Engem kevésbé zavar, hogy mit csinálnak Izraelben, én azért vagyok szomorú, mert az Autópályakezelő szerepvállalására nem találok értelmes és becsületes magyarázatot. Ilyenek jutnak csak eszembe:
- Az AK-nál nincs egy olyan mérnök, aki rászólna a szóvivőre, hogy nem kéne örökmozgót vásárolni;
- Az AK-t nem érdekli, hogy a világ legdrágább módszerével *, más rovására akar energiát termelni;
- Valaki már megint rossz hatékonysággal akar gazdagodni, elköltene fölöslegesen 10 forintot azért, hogy zsebretehessen egyet;
A legnagyobb félelmem pedig az, hogy valami környezetvédő szervezet vagy hatóság felkarolja az ügyet, és lenyomja a torkunkon, mint energiatakarékoskodást.
* Mit szólnának a Műegyetemen egy ilyen erőműrecepthez? "Szénhidrogénféléket töltsünk autóba, az autókkal rázzuk meg jól az utat, az útból pedig cseppenként gyűjtsük be az energiát, valami jó drága eszközzel."
Szinte szó szerint ezt írtam a peak oil topicban: Egy rossz hatásfokú adó. Inkább szedjék be közvetlen (viszont azt látod, ezt elsőre nem, csak mondjuk 0.1l/100km-mel megnő a fogyasztásod)
#2 -re: még a mágnest is kitaláltam (persze lengő golyóval, nem a #2 -ből implikálható szolenoidos induktorral...)
Szerintem nem kéne itt megállni. Ha a közúton beválik, akkor az elektromos távvezetékek mellé tegyünk kis szekunder tekercseket, hiszen úgyis van ott bőven hulladék-indukció. :)
Kicsit perpetum mobile szaga van az egésznek. Bár az is benne van, hogy mondjuk lesz egy 5%-os fogyasztásnövekedés, cserébe hulladékenergiát is nyersz ki. Gondolom ezek a dolgok derülnek majd ki a mindenféle kisebb-nagyobb kísérleti szakaszon, hogy mi lesz nagyban az energetikai mérleg.
Több helyen - most például az Indexen - olvasni, hogy az autógumik autópályára gyakorolt hatását (nyomás, rezgés) egy bonyolult technológiával energiává akarják alakítani, az energiát pedig az autópálya céljaira (pl. világítás) használnák fel.
Nekem azonban úgy rémlik, hogy ingyenebéd nincsen, bármilyen módon csatolok ki egy rendszerből energiát, az csak a rendszer energiaegyenlegének csökkentése árán tehetem. Magyarul egy energianyelő úttesten guruló autónak a szokásosnál többet kéne fogyasztania. (Képzeld csak el, ha a járda folyton süppedne a lábad alatt, és az hajtana egy generátort.)
Azt gyanítom, hogy egy ilyen szerkezettel nem valamiféle hulladékenergiát fognak be és hasznosítanak, hanem az autók energiáját csapolják meg. Tudtuk nélkül adóztatják őket - mégpedig egy bonyolult és drága módon.
Nekem úgy tűnik, hogy az így elérhető megtakarítás egy nagy 0.