busz és vonat csatlakozások, párhuzamosságok, hasonlóságok, különbségek. Hol, melyik a jobb? Busz vagy a vasút?
Hogyan tud együttműködni, egymást kiegészíteni a két nagy közlekedési ág?
Kicsit rég volt hsz, de más MÁV-os topikot nem nagyon találtam. Olyan kérdésem lenne, hogy jelenleg az IC-k milyen nevekkel (és merre) futnak? Gondolok itt azokra a nevekre, mint pl. az Isis-Ikva (Bp-Szhely).
Ez így hivatalos. Volt olyan, hogy két cég egy irodaházban levelezett egymással a Magyar Posta hathatós segítségével, úgy, hogy az egyik cég az 1. emeleten volt, a másik meg az 5. emeleten. Mindezt azért, mert így tudják iktatni a dolgokat, és csak így van nyoma annak, hogy egyáltalán elküldték a levelet.
Ma feladott a már igazgatóság (kerepesi út) a Keleti pályaudvari postán, az Erősáramu igazgatóságnak (Bp keleti pu.) egy levelet.
Most nem azért az 50 ft-ért ammennyi a levél, izélnek el nagyobb pénzeket is, de nem lenne sokkal egyszerűbb, ha azt a 200 métert nem a Keleti postáig, hanem a Erősáramú igazgatóságig tennék meg?
Támogatást semennyit, de fogyasztói árkiegészítést a kedvezményes jegyek után, azt kap. A rossznyelvek szerint jóval többet, mint amennyit az utasforgalma valóban indokolna.
Ma végeztem egy kis közvélemény kutatást 8. osztályosok és szüleik körében.
A 8-osok egy része budapesti középiskolában fog továbbtanulni.
Mikor megkérdeztem, hogy mivel fognak utazni Pestig, kórusban mondták, hogy busszal.
Természetesen megkérdeztem, hogy miért a buszt választják. Erre is teljesen egybehangzó volt a válasz.
Félnek a vonaton. A szülők pedig féltik őket.
Tovább faggatóztam, hogyan lehetne megváltoztatni a döntésüket.
A szülők azt mondták, csak abban az esetben engednék a gyermekeiket vonattal utazni, ha olyan járművek közlekednének, ahol ugyanúgy végig be lehet látni a ezt teret, mint a buszon, és van legalább egy vasutas személyzet az utasok között.
"sokszor a két közlekedési ág ellenfélként tekint egymásra."
Mert hála a közlekedési koncepciótlanságnak most ez így is van, ahelyett, hogy a vasútra hordó buszjáratokkal minden állomáson megvalósítanák a busz-vonat közlekedési munkamegosztást, így szinte kizárható a párhuzamosság, a vonatok utasszáma is növekedne.
Az összes mellékvonal életképes lehet és az összes fővonal is életképtelen lehet. Ennek a receptje: a megfelelő alapfelvetést kell megtenni, keresni kell egy megfelelően hangos, szakmailag gyenge csoprortot, akikkel elhitethető 30-40 éve elavult demagóg duma, és némi hamis adatgyűjtéssel, az így szerzett adatok alapján rossz következtetések levonásával máris elhitethető, hogy...
"100% párhuzamos soha nem is létezett, soha nem is fog létezni."
Én azért egyet tudok. A G-Busline járata Zalaegerszeg vasútállomás, és Budapest, Déli pu között. Máshol nem áll meg, és szinte teljesen a Göcsej IC-vel egyidőben közlekedik. Ha ez megmaradhat, akkor az összes többi busz is.
"Üzleti érdeke se ezt kívánja a két cégcsoportnak."
Pedig kéne, az igazi ellenfél az egyéni közlekedés, aki autóra szokott, azt nehéz visszaszoktatni.
Pedig, a közösségi közlekedésnek vannak olyan előnyei, amit az autó nehezen nyújt. Pl, egy vidéki út esetén nem kell a vezetésre figyelni. Vasúton jellemzően több hely, mosdó van. Vagy, egy túra esetén nem kell a kiinduló és az érkezési helynek azonosnak lennie. Közös tarifa kellene és garantált csatlakozások.
"A MÁV merev rugalmatlan, bár pár helyen az ütemes menetrenddel és többletjáratokkal sűrített."
MÁV - a kötöttpályából adódóan eleve kötöttebb. Ahogy István Gyuri nagyon szépen leírta, a nagykapacitású vonalakra lehet ráépíteni a kisebbeket. Az ITF-be be lehet vonni a buszjáratokat is. A busz kisebb kapacitású, de rugalmasabb mint a vonat.
"Vannak kényszerutasok, nekik mindegy, velük azt csinálnak amit akarnak." Azért ezen belül is vannak határok..
Hogyan tud együttműködni, egymást kiegészíteni a két nagy közlekedési ág?
Sehogy, illetve nagyon nehezen.
Üzleti érdeke se ezt kívánja a két cégcsoportnak.
A MÁV merev rugalmatlan, bár pár helyen az ütemes menetrenddel és többletjáratokkal sűrített.
Gyakorlatilag 30-60 perces MÁV k9özlekedés van minden vonalon? Nem. Nem is akarnak, csak Budapest környékén.
Együttműködés: Jó példa a 100 a vonal vágányzára és az hogyan szívatják a VOLÁN utasokat akiket kivisz a busz az állomásra a MÁV "szakemberek"
Párhuzamosság.
OK.
Majdnem minden MÁV vonallal, úgy 2-3-4 km távolságban párhuzamos egy buszvonal.
De ha azt vesszük a tag + BKV vonaljegyért meg időért cserébe kimehet a vasúti végállomásokra.
Igen csakhogy megnő az utazás ideje.
Szerintem szívni fog egy csomó utas.
Vannak kényszerutasok, nekik mindegy, velük azt csinálnak amit akarnak.
Másik dolog:
A MÁV miért csinál évről évre rosszabb menetrendet?
Nem költi a pályára elküldi a pályamunkásokat meg kiviszi ki mit lop KFT be a tevékenységet aztán meg lassújelek meg hasonlók.
Minden évben nő a menetidő, az új szakaszok meg úgy készülnek, mint az 1 es fővonal, amin 60-80 km/h sebességkorlátozás van de amikor átadták 2 éve akkor még 160 volt.
Autóval megyek ez a gond, nincs dugó vagy van vagy nincs, de a magam ura vagyok.
De a BKV a MÁV és a VOLÁN ártámogatás vesztességpótlás miatt évente elvisz tőlem egy csomó pénzt. Sok vezető van meg admiszisztratív dolgozó ezeknél a cégeknél. El kéne küldeni őket a franca azt a sok túlképzett semmirekellő "szakembert"
Íróasztalukba kapaszkodva ülnek, a szolgálatás romlik, és nem lesz elég végrehajtó szakember, csak főnök. Benzinen árából erre költik.
Hol vannak ilyen utasok? Hol van pontos, kényelmes, tiszta vonat, ami helyet buszra vesznek jegyet? Én ilyet nem ismerek.
Mondjuk Budapest-Győr között?
Abban ugyanakkor egyetértünk, hogy egyetlen buszt sem szabad erőszakkal megszüntetni a párhuzamos vasútra hivatkozva, amíg van utasa. Mert tény, hogy sok utas inkább utazik fél órával többet, csak ne kelljen átszállni.
Ezt nem teljesen értem. Ha az egyiken át kell szállni, a másikon nem, az nem 100%-ban párhuzamos.
ennek egyik oka, hogy a vonat gyakran késik, és az utas átszálláskor azon kaphatja magát, hogy dugóban is rég ott lenne már, mire végre jön valami vonat
Ezt így általánosan nem jelententeném ki. Van, ahol akkora dugó sem ritka, hogy az átszállásos vonat is gyorsabb.