A Petőfi híd járdája az a mocsok, ahol direkt terelnek fel oda és az infrastruktúra tervezője számolt is azzal, hogy majd a kerékpárosok (irányhelyesen, ha sikerül nekik) tekernek a járdán, a város nem bünteti, csak félrenéz, az oszlopokat és gyalogosokat, no meg a járda kátyúit kerülgető kétkerekűek majd megoldják, és ki lehet pipálni, hogy a híres-hírhedt nagykörúti bringasáv át van vezetve Budára délen is!
A NAR által jelzett helyszínnek amúgy van elkerülési lehetősége, 300 méterrel hosszabb, mint az aluljárón át. De mivel nem egy Duna-híd hosszúságról, hanem 30 méterről van szó, így lepattanni és áttolni is körülbelül 30 másodperc, úgy mindösszesen. Az nyilvánvaló, hogy mind a metróállomás, mind a vasúti megállóhely produkál olyan forgalmat, amikor nem szerencsés a gyalogosok közé nyeregben ülő bringásokat beengedni.
Ahogy az Erzséber királyné útja, aluljáró nevű helyszín is, sosem volt kerékpáros infrastruktúra, gyalogos aluljáró volt, akadálymentes rámpákkal, és ezt kezdték a bringások gyalog- és kerékpárútként használni, szokásjog alapon. Csak épp le sem szarják, hogy
1) nincs ott kétkeréken keresnivalójuk
2) ha már nem szállnak le, legalább próbáljanak meg a gyalogosok tempójával tekerni.
A kétoldali rámpákról simán beesnek annyival, amivel tudnak, ha meg éppen a derékszögű kanyarba ketten érnek, kétfelől, akkor kocc.
Plusz láttam ott már maxirollert, és "U-rendszámos" nagymotort is átkelni, nyilván nem tolva, szinte már várom, mikor manőverezik át valaki egy smarttal is.
Szóval, ha már teker az ember, ne legyen rest szaros 300 méterrel többet menni, nem lehet mindenhová a legrövidebb úton át megérkezni, mert a kerékpáros közlekedőkön kívül - csodák csodája - mások is vannak a városban. Az újpesti vasúti megállónál indokolt, hogy ne kóvályogjanak kétkerekűek a gyalogosok között, és indokolt +300 métert megtenni VAGY továbbra is opció 30 mp alatt áttolni a bringát.
"De a KRESZ szabályozta azt is, hogy milyen esetben mehetsz át a vasúti átjáró piros jelzésén."
Mint ahogy most is. Gyakorlatilag soha, semmivel. Még a megkülönböztető jelzést (= kék lámpa + sziréna) használó jármű (mentő, tűzoltó, stb.) SEM! Azonkívül diplomata, külföldi, bizonyos autómárkát használó, vagy félisten SEM!
Az északi összekötő vasúti hídról Angyalföld felé úgy lehet biciklivel menni, hogy lejön a kerékpáros a hídon, átmegy az aluljárón, majd vagy megy egyenesen a Váci út felé vagy kanyarodik balra a Kámfor utcába. Amit minden kerékpáros (engem is beleértve) figyelmen kívül hagy, az a kerékpárút vége tábla az aluljáró előtt. A szabályos megoldás az lenne, hogy ott mindenki leszáll, áttolja a biciklit, majd a túloldalon felszáll. Senki nem csinálja ezt. Nem tudom, mióta ilyen a helyzet ott, de évtizedekben mérhető. Tetszik, nem tetszik, a kerékpáros infrastruktúra arra neveli a közlekedőket, hogy hagyják figyelmen kívül a KRESZ szabályait. Pontosan ugyan az a hatásmechanizmus, mint az építkezés után kint hagyott 30-as tábla vagy a soksávos városon belüli főút, amin kilométereken keresztül nincs zebra. Csak míg a kint hagyott 30-as tábla viszonylag ritka és előbb-utóbb le is szedik, a kerékpáros infrát évtizedeken keresztül ilyenre tervezték.
Az 1970-es években kicsi költői túlzással minden évben volt busz-vonat baleset.
Majd minden évben sok halottal.
Erre 1979-ben vagy 1980-ban (?) megjelent egy újság cikk amiben a firkász - mint később kiderült füllentett - azt írta a Volán Vezérigazgató szájába adva :
....".....Amelyik buszvezető ezentúl átmegy egy piros lámpán, azt kirúgjuk..."
az akkor hatályos KRESZ nem így rendelkezett, de ha a VEZIG ezt mondja, akkor ez így van.
Ezt a cikket ráadásul kinagyították és minden tartózkodóban kifüggesztették.
Elsőnek P.Pisti futott bele.
5-ös út táborfalva aut.megálló.
A vasúti átjáró fényjelző készüléke piros/vörös.
Mindkét irány belátható, de ugye ha átmegy = kirúgják.
Nem ment át.
Jó 60 percig állt ott.
M5 még nem volt, jó 5-6 km-s dugót csinált.
A második nem tudom ki volt.
Én a negyedik eset voltam.
Helyszín 3-as út vasúti átjáró, Nagyút-Visonta vasútvonal.
Mindkét irányban jó 600 métere belátható sík terep, még bokor sincs.
Figyu, nem azért megy át a körúti bringasáv pirosán a kerékpáros, és hajt ezzel a sávval párhuzamosan a járdán, mert rossz az infra, hanem azért, mert leszarja a közlekedésére vonatkozó szabályokat.
"Ha összességében mérlegelek, akkor közlekedési módtól függetlenül szinte mindig a kerékpárosok okozzák a legtöbb megoldandó problémát a közlekedésem során, akkor is, ha bringán ülök."
Érzésre ez életszerű és reális.
A város elsősorban autósra van tervezve, gyalogolni meg muszáj.
Ez két, különböző dinamika, a kerékpár meg egy harmadik.
A különböző dinamikájú forgalmak kapcsolódnak - és akadályozzák egymást.
A város nincs jól (és kérdés, hogy mennyire lehet) tervezve kerékpárra.
Aki közlekedik - ugyanaz az ember, ahogy Te is. A környezet más.
Azért gondolom így, mert szerintem a szabályozási környezet (beleértve a konkrét forgalomtechnikát is) visszahat a szabálykövetési hajlandóságra (függetlenül attól, hogy ez szerintünk jó-e vagy rossz).
ui: aki esetleg úgy gondolja, hogy ezt csak azért mondom, hogy felmentsem a szabályszegőket, meg szerintem a szabály betartása opcionális, annak javaslom a nevem melletti piros x használatát.
Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy a kerékpárosok arányaiban több és kirívóbb szabálytalanságot követnek el, mint az autósok. Nagyjából 1/3-1/3-1/3 arányban kerékpározom, autózom, tömegközlekedem (megállók között gyalogosként, ugye) Budapesten.
Ha kerékpáron ülök, szinten minden bringasávos pirosnál állva valós veszély, hogy piros-sárgánál induláshoz készülve egy lendületből érkező kerékpáros vagy motoros 0 oltaltávolsággal elzúz mellett, ahogy majdnem minden (5-10 km-es) utamon jut egy olyan pirosnál állás, ahol lendületből elmegy mellettem a kerékpáros, robogós, rolleres, akár forgalmas gyalogátkelőhelyről van szó, akár erős keresztező forgalom. Megállnak a lehető legkésőbb, amikor már muszáj, és ahogy van egy kis ablak a keresztirányban közlekedők között, már nyomják is neki.
Ha gyalogos vagyok, minden, ismétlem, kivétel nélkül minden utamra jut olyan, amikor meglévő kerékpáros infrastruktúra ellenére a bringás a járdán csenget le, centiz ki, és neki áll feljebb, hogy nem tud haladni. Autósok azért ritkán akarnak lenyomni a járdán.
Autóban ülve sok a pofátlan, főleg a másfelé karanyorodó sávoknál, amikor nyilván utolsó utáni pillanatban jut eszébe a nem torlódó irány sávjából besorolni a torlódó irány sávjába, de mivel körülöttem is van másfél tonna, simán nem engedem be azt rohadjon meg (ha elfogyó sáv van, onnan meg beengedem az érkezőket, mert nincs más választásuk). Piros első két másodpercében még elég sokan átcsúsznak sajnos, ez kb. tény, ahogy a hosszabb, egyenes, széles utakon, hiába 50 km/h a limit, inkább 70 lesz sokaknál, főleg olyan helyeken, ahol korábban az volt. Amit nagyon be szoktak nézni, azok a jobb horgok,ott nagyon észnél kell lenni, amikor az út melletti kerékpársáv/kerékpárút keresztezésével tudnak jobbra, kis íven fordulni, ott muszáj lassítani és figyelni a kanyarodókat, mert legalább a fele annyira figyel a gyalogosra sréhen szemből, hogy a háta mögül érkező kerékpárost nem látja meg.
Ha összességében mérlegelek, akkor közlekedési módtól függetlenül szinte mindig a kerékpárosok okozzák a legtöbb megoldandó problémát a közlekedésem során, akkor is, ha bringán ülök.
Szerintem segítene, bár kicsit félek attól, hogy ezt meg pláne akként értelmezik helytelenül, hogy akkor ez balra, a túloldalon folytatódik. Ahogy Ásítósárkány is írta, valamiképp, ha közúti sávok is rákerülnének, akkor egyértelmű, hogy melyik oldalon kell lenni, bár én a kerékpáros információs irányjelző táblára voksolnék továbbra is, amely az építkezés után is maradhatna a helyén.
Ha jól emlékszem trizs77 mesélt arról anno, hogy hogyan lett egy ilyenből halálos baleset.
(emlékeim szerint szabály betartós sztrájkot tartottak, tehát, mindent betű szerint. A beragadt vörösnél megállt, a mögötte lévő dugóban meg történt egy halálos baleset).
És ez nem a nagyvasút, ahol a fehér árbocos önműködő térközjelző mellett elmehetünk 15-el, meg nem lamentálunk azon, hogy most itt mire gondolt a szabályzó, hanem MEGÁLLUNK a pirosnál.
Igen, ez a következő lépcső, hogy mennyire fogadják el "szabályozottak", a nem feltétlen logikusnak tűnő szabályt.
Ha maga a szabályozási rendszer alapvetően jó, dinamikában jól működik, akkor - szerintem - kialakul egy általános bizalom a szabályokkal szemben, és ha annak ésszerűségét, realitását nem feltétlen látják, akkor is betartják, mert bíznak a _rendszerben_.
Példa: ha azt látod, hogy van kint egy csomó felesleges sebességkorlátozás, kint felejtett 30-as tábla, vagy 90-el stabil fix 60 stb, akkor ha látsz egy 60-as táblát nem azt gondolod, hogy okkal van kint, hanem azt, hogy vajon van-e rendőr, vagy, hogy már megint ennek sincs értelme. Akár betartod, akár nem.
Ha mindenhol a sebességkorlátozás jó, és van egy olyan szokás, hogy bejelentik, ahol nem ez van, és akkor - ha indokolt - változik, akkor a többség bízik a szabályban és arra fog gondolni, hogy biztos okkal van ott (mert a többi is okkal szokott lenni).
És, ez a nem mindegy. Ez már túlmutat a szabályozás törvényi keretein.
Hosszú véleményeddel alapvetően egyetértek, de itt arról van szó, hogy -főleg az élet bonyolult területein- nincs olyan szabály, ami mindig mindenkinek hasznos. Van olyan eset, amikor a szabály betartása senkinek nem hasznos, de senkinek nem okoz kárt, csak a betartással járó kellemetlenség a veszteség. Ezeket az élet minden területén el kell fogadni. Ha valaki úgy érzi, hogy ez a kellemetlenség aránytalan, akkor megfelelő helyen reklamálhat, de nem szegheti meg a szabályt tetszése szerint. És nem csak a közlekedés területén van így.
Persze a körülményektől sok függ. Mert tegye fel a kezét az, aki gyalogosan még soha nem ment át a piroson! De remélem ezt négykerekűvel senki nem tenné meg szándékosan.
Az még mindig nem tudjuk, hogy csőrike mit ért a kamupiroson, de az volt az eredeti felvetés, hogy a kerékpáros azért megy át a legnagyobb délutáni csúcsforgalomban a Szt. István körúton a piroson, mert valahol máshol egyszer "rossz" volt a lámpa. (jelentsen ez a "rossz" bármit is). Ez nem gyógyszeripar, ahol a placebóba vetett hittől is meg lehet gyógyulni. Bár úgy tűnik, egyesek hisznek benne, hogy a piros lámpa csak szívatásból van. És nem csak ő az egyetlen aki szabályismeret helyett hittel felvértezve közlekedik.
Nem, én a Mikulásban hiszek. De ez a topik nem a hitről szól. Ha megmagyaráznád, hogy mit értesz kamu piros jelenségben, akkor (se) lenne értelme veled vitatkozni, de így nem is lehet.