Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 1,5 órája 0 0 348920

A nevezett urak szokásait, pajtáskodásait sok más (politikai) topik tárggyalja.

 

Nem az én világom.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Az én majd megálmodom X meg kerítsen rá pénzt távol áll az én gondolkodás módomtól.

Előzmény: attus germanicus (348919)
attus germanicus Creative Commons License 6 órája -1 6 348919

Ez a mérnöki szemlélet, hogy van X forintom, ezt lehet elkölteni, a politikában nem járható. Hogy a MÁV-nak mennyi pénze van, és mire, az Orbán Viktor és Lázár János urak jóindulatától függ, semmi mástól (na jó, legalábbis az egészen extrém keretektől eltekintve). És a nevezett urak szimpátiája több tényezőtől függ, a projekt bekerülési költségeitől és várható megtérülési mutatóitól nem annyira. Az EU-kasszához számíthatnának a megtérülési mutatók, de az meg ugye itt offtopic okokból hosszabb időre el van zárva. 

(Jegyezzük meg, hogy a kormány a napokban több, mint ezermilliárd forintot kerített egy itt offtopic beruházási célra. Ezt a műveletet nem lehet havonta megismételni, talán még évente se, de azért mutatja, hogy pénz arra jut, amire akarják, hogy jusson). 

Azt gondolom, te is, meg a hivatkozott blogposzt szerzője is, alapvetően tévedtek, amikor azt gondoljátok, egy projekt megvalósulási esélyeit segíti, ha olcsóbb lesz. 

Előzmény: trizs77 (348905)
attus germanicus Creative Commons License 6 órája 0 3 348918

Ez igaz. 

Mindazonáltal az építési engedélyt a helyi önkormányzat adja ki, és nincs az a polgármester, aki engedélyezné ezt a beruházást. Érthető módon, politikailag azonnal bukott ember lenne belőle. 

És azért tegyük hozzá, hogy, ha a vasút fejlesztése és a járatok tervezett sűrítése szintben valósul meg, akkor a sorompónál várakozó járművek és gyalogosok idővesztesége a beruházás hasznát vastagon mínuszba tolja. 

Előzmény: morgó mh. (348910)
trizs77 Creative Commons License 7 órája 0 1 348917

Az lehet.

De hidd el még el se kezdték csúsztatni a felüljárót amikor már a zenei próbatermekben annyi mikrofon volt, hogy ha a harsonás véletlenül fingott egyet az 14 különböző helyen rögzítették, a híd körül és a tőle sok km-re lévő adat feldolgozó központokban is.

 

Én a 100a mellett lakom, az I.emeleten.

Kb. 70-80 méterre a sínszálaktól.

A sínszálak kb. fejmagasságomban (kicsit feljebb) vannak.

 

Minden vonatot hallok.

Elviselhető.

Csak a tehervonatok és a mizsei csörgő hangos.

De azok nagyon.

 

De itt a 100a nincs hangszigetelve.

 

Ha itt is hang szigetelnék úgy a 100a-t mint anno 1996-ban szigetelték az M5 bevezető felüljárót, a vonatok többségét nem is hallanám, a vonatok kisebbségét meg sokkal halkabban.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: NAR (348915)
morgó mh. Creative Commons License 8 órája 0 1 348916

Egy acélszerkezetes vasúti összekötő nagyon más kategória. Közúti felüljárónál gördülési zaj van elsősorban.

Előzmény: NAR (348915)
NAR Creative Commons License 8 órája 0 0 348915

Tehát azt akarod mondani, hogy a drága hangtechnikai megoldásokkal kiépített zeneiskolában a szigetelt, rezgéscsillapított szobákban nem volt mérhető hanghatás és ennek kell örülni? Mert én a 2 kilométerre lévő vasúti összekötőt szoktam hallani...

Előzmény: trizs77 (348913)
r1232 Creative Commons License 9 órája 0 1 348914

A Desiroval sem a sebesség miatt volt probléma a 142-sen, hanem azzal, hogy nem elővárosi forgalomra való a kialakítása, férőhelyek száma miatt. Mindig csatolan kellett járatni. Ugyanez a probléma a 2-es vonalon is fennállt. És ahogy az Uzsgyival is fennáll.

Előzmény: Il Leone (348883)
trizs77 Creative Commons License 9 órája 0 5 348913

A helyiek kinyírnak...

 

Ők már ezt a mostani vasutat is kiraknák a kerület szélére a pusztába, vagy levinnék a föld alá, a felfejlesztett 142-vel szerinted mit csinálnának?

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Máshogy gondolom.

 

Köthető kompromisszum a helyiekkel is.

Ráadásul még nem is kell újra feltalálni a kanálban a mélyedést.

1880-tól sok városban már alkalmazták, alkalmazzák.

 

visszatérek az alapvetésemhez :

                      Mi a feladat ?

A feladat egy nagyobb kapacitású vasút üzem létrehozása, már beépített kertvárosi környezetben, megtartva vagy sűrítve a vasútvonal közúti átjárhatóságát.

Két vágány + villamosítás + sűrű követés.

Ok.

 

Nem kell elásni a vasutat se Pestszentlőrincen se Gyálon.

Mert az tényleg drága.

Mégis sokszoros lesz a közúti-vasúti kereszteződések baleset mentes  száma.

 

A nagybani piac utántól, kb. Gyál lakot terület végéig fel kell emelni lábakra a vonatot.

kb. 8 km.

Olcsóbb, sokkal olcsóbb mint az elásás.

 

Zugló vagy Kőalsó típusú megállóhelyekkel.

Alatta annyi átjáró maradhat amennyit akarnak.

 

Kettő felvetés.:

 

1./ túl hosszú, túl drága.

Nem.

Európa sok városában működik már több mint 100 éve.

 

2./ Zajos.

Nem.

Ide egy megtörtént eset.

kb. 1994-1995-ben? felkértek az M5 autópálya végső bevezető szakaszán épített felüljáró hatásainak vizsgálatára.

Itt a felüljáró egy működő laktanya közepén halad át.

Egyik oldalon a felüljáróról kb. 70-80 méterre 800 férőhelyes kollégium volt, ahol leginkább alszanak a hallgatók és fontos a csend.

A másik oldal fontosabb volt.

Az autópálya bevezető felüljárója itt 2x2 sávos, kamion forgalom megengedett.

Ettől a felüljáró pályatesttől 30-40 méterre egy 5 emeletes zeneművészeti iskola működött már kb. 30 éve.

Telis tele különböző süket szobákkal, a legjobban szigetelt próbatermekkel, rezgés csillapítással és drága hangtechnikai építési módokkal.

Ez volt a nagyobb feladat.

 

A HÍDÉPÍTŐ vállalat csinálta.

Éjjel-nappal mértek.

Mikor elkészült a legfínomabb műszerek se mértek nagyobb zajt mint az építkezés előtt.

Tehát technikailag már 1996-ban megoldható volt, hogy egy lakott területen vezetett viadukt vasút ne legyen zajos még családi házas övezetben se.

 

Tehát lehet úgy megépíteni a 142-es kritikus szakaszait, olcsóbban, hogy a kecske is jól lakjon, a káposzta is megmaradjon.

 

 

 

 

Előzmény: Gordon Zsigmond (348908)
r1232 Creative Commons License 9 órája 0 0 348912

Nincsenek ilyen személyvonati viszonylatok (tehervonati sem nagyon) Ezek a gépek pedig nem fognak tehervonatokat továbbïtani üzemszerűen.

Előzmény: trizs77 (348878)
NAR Creative Commons License 10 órája 0 0 348911

"A 142-es vonal esetében egy érdekes elképzelés ez a tram-train ötlet, nem tudom, hogy jó lenne-e, azért a KöKi-Nyugati szakaszon mégis 150-250 méter hosszú személyszállító vonatok közé keverednének azok a tram-train szerelvények."

 

Ez pontosan miben lenne probléma? Zuglón a 250 méteres peron teljes hosszában egyenletesen eloszolva várnak az utasok és amikor bejön a 75 méter hosszú szerelvény, akkor nem tudnak felszállni, mert 100 méterre van a legközelebbi ajtó?

Előzmény: Il Leone (348902)
morgó mh. Creative Commons License 12 órája 0 0 348910

Minden komolyabb beruházás szül tiltkozást, ez egy szempont a sok közül.

Előzmény: Gordon Zsigmond (348908)
Fizolti Creative Commons License 20 órája 0 3 348909

Kissé leegyszerűsítve: az MKK szerint a villamos/közúti vasút mindenre jó (HÉV-re és pl. a mai fogaskerekű helyére is), illetve a mainál jóval hosszabb villamosszerelvényekkel is számolnának. 

 

"A közúti vasúti megoldással kapcsolatban közkeletű tévhit, hogy a járműveinek kapacitása csekély, hiszen a villamosok csak max. 56 méteresek, míg a HÉV-nagyegység 110 méteres. De miért ne lehetne egy villamos is ilyen hosszú?"

https://kozlekedesiklub.blog.hu/2021/05/08/a_hev-jarmutender_margojara )

 

Victoria: úgy látom, hogy az nagyon a lehetőségei határait súrolja a nagy sebességgel járható váltókkal és a hozzájuk való alagúti szakaszokkal, az automatizált biztosítóberendezéssel és vonatvezető rendszerrel (amit ugye a villamosos alagút környékén nem szeretnénk, mert pont a biztosítóberendezéseken való spórolás az egyik fő érv a villamosos infra mellett). Amíg a zárt rendszerbben pörögnek a vonatok a menetrend szerint, addig minden rendben. 

 

Előzmény: Il Leone (348902)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 21 órája 0 1 348908

A helyiek kinyírnak...

 

Ők már ezt a mostani vasutat is kiraknák a kerület szélére a pusztába, vagy levinnék a föld alá, a felfejlesztett 142-vel szerinted mit csinálnának?

Előzmény: trizs77 (348906)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 21 órája 0 0 348907

Félreértés ne essék, nem az MKK-blog blogposztját igyekeztem védeni -- szerintem eléggé kiosztottam őket, a dialektikás megjegyzésemmel...
Csupán a gondolatkísérlet témában (amivel a megfelelő fázisban még egyet is értek) javasolnám, hogy tegyünk két lépést hátra, az általad említett gondolatkísérletet leginkább már egy nagy vonalakban legalább néhány versengő alternatíváig tisztázott jövőkép kontextusában van igazán értelme elvégezni.

Előzmény: trizs77 (348905)
trizs77 Creative Commons License 24 órája -1 1 348906

A 142-ben igen komoly elővárosi potenciál van.

Igen drága mutatvány lenne megcsinálni, de meg lehet csinálni.

 

Szállnak el az építési árak és nem igaz, hogy csak lopások miatt.

Azért is, de nem csak azért.

 

Ócsáig kell a második vágány és kell a villamosítás legalább Dabasig.

Az, hogy 15 percenként járjon (irányonként) ott 200-250 ülőhely, az véleményes.

 

Ma csúcsórában is megtelik a csörgős ingavonat 296 ülőhely.

De ez csak a napi 22-23 vonat közül pár db-t érint.

Az esetek 80-90%-ban elég a szóló Usgyi, néha csatolt Usgyi.

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (348904)
trizs77 Creative Commons License 24 órája 0 2 348905

Levegő Andriséktól az elmúlt 20 évben nem láttam logikus, racionális gondolatot.

Ettől még véletlenül írhatnának okosat is.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

A gondom velük az, hogy félmondatokban költenek el 80 milliárdot.

Egy megjelenésükben van vagy 6-8 ilyen félmondatuk.

 

Az egész MÁV-nak nincs annyi építési, korszerűsítési, megújítási pénze négy évre amit ők ne "javasolnának" beépíteni egyetlen vonalba.

 

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (348904)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 25 órája 0 0 348904

Ez számomra már nem gondolatkísérlet, hanem konkrét projekt gondolatkísérlete.
Ezt szerintem nem árt, ha megelőzi egy  távlati gondolatkísérlet, aminél a 4-5 pontokkal érdemes kezdeni szerintem: megnézni, hosszú távon minek van értelme, mi az, ami reális, hogy megvalúsuljon mondjuk 10-25-50 éven belül, akár néhány kicsit másra kihegyezett alternatívában. Itt a cél nulladik körben a cél dátumok és egyelőre forrás nélküli mesterterv jelleggel, lehetséges ütemek egymásra épülésének a szintjéig...
Leginkább annak a megelőzésére lehet jó, hogy ad hoc relatív rövid távú relatív olcsó projektekkel ellehetelenítenénk lényeges hosszú távú fejlesztéseket örökre, netán egyfajta ütemterv alakuljon ki.

Előzmény: trizs77 (348899)
morgó mh. Creative Commons License 30 órája 0 6 348903

Szerintem nem elsősorban a Köki-Nyugati a gond. A 142-esben van Budapesten a legnagyobb növekedési potenciál. A vonal legfőbb gondja a leközlekedtethető vonatok száma. A tramtrain 75m-es vonatokkal szerintem ezen csak rontana, a jóval kisebb szerelvények még nagyobb áteresztőképességet igényelnének. Azt gondolom, az a vonal egy klasszikus elővárosi vasúti upgrade-et kíván...

Előzmény: Il Leone (348902)
Il Leone Creative Commons License 1 napja -1 6 348902

Alapvetően problémásnak tartom az MKK ötlteléseiben azt a szélsőségesen autóellenes gondolkodást, amit képvisel, lásd M5 bevezető legyen 2x1 sávos. Nem azzal van a bajom, hogy próbáljuk valahogy racionalizálni és keretek között tartani az egyéni motorizált közlekedést, de azt annyira szélsőségesen, mint ahogyan ők képviselik, talán nem kellene. Ugyanez igaz a Kötekedő Tömegre is.

 

A 142-es vonal esetében egy érdekes elképzelés ez a tram-train ötlet, nem tudom, hogy jó lenne-e, azért a KöKi-Nyugati szakaszon mégis 150-250 méter hosszú személyszállító vonatok közé keverednének azok a tram-train szerelvények.

 

A bejegyzésben a Hódmezővásárhelyi TT-t mint példa értem, csak közben a jogszabályi környezet megváltozott, dízel üzemű járművet tudtommal már a HMVH TT-re sem lehet venni újonnan, szóval az kiesik.

 

A mindenféle járművet közlekedtessünk az ÉDRV alagútjában a FLIRT-től kezdve a 2-es villamoson is közlekedtethető villamosokig nekem több okból is problémás.

Egyrészt a nagyon markánsan eltérő szerelvényméretek, másfelől érdekes, hogy az elképzelésük alapján a Csepeli HÉV az tulajdonképpen villamos lenne, ami azt jelentené, hogy a mai 6 helyett 3 perces követésre lenne minimum szükség, hogy ugyanannyi férőhely legyen biztosítva, a Ráckevei/Soroksári/Pesterzsébeti ágról is kellene a 3 perces követés, itt ugye váltakozó szerelvényhosszakkal, ez ugye azt jelenti, hogy már most tartunk 40 menetnél irányonként, és ebben még be kívánja tuszkolni a 2-150vv. összekötésének járatait, ami alsó hangon még 4 menet irányonként.

 

Értem, és tudom, hogy elméletben lehet egy alagútban akár 75 másodperces követést is biztosítani, csakhogy ebben az esetben a nagyvasúti zavarérzékenységet nem tudja kezelni a rendszer, és ugyanez igaz a külső szakaszon a Ráckevei és a Szentendrei ágon is.

 

Nem véletlen, hogy ennyire nyitott rendszerben azért nem nagyon találni (szerintem nincs is) példát, hogy a törzsszakasz mindkét végén 3-4-5 felé ágaznak szét, többféle üzemű járművekkel óránként 44-48 menettel irányonként.

 

Attus majd megcáfol, de ezt még homogén járművekkel és viszonylag zártabb üzemvitellel, de a München-i S-bahn sem tudja, sőt a nemrég itt tárgyalt londoni Victoria Line a maga teljesen zárt üzemvitelével is csak 36 menet/óra/irány forgalommal működik.

Előzmény: Fizolti (348901)
Fizolti Creative Commons License 1 napja -1 4 348901

A cikk által javasolt megoldás nyilvánvalóan a legolcsóbb az összes variáció közül. 

 

Nekem ez annyira nem egyértelmű. A vonal kb. négyötödén továbbra is nagyvasúti pálya lenne a cikk szerint is, csak Gyálon belül (meg talán Ócsán) lenne villamosos infrastruktúra (nyilván itt a biztosítóberendezés és a aluljáróépítés, városrendezés megspórolása sokat jelentene). 

Cserébe ma még nem létező M5-ös bevezetős villamosos szakasszal is számol (amit mellesleg valahova tovább kéne vezetni a megálmodott belvárosi alagút felé, csak az nem derül ki, hogy hol). E mellett jönnének a férőhelyre vetítve kifejezetten drága tramtrain szerelvények, amiket gyakorlatilag a teljes vonalra kéne venni. 

Előzmény: attus germanicus (348898)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 1 napja 0 3 348900

Önmagában az alternatíva felvetése nem baj, sőt! Amikor már megépült valami, akkor már eső után köpönyeg az, hogy máshogy is lehetett volna...

 

Más kérdés, hogy mennyire áll ingatag lábakon, hogy tényleg ez-e a legjobb alternatíva. Már az ókori görögök tudtak valamit a dialektikával kapcsolatban... és manapság az ember álmodozik azon, hogy talán valamikor sikerül a közelébe jutni a vitakultúrában... na ez a cikk sajnos nem sokat segít ebben az irányban, az esetleges ellenérvekkel igen keveset és szelektíven foglalkozik stb.

 

Kicsit messzire vezet, de ha már a legjobb szó így előkerült, hadd tegyek egy olyan apró megjegyzést, hogy azért a legjobb gyakorlatok (best practices) dolgot lehet értelmesen és jól csinálni, pl. megállók és állomások kialakítása úgy, hogy a félreállások gördülékenyen és rugalmasan tudjanak történni.

Előzmény: Fizolti (348894)
trizs77 Creative Commons License 1 napja -3 3 348899

Úgy értem, hogy számomra egy gondolat kísérlet úgy indul (mindegy milyen témából) hogy :

 

 - 1./ Mi a feladat ?

 - 2./ Mi a határidő ?

 - 3./ Rendelkezésre élló erők eszközök felmérése :

                        - pénz,

                        - Rendelkezésre álló Humán erők összegzése,

                        - anyagi eszközök megléte,

                        - jogi rendezettség,

                        - a stb.

- 4./ Mi cél ?

                        - Jelenlegi állapot,

                        - jelenlegi utasszám,

                        - Elérni tervezett utasszám?

                       - jelenlegi menetidő?

                       - elérni kívánt menetidő?

 

5./ Kapacitások :

                        - jelenlegi felkínált kapacitások ?

                        - változás utáni kapacitások ?

                        - menetrendi javaslatok?

                       - stb.

6./ Költségek,

 

S akkor még nem is beszéltünk a hatástanulmányom mért bemenő adatairól (amik valószínűleg ma nincsenek is meg) és a változások után , tudományos alapon prognosztizált változó utasszám adatokról.

 

 

Előzmény: attus germanicus (348898)
attus germanicus Creative Commons License 1 napja 0 4 348898

Ezt hogy érted? A cikk által javasolt megoldás nyilvánvalóan a legolcsóbb az összes variáció közül. 

Ennél csak az olcsóbb, ha nem csinálunk semmit. Az mindennél olcsóbb, vita nincs. 

Előzmény: trizs77 (348897)
trizs77 Creative Commons License 1 napja -6 2 348897

Érdekes, naív, megmosolyogtató, kedves mű.

 

Anyuka a két lányával elmegy bevásárolni a nagy áruházba.

Sok mindent megbeszélnek ott :

       - mit fözzenek a jövő héten?

       - milyen ruhát vegyenek,

       - azokhoz az új ruhákhoz milyen kiegészítőket kell vásárolni.

       - A sütni, főzni valókhoz milyen plusz, új, konyhai eszközök kellenek .

      - stb.

 

Mikor már tele a három nagy bevásárló kocsi, a pénztár felé gurulván eszükbe jut, hogy egyiküknél sincs se pénz, se bankkártya, se hitel kártya.

 

 

Előzmény: Fizolti (348894)
attus germanicus Creative Commons License 1 napja -2 3 348896

A felvetés kb. ugyanazt a színvonalat hozza, mint a szerző minden felvetése húsz évre visszamenőleg. 

Mindazonáltal azt ő is jól értette meg, amiről a közelmúltban itt beszélgettünk, hogy a meglévő infrastruktúra egyszerű kibővítése és a menetrend tervezett sűrítése nem vállalható megoldás. 

Előzmény: Fizolti (348894)
Il Leone Creative Commons License 1 napja 0 3 348895

Nagyon finoman fogalmaztál azzal, hogy felvet pár kérdést.

Előzmény: Fizolti (348894)
Fizolti Creative Commons License 1 napja 0 6 348894

Kíváncsi vagyok, ezzel kapcsolatban mik a vélemények:

 

https://kozlekedesiklub.blog.hu/2024/06/04/hogyan_mentsuk_meg_a_lajosmizsei_vasut_fejleszteset?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1ii53CtfEyjhmwtUlCxDltOA5sSRFQ7VAHcFP5gHRrs5oFxvcX9gZfkz4_aem_AfjBaGjIVATUjrpkm2t_XV_eXICle1y1SOyu74cJWQhdAjJRf01zO1RcrKvDRqjSa8NJfx7awIErBw9EKfIIUwuM

 

(Szerintem sok szempontból túl optimistán állnak hozzá (pl. tudatosan nem az itt, hanem egy másik országban alkalmazható sebességgel számolnak), illetve egy másik saját elképzelésükre kapcsolódó beruházásként mint legjobb-ra hivatkoznak, ami azért felvet pár kérdést). 

trizs77 Creative Commons License 1 napja 0 0 348893
Grgabácsi Creative Commons License 2 napja 0 1 348892

A Rákóczi-tengelyen maradt, sőt talán valamelyest nagyobb kapacitást kapott a buszkaraván,

 

Nem kapott nagyobb kapacitást, nemcsak saját szemmel látható, hanem ki is lett számolva jómúltkor.

Előzmény: 18-09 (348888)
Il Leone Creative Commons License 2 napja 0 1 348891

Kieg.

 

Én is a száraz tényeket szeretem, ami pont egy megfelelő utasforgalmi felmérésnek az eredményei.

Előzmény: 18-09 (348888)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!