Ez a G o o g l e féle változata a http://web.b-m.hu/rendor/rendor.nsf/0/a40a1f5e7c1290fbc125694a004a50ba?OpenDocument&ExpandSection=6 weboldalnak, ahogyan 12 jún. 2006 23:02:39 GMT -kor láttuk.
A G o o g l e által tárolt változat egy olyan kép a lapról, ami abban az állapotában mutatja, amilyen akkor volt, amikor letapogattuk a webet.
A lap azóta valószínűleg már megváltozott. Kattintson ide a jelenlegi lap kiemelés nélküli megjelenítéséhez.
Ez a tárolt változat tartalmazhat olyan képeket, amelyek már nem elérhetőek. Kattintson ide a csak szöveges tárolt változat megtekintéséhez.
Ha hivatkozni szeretne, vagy fel kívánja venni ezt a lapot a kedvencei közé, használja az alábbi webcímet: http://www.google.com/search?q=cache:SYY94aN_vCEJ:web.b-m.hu/rendor/rendor.nsf/0/a40a1f5e7c1290fbc125694a004a50ba%3FOpenDocument%26ExpandSection%3D6+balesetek+okai&hl=hu&gl=hu&ct=clnk&cd=10
A Google nem áll kapcsolatban ezen lap szerzőivel, és semmilyen felelősséget nem vállal a tartalmáért.
Ezek a keresett kifejezések vannak kiemelve: balesetek okai
--------------------------------------------------------------------------------
Megye: SOMOGY MEGYE
SOMOGY MEGYEI RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG
VEZETŐ
CÍMADATOK
FELADAT- ÉS HATÁSKÖR, ILLETÉKESSÉGI TERÜLET
MŰKÖDÉSI TERÜLET JELLEMZŐI
KÖZBIZTONSÁG HELYZETE - BŰNÖZÉS ALAKULÁSA
KÖZLEKEDÉS - KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG HELYZETE
I.
Bevezető
A közlekedés biztonságának óvása elsősorban a rendőrség feladata, amely a középtávú közlekedésbiztonsági programjában a személyi sérüléses balesetek számának csökkenését tűzte ki célul. A 2004-es év megelőzési tevékenységének főbb irányvonalai a
a leggyakrabban előforduló, s a közúti közlekedés biztonságát leginkább veszélyeztető jogsértő magatartásokkal szembeni fellépésre,
a 2004. április 01-én hatályba lépett jogszabályi változások tekintetében a pontrendszer hatálya alá tartozó szabályszegések fokozott ellenőrzésére,
a klasszikus ellenőrzési módszerek alkalmazására, (mint pl. a koncentrált sebességellenőrzés),
az agresszív járművezetés elleni fellépésre,
a passzív biztonsági eszközök – különösen a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülés – használatára,
az együttműködés javítására a helyi polgárőr szervezetekkel, a közlekedési felügyeletekkel, s más állami, ill. társadalmi szervezetekkel,
közúti ellenőrzések során a rendelkezésre álló technikai eszközök
(sebességmérő eszközök, légalkoholmérő készülékek, járművek stb.) kihasználtságára összpontosult.
II.
A megelőzési tevékenység jogi szabályozása és ez alapján végrehajtott feladatok
A megelőzési tevékenység fő irányát a 2004. évre az alábbi támpontok alapján határoztuk meg:
188/1996. Kormányrendelet alapján a 2002/1992. és a 2036/1993. Kormányhatározatokban célul tűzött feladatok,
az ORFK-OBB 2004. évi munkaterve,
és a 2003. év közlekedésbiztonsági helyzete.
A szabálytalanul és világító berendezés nélkül közlekedő kerékpárosok kiszűrésére a tavaszi és őszi közlekedési akciók során különös figyelmet fordítottunk, valamint a Hungária Biztosító és az OBB által küldött fényvisszaverős mellényeket szétosztottuk.
Rádiós és televíziós reklám spotok megjelenítésével kampányokat hirdettünk a
passzív biztonsági eszközök, kiemelten a biztonsági öv,
„Vezessen alkoholmentesen!” és
„Becsengettek” – tanévkezdés jelmondatokkal.
A sajtó és a helyi kábeltelevíziók közreműködésével a megelőzés fő irányvonalairól az ellenőrzések tapasztalatairól tájékoztattuk a lakosságot.
Kiadványokat készíttetünk:
vízi közlekedési szabályok ismeretéről,
passzív biztonsági eszközök és
téli járművezetési tanácsokról.
Kiemelt rendezvényeink
2004. február 27-én került megrendezésre az Általános Iskolások Közlekedési Tanulmányi Versenyének megyei döntője, melyen 4. és 8. osztályos diákok vettek részt. A továbbjutó egy-egy gyermek korosztályonként képviselte megyénket az országos döntőn. Csapatversenyben 12. helyezett lett Somogy megye.
A gyermekek körében népszerű rendezvény a "Közlekedésbiztonság gyermekszemmel" rajzpályázat. A megyei zsűrizésen korosztályonként kiválasztásra került 5-5 rajz, melyeket feljuttattunk az országos elbírálásra.
Második alkalommal került megrendezésre a Középiskolások Közlekedésbiztonsági Kupája
( kezdő- és leendő gépjárművezetők részére). A területi selejtezők után a megyei versenyen kerékpáros, segédmotor kerékpáros és autós kategóriában indulhattak a diákok. A rendezvény lebonyolításában segítséget nyújtott a Didaktika kft. Az országos megmérettetés Veszprém megyében volt 2004. április 28-30. közötti időpontban. Somogy megye csapata középmezőnyben végzett.
2004. év áprilisában Budapesten 40 gyermekkel – Magyaratád Általános Iskola tanulói – részt vettünk a Mini Police játékokon.
A Kerékpáros Iskola Kupa városi döntői megrendezésre kerültek 2004. márciusában. A megyei megmérettetésen 2004. április 13-án 7 kerékpáros csapat vett részt, melyek közül az első helyezést elért csapat tagjai képviselték megyénket az országos döntőn. Somogy megye csapata 12. helyezést ért el.
A Rendőr-motorkerékpáros és Járőr-gépkocsivezető verseny megyei döntőjét megrendeztük, mely elméleti selejtezőből állt. A továbbjutott Kaposvári Rendőrkapitányság járőrei képviselték megyénket az országos döntőn. Az országos verseny Székesfehérváron került megrendezésre 2004. június 17-19. közötti időpontban, ahol Somogy megye csapata nyolcadik helyezést ért el.
Az ORFK-OBB által meghirdetésre került április 05-11. közötti időszakban a Közlekedésbiztonsági Hét. Ennek keretében fokozott közúti ellenőrzéseket tartottunk.
2004. június 15-én megtartottuk az I. félévi Bizottsági ülésünket. Megvitatásra került a 2003. évi és 2004. első negyedévi baleseti helyzet, valamint ismertettük a 2004.évi Munkatervet, költségvetést és a tervezett rendezvényeket. Az idegenforgalmi szezonra tervezett feladatok ismertetésre kerültek.
Július 01-09. között országos rendezvény színhelye volt Somogy megye, Fonyódliget. Az 1800 férőhelyes Gyermektábor V. altáborában egy turnusban az ország valamennyi megyéjéből, valamint a Fővárosból összesen 160 gyermek közlekedésbiztonsági szaktáborban vehetett részt. A tábor folyamán szakmai, kulturális és szabadidős programokat szerveztünk a gyermekeknek.
Szeptember 03-án részt vettünk Alpoktól az Adriáig Nemzetközi Kiállításon és Vásáron Kaposváron. A rendezvényen tesztlap kitöltése után kerékpáros pályán versenyezhettek a résztvevők, valamint aszfalt rajzversenyt is hirdettünk az óvodás korosztálynak. A legügyesebb versenyzőket jutalomban részesítettük.
Szeptember 08-09. között Budapesten került megrendezésre a Karos Forgalomirányító verseny országos döntője, melyen csapatversenyben 6. helyezést, ért el Somogy megye.
2004. október 06-10. között a kaposvári hallássérült gyermekeket nevelő-oktató Óvoda, Általános Iskola és Diákotthon rendezte meg a Hallássérült Fiatalok VIII. Nemzetközi Közlekedésbiztonsági Vetélkedőjét, Pedagógus Továbbképzést és Kulturális Programot.
A rendezvényen több mint 100 versenyző hallássérült gyermek és pedagógus kísérőik jelentek meg. A program célja a kultúrált és balesetmentes közlekedésre nevelést hatékonyságának fokozása a fogyatékos gyermekek körében.
Október hónapban megyénk két városában (Kaposvár, Marcali)”Alma-Citrom” közlekedésbiztonsági akció került megtartásra a Generáli-Providencia Biztosító Rt. támogatásával. Az akció megszervezésének az a célja, hogy a felnőtteket a gyermekekkel való közvetlen találkozás döbbentse rá a „gyorshajtásban” rejlő veszélyekre. A megállított járművezetők pozitívan nyilatkoztak a jelen lévő média munkatársainak.
Bizottságunk november 24-én tartotta meg második ülését, melyen megyénk első tíz hónapjának baleseti helyzetét értékeltük és a 2005. évi munkatervi feladatokat áttekintettük.
Mikulás napi akciót szerveztünk megyénkben december 6-án, melynek keretében virgácsot, szaloncukrot osztogattak a közlekedőknek a járőrök s a mikulásnak beöltözött diákok. Ezen a napon a megyénkben működő kórházak gyermekosztályait is meglátogatták a rendőrök a Mikulásokkal és ajándékkal kedveskedtek a beteg gyermekeknek.
Megalakítottuk a Polgárőr Közlekedési Munkabizottságot, melynek célja az együttműködés javítása, a közlekedési polgárőrök szakmai képzése, valamint felmenő ágú szakmai versenyek megszervezése.
A megyében dolgozó hivatásos és közalkalmazotti állomány részére az elméleti KRESZ tudás szinten tartására versenyt hirdettünk. A hibátlan beküldök között kisorsoltunk és versenydíjban részesítettünk 20 főt.
Városi Bizottságok tevékenysége
A 2004. évben a városi bizottságok tárgyévi tevékenységét, alapdokumentumait, készletnyilvántartását ellenőriztük. A célirányosan meghatározott feladatokat elvégezték és a hozzá kapcsolódó dokumentációt elkészítették. A helyi kezdeményezésű programok szervezése kapitányságonként eltérő számban jelentkezik. Ennek elsődleges oka a megelőzési előadói státusz hiánya a kisebb kapitányságokon. Pénzügyi gazdálkodás a megyei bizottság költségvetéséből történik a célirányos feladatokra. A Kaposvár Városi Balesetmegelőzési Bizottság rendelkezik 20.000,- Ft állandó előleggel, melynek elszámolását folyamatosan végzi az SMBB felé. Ezen felül meghatározott közlekedésbiztonsági és balesetmegelőzési feladatok ellátására megállapodások alapján célirányos támogatásokban részesülnek.
III.
A közlekedési környezet feltételrendszere
A jól kialakított és karbantartott utak, valamint megfelelő konstrukciójú és műszaki állapotú járművek a biztonságos közlekedés előfeltételei. Ezek a tényezők azonban csak akkor fejthetik ki pozitív hatásukat, ha a jól kialakított utakon közlekedő korszerű, megfelelő műszaki állapotú járműveket felelősségteljes, egymás érdekeit is szem előtt tartó, egymást partnernek tekintő emberek vezetik.
Megyénk közlekedési környezetében történt változások:
Az autópálya építési forgalma tovább növelte a 7-es főút túlterheltségét, ami különösen a nyári idegenforgalmi idényben jelentett gondot. Az autópálya építése kapcsán több helyen folyik a jelenlegi 7-es főútra a lekötés (Balatonszárszó, B.szemes, B.boglár, B.fenyves). Átadásra ezek az utak még nem kerültek. A Horvátország felé irányuló megnövekedett tranzitforgalommal és a Balaton-parti helyi forgalommal együtt több alkalommal okoztak jelentős torlódásokat elsősorban a 7-es főút kétsávos szakaszán.
Egy összekötő út került átadásra Jágónak és Kercseliget között. Középszigetes gyalogátkelőhely három településen épült. A 2004-es évben útkarbantartási, felújítási, útfestési munkálatok folytak.
A forgalom nagyságának egyik meghatározó eleme a tranzitforgalom. A nemzetközi tranzitforgalom megyénkben két határátkelőhelyen zajlik. Barcson 592 873 volt az áthaladó járműforgalom. A Berzencei Határforgalmi Kirendeltség adatai alapján pedig 101 040 jármű lépte át a határt.
A járművek műszaki biztonságának meglétét folyamatosan vizsgálja a Közlekedési Felügyelet.
· A közös ellenőrzések során 13351 db járművet ellenőriztek.
ebből: pótkocsi 2005 db
személygépkocsi 2855 db
tehergépkocsi 3,5t alatti 5482 db
tehergépkocsi 3,5 t feletti 2856 db
(nehéz tgk. csak hétvégén 84 db, melyből 34 tilalmi időben közlekedett)
autóbusz 84 db
mezőgazdasági vontató 20 db
lassú jármú 29 db
motorkerékpár 13 db
segédmotorkerékpár 7 db
· Belföldi közúti közlekedési szolgáltató (fuvaros) 2711 db
· Külföldi közúti közlekedési szolgáltató 299 db
· AETR ellenőrzés 508 db
· rakomány rögzítés ellenőrzése 3712 db
· környezetvédelmi ellenőrzés (mérés) 4432 db (507 db benzines/3925 db dízel)
· környezetvédelmi igazoló lap korlátozás /5 napra (berendelt) 12 db
/15 napra 105 db
· menet/fuvar levél ellenőrzés 7272 db
· figyelmeztetés 783 db
· berendelés 171 db
· szabálysértési feljelentés (rendőri) 253 db
· rendőri helyszíni bírság műszaki hiány 55 db
egyéb 572 db (AETR, ADR, vez.engedély)
Az utánképzésre jelentkezett 185 fő (177 fő férfi, 8 fő nő). A jelentkezettek közül 159 személy végezte el sikeresen a képzést.
IV.
Összegzés a baleseti mutatók értékelésével
1. A balesetek számának és kimenetelének alakulása
A 2004. évi balesetei helyzetkép az 1990 óta tartó folyamat tükrében értékelendő. A balesetek számának évenkénti változásai mellett a legnagyobb mértékű csökkenés 1993-ban és 2001-ben volt tapasztalható, míg az utóbbi három év kis mértékű növekvő tendenciát mutat (570-589-603).
Megyénkben 2004 évben 603 személyi sérüléses baleset történt, ami az előző évhez viszonyítva (589) 2 %-kos növekedést jelent. A balesetek súlyossági mutatói is hasonlóan alakultak: halálos kimenetelű balesetek 2%-kal, a súlyos sérüléses balesetek 2%-kal és a könnyű sérüléses balesetek is 2%-kos növekedést mutatnak.
A kapitányságok illetékességi területei között tendenciában erős eltérés mutatkozik. Barcson 36%-kal, Siófokon 19,56%-kal, Marcali viszonylatában pedig 13%-kal emelkedett a balesetek száma.
A balesetek következtében 52-en életüket vesztették, súlyosan megsérültek 297-en, könnyű sérülést pedig 533 személy szenvedett.
(részletes baleseti statisztika az 1. sz. mellékletben)
3. Ittas állapotban okozott balesetek
Az ittas járművezetők által okozott balesetek száma 94-ről 105-re emelkedett. A balesetet okozók között az ittasság részaránya az összes balesethez viszonyítva 17,41%, mely a bázis évben 16 % volt. Az ittasság előfordulási aránya a balesetek számának viszonylatában megyénkben területenként eltérést mutat (pl. Barcs Rk. illetékességi területén 32,65%, Nagyatád Rk. illetékességi területén 9,09%).
Az ittasan bekövetkezett balesetek elsődleges okai: 55 esetben a sebesség helytelen megválasztása,10 esetben az irányváltoztatás szabályainak megszegése, 10 esetben elsőbbség meg nem adása.
Az ittasan balesetet okozó járművezető: 59 esetben személygépkocsi vezető, 14 esetben kerékpáros személy, 12 alkalommal segédmotor kerékpáros személy, valamint 6 esetben gyalogos, motorkerékpár vezető és tehergépkocsi vezető, 1 esetben állati erővel vont jármű valamint személygépkocsi utasa.
Az ittas állapotban okozott balesetek alkoholos befolyásoltságának mértékét szemlélteti az alábbi táblázat:
A fentiekből megállapítható, hogy a 105 ittas állapotban okozott baleset 65,7 %-a esetében az okozó alkoholos befolyásoltsága magas, 1,5 ezrelék feletti volt.
Az alábbi táblázat szemlélteti az ittas állapotban okozott balesetek számát kapitányságok illetékességi területének megoszlásában:
Kaposvár és Nagyatád Rk.-ok kivételével növekvő tendencia mutatkozik az ittasan balesetet okozó járművezetők számában.
4. Balesetek okai és okozói
A balesetek oksági összetétele azt jelzi, hogy arányaiban az okok és az okozók alig változtak. Továbbra is a balesetek döntő többsége a járművezetők hibájából következett be.
Az okok sorrendiségében a járművezetők:
· A sebesség helytelen megválasztása, elsősorban a „relatív” gyorshajtás,
· Kanyarodási szabályok megszegése,
· Az elsőbbség meg nem adása,
· Követési távolság meg nem tartása miatt lettek balesetokozók.
A legtöbb balesetet a járműállomány összetételének megfelelően a személygépkocsi vezetők okozták (381). A tehergépkocsi vezetők folyamatos közúti ellenőrzése (AETR, ADR) ellenére 59-ről 80-ra emelkedett a balesetet okozók száma. Továbbra sem csökkent a gyalogosan és két keréken közlekedők – különösen a kerékpárosok – okozói részaránya. A balesetek 215 esetben a délutáni (12-18 ó), majd 188 esetben délelőtt (7-12 ó) közti időszakokban következtek be.
5. Gyermekbalesetek
Az elmúlt évben megyénkben 52 olyan baleset történt, melyeknek gyermekek voltak az érintettjei. A gyermekbalesetek száma az előző évhez képest 5-el csökkent.
Balesetet okozó gyermekek:
2004-ben 17 esetben okozott gyermek balesetet, ez a 52 gyermekbaleset 32,7 %-át teszi ki. 6 alkalommal gyalogosan, 11 esetben kerékpárral közlekedve voltak okozói baleseteknek a gyermekek. Ezen balesetek során 17 gyermek sérült meg (3 súlyos és 14 könnyű).
Balestet okozó gyermekek életkor és illetékességi terület szerinti megoszlása:
Baleseti okok:
· Elsőbbség meg nem adása 6 gyermek
· Szabálytalan kanyarodás 5 gyermek
· Álló jármű, vagy oszlop (fa, egyéb) előtt való áthaladás 3 gyermek
· Vigyázatlan, hirtelen lelépés az úttestre 2 gyermek
· Zavaró magatartás az úttesten való áthaladáskor 1 gyermek
Balesetek során vétlenül sérült gyermekek:
A 52 gyermekbalesetből 35 esetben a gyermek részese volt a balesetnek.
- 1 esetben kerékpárral
- 4 esetben gyalogosan
- 30 esetben utasként sérültek meg. ( halálos 1, súlyos 9, könnyű 20)
A 30 utas baleset során 34 gyermek sérült meg, mely esetekben biztonsági övet
- használt 18 gyermek
- nem használt 4 gyermek
- nem volt beszerelve 8 esetben
2004. évben 83 baleset során kerékpáros is érintett volt. Ebből 48 alkalommal a kerékpáros járművezető hibájából következett be a baleset. A balesetek kimenetele: halálos 4, súlyos 17, könnyű 27.
A kerékpáros járművezetők által előidézett balesetek okai:
A kerékpáros járművezetők által okozott balesetek 29,17 %-át ittas állapotban követték el.
Kerékpáros okozók életkor szerinti megosztása:
A táblázat jól szemlélteti, hogy a legtöbb balesetet a 0-14 év közötti illetve a 60 év feletti korosztály okozza.
7. Gyalogos balesetek
Az teljesen nyilvánvaló, hogy a közlekedés legveszélyeztetettebb résztvevői a gyalogosok. A közúti balesetek súlyosságát meghatározó tényezők közül a gyalogosoké a legkedvezőtlenebb. Ezt bizonyítja a személygépkocsival történő gyalogos elütések súlyossági mutatóinak aránya is. 2004-ben az összes baleset 15,09 %-a (91 baleset) járt gyalogos személy elütésével.
Gyalogosok által okozott balesetek:
A gyalogos elütések bekövetkezéséért 19 esetben maguk a gyalogosok a felelősek. A balesetek kimenetele: 3 halálos, 10 súlyos, 6 könnyű sérüléses.
Legfőbb baleseti okok:
· vigyázatlan, hirtelen lelépés az úttestre 10
· álló jármű v. oszlop előtt való áthaladás 6
· zavaró magatartás az úttesten való áthaladás közben 2
· tiltott helyen való áthaladás 1
Ez évben a gyalogosok által okozott balesetek 42 %-át a 60 év feletti korosztály okozta.
Balesetek során vétlenül sérült gyalogosok:
A bekövetkezett 91 gyalogos balesetből 72 esetben a gyalogos részesként volt érintett.
A vétlen gyalogosok elütéséért 56 esetben a személygépkocsi vezetők, 12 esetben tehergépkocsi vezetők, 1-1 esetben segédmotorkerékpár-motorkerékpár-egyéb jármű és autóbusz vezetője volt a felelős.
8. Tehergépkocsi vezetők által okozott balesetek
A bázis évhez viszonyítva 35,59 %-kal növekedtek a tehergépkocsi vezetők által okozott balesetek száma.
Ezen balesetek 11 esetben belterületen következtek be. Külterületen a tehergépkocsi vezetők az alábbi utakon és útszakaszon okozták a legtöbb balesetet:
· 7-es út 117.600 - 157.600 Km. sz. 11 db
· 68-as út 37.380 - 90.600 Km. sz. 9 db
· 67-es út 25.600 - 58.000 Km. sz. 8 db
· 6801-es út 31.200 - 57.400 Km. sz. 5 db
· 610-es út 119.496 - 125.850 Km. sz. 4 db
EGYÉB INFORMÁCIÓK
ALÁRENDELT SZERVEK
http://72.14.221.104/search?q=cache:SYY94aN_vCEJ:web.b-m.hu/rendor/rendor.nsf/0/a40a1f5e7c1290fbc125694a004a50ba%3FOpenDocument%26ExpandSection%3D6+balesetek+okai&hl=hu&gl=hu&ct=clnk&cd=10http://www.bm.hu/proba/tabla.nsf/e01b7dd3fafd753ec125683100477c00/06f251881af7244ec125691f001a8c13?OpenDocument