Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 3 órája 0 0 106404

Engedély nélkül repült az a helikopter, amely lezuhant a Tátrában

 

2024.05.30.Hírszerkesztő

 

 

Május 25-én, szombaton a Magas-Tátrában, a Hunfalvy-hágó (Chata pod Rysmi) közelében lezuhant egy OK-STR rendszámú Robinson R44 Raven helikopter - írja a parameter.sk.

 

Szemtanú : „Nem voltak jók a repülési körülmények, sejtettem, hogy baj lesz.  A helikopter egy kis hómezőre esett, ez volt a fedélzeten lévők nagy szerencséje.

 

A helikopter baleset szombaton 19:00 és 19:15 között történt.

Ekkor több szemtanú is ott volt a helyszínen.

Elmondásuk szerint a helikopter a baleset előtt legalább egyszer átrepült a menedékház felett, és megpróbált leszállni a helikopter-leszállóra, amely a házikó közelében található.

A gépen láthatóan problémák voltak.

Amikor a pilóta nem érte el a szükséges magasságot, a gép jobbra fordult egy lejtős hómezőre, ahol borulni kezdett, és a légcsavarlapátok megkavarták a havat.

A szemtanúk szerint a legénység tagjai később technikai problémákról beszéltek

bárány Creative Commons License 5 órája 0 0 106403

Nyilván az olvtársak nálam sokkal jobban tudják, de értelemszerűen nem egy egyszerű süllyedés okozott ekkora gondokat.

 

 

At 07:49:40 hr, the aircraft experienced a rapid change in G as recorded vertical acceleration decreased from +ve 1.35G to negative (-ve) 1.5G, within 0.6 sec. This likely resulted in the occupants who were not belted up to become airborne.

 

At 07:49:41 hr, the vertical acceleration changed from -ve 1.5G to +ve 1.5G within 4 sec. This likely resulted in the occupants who were airborne to fall back down.

 

The rapid changes in G over the 4.6 sec duration resulted in an altitude drop of 178 ft, from 37,362 ft to 37,184 ft. This sequence of events likely caused the injuries to the crew and passengers.

Előzmény: Kront (106398)
heted7 Creative Commons License 5 órája 0 0 106402

"A G-Force az angolban nem a gravitációs erőt jelenti, hanem a pillanatnyi (bármilyen eredetű és irányú) gyorsulásnak a gravitációs gyorsuláshoz való viszonyát és az ebből eredő erőt."

Rémes ez az elnevezés. Általában a "g force" az se nem g (gravitáció), se nem erő (force).

 

A dzsíforsz alapvetően egy gyorsulás 9,81 m/s^2-ben mérve. Szóval ha a gyorsulásod a = 29 m/s^s, akkor az kb 3 "g force". Persze az is igaz, hogy m*9,81 N a rád ható gravitációs erő, és hát a gyorsuláshoz m*a erő kell. Ezeket egymással elosztva kiesik az m és marad az a/g, ami egy mértékegység nélküli arányszám- Ráadásul ez az arányszám ugyanaz a ható erőkre és a tapasztalt gyorsulásra. Ezt nevezik "g force"-nak, ami egy rémes név, főleg, ha azt mondják, hogy "Forma-1-ben ebben a kanyarban a 4 g erő hat a vezetőre", de végül is amíg tudjuk mit jelent ez a mondat, addig azért lehet így teljes életet élni.

Előzmény: DIE_ROBOTER (106401)
DIE_ROBOTER Creative Commons License 6 órája 0 0 106401

Szerintem csak annyi történt, hogy a cikk "szerzője" illetve fordítója (Baumgartner Benita) belélegezte a körömlakkot, és a legkisebb természettudományos ismeret nélkül (szándékosan nem mondtam szakmai ismeretet) összehozott egy ekkora faszságot. 

 

Gondolom az eredeti szövegben G-Force volt. 

 

A G-Force az angolban nem a gravitációs erőt jelenti, hanem a pillanatnyi (bármilyen eredetű és irányú) gyorsulásnak a gravitációs gyorsuláshoz való viszonyát és az ebből eredő erőt. Ezt a fordítási hibát amúgy szakemberek, repülős magazinok is rendszeresen elkövetik és irtózatos baromságokkal van tele az össze weboldal, magazin stb.

 

Gravitációs erőből egy van, azt pedig a Föld tömegvonzása hozza létre. Pont.  

 

 

Előzmény: Syracusa (106400)
Syracusa Creative Commons License 7 órája 0 0 106400

Gondolom a gyorsulás változását szerették volna leírni, ami egyebek között lehet a magasságváltozás sebességének változása is.

Illetve pont ez történt.

Előzmény: DIE_ROBOTER (106397)
bárány Creative Commons License 8 órája 0 0 106399

Gondolom azt csak megírták akkor is, ha a turbulencia közben meghal egy utas, és 41 megsérül...

Nyilván nem az 54m volt a lényeg (mint végeredmény),  hanem a fel-le dobálózás közben, amitől megsérülnek a népek.

Előzmény: trizs77 (106396)
Kront Creative Commons License 13 órája 0 1 106398

ha jól számolom, ez az 54 méter 4.6 sec alatt egy 2300 ft/min-es süllyedés. még 12-es vario sincs. viszonyításul, egy TCAS "RA - Increase descend" utasítására illik minimum 2500, inkább 3000 ft/min süllyedéssel válaszolni. a B777 süllyedése alapra húzott gázkarral 3000 ft/min. ha nem is volt kellemes, ez egy normál üzemen belüli süllyedés, és semmiképpen nem katasztrofális.

Előzmény: V.Gy. (106395)
DIE_ROBOTER Creative Commons License 18 órája 0 1 106397

"a Közlekedésbiztonsági Nyomozó Iroda (TSIB) előzetes megállapításai szerint a gravitációs erő és a magasságcsökkenés gyors változása következett be"

 

A gravitációs erő márcsak ilyen. Vagy változik is? Lemaradtam valamiről a Star Wars óta? 

 

Magasságcsökkenés gyors változása...   

 

Elérhető a neten egy Artifical Unintelligent weboldal, azzal generálhatták. 

Előzmény: V.Gy. (106395)
trizs77 Creative Commons License 21 órája 0 0 106396

Az jó, hogy ez hír a mai világban.

 

A '70-es években 50 méter hirtelen süllyedés mindennapos volt.

 

Senki sem írta meg.

Előzmény: V.Gy. (106395)
V.Gy. Creative Commons License 21 órája -1 0 106395
V.Gy. Creative Commons License 21 órája 0 0 106394

Szörnyű. Nem írják a cikkben, mi lett vele ... talán jobb is. El tudjuk képzelni. :-(

Előzmény: warr (106393)
warr Creative Commons License 22 órája 0 0 106393
Jahno Creative Commons License 28 órája 0 0 106392

Lehet más viszonylatot is meg kellene nézni vagy nyaralójáratot.

Előzmény: homerx (106389)
Kront Creative Commons License 30 órája 0 0 106391

úgy valahogy. meg így kímélik a hajtóműveket is. sosem értettem minek tekernek be 95-105%-os N1-eket, amikor utazón úgy is mindig visszaállítgatják 80%-ra. :)

Előzmény: feketefelhoo (106390)
feketefelhoo Creative Commons License 30 órája 0 1 106390

Az egész pályáért fizetnek, nem ? :)

Előzmény: Kront (106387)
homerx Creative Commons License 1 napja 0 0 106389

haaat... a 80-as evekben sokat repultem bp-varso biszonylatban malev es lot jarattal is. kizarolag csak a lengyelek tapsoltak leszallas utan.

Előzmény: Kront (106383)
XANTIi Creative Commons License 1 napja 0 0 106388

Vagy sok volt a ciha........

Előzmény: Kront (106387)
Kront Creative Commons License 1 napja 0 2 106387

valamiért nem engedi beszúrni: https://www.youtube.com/watch?v=0E8KvYNq93I

Előzmény: Kront (106386)
Kront Creative Commons License 1 napja 0 0 106386

nem kapkodós a pilóta: link

Kront Creative Commons License 2 napja 0 1 106385

Wizz-es CC-sok már csak minket emlegetnek, a környező (európai) országok már leszoktak róla. és mi sem csináljuk már transzatlanti járatokon, mert jellemzően az olyan utasok már több nemzetközi járaton szocializálódtak korábban. a diszkontokon dívik még a szokás, ahova jellemzően 1-2 hazai iroda értékesíti a teljes csövet hazai utasok részére.

Előzmény: Degeczi (106384)
Degeczi Creative Commons License 2 napja 0 0 106384

Egyáltalán nem hungarikum

Előzmény: Kront (106383)
Kront Creative Commons License 2 napja 0 1 106383

:)

 

repülős körökben igazi hungarikumnak tartják. a cabin crew kifejezetten kínosnak érzi, a pilóták meg a zajszűrős füles miatt még akkor sem hallanák meg, ha áthallatszana az ajtón. jellemzően a CC szokta nekik utólag elmondani, ha már kiürítették a gépet.

Előzmény: heted7 (106381)
feketefelhoo Creative Commons License 2 napja 0 0 106382

Én inkább alá tippeltem volna :)

 

Azért az egy dolog, hogy papíron milyen oldalviszonyú a szárny, ha közben tele van szegeccsel, meg lemezlapolással.

Előzmény: Kront (106380)
heted7 Creative Commons License 2 napja 0 2 106381

Most láttam egy viccet:

Mostantól nem ciki leszállás után tapsolni, ha Boeingen utaztál :)

Kront Creative Commons License 2 napja 0 0 106380

9.3-as siklószám. hozza a papírformát a kategóriában. ránézésre, a nagy oldalviszonyú szárny miatt, valamivel jobbra tippeltem.

Előzmény: feketefelhoo (106378)
Syracusa Creative Commons License 2 napja 0 0 106379

Jöttem át fák felett/között ilyen közel és behúztam közben a saját se**emet is, na de sokkal jobb siklószámmal.
Szóval ja. Tudtam hogy végül beért, de amikor láttam, nehezen hittem el.

Előzmény: feketefelhoo (106378)
feketefelhoo Creative Commons License 2 napja 0 0 106378

Egész jól siklik :)

Előzmény: Syracusa (106376)
heted7 Creative Commons License 2 napja 0 0 106377

Erre szokták mondani, hogy nem raktam volna közé. Huhh, ez közel volt, nagyon.

Előzmény: Syracusa (106376)
Syracusa Creative Commons License 3 napja 0 1 106376

Egy Cessna Turbo Centurion II. motor nélkül maradt Bankstownban a megközelítés alatt. 
Egy kopterről felvették, szép mentés. Ha kidobja a futót, biztosan fennakad:

 

https://www.youtube.com/watch?v=FrSb18oG5YU

A210 820 08 21 Creative Commons License 3 napja 0 0 106375

Értem, köszönöm!

Előzmény: Kront (106374)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!