Teljesen igaza van a topikgazdának. Úgyhogy elnézést kérek tőle és a továbbiakban semmiféle offtopik dologgal nem terhelem a topikját. Legyen ez valóban az eredeti téma kibeszélésének a találkozóhelye.
Én meg éppen abban az évben végeztem a BME - n és kerültem a Tervező Vállalathoz. A hivatkozott egykori főnököm, még az 1960 - as évek közepe - vége felé váltott a Telefongyártól az Intézethez és lényegében ő alapította meg, ott, ezt a tervezési szakágat. Vasúttervezés, illetve Vasúttervező Osztály
már sokkal korábban is volt ott, elsősorban vasútpálya,- és forgalomtechnika, valamint vasúti műtárgy (alagút,- híd,- és gépészeti (vagonvontató) szerkezetek tervezése szinte a cég alapításától kezdve volt
és emellett például földalatti vasutakat (kéreg,- és mély - vonalvezetésűt egyaránt) is terveztek akkor
Nem tartanám offnak, minden héten jó sok órát dolgozunk a 303-as felujításán,ma a fékrudazatot és az 1959-es féktuskókat szereltük le, és újítjuk fel. (nyilván új féktuskók lesznek)
Ez így úgy hangzik, mintha valaki félálomban kereste volna a kapcsolatot Déda és Dédes között. (Még szerencse, hogy a nevezett vasútépítkezés szakirodalmi feldolgozása bőséges. Valaki csak említi...)
Egy szóval sem mondtam - írtam, hogy arra van. Csak éppen, amikor az Út,- és Vasúttervező Vállalatnál dolgoztam (vasúti bizt. ber. tervezőként,) dolgozott mellettem egy idősebb pályatervező kolléga, akinek megadatott, hogy amikor "Észak-Erdély visszatért" és felmerült a szükségessége az "Anyaország" és a "Székelyföld"-közti közvetlen vasúti összeköttetés megvalósításának, ehhez hajtották végre azt a vasút- tervezés-építési programot, melynek hivatalos neve "Nagyvisnyó - Déda - Szeretfalva" volt. Ez a kolléga
még (vagy a koránál fogva már), volt olyan szerencsés, hogy fiatal vasútpálya tervező mérnökként részt vehetett ebben a tervezési-építési projektben. Ennyi és nem több. Tehát a tervezett vonalnak a neve ez
Mindenféle rosszindulat nélkül írom: ezt a topicot majd akkor kellett volna létrehozni, ha lesz egyszer végre olyan magyar nagyvasúti gőzös, amit nyugodt szívvel ki lehet tenni vonatra, amikor nem kell azon izgulni, hogy megfekszik-e. Sajnos ilyen gép egyenlőre nincsen. Minden másra pénzszórás az igen. Szomorú igazság, hogy jelenleg csak a múlt dicsőségén elmélkedünk, üzemképes gép hiányában. A két 424-es közül az egyik időnként talán bevethető, de akkor is rengeteg ember áldozatos és verejtékes munkája kell hozzá. Nekik respect!
Sajnos a szlovákok két gépe hazament a parádéról, így most megint nincsen Mo. területén üzemképes nagygőzös. :(
Az előbb ismertetetteken túl még az is érdekesség volt a mozdony üzemeltetése szempontjából, hogy
extra méretű lévén, a MÁV-nál sem egészen a megszokott személyzettel közlekedett, még a számára elhanyagolhatóan rövidnek számító Budapest - Miskolc - Budapest (2 x 182 km) úton is. Eszerint 2 fő vezénylő személyzet (fő-mozdonyvezető és gépkezelő (másod-vezér) és 2 fő kisegítő személyzet (fűtő) szolgált egyidejűleg rajta - legalábbis a korabeli tudósítás - információ szerint. Emellett sajnálatosan a Magyarországon teljesen egyedinek számító gépi szén - bekaparó - fűtőberendezés (a "stoker" nem - kielégítő működése miatt a két fűtő sem igen pihenhetett az úton, mert a berendezés meglehetősen tökéletlenül szelektálva a darabos,- és a por - szenet, nem egyaránt táplálta be a kazán tűzterébe és
ezt a hiányosságot / problémát a 2 fűtönek kellett kézi erejű munkavégzéssel, lapáttal rendbe tenni.
Voltam a parkba, és láttam a nagy gépet testközelből, szerencsére a kazánja rendben van és elég jó állapotban, ez annam köszönhető, hogy keveset szolgált. A mozdonyból sok alkatrész hiányzik amit újra kell gyártani, és sok alkatrészt pedig eggyesével felujítani. Ez rengeteg munkát és időt igényel. Reméljük a legjobbakat a mozdonynak.
Sajnos a 303 - as egy balsorsra ítélt gép(típus) volt. A "Bécsi Döntés"-t követően arra született, hogy a MÁV rendelkezzen olyan mozdonnyal, ami a Székely Gyors-ot egy feltöltéssel legyen képes Budapestről eljuttatni a döntéssel visszatért Észak-Erdély-en keresztül egészen Belső Székelyföldre (Brassóig, illetve Sepsoszentgyörgy-ig. Ehhez meg kellett építeni egy új pálya-szakaszt Nagyvisnyó - Déda és Szeretfalva között, mert az új államhatárt a Romániának maradt és visszatért területek között, úgy jelölték ki, hogy magyar területen csak így érhette el célját a vonat.
A MÁV Gépgyár extra gyorsasággal konstruálta - tervezte meg a hatalmas, új (minden idők legnagyobb magyar gőzmozdonyát, melynek hossza fölözte az ütköző között 25 métert. Olyan egyedi műszaki meg- oldásokat terveztek rajta - legalábbis a magyar mozdonyok között egyedül volt ezzel, hogy - a rendkívül nagy szén-igénye következtében - két fűtő kiszolgáló munkáját igényelte vola, így azután gépi szenelőt (stoker-t) kapott. A sors különös fintora-ként soha nem közlekedhetett azon az útvonalon, amire szánták, mert amire a mindössze két mozdonyos "széria" elkészült, vége lett a háborűnak és a győztes hatalmak úgy döntöttek, hogy a Bécsi Döntések érvénytelenek és Észak - Erdély az Anyaországtól visszatért Romániához, így tulajdonképpen a mozdony teljesítményi paramétereire immár nem volt szükség. Ezután a két megépült két gép Budapest és Miskolc, illetve viszont között továbbított gyorsvonatokat az 50-es években- a villamosításig. Azután, mivel egy két gépes típust a MÁV nem tekintett szériának, már úgy ítélték meg, hogy nincs is szükség a két gép üzemeltetésére és így menrek is a "lecsóba". A Vasúttörténeti Park számára az utolsó pillanatban sikerült egy nem - működőképes példányt megőrizni, de ennek helyreállításához (ha valami csoda folytán üzemképes állapotban szeretnék hozni, illetve abban szeretnék tartani, igazi csodára (illetve sok - sok pénzre és befektetendő munkára lenne szükség. Csodák pedig ugyan történhetnek, ám, ezzel egtyíütt erősen kétséges, hogy a megmaradt egy példányból akármi módon működő gép szülessen újra.
Üdv Mindenkinek! Itt össze lehetne szedni a Magyarországon lévő üzemképe, és felujítás alatt lévő gőzmozdonyokat. Ezt a topikot ezért készítem. Fontos, hogy itt csak a nagyvasúti normál nyomtávú azaz 1435mm-es nyomtával rendelkező mozdonyok szerepelhetnek.
Ma is működő Magyarországon található mozdonyok: 424.009,424.247,411.118, BHÉV 27,1026(341.012),204.