Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Voltam már pár találkozón külföldön, de hogy ott a mozdonyoknak nem volt kártyája az tuti, de még az akadós személyvonati kocsiknak sem. Egyszerűen a mozdonyvezetőnél levő menetrendjébe volt beleírva, hogy milyen gép, meg mi hol akad.
Olvass vissza, és kiderül: a fremósok annyira igénytelenek, hogy bármin, még akár deszkára szögezett lego síneken is tudnak játszani :)
Viccet félretéve: szerintem a FREMO-n belül a modulok összeállítása pont nem egy kritikus dolog. Illik első körben magával a FREMO-val megismerkedni, hogy megtudd, egyáltalán miben gondolkozz, mire van szüksége a magyarországi csapatnak (állomás, ipar, rakodók, nyíltvonal? Mekkora? Milyen jellegű? Egyenes? Íves? Hány fokos? Satöbbi-satöbbi); ez azért is szükséges, mert gondolom az ember egy ismert csapathoz szeretne bejelentkezni a vadiúj moduljaival.
Aztán ha elkezded, igazából a modulok asztalos szempontból egyszerűek, mint a faék (legalábbis a hagyományos asztalokhoz képest), terep szempontjából pedig "legyen nagyon szép". Ezek mind általános dolgok, nem hiszem, hogy a FREMO-topikban kellene kitárgyalni, hogy hogyan oldjuk meg a modul sarokmerevítését, váltóállítást, fűcsomót az út mellé, vagy a Csörgő hajtásának rendbetételét...
OFF
Amennyire én az elbeszélésekből tudom, a tagságom előtti régi időkben ez a fórum azért jött létre, hogy a FREMO-tagok és az érdeklődők konstruktív párbeszédet folytassanak. Aztán valamiért a dolog kettészakadt: voltak, akik csinálták a dolgokat, és voltak, akik ekézték.
Folyamatosan ment a diskurzus arról, hogy miért kellenek a plusz szabályok; miért olyan szigorú az egész; képtelenek voltak megérteni, hogy a szabályok opcionálisak, aki nem akarja betartani őket, annak ott a vasútmodellező társadalom maradék 98%-a. Aztán sokan voltak, akik mindent a szervezés, forgalom, árufuvarozás rovására írtak: mer' a fremósoknak csak a forgalom számít, a járművek nem; mer' a fremósoknak csak a forgalom számít, a terep nem... Ezeket az embereket egyszerűen nem értem. Kizárólag a saját szempontjaik szerint kritizálnak, holott szerintem van jópár versenyképes modulunk, és alig van Magyarországon még olyan banda, akik ennyire megpróbálna odafigyelni a gördülőállományra, korszakokra (emellett persze oda kell figyelnünk a vonatösszeállításokra, az árufuvarozás élethűségére, üzembiztonságra, menetrendre, és egy sor olyan dologra, amire mások nem).
A lényeg, hogy idővel itt a fórumon a FREMO valamiért szitokszóvá vált, a tagok-barátok pedig egyszerűen beleuntak a "Mér' nem" és "Mer' ti" hangulatú hozzászólásokba, és átszoktak más fórumokra, ahol köszönik szépen, jól vannak, megvannak.
A fentiek függvényében talán megérted, hogy miért nem fog itt senki hanyatt-homlok rohanni, hogy az Általad feltett ironikus, számonkérő hangvételű kritikára választ adjon.
Mi a baj vele? Az nem kell a Fremózáshoz? Szerepel valahol a fejlécben, hogy járművekről nem eshet szó?
Másrészt: ki akadályoz meg, hogy írj a modulépítésről?
Harmadrészt: szerintem a modulépítéssel kapcsolatos dolgokat a terepasztalos topikban tárgyalják meg többnyire.
Negyedrészt: pörgess vissza, lejjebb találsz modulos dolgokat.
Ötödször: ha most hallgatunk, akkor jobb lenn a a lelkednek?
Hatodszor: hol van szó folyamatosan a járművekről? Szeptember óta mély hallgatás volt a topikban. Én meg bátorkodtam feltenni pár kérdést annak kapcsán, hogy elkészültem két újabb kocsimmal, amit szeretnék vinni a következő találkozóra. Akkora bűn volt ez?
Szerintem várj még vele. Elég lesz a stokkhoz kártyát csinálnod – majd ha elkészül a menetrend. Egyelőre semmit nem tudok a találkozóról, még a korszakot sem, és azt sem, hogy ki csinálja a menetrendet.
hogyan lesz a nemzetközi gyorsvonat összeköttetés?
Általában a nemzetközi találkozókon
- vagy a szervezők megállapítják a nemzetközi menetvonalakat, ezeket kikommunikálják, az országok ennek függvényében készítik el a saját menetrendjüket,
- vagy a szervezők csinálják az egészet, ehhez természetesen sok kommunikáció kell a külföldiekkel, mert a csapatok maguk ismerik a saját felkészültségüket, szokásaikat...
...harmadik lehetőség eszembe sem jut. Az, hogy most konkrétan hogyan lesz az egész megszervezve, nem tudom, de az évindító megbeszélésen gondolom ez is szóba kerül.
pl. nemzetközi forgalomban közlekedő személykocsikhoz kell majd kártya is?
Általában véve a személyvonatokhoz is kell kártya, illetve a stokkokhoz-kocsicsoportokhoz is; sőt, még az irányteherekhez is, függetlenül attól, hogy belföldiek, vagy nemzetköziek-e. Ettől néha eltekintünk, mivel az emberek fejben tudják tartani a szerelvényeket, de volt már kavarodás abból, hogy a stokkhoz sem készült kártya, és a mozdonyvezető nem tudta, hogy félúton le kellene akadjon egy-két kocsi. Emiatt ha magához a szerelvényhez nem is, de a leakadós stokkokhoz jó, ha van kártya.
Meg határállomásig menő mozdonyokhoz is?
Persze. Minden gépnek kell legyen kártyája, abba kerül bele a fordakártya. Függetlenül attól, hogy átdugja-e az orrát a határon, vagy sem. Az állomásokra dedikált tolatógépek kivételt képeznek, nekik nincs fordájuk, az állomást sem hagyják el; sőt, esetükben a pályaszámegyezés sem katasztrófa, feltéve, hogy nem egy vonali géppel egyezik meg a pályaszámuk :)
Az itthoni FREMO-kra emlékszem, de az idei nagyobb lesz - tudomásom szerint. Ha jól emlékszem, Lajos azt magyarázta, hogy ez rendes nagy találkozó lesz, nem "csak" egy regionális, mint a korábbiak. Tehát a kérdésem igazából a "nagy" találkozókra vonatkozott.
A pályák teljesen szorosan kapcsolódnak, azaz folytatólagosan. A kintiekről nem tudok mondani semmit, ide osztrákok jöttek, és ők ugye a valóságban is szomszédosak. 2013-ban Rásonysápberencsből ágaztak el , tehát mint egy mellékága a nagy layout-nak. 2014-ben mintha egy T alakot formáztak volna, a csarnok egy hosszú és egy rövid oldala mentén végig osztrák vonal volt, és a T szára (gyakorlatilag 3 modul) kapcsolódott Dunaföldvárhoz. Itt ők egy komplett belföldi forgalmat is tudtak csinálni.
Nemzetközi személyvonatok voltak, általában volt Kurswagen is, amit valamelyik állomáson kapcsoltak le ill föl a vonatra. (De ha visszaemlékszel, ilyen a belföldiekkel is volt szinte mindig.) Eddig személykocsihoz nem kellett kártya, viszont minden mozdonyhoz kell.
Ha lesz az idén FREMO találkozó, meg gondolom lesznek majd ott külföldiek is, akkor hogyan lesz a nemzetközi gyorsvonat összeköttetés? Gondolok itt olyanra, hogy pl. nemzetközi forgalomban közlekedő személykocsikhoz kell majd kártya is? Meg határállomásig menő mozdonyokhoz is?
Egyáltalán: mennyire szorosan kapcsolódnak egymáshoz a különböző országok pályái, járművei egy ilyen nagy találkozón? Mitől függ, hogy mely országok kapcsolódnak egymáshoz?
Lenne még egy kérdésem: a felsővezeték tartóoszlopait milyen távolságban rakták azokon a modulokon ahol volt? Szeretném a terepet úgy kialakítani majd hogy minél kevesebb bontással járjon a kiépítése.
Bocs nem volt időm olvasni ezért késtem a válasszal a következő modulvég típusokat lehet használni:
• H0-B96 • H0-B09 • H0-E96 • H0-F96
Ezek egy ill. két vágányú kivitelben használatosak, két vágányú kivitelben 46 mm nyílt vonalon a vágánytengely távolság megállóhely és állomás esetén 57 mm.
Sajnos sikerült elég szerencsétlenül megfogalmaznom kérdésemet. A fremo87 szigorúbb szabályaival tisztában voltam, tanácstalanságomat abból jött hogy itt a fórumon amikor a 2 vágányos pálya került szóba akkor modulvégnek a fremo87 profiljának rajza volt beillesztve, valamint itt a viharsarokban ez a típus jár közkézen.
A különbség a két szabvány között nem a csatlakozó felületben van, hanem a a kivitelezésben. A FREMO87-ben csak a sin szálat veheted meg a boltban( kézzelkészitett talpfák, kiegészítők, épületek) és semmilyen torzitás nem megengedett. Ehhez képest a Fremo H0 sokkal megengedőbb.
A szabványok átolvasása után az jött le nekem hogy H0-ban "két fajta fremo szabvány van": a Fremo87 és a Fremo H0. Mivel csak kis eltérések vannak az oldalprofilokban és egymással minden gond nélkül csatlakoztathatók, ezért az lenne a kérdésem hogy a kettő közül melyike az amelyik elterjedtebb; akár itthon akár külföldön.