Visszaolvasva a régi hozzászólásokat ... összegezve ...
Ott a lényeg, hogy a világon jóformán senki nem készült háborúra (Trianon után),
sehol nem volt hadiipari komoly fejlesztés, csak a hitleri német birodalom készült roham tempóban
ilyesmire. Ezért voltak a kezdeti gyors katonai sikereik, könnyű volt leigázni a korszerűtlen fegyveres
népeket. De aztán magukhoz tértek az országok, és gyorsan beindult a fejlesztés - gyártás.
Az első használható radar-lokátor rendszer is az angoloknak köszönhető, amivel hatékonyan
"terelhették" a kis számú Hurrican és Spitfire gépeiket.
A Spitfire azért ellentmondásos, mert az első példányok nehezen vezethetőek
voltak, valamint a pilóták nagyon kevés gyakorlattal rendelkeztek, volt aki kötelék fordulóban
dugóhúzóba esett és így ment a földig. A hibákat kijavítva a következő sorozat
jól sikerült, ekkor mondta egy német pilóta Gőringnek, hogy szerezzen nekik Spitfire -t
a Me - 109 helyett.
Az egyik Spitfire tipussal dugattyús motoros sebességi világrekordot állítottak fel,
persze azon se páncél, se fegyver nem volt.
Az USA H1 csillagmotoros volt a régi sebrekord, a japánok arról másolták a Zerot,
amire alig raktak fel páncélt.
"Midway" -nél végül néhány SBD zubó küldte víz alá az összes japán anyahajót,
miután előtte folyamatos áldozatos támadásokkal alaposan kifárasztották a japán flotta személyzetét.
A P-51 Mustángot nagyon gyorsan gyártották le sok példányban, és azonnal "munkára" fogták,
ami nagy szó egy repülőgépnél, hiszen mindig az új technika a legnehezebb eszköz,
azt mindenkinek meg kell tanulni vezetni, karbantartani, üzemeltetni.
Ezért volt annyi kisebb gyártási hiba a különböző gépeken minden országban, mert szorított az idő,
nem volt mód a fejlesztésekre, harcolni kellett mindenáron az ellenség ellen.
A bombázó pilóták sem rendelkeztek elegendő repülési tapasztalattal,
volt rá példa, hogy magasabban egy Mosquito vezette őket a célra és haza,
mert abban ült gyakorlott navigácós szaki.
A szállítóvitorlázógépek több pilótáját a földön képezték ki "seprű-botkormánnyal",
lehet, néhányuknak az első önálló leszállása volt a terepre érkezés.