A szinkronidő nem 1/60 -ig tart, hanem akármilyen hosszú lehet, csak át kell programoznod a gépen. Azért bonyolultabb esetben én mindig manuálisra állítom a gépet és ekkor is 1/250 től bármilyen hosszabb záridő is beállítható. Ha kézből beráznád a képet állványt kell használni.
Fecskea1: Nem pont erre a könyvre gondoltam, bár lehet hogy ez is ad információt, végül is vakuval ugyanúgy lehet világítani, mint lámpával. A vakufény hatását nem látja az ember, de a digitális gép valamennyire ezen is segít. Azért előnyben vannak azok, akik lámpával a fényeket látva megtanulnak világítani, utána könnyebb érezni, hogyan kell a vakukat elhelyezni.
Záridőkről nem esik szó sehol sem. Mert most meg fellépett egy másik zavaró tényező. Ha azt akarom hogy a háttér kiexponált legyen és viszonylag szegényesek a fények a téma bemozdul, vagy a kezem. A gépemen lehet állitani a vaku szinkron idejét. Alapban 1/250 és egészen 1/60-ig szinkronizálható.Akkor most az 1/60 az már derités?
Záridőkről nem esik szó sehol sem. Mert most meg fellépett egy másik zavaró tényező. Ha azt akarom hogy a háttér kiexponált legyen és viszonylag szegényesek a fények a téma bemozdul, vagy a kezem. A gépemen lehet állitani a vaku szinkron idejét. Alapban 1/250 és egészen 1/60-ig szinkronizálható.Akkor most az 1/60 az már derités?
Az meg a másik, hogy a témát se biztos hogy úgy, és oda állítja az ember ahova/amikor akarja, mint mondjuk stúdiófotózásnál... Főleg eseményen, rendezvényen, fellépésen, stb. Kivéve ha nem ő a legfőbb főfotós, az atyaúristen, kinek a szava szent, és egy szavára abbahagyják a műsort, és követik minden parancsát :)
Igen a szabad tér is stúdió. Csak az egyik lámpán nincs kapcsoló, és a fényformáló felhők sem mindig akkor jönnek, amikor akarod. Ettől függetlenül a többi lámpát (inkább vakut) Te helyezheted el. A legfontosabb, hogy az adott fényhez kell tervezned a kiegészítő világítást.
Kösz a válaszokat! Kapizsgálom már miről is van itt szó pontosan. Egy studióban ideálisan vannak beállitva a fénykörülmények. Általában elég lágyak a fények és oda teszem a fényformálót ahova csak akarom .Akár többet is használhatok.Szabadban viszont kivárni kell a megfelelő fény állásokat, vagy meg keresni azt a szöget ahonnét a legideálisabban esik fény a témára. Dehát ez már nem is vakuzási feladat egészen.
A megvilágítása nem különleges, akár véletlenül is összejöhetett, ha valamilyen tereptárgy derítette. A jobb oldali főfény elég éles, de talán egy kicsi fátyolfelhő volt. Ezt elég nehéz lesz reprodulálni. Balról kapott egy kis derítést, ez akár egy fehér fal is lehetett. A világítás fortélyainak megismeréséhez érdemes valamilyen műtermi világítással foglalkozó könyvet beszerezni. Az elkészült fotón árnyékokból és a szemben látható tükröződésekből általában ki lehet találni a világítást. Érdemes világcégek plakátjai is nézni (már amelyik tetszik nekünk) sok mindent elárulnak a felvétel körülményeiről. Ahhoz hogy a képen semmi ne égjen be, egyszerűbb esetben a hisztogramot kell nézni. Ha ennél is pontosabbak akarunk lenni, akkor spotmérőt kell használni, és megtanulni a zónarendszer alkalmazását. Javaslom a fekete - fehér analóg gyakorlati fórumot c. topicot, ahol célszerű az egymás szapulását átugorni, és sorok között lehet tanulni.
Ahol a nap éri ott nem ég ki. Ami nálam rendszeres ha éppen nem az arc kerül fénybe.De az egész kép mégsem annyira kontrasztos hogy az árnyékba került részek túlságosan sötétek maradnának
Kültéren márpedig a méret számít. Kell egy segítő, rádiós vakuval, bazi nagy esernyővel. A segítő lézerrel megméri a távolságot, kiszámolja a beállítandó fényerőt és már meg is van. :)
Az a gond hogy főleg riport fotózok. Nincs idő többb vakut ide oda állitgatni. De mégis szebb eredmény kéne mint eddig , mert sokszor annyira zavaróan árnyékba kerülnek pl az arcok. Kettő a fent emlitettek közül nekem is van . Sto-fen, meg Gary Fong. Belsőtérben szépen dolgoznak. De szabadtéren nagyon elveszik a fényerőt, amikor csak azért vakuzik az ember hogy kicsit lágyitson a durva árnyékokon.
Kettő ezek közül nekem is van . Sto-fen, meg Gary Fong. Belsőtérben szépen dolgoznak. De szabadtéren nagyon elveszik a fényerőt, amikor csak azért vakuzik az ember hogy kicsit lágyitson a durva árnyékokon.
Tipikusan 1-3 Fé-vel kell csökkenteni a vaku fényerejét, de ez nagyban függ a háttértől illetve a létező megvilágítástól. A vakus derítésnek igenis van létjogosultsága. Az azonban tény, hogy profi megoldást (értsd "nem látszik" a vakuzás) akkor kaphatunk, ha a vaku fényét megfelelő fényformálókkal irányítjuk, alakítjuk.
Nem feltétlenül, csak el kell találni a mértéket. Nem szabad túlzásba vinni. Az sem árt ha a derítő vakuzás is megtervezett, netán nem egy pontból jön. Lehet esernyőt is használni. Szóval lehet és érdemes ragozni ezt a kérdést.
Én hasonló cipőben járok mint a topiknyitó ,de azzal a különbséggel hogy nekem bizony már volna egy ilyen automata ,deritést támogató , csoda vakum ,de sajna éppen hogy nem deriti a témát ,hanem mintha simán telibe vakuzná. Milyen módban érdemes használni a deritést. Eddig a blende automata "S" jött be a legjobban , mert ott én szabom meg mekkora idővel menjen a háttér exponálása.Az iso hogyan befolyásolja a deritést?
A fent említett két derítő közül nem tudok dönteni. Még soha nem használtam ilyeneket, szeretek fotózni, de vakura még csak most jött össze a pénzem. Úgy látom, hogy egy derítőre szükségem van. Ezt a kettőt ajánlották, melyiket érdemes megvenni és melyiket mikor célszerű használni?
Soós Kereskedés, 1051 Budapest, Hercegprímás u. 2. (Bejárat a József Attila utcáról.)
Telefon/fax: (06) 1-317-2341
Nyitva tartás: h-p: 9-17, szo: 10-13
e-mail: info@soosfoto.hu
web: www.soosfoto.hu
Ki az a Soós? Gondolom, valami fotóboltos. :-) Hol lelhető fel? Csak azért kérdezek ilyen sületlenségeket, mert szegedi vagyok. Nem sűrűn járok Budapesten, de most a nyár végén lesz egy utam; esetleg benézek hozzá. (Nem túl rég voltam fenn, és a Pálvölgyit gyorsan megtaláltam -volt még egy órám vonatindulásig.) :-) A barkácsolásról azért nem mondtam le!
Vigyázz, mer' a világ végén túl három méterrel már igen erős kulcsszámú vakut kell használni, hogy a témát megfelelően derítse. ( vagy próbáld meg a modellt is elvinni úgy 1 méterre a világvégétől oldalirányba, a derítőlapot meg tedd a vakuval szembe :-)Soósnál szokott lenni vakukábel + átalakító.
Áááááá, ez tényleg az én topikom?? :-) Már le is mondtam róla. Köszönöm szépen a tippet, valszeg hamarosan letesztelem. A vakut egyelőre nem tudom levenni a gépről, de hát egy kábel egy barkácsoló kedvű fotósnak nem lehet akadály! :-) (Pláne, hogy csak egy szimpla középérintkezős papucs; azt egy kéteres kábelen a világ végére is elviszem és azon túl még három méterre.)
A derítőlap esetenként tényleg sokkal jobb, azzal csak annyi bajom van, hogy rendszerint kell hozzá még egy valaki, aki segít tartani, egyedül már kevés vagyok, sajna a két kezem nincs elég messze egymástól. Vagy nem is olyan nagy baj ez? :-)