Keresés

Részletes keresés

Bárdos Imre Creative Commons License 2022.01.22 0 0 28

Nagysajó volt az, nem Nagyvisnyó!

Előzmény: dave_dömper (3)
Vendégsín Creative Commons License 2022.01.22 0 0 27

a "stoker" nem - kielégítő működése miatt

 

Ez nem egészen így volt.

Előzmény: dave_dömper (6)
vasutikonyvek Creative Commons License 2021.12.08 0 0 26

Akkor törölje kérem.

 

 

miciati. Creative Commons License 2021.12.06 -1 1 25

Ez nem az a topic!

Előzmény: vasutikonyvek (24)
vasutikonyvek Creative Commons License 2021.12.06 -1 0 24

Üdvözletem!

 

Magyarország Gőzmozdonyai a 490-es sorozat - Malatinszky Sándor

eladó.

 

 

Érdeklődni a vasutikonyvek@gmail.com

 

 

Ár: 21.000 Ft

 

Divrotcé Creative Commons License 2021.07.27 -1 0 23
Előzmény: dave_dömper (22)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.26 0 0 22

"Nem tartanám offnak . . ."

 

Teljesen igaza van a topikgazdának. Úgyhogy elnézést kérek tőle és a továbbiakban semmiféle offtopik dologgal nem terhelem a topikját. Legyen ez valóban az eredeti téma kibeszélésének a találkozóhelye.

Előzmény: PampaliniMaster (19)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.26 0 0 21

Én meg éppen abban az évben végeztem a BME - n és kerültem a Tervező Vállalathoz. A hivatkozott egykori főnököm, még az 1960 - as évek közepe - vége felé váltott a Telefongyártól az Intézethez és lényegében ő alapította meg, ott, ezt a tervezési szakágat. Vasúttervezés, illetve Vasúttervező Osztály

már sokkal korábban is volt ott, elsősorban vasútpálya,- és forgalomtechnika, valamint vasúti műtárgy (alagút,- híd,- és gépészeti (vagonvontató) szerkezetek tervezése szinte a cég alapításától kezdve volt

és emellett például földalatti vasutakat (kéreg,- és mély - vonalvezetésűt egyaránt) is terveztek akkor

már.

Előzmény: Qqberci (18)
alkotasu Creative Commons License 2021.07.26 -1 0 20

A környéken sincs ilyen nevű település:

https://www.google.hu/maps/@46.9923318,24.6429485,12z

Valami félreértés lehet a dologban, mert ez olyan, mintha valaki azt mondaná, hogy Makó-Jeruzsálem vasútvonal...

Előzmény: dave_dömper (17)
PampaliniMaster Creative Commons License 2021.07.26 -1 0 19

off: 

 

Nem tartanám offnak, minden héten jó sok órát dolgozunk a 303-as felujításán,ma a fékrudazatot és az 1959-es féktuskókat szereltük le, és újítjuk fel. (nyilván új féktuskók lesznek)

Előzmény: Qqberci (5)
Qqberci Creative Commons License 2021.07.25 0 0 18

De ez rég volt.

 

Gondolom :-) Én 1974-ben jöttem el a Tertából (ott a Műszerszolgálatnál voltam)...

Előzmény: dave_dömper (16)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.25 0 1 17

Nem tudom. A hivatkozott egykori kollégám egyfelől erre hivatkozott, sőt még tervlapja is volt olyan,

amely fejlécén is ez a tervcím volt látható, még abból az időből. Nem kérdeztem tőle rá. Szavahihető

ember volt. Emellett még az is lehet, hogy arrafelé is létezhetett ilyen nevű település.

Előzmény: tom sawyer (10)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.25 0 0 16

"A Telefongyárban . . ."

Az egykori főnököm (műszaki tudományok kandidátusa, előbb címzetes, majd rendes egyetemi docens,

majd a Győri Egyetem Tanszékvezető Egyetemi Tanára) is a Telefongyárból jött át a Tervező Intézetbe.

Azután az egész kóceráj, mindenestűl lekerült Bajára, majd (ha jól emlékszem) Gyulára. De ez rég volt.

Előzmény: Qqberci (14)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.25 0 0 15

"KÁ 69 ? Iparvasutak ? Észak-Afrika ?"

 

 Igen, ez mind megvolt (1974 és 1996 között).

KA 69 : Dr. Székely-Doby Sándor (a diplomamunka-konzulensem és főnököm is volt) és Losonczy Gyula,

(Katonatelep, Nyársapát, Hatvan - Ujszász között 4 db, Szeged - Békéscsaba között is és még Szikszó is.

Iparvasutak : dögivel,

Észak-Afrika : Tunis - Sfax - Tripoli,

ezenkívül : német állomási és vonali spurplan rendszerű bizt. ber - tervezés dögivel, a WSSB - vel,

ezenkívül : MR 140 (D 67) és D 55 állomási berendezések és vonat által vezérelt sorompóberendezések

                  (vég nélkül minden vasútigazgatóság területén, GySEV - től egészen Debrecenig),

Sorolhatjuk még ? van tovább is.

Előzmény: Divrotcé (13)
Qqberci Creative Commons License 2021.07.25 0 0 14

A Telefongyárban Fekete Feriék foglalkoztak a biztosító berendezésekkel...

Előzmény: dave_dömper (9)
Divrotcé Creative Commons License 2021.07.25 -1 0 13

Csak éppen, amikor az Út,- és Vasúttervező Vállalatnál dolgoztam (vasúti bizt. ber. tervezőként,)

 

KÁ69? Iparvasutak? Észak-Afrika?

Előzmény: dave_dömper (9)
Divrotcé Creative Commons License 2021.07.25 -1 0 12

Ez így úgy hangzik, mintha valaki félálomban kereste volna a kapcsolatot Déda és Dédes között. (Még szerencse, hogy a nevezett vasútépítkezés szakirodalmi feldolgozása bőséges. Valaki csak említi...) 

Előzmény: tom sawyer (10)
Qqberci Creative Commons License 2021.07.25 0 0 11

Ez volt a projekt neve. A Manhattan terv se Manhattanra akart atombombát dobni...

Előzmény: tom sawyer (10)
tom sawyer Creative Commons License 2021.07.25 0 0 10

És mi értelme lett volna a Bükk lábánál lévő apró Nagyvisnyót összekötni észak Erdéllyel?

Előzmény: dave_dömper (9)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.25 -3 0 9

Egy szóval sem mondtam - írtam, hogy arra van. Csak éppen, amikor az Út,- és Vasúttervező Vállalatnál dolgoztam (vasúti bizt. ber. tervezőként,) dolgozott mellettem egy idősebb pályatervező kolléga, akinek megadatott, hogy amikor "Észak-Erdély visszatért" és felmerült a szükségessége az "Anyaország" és a "Székelyföld"-közti közvetlen vasúti összeköttetés megvalósításának, ehhez hajtották végre azt a vasút- tervezés-építési programot, melynek hivatalos neve "Nagyvisnyó - Déda - Szeretfalva" volt. Ez a kolléga

még (vagy a koránál fogva már), volt olyan szerencsés, hogy fiatal vasútpálya tervező mérnökként részt vehetett ebben a tervezési-építési projektben. Ennyi és nem több. Tehát a tervezett vonalnak a neve ez

volt, amit írtam. Ennyi.

Előzmény: kihúzóvágány (7)
Nydqist Creative Commons License 2021.07.25 0 1 8

Mindenféle rosszindulat nélkül írom: ezt a topicot majd akkor kellett volna létrehozni, ha lesz egyszer végre olyan magyar nagyvasúti gőzös, amit nyugodt szívvel ki lehet tenni vonatra, amikor nem kell azon izgulni, hogy megfekszik-e. Sajnos ilyen gép egyenlőre nincsen. Minden másra pénzszórás az igen. Szomorú igazság, hogy jelenleg csak a múlt dicsőségén elmélkedünk, üzemképes gép hiányában. A két 424-es közül az egyik időnként talán bevethető, de akkor is rengeteg ember áldozatos és verejtékes munkája kell hozzá. Nekik respect!

Sajnos a szlovákok két gépe hazament a parádéról, így most megint nincsen Mo. területén üzemképes nagygőzös. :(

kihúzóvágány Creative Commons License 2021.07.24 0 0 7

Nagyvisnyó nem arra van, beírása téves.

Előzmény: dave_dömper (3)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.24 -3 0 6

Az előbb ismertetetteken túl még az is érdekesség volt a mozdony üzemeltetése szempontjából, hogy

extra méretű lévén, a MÁV-nál sem egészen a megszokott személyzettel közlekedett, még a számára elhanyagolhatóan rövidnek számító Budapest - Miskolc - Budapest (2 x 182 km) úton is. Eszerint 2 fő vezénylő személyzet (fő-mozdonyvezető és gépkezelő (másod-vezér) és 2 fő kisegítő személyzet (fűtő) szolgált egyidejűleg rajta - legalábbis a korabeli tudósítás - információ szerint. Emellett sajnálatosan a Magyarországon teljesen egyedinek számító gépi  szén - bekaparó - fűtőberendezés (a "stoker" nem - kielégítő működése miatt a két fűtő sem igen pihenhetett az úton, mert a berendezés meglehetősen tökéletlenül szelektálva a darabos,- és a por - szenet, nem egyaránt táplálta be a kazán tűzterébe és

ezt a hiányosságot / problémát a 2 fűtönek kellett kézi erejű munkavégzéssel, lapáttal  rendbe tenni.

Qqberci Creative Commons License 2021.07.24 0 0 5

Off:

 

Csodák pedig ugyan történhetnek, ám, ezzel egtyíütt erősen kétséges, hogy a megmaradt egy példányból akármi módon működő gép szülessen újra.

 

Sajnos ugyanez igaz a Parkban lévő két Kandó gépre is...

Előzmény: dave_dömper (3)
PampaliniMaster Creative Commons License 2021.07.24 0 1 4

Voltam a parkba, és láttam a nagy gépet testközelből, szerencsére a kazánja rendben van és elég jó állapotban, ez annam köszönhető, hogy keveset szolgált. A mozdonyból sok alkatrész hiányzik amit újra kell gyártani, és sok alkatrészt pedig eggyesével felujítani. Ez rengeteg munkát és időt igényel. Reméljük a legjobbakat a mozdonynak.

 

 

Előzmény: dave_dömper (3)
dave_dömper Creative Commons License 2021.07.24 -2 1 3

Sajnos a 303 - as egy balsorsra ítélt gép(típus) volt. A "Bécsi Döntés"-t követően arra született, hogy a MÁV rendelkezzen olyan mozdonnyal, ami a Székely Gyors-ot egy feltöltéssel legyen képes Budapestről eljuttatni a döntéssel visszatért Észak-Erdély-en keresztül egészen Belső Székelyföldre (Brassóig, illetve Sepsoszentgyörgy-ig. Ehhez meg kellett építeni egy új pálya-szakaszt Nagyvisnyó - Déda és Szeretfalva között, mert az új államhatárt a Romániának maradt és visszatért területek között, úgy jelölték ki, hogy magyar területen csak így érhette el célját a vonat.

A MÁV Gépgyár extra gyorsasággal konstruálta - tervezte meg a hatalmas, új (minden idők legnagyobb magyar gőzmozdonyát, melynek hossza fölözte az ütköző között 25 métert. Olyan egyedi műszaki meg- oldásokat terveztek rajta - legalábbis a magyar mozdonyok között egyedül volt ezzel, hogy - a rendkívül nagy szén-igénye következtében - két fűtő kiszolgáló munkáját igényelte vola, így azután gépi szenelőt (stoker-t) kapott. A sors különös fintora-ként soha nem közlekedhetett azon az útvonalon, amire szánták, mert amire a mindössze két mozdonyos "széria" elkészült, vége lett a háborűnak és a győztes hatalmak úgy döntöttek, hogy a Bécsi Döntések érvénytelenek és Észak - Erdély az Anyaországtól visszatért Romániához, így tulajdonképpen a mozdony teljesítményi paramétereire immár nem volt szükség. Ezután a két megépült két gép Budapest és Miskolc, illetve viszont között továbbított gyorsvonatokat az 50-es években- a villamosításig. Azután, mivel egy két gépes típust a MÁV nem tekintett szériának, már úgy ítélték meg, hogy nincs is szükség a két gép üzemeltetésére és így menrek is a "lecsóba". A Vasúttörténeti Park számára az utolsó pillanatban sikerült egy nem - működőképes példányt megőrizni, de ennek helyreállításához (ha valami csoda folytán üzemképes állapotban szeretnék hozni, illetve abban szeretnék tartani, igazi csodára (illetve sok - sok pénzre és befektetendő munkára lenne szükség. Csodák pedig ugyan történhetnek, ám, ezzel egtyíütt erősen kétséges, hogy a megmaradt egy példányból akármi módon működő gép szülessen újra.

Előzmény: Qqberci (1)
PampaliniMaster Creative Commons License 2021.07.24 0 0 2

Köszi szépen!

Előzmény: Qqberci (1)
Qqberci Creative Commons License 2021.07.24 0 0 1

303

 

Előzmény: PampaliniMaster (-)
Woorim Epsom Creative Commons License 2021.07.24 0 0 0

M0ZD0NY0K

PampaliniMaster Creative Commons License 2021.07.24 0 1 topiknyitó

Üdv Mindenkinek! Itt össze lehetne szedni a Magyarországon lévő üzemképe, és felujítás alatt lévő gőzmozdonyokat. Ezt a topikot ezért készítem. Fontos, hogy itt csak a nagyvasúti normál nyomtávú  azaz 1435mm-es nyomtával rendelkező mozdonyok szerepelhetnek.

Ma is működő Magyarországon található mozdonyok: 424.009,424.247,411.118, BHÉV 27,1026(341.012),204.

 

HA bármiylen hibát találnak kérem jelezzék felém.

 

Szerző: PampaliniMaster

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!