És most először, megtörténik az első kapavágás az ügyben.
Ez még csak az előkészítés előkészítésének előkészítése.
Ami közlekedéssel kapcsolatos a hírben, hogy akármennyire hihetetlenül hangzik, megépítése óta először lesz teljesen, hivatalosan lezárva az M25 egy szakasza, ha csak egy hétvége erejéig is.
Az Eurostar vonatok 2007-ig a Waterloo állomásra érkeztek Párizsból, mert az angol oldalon egészen addig nem volt kész a nagy sebességű pálya Londonig.
Vagyis a vonatok hagyományos vonalakon zötykölődtek az elővárosokon keresztül a londoni végállomásig.
A nemzetközi terminált az eredeti régi állomásépülethez toldották, a peronok megközelítése mozgójárdán történt, mert előtte az utasoknak be kellett csekkolni, akárcsak egy repülőtéren. Amikor aztán elkészült a High Speed 1 (HS1), vagyis a francia TGV-pálya angol folytatása a Csalagút angol oldalán, a vonatok London alatt a St Pancras International állomásra érkeztek onnantól. A nemzetközi terminált Waterloonál cakk-pakk lezárták és akkori állapotában érintetlenül megőrizték.
A használaton kívüli peronok 10 éves Csipkerózsika-álmukból 2017-ben rövid időre felébredtek, aztán egy évig megint használaton kívül álltak. Végül 2018 végén adták át megint a forgalomnak belföldi vonatok fogadására. Az alsó szinten, ahol régen a becsekkolás volt, egy bevásárlóközpontot alakítottak ki, de ez egyelőre elég gyengén muzsikál. Az egyetlen kivétel a kézműves söröket gyártó BrewDog formabontó sörözője, ami igen népszerű.
Ez a kép a 2017-es, ideiglenes megnyitás előtt készült:
Hivatalos: május 24-én, több mint 3 év késéssel indul a közlekedés az Elizabeth line központi szakaszán.
A közlekedés viszont még egy darabig nem a végleges módon zajlik majd.
Bond Street station még mindig nincs kész, az 6 hónappal később nyílik. Az átjárás Paddingtonnál (Heathrow felé) a felszíni és a mélyállomás között gyalogosan történik. A keleti elágazás shenfieldi ágáról is csak Liverpool Street felszíni állomásáig közlekednek a vonatok, nem mennek le az alagútba.
De hát mindez már csak "apró" kellemetlenség. A lényeg, hogy 3 hét múlva egy új, nagy kapacitású vonal nyílik Londonban 3 perces követéssel.
Az milyen már, hogy rákészülés, papír ceruza nélkül is egy csomó kérdést tudtam fejből? Sőt olyat is, amit Vicki sem (hányszor keresztezi a Jubilee a Temzét?). :-)
Most olvashom, hogy az Oyser 5 fontos depozitja mostantól már díj, azaz nem jár vissza. Kivéve, ha egy év után is használod a kártyát, mert akkor átmegy felhasználható egyenlegbe.
Ez elég nagy kiszúrás a turistákkal, akiknek nem biztos, hogy van fejenként egy kompatibilis bankkártyájuk. Ők biztos nem jönnek vissza egy év múlva azért az 5 fontért.
A lakossági konzultáció után a TFL győztest hirdetett a dél-londoni javasolt villamosvonalak közül. A lakosok a 2-es változatot támogatták, de pénzügyi megfontolásból mégis 3-as nyert.
Persze ez még nem jelent semmit, mivel a pénzszűkében lévő TFL-nek nincs most erre pénze. Majd ha valaki állja a számlát, akár meg is épülhet.
Van különbség, de az is lényeges, hogy a belváros melyik szegletébe akarsz eljutni.
Heathrow a 6-os zóbában van a Piccadilly Line-on, a City pedig a 3-asban a DLR-rel, vagyis a nem prémium kategóriás közlekedéssel gyorsabb és olcsóbb is a Cityről bejutni.
A Heathrow-ról ezenkívül van a TFL Rail és a Heathrow Express. Ezek ugyanazon a nyomvonalon haladnak, de az Express nem áll meg sehol útközben. Éppen ezért drágább is, és 15 perc alatt bent van Paddingtonban.
Ezt nem veri semmi. A TFL Rail kb 30 perc alatt teszi meg ugyanezt, mert megáll néhány helyen.
A Citynek nincs ilyen jellegű prémium vasúti összeköttetése, átszállás nélkül pedig csak a DLR birodalom széléig lehet eljutni.
Mérete miatt amúgy a Cityn jóval egyszerűbb átjutni magán a terminálon, ami időben előnyt jelent megintcsak.
És akkor ha már a HS2-ről volt szó, egy kis északi kitekintő:
A minap hirdették ki a nyertest azon a tenderen, amelyet a Tyne and Wear Metro új szerelvényeire írtak ki.
A nyertes a Stadler lett, az új vonatok két év múlva érkeznek és további két év kell a teljes cserére.
Indult még a CAF és a Hitachi is. Ez utóbbit már tavaly kizárták a versenyből nagy felháborodások közepette, mivel a szomszéd megyében van összeszerelő üzeme.
A Stadlernek pedig Liverpoolban van gyára, ennek ellenére a mterószerelvények Svájcban, St Margarethenben készülnek majd.
Ne feledkezzünk meg Nagy-Britannia leendő második gyorsvasúti vonaláról sem!
Habár a londoni Euston környékét már lerombolták/felásták az építkezések jegyében, a vonal jövője még mindig kérdéses és a napokban dől el (vagy nem, mert még ez is bizonytalan).
Érvek, ellenérvek, változatok, tervek röpködnek mindenfelé, lehetetlen összefoglalni.
Szigorúan véve ez most nem jelent újabb késést az előző infóhoz képest, de a 2020-as indulás most már kizárt, azaz leghamarabb 2021-ben nyithat meg.
2004-ben 2012-re saccolták az indulást, 2011-ben 2018-ra.
2014-ben rögzítettték kvázi hivatalosan 2018 decemberére az indulást, ami nyilvánosan 2018 nyaráig így is maradt, amikor kiderült, hogy katasztrofális csúszásban van a projekt.
Crossrail: neverending story. A legújabb tervezett nyitás akár két évnél is nagyobb késést jelent az eredetihez képest (2018 decembere helyett most 2020 októbere és 2021 márciusa között lesz a tervezett átadás), és a legnagyobb lemaradásban lévő Bond Street pedig még annál is később lesz kész.
Sziasztok. Vonattal megyek Lutonból Londonba. A kérdésem az lenne, hogy ha előre megvett jegynél tudnom kell hogy melyik időpontban akarok utazni vagy mehetek bármelyikkel, amit elérek? Gondolom nem helyjegyesek. Köszi
Sziasztok! Hamarosan egy 2 napos londoni látogatásban lehet részem. Ahogy nézegetem a közlekedési lehetőségeket, kezdek elkeseredni. Kérlek segítsetek, hogy melyik lenne számomra a legkedvezőbb. A Lutonon száll le a WIZZ gépe, onnan be tudok jutni, ahogy néztem talán a legolcsóbb a National Express buszával. A metrót néztem ki, 1-2 zóna szerintem elég lenne. 2 db Day travelcard-ot vegyek, vagy 2 napos visitor passt? Nem jövök rá, hogy melyikkel járnék jobban...