld valakivel éppen tárgyalok shiftes 4x5-ös épületfotókról ... micsoda ritkaság ...  csak sokallja :)  )

Előzmény: Képkovács (240)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 240
Bocs, de teljesen mindegy, hogy roll, vagy leica, a film kivitelének ehhez semmi köze :-)

Mindkettő teljesen azonosan működik ebből a szempontból.
Előzmény: arry_ (237)
arry_ Creative Commons License 2009.01.02 0 0 239
nemtudja hogy nekem a Lajos nick nevem vagy az igazi.... mellesleg azért használom számítógépen már több mint 10 éve és csak itt az Arry-t mert tetszik :-)
Előzmény: apca (238)
apca Creative Commons License 2009.01.02 0 0 238
Mi lenne ha itt egymás közt nem feltétlenül a nick nevet használnánk?

Nem tartom jó ötletnek: nem igazán tolerálja -egyébként érthetően- a moderatúra.
Előzmény: Törölt nick (223)
arry_ Creative Commons License 2009.01.02 0 0 237
ühüm...


csak ha jól emlékszem...

(én csak egyszer olvastam futva - én inkább fotózni szeretek)

írja később, hogy kisméretű filmen nem is megy az a zóna, ahhoz legalább roll kell

szóval tudott erről és nem akart odacsalni semmit
Előzmény: Képkovács (231)
Majdnem Creative Commons License 2009.01.02 0 0 236
ez már meg még bonyolultabb mint adams meg a bombázó együtt :)
Előzmény: Képkovács (235)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 235
Igazad van, mert azt nem írtam mellé, hogy 5FÉ átfogású "normál fotográfiai tárgy" helyett a Zónarendszerben 6FÉ-t kell lineáris szakaszon rajzosan megjeleníteni, míg a szabványos hívásokban 5FÉ az előírt normál papíron, így a film és a papír is lágyabb egy-egy fokozattal, de cserében csak 1 FÉ-kel több bemeneti tónusnak kell felmennie a papírra, emiatt van egy virtuális fokozatnyi érzékenység növekedésünk (nem kell akkora denzitásterjedelmet bejárnia a filmnek).

Remélem nem zavarodtam bele és így már tisztább. Köszönöm, hogy szóltál, mert ezt elfelejtettem leírni hozzá :-)
Előzmény: Majdnem (232)
D94A Creative Commons License 2009.01.02 0 0 234

Elfelejtettem leírni, hogy ez nálam már régóta működő technika. Ha elfogy ez a vegyszer( remélem sokáig beszerezhető lesz) akkor viszont kölcsönvenném a filmkopírnál használatos tesztcsíkot és lehet méricskélni.

Előzmény: D94A (233)
D94A Creative Commons License 2009.01.02 0 0 233
Jelenleg dömping jellegű munkáknál állok át ff-re.  Jelenleg Ilford 2000RT vegyszert használok regenerálva hívógépen. Mivel jelenleg nagyon drágán beszerezhető a kontroll ék ezért én egy "etalon nagyítást használok". Ez nálam azt jelenti, hogy egy tónusos felvételemről készítek nagyítást és összehasonlítom szemre a régebben készült még folyamatosan dolgozó laboromban készült kópiával. Ha újból folyamatos lenne a megrendelés, akkor a filmlaborosokkal csinálnánk mérőékeket.
Előzmény: Törölt nick (229)
Majdnem Creative Commons License 2009.01.02 0 0 232

"" normálnál eggyel lágyabb papírfokozatot szeretett használni, amihez pont egy FÉ-nek megfelelővel laposabbra hangolhatta a filmet, mint ami a normál papírfokozathoz kellett volna  ""

 

ez kicsit billeg nekem ...

Előzmény: Képkovács (231)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 231

Nem tudom, hogy bárkinek feltűnt-e már korábban, de nekem van egy szemet szúró "fából-vaskarika" alaptétel az egész zónarendszerben. Sajnos én csak a Szilágyi féle fordítást olvastam (jónéhányszor), eredeti szöveggel nem találkoztam, így meglehet, hogy csak a magyar átirat nem magyarázza tisztességesen. (Me Culpa, ha így van, mert a füzetet a megjelenése előtt nekem is olvasni és véleményezni kellett).

 

Az ominózus kitétel így néz ki: 18%-os középszürkén (V. zóna)

 

Mi a baj ezzel a megfeleltetéssel?

Mindössze annyi, hogyha ezek az értékek össze vannak rendelve, akkor soha az életben nem fordulhat elő olyan eset, amikor a VII. zóna közepétől felfelé bármilyen tónus vagy részlet jelenhetne meg a filmen :-)

 

Vajon miért?

Mert a 18%-os szürkétől a teljesen részlettelen visszaadást nyújtó 100%-os fehérig mindössze 2.5 FÉ távolság van, hiszen 100%-nál több fényt a természetben semmilyen tárgy nem képes visszaverni, vagy átereszteni, a 18% és a 100% visszaverőképesség pedig egymástól épp 2.5FÉ távolságra tanyázik a skálán. Ha azt akarjuk elérni, hogy a zónarendszer IX. és X. fokozata még legalább egy jelzésértékű tónusban különbözzön egymástól, akkor a 100% visszaverőképességű felületet feljebb kell tolnunk a IX-X. zóna közé két fényértéket mozdítva a teljes expozíciós skálán, ezzel a 18%-os középszürke megfelelője a VII. zóna lesz, az V. zónáé pedig a 3%-os visszaverésű szürke lenne.

 

Kezdjük már kapisgálni, hogy miért állítja A. A mester azt, hogy "Beállítjuk a fénymérőn (vagy a gépen) filmünk tényleges érzékenységét. Ez rendszerint kb. egy fényértékkel kevesebb, mint a gyári adat."?

Mostmár világos minden. Ténylegesen a zónarendszeren kívüli normál rendszerekben egyáltalán nem kisebb a filmek érzékenysége a gyári adatnál, hanem a zónarendszer túlexpozícióval kénytelen eltolni a teljes filmkarakterisztikát ahhoz, hogy ne legyen fizikai lehetetlenség a VII. zóna közepe - IX. zóna közepe között rendes tónusmenetet kinyerni.

 

Miért lesz egy FÉ a tényleges érzékenységeltérés és miért nem kettő, ahogy a fentiekből következne?

A. A. "18%"-os szürkéje valójában 9%-os.

Azért mert a normálnál eggyel lágyabb papírfokozatot szeretett használni, amihez pont egy FÉ-nek megfelelővel laposabbra hangolhatta a filmet, mint ami a normál papírfokozathoz kellett volna és ez kb. ekvivalens azzal, mintha egy FÉ-kel lenne érzékenyebb a film, így egyik oldalon javult egy FÉ-t az érzékenység, a másik oldalon csökkent 2FÉ-t, aminek az eredője -1FÉ relatív érzékenység az állításainak megfelelően, de nem összhangban a normál szabvány szerinti érzékenységmérések eredményével.

 

Mi ebből a tanulság?

Az, hogy csodák nincsenek. Az eredeti A. A. zónarendszer (speciál 2-es fokozatú papírhoz hangolva) "középszürkéje" egy FÉ-vel sötétebb a szabvány szerintinél, ezért a film látszólagos érzékenysége fele a szabványosnak. Ha a film még ennél is lágyabb, akkor az érzékenységkihasználás tovább romlik, így válik egyértelművé, hogy az extra lapos filmek miért is viselkednek teljesen másképp (jóval érzéketlenebbként), mint a szabványosan előhívott és használt filmek. Legfőbb tanulság pedig az, hogy nem a gyári adatközlőlapok hazudnak és kozmetikáznak, hanem a zónarendszer működik más alapokon, de mindekettőben pontosan azonos törvényszerűségek érvényesek és valójában semmi ellentmondás nincs közöttük, hiszen a gyári adatlapok és a szabványok ismeretében a zónarendszerbeli működés is visszafejthető, megjósolható nagy pontossággal :-)

arry_ Creative Commons License 2009.01.02 0 0 230
másmás idővel!

enélkül kicsit félreértelmezhető...

ja és a 2 szűrő az 5-tös és a 00-ás...


így a két villantás időkülönbőzőségével bármilyen papírfokozat vagy ha úgytetszik bármelyik szűrőszám előállítható...

hátránya az egy szűrő használatával szemben, hogy figyelni kell arra hogy a két villantás között ne moszduljon el semmi
Előzmény: Törölt nick (229)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.02 0 0 229
„A filmhívásról már regények születtek! Vajon ki foglalkozik a nagyítástechnikával? Szerintem ez is elengedhetetlen a KÉP megszüléséhez!”

- Maximálisan igazad van.
- Ha nem titok írnál a saját technikádról…
- Vitaindítónak, osztott szűrőzés (ez nekem azt jeleni 1x exponálok magentával, 1x exponálok sárgával, alaphelyzetben)
Előzmény: D94A (208)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.02 0 0 228
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 227
Ha teljesen szigorúan venném ezt a dolgot, akkor pl. az itteni profilomban nem lennének irl is értelmezhető adatok, de senki elől nem akartam elrejtőzni :-)
Előzmény: Törölt nick (226)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.02 0 0 226
Ezért csak az aki vállalja ha Te nem az teljesen ok, tiszteletben tartom.

 

Bár Te is Nándiztál már :-)

Előzmény: Képkovács (224)
Képkovács Creative Commons License 2009.01.02 0 0 225
Mél ment.
Kérlek a válaszban küldj légyszives egy telefonszámot is, mert nem találom.
Előzmény: D94A (216)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!